Miksi on ok, että suunnittelee ottavansa epiduraalin synnytyksessä,
mutta jos suunnittelee käyttävänsä lääkkeettömiä kivunlievityskeinoja, se on hörhöilyä ja elämysmatkailua? Molemmat ovat kuitenkin synnytyksen suunnittelua.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Koska epiduraalilla on totuuspohja, osalla huuhaahoidoista ei.
Mitkä normaalisti synnytyksessä käytettävät lääkkeettömät kivunlievityskeinot ovat huuhaata? Liike? Ääni? Kaurapussi? Rentoutuminen? Vesi?
Ap
Ei sekään ole järkevää, että etukäteen päättää vaatia epiduraalin vaikka ei vielä tiedä tarvitseeko sitä vai ei. On hyvä miettiä erilaisia vaihtoehtoja mitä voi synnytyksessä eri tilanteissa tehdä, mutta tuollaiset ehdottomuudet (en käytä mitään lääkkeitä/otan lääkkeen vaikka en sitä tarvitsisi) ovat vaan typeriä. Epiduraalin suhteen tosiasia vain sattuu olemaan, että synnytykset nyt harvoin ovat kivuttomia/niin vähän kivuliaita että sen helposti kestää. Lisäksi nämä ei-mitään-lääkkeitä-synnyttäjät usein tuovat oman mielipiteensä esiin sillä tavalla, että "eivät halua aiheuttaa vauvalle vaaraa" tai "eivät laita omaa mukavuuttaan vauvan edelle" ilmaisten tällä tavalla epäsuorasti (tai itse asiassa aika suoraan), että epiduraalin ottajat aiheuttavat vauvalle vaaran ja ovat itsekkäitä. Siksi sitä on vaikeampi suvaita.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jos joku lääketieteessä toimii, sillä on myös sivuvaikutuksia. Hoidin spinaalipäänsärkyistä kaveria, oli helvetilliset kivut. Mieluummin se huuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä normaalisti synnytyksessä käytettävät lääkkeettömät kivunlievityskeinot ovat huuhaata? Liike? Ääni? Kaurapussi? Rentoutuminen? Vesi?
Ap
Voit olla ihan varma ettei nuo auta mitään kun kivut ovat kovimmillaan!
Tietysti jos et haluakkaan kipua pois koska sehän tekee paremman synnyttäjän :))
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään ole järkevää, että etukäteen päättää vaatia epiduraalin vaikka ei vielä tiedä tarvitseeko sitä vai ei. On hyvä miettiä erilaisia vaihtoehtoja mitä voi synnytyksessä eri tilanteissa tehdä, mutta tuollaiset ehdottomuudet (en käytä mitään lääkkeitä/otan lääkkeen vaikka en sitä tarvitsisi) ovat vaan typeriä. Epiduraalin suhteen tosiasia vain sattuu olemaan, että synnytykset nyt harvoin ovat kivuttomia/niin vähän kivuliaita että sen helposti kestää. Lisäksi nämä ei-mitään-lääkkeitä-synnyttäjät usein tuovat oman mielipiteensä esiin sillä tavalla, että "eivät halua aiheuttaa vauvalle vaaraa" tai "eivät laita omaa mukavuuttaan vauvan edelle" ilmaisten tällä tavalla epäsuorasti (tai itse asiassa aika suoraan), että epiduraalin ottajat aiheuttavat vauvalle vaaran ja ovat itsekkäitä. Siksi sitä on vaikeampi suvaita.
Eikö noiden epiduraalien ja spinaalin kanssa ole vähän niin, että jos odottaa että on jossain kivun huipulla, niitä ei välttämättä ehditä enää antaa. Lisäksi pienemmissä sairaaloissa täytyy anestesialääkärin tulla kotoa jos ei ole juuri silloin sairaalassa, että kyllä noita vähän joutuu ennakoimaan.
Ensikertalaisen ei ehkä kannattaisi liikaa etukäteen suunnitella lääkkeetöntä synnytystä, kun ei tiedä, millaista se kipu on. Realistisempaa on, jos ajattelee kokeilla voisiko synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, mutta ei tee liian tiukkoja suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Toki ehdottomuudet ovat typeriä, synnytyksen kulkuahan ei voi etukäteen ennustaa (toki useimmat menevät suunnilleen samalla tavalla). Mutta kun puhutaan synnytyksen suunnittelusta, tuntuu, että moni sanoo, että en suunnittele etukäteen (koska se on jotenkin hörhöä), mitä nyt epiduraalin aion ottaa. Suunnitteluahan sekin on! Lääkkeettömiä vaihtoehtoja pitää kuitenkin pohtia vähän etukäteen, koska niitä pitää myös hieman opetella.
-
Mä kyllä ihmettelen hieman niitä, jotka eivät halua ollenkaan opetella rentoutumista tai vastaavaa, sanovat vain, että ottavat kaikki lääkkeet mitä saa. Kyllähän useimmissa synnytyksissä avautumisvaihe on kuitenkin useita tunteja, joista suurin osa vietetään kotona, ilman kivunlievitystä. Kyllä siinä liike ja hengitys auttavat, vaikka aikoisikin ottaa epiduraalin tai muun vastaavan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tietysti jos et haluakkaan kipua pois koska sehän tekee paremman synnyttäjän :))
Mä oon synnyttänyt kaksi kertaa, joten kyllä mulla jonkinlainen kuva on asiasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta epiduraali aiheuttaa monelle sen, ettei supistuksia tunne kunnolla. Miksi olisi huuhaata pyrkiä "selviämään" ilman puudutteita?
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisen ei ehkä kannattaisi liikaa etukäteen suunnitella lääkkeetöntä synnytystä, kun ei tiedä, millaista se kipu on. Realistisempaa on, jos ajattelee kokeilla voisiko synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, mutta ei tee liian tiukkoja suunnitelmia.
Mun mielestä lääkkeellinen ja lääkkeetön kivunlievitys eivät ole mitenkään toisensa poissulkevia juttuja, kuten tuossa ylempänä kirjoitin. Ehdottomasti varsinkin ensisynnyttäjän kannattaa miettiä lääkkeetöntä kivunlievitystä, koska avautuminen on pitkä ja useimmat viettävät sen suurimmaksi osaksi kotona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta epiduraali aiheuttaa monelle sen, ettei supistuksia tunne kunnolla. Miksi olisi huuhaata pyrkiä "selviämään" ilman puudutteita?
Mulle kävi ekassa synnytyksessä just noin, se meni muutenkin aika huonosti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai miksei auta? Kyllä mulla auttoi jumppapallon päällä istuminen kuumassa suihkussa. Vei kivun pois todella hyvin. En kerennyt olla kauaa pois suihkusta kun piti jo ponnistaa, en kyllä suunnitellut ilman kivunlievitystä, mutta koska tuo auttoi niin paljon, jäin "liian pitkäksi" aikaa, enkä kerennyt saada mitään.
Joo kyllä se epiduraali oli hyvä siihen asti kunnes ei enää toiminut 2h ennen vauvan syntymään. Oli kiva kokemus olla 10cm auki ja ponnistaa yli tunti luomuna kun oli ollut koko synnytyksen kivuton.
Ei kiitos enää epiduraalia. Selvisin niistä kivuista vaikka synnytys ei minua niihin valmentanut kuten kuului, selviän kyllä siitä Asteittan pahenevasta synnytyskivusta.
Mä voin ainakin sanoa jo etukäteen, että kun joskus synnytän, otan kaiken mahdollisen kivunlievityksen mitä irti saan. Tiedän oman kipukynnykseni. Se ei kuulu muille millaisen kivunlievityksen haluaa. Jos joku haluaa luonnollisen synnytyksen metsässä niin siinä haluaa, minä haluan olla keskellä hoitohenkilökuntaa pumpattuna täyteen kipulääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se onkin muuten jänskää: kun kivut ovat kovimmillaan, ne alkavatkin itsestään helpottaa. Tulee sellainen todella rento ja euforinen olo.
En ajatellut olla parempi synnyttäjä, uteliaana ihmisenä vaan halusin tietää että miten kovaa se nyt voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ainakin sanoa jo etukäteen, että kun joskus synnytän, otan kaiken mahdollisen kivunlievityksen mitä irti saan. Tiedän oman kipukynnykseni. Se ei kuulu muille millaisen kivunlievityksen haluaa. Jos joku haluaa luonnollisen synnytyksen metsässä niin siinä haluaa, minä haluan olla keskellä hoitohenkilökuntaa pumpattuna täyteen kipulääkkeitä.
Kukin saa suunnitella ihan sellaisia asioita kuin haluaa. Suosittelen ajattelemaan asiaa tuon jo mainitsemasi lisäksi sen verran, että pääset sairaalaan vasta, kun supistukset tulevat tietyn ajan välein (mä en oikeasti tiedä sitä, koska ekan kerran olin käynnistyksessä ja tokalla kerralla oli kiire). Sitä ennen olet siis tuntikausia kotona ilman mahdