Äitini ei hoida ikinä lapsiani
Ei ikinä. Joskus kun käydään kaupassa saattaa väkisin katsoa heitä, 30 min päästä soittaa missä olette.
Silti haluaa meidät aina luokseen. Käyttää kylvyssä ja saunassa, tekee retkiä ja ruokaa.. Mutta, me ei saada lähteä mihinkään. Pärjäisi hyvin, mutta on varmasti katkera kun häntä ei kukaan auttanut ja meitä oli 4. Isä auttaa vielä vähemmän, vaikka ottaa ulkotöihin mukaan.
Miksi!?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä apn puolella. Eikö nykyään lapset voi olla edes pari tuntia mummolla hoidossa? Ei nyt välttämättä kerran kuussa mutta silloin tällöin. Mä olin ainakin pienenä usein mummolassa.
Silloin tällöin onkin ok, mutta ap puhui vakituisesta järjestelystä
yh.lla ymmärtäisin, mutten kahdella vanhemmalla
Vierailija kirjoitti:
Äitisi ei kuulu hoitaa sinun lapsia. Hoida itse miehesi kanssa. Ja miksi et valita että isäsi ei hoida sinun lapsia?
Kiitos vinkistä! Ehkä se lapsuuden malli vaikuttaa, kun isä oli aina töissä. Aionkin seuraavalla kerralla kysyä häneltä! Varmasti suostuisi tuohon yöjuttuun, kun katsoo televisiota lähes yhteen asti muutenkin. On aina suostunut pyyntöihini. Oikein odotan äidin ilmettä 😂 Iskä on sellainen perus kiltti insinööri, että tarvii vaan tarkat ohjeet.
Ap
Lasten ollessa pieniä, niin teimme perheenä yhdessä kaikkea kivaa. Ei apuja pyydetty. Kun lähdimme etelään, jotkut kysyivät, miksi ette mene kahdestaan ja jätä lapset kotiin. Täytyy ihmetellä. Loma etelässä uiden ja auringosta nauttien on myös lapsille lomaa. Nauttikaa yhdessäolosta perheenä. Vuodet menevät nopeasti ja kohta on aika, että lapsilla on omat menonsa ja silloin saatte kulkea kahden niin paljon kuin haluatte.
Mun mielestä jotenkin outoja vastauksia. Kertoo paljon suomalaisesta mentaliteetista. Ei minusta ap vaikuta miltään hyväksikäyttäjältä, ovat muutenkin paljon isovanhemmilla joten miksi nämä eivät voisi välillä katsoa lapsia ? Eikö se ole ihan sama pyöriikö siellä koko porukka vai menevätkö äiti ja isä ulos syömään? Mä en itse haluaisi olla sellainen isovanhempi, joka ei hoida lapsenlapsiaan. Totta kai raja pitää olla ja se varmaan tulee ihan luonnostaan, jos ihmisellä on normaali suhde vanhempiinsa. Isovanhemmat saavat sanoa ei. Mutta vanhemmat tarvitsevat omaakin aikaa, ilman että lapset on aina siinä pyörimässä.
Ei tän tarvisi olla mikään vakituinen järjestely, vaan välillä. Ja olisiko oikeasti maailmanloppu hoitaa ainoita lapsenlapsia pari tuntia joskus? Meillä on tosi huono tukiverkosto. Anoppi on ikäloppu ja sisarukseni tosi kiireisiä. Vanhemmat eläkkeellä ja tekevät hyväntekeväisyyttä, on varamummo joillekin huono-osaisemmalle... Rahaa menee ties mihin säätiöön, energiaa kuin pienessä kylässä, mutta omat lapsenlapset ovat sitten liikaa 😁 Mut juu, tuli selväksi, en saa sympatiaa ja heillä on oikeus auttaa ketä haluavat. Ehkä oon myös vähän katkera, kun kuopuksen vaikean vauva-ajan olin ihan yksin. Tai olihan mies, mutta sillä 11h päivät.. Silloin äiti sanoi, kun potalla osaa käydä niin voi hoitaa vaikka viikonlopun.. Just in my dreams..
Ap
Meillä lapsia saisi niin paljon hoitoon kuin olisi tarve, mutta ei ole kauheasti viety silti. Esimerkiksi yökylässä lapset (6 ja 9) on olleet kaksi kertaa. Kummallakin kerralla oli häät, joihin lapset ei päässeet. Vanhempi tietysti kaverikyläilee välillä ja kaverit on meillä yötä. Silloin, kun esikoinen oli vauva, haaveilin kauheasti vapaista viikonlopuista, mutta eihän vauvaa tuosta vaan mihinkään viedä ja kasvettiin olemaan lasten kanssa. Nuoremman synnyttyä tuntui itsestään selvältä, että lapset nukkuu kotona yönsä, ellei ole erityistä syytä. Omaa aikaa oli joka päivä. Lapset menee nukkumaan, me istutaan sohvalla ja jutellaan.
Matkustettu on aina paljon ja aivan älytön ajatuskin, että taaperona olisi jäänyt johonkin viikoksi. Lapsi kaipaisi, me kaivattaisiin ja kyllä mummunkin kuormituksella on rajansa. Viikon hoitoputki on kohtuuton vaatimus. Nyt lapset on isoja ja suuttuisivat, jos yritettäisiin jättää kotiin, kun rakastavat matkustamista. Eilen vitsinä heitin nuoremmalla, että voisi jäädä mummulle Kreikan matkaksi kesäkuussa. Huono vitsi. Lapsen silmät kostui heti. Katsoi vakavana ja sanoi, että hän tulee mukaan. Tykkää kuulemma niin paljon ja olisi epäreilua jäädä kotiin.
Me on rakennettu elämä lasten kanssa. Meillä on silti omat juttumme, vaikka lapset kotona onkin.
Ai heti jos haluaa parisuhde aikaa kahden kesken miehestä, niin kritisoidaan kun ei pystytä/haluta hoitaa omia lapsia!! Ihan kun se nyt sitä tarkoittaisi. Hohhoijaa, ei ihme, että jengi eroaa niin paljon.
Ymmärrän aloittajaa varsin mainiosti!
Itselläni pää hajoaisi, jos en välillä saisi olla vain aikuisessa seurassa ja nimenomaan rakkaan mieheni kanssa. Ei se silti tarkoita sitä, että olisin jotenkin kykenemätön tai haluton hoitamaan lapsiani. Mun mielestä on ihan normaalia olettaa, että isovanhemmat välillä osallistuisivat. Ihan omasta halustaan - ei velvollisuudesta. Näin on onneksi meillä. Monesti ei edes järjestetä mitään erityistä, vaikka lapse on pois isovanhemmillaan.
Aloittajalle ehdotan tosiaan sitä ulkoistamista. Pari kertaa tutustumista ja sitten voi jo pyytää hoitamaan. Ilman muuta parisuhdetta kannattaa hoitaa ihan niillä kahdenkeskeisillä hetkillä vaikka ulkoillen tai treffeillen muualla.
Mikä hiton takia äitisi pitäisi hoitaa SINUN lapsiasi?! Anna nyt edes yksi peruste millä saat tämän myyty minulle!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä apn puolella. Eikö nykyään lapset voi olla edes pari tuntia mummolla hoidossa? Ei nyt välttämättä kerran kuussa mutta silloin tällöin. Mä olin ainakin pienenä usein mummolassa.
Sinä olit niin se on se pyhä totuus, jota pitää levittää kuten evankeliumia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tän tarvisi olla mikään vakituinen järjestely, vaan välillä. Ja olisiko oikeasti maailmanloppu hoitaa ainoita lapsenlapsia pari tuntia joskus? Meillä on tosi huono tukiverkosto. Anoppi on ikäloppu ja sisarukseni tosi kiireisiä. Vanhemmat eläkkeellä ja tekevät hyväntekeväisyyttä, on varamummo joillekin huono-osaisemmalle... Rahaa menee ties mihin säätiöön, energiaa kuin pienessä kylässä, mutta omat lapsenlapset ovat sitten liikaa 😁 Mut juu, tuli selväksi, en saa sympatiaa ja heillä on oikeus auttaa ketä haluavat. Ehkä oon myös vähän katkera, kun kuopuksen vaikean vauva-ajan olin ihan yksin. Tai olihan mies, mutta sillä 11h päivät.. Silloin äiti sanoi, kun potalla osaa käydä niin voi hoitaa vaikka viikonlopun.. Just in my dreams..
Ap
Tuossa kommentissa kerroit ihan itse syyn, miksi äitisi ei ota lasta vastuulleen. Jos vanhempasi on jo eläkeikäisiä, niin äitisi ei ota riskiä, sinun parisuhteen tai oman ajan vuoksi, sillä lähes aina tuossa iässä on häikkää hermoradoissa ja verisuonissa, jotka vaikuttavat aika ajoin käsien suorituskykyyn, eikä kysymys ole suinkaan lihasvoimasta vaan ihan muusta. Vaippaikäisen alapesut tuossa tilanteessa vaarantavat lapsen turvallisuuden, sillä lapset saattavat painaa 10-15 kg.
Ja unohda ne hoito-ohjeet, sillä isovanhemmat osaavat kyllä hoitaa lapset, ilman tarkkoja käyttöohjeita, ovathan he onnistuneet hoitamaan myös sinut ja olet yhä vielä elossa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ennen mummot hoitivat lastenlapset, mutta se tapahtui usein olosuhteiden pakosta, eikä niitä lapsia paljon hoidettu, koska lapsen asema oli aivan toinen. Hoito oli usein ruokkimista. Moni mummo tuolloin oli jaksamisen äärirajoilla, kun ei ollut kodinkoneita ja kaikki tehtiin itse, mutta oman aikansa naisena heillä ei ollut oikeutta valittaa jaksamistaan ja asiasta vaiettiin täydellisesti, asiasta saatettiin purppasta pienessä piirissä tai ompeluseuroissa. Ja tuon olen kuullut useammalta iäkkäältä mummolta ja sanovat samaan hengen vetoon, ettei vaihtoehtoja ollut ja se on ikuisesti vaiettu asia.
Äitisi haluaa viettää aikaa kanssanne,ei toimia lapsenlikkana.Täysin ymmärrettävää,hän on omat lapsensa jo hoitanut.
Että äitis saunottaa ja kylvettää lapsia, laittaa teille koko sakille ruokaa, olette usein siellä yötä, käytte muutenkin usein, äiti käyttää lapsia retkillä metsässä ja isä ottaa ulos mukaansa töihin ja sä olet sitä mieltä että se EI hoida lapsia?!
Mä aikoinaan nauroin äitiysvalmennuksessa kun hoitaja sanoi meidän ryhmälle, että teidän täytyy tulevina isinä ja äiteinä nyt ymmärtää että enää ei voi lähteä joka keskiviikko, perjantai ja lauantai ryyppäämään eikä kavereiden kanssa kaupungille hengailemaan. Mä luulin että se vitsailee, mutta nyt tajusin että tuollaisia ihmisiä oikeasti on olemassa!
Meillä ei ole mitään tukiverkoja. Ainoa sukulainen joka vois meidän neitiä katsoa on anoppi, mutta hänkin asuu 400km päässä.
Molemmat käymme vuorotöissä, ja valitettavasti lapsi joutuu välillä olemaan ympärivuorokautisessa päiväkodissa yötä. Mitään muita lastenhoitajia meillä ei ole.
Hyvin on pärjätty, kun alusta asti on tiedetty, että apua ei tulla saamaan mistään, omillaan on toimeen tultava. Ja tuo asennoituminen on auttanut paljon. Turha haaveilla mistään sellaisesta mitä ei ole.
Meillä sama, ite asuin kesät mummolassa, hoitanut aina paljon pikkusisaruksia... No nyt kun mummon vuoro olis jeesata, niin ei se jaksa. Mä oon kyllä vähentänyt kyläilyäkin reippaasti kun en jaksa mennä kylään ja kuunnella valitusta, kun lapset mekastaa yms.. Tulkoot se kylään jos tahtoo... Ja ite kyllä aion auttaa mun lapsia kun lapsia tekevät.
Me ollaan molemmat töissä ja meillä on kolme lasta. Me on aina hoidettu omat muksumme. Jos olemme mummoilla kylässä niin sielläkin katsotaan itse lasten perään. Sinne mennään siis tapaamaan mummoa eikä hoidattamaan lapsia tai istumaan valmiiseen ruokapöytään tai olemaan yötä. Kuka muuten petaa teille sängyt ja pesee lakanat käytön jälkeen kun olette yötä? Mummo vai?
Kahvit meidän mummot keittää mutta ei tulis mieleenkään alkaa vaatia heiltä ruoanlaittoa tai lasten pesua, saatika jotain säännöllistä yökyläilyä että päästäis miehen kans rilluttelemaan.
Luin koko ketjun läpi ja luin myös rivin välit. Te kyläilette siis jatkuvasti mummolassa ollen myös usein yötä, kuten itse sanoit. Siellä ollessanne mummo hoitaa aina ruoanlaiton teille kaikille ja kaikki muutkin työt ja hoitaa lapset kylvetyksiä myöten. Te haluaisitte lähteä pois ja jättää lapset sinne yökylään mutta mummolle ei käy.
Ehkäpä mummo onkin viisas, se tuntee teidät ja tietää että te lähdette ryyppäämään ja lapset haetaan joskus seuraavana iltana krapuloissaan? Ja aikaa myöten homma lipsuu yhä pitemmäksi ja pitemmäksi. Voihan sitä bilettää vaikka koko viikonlopunkin, tai viikon... Mummo ei ole tyhmä vaan estää hommaa etenemästä. Pontisit mummolle!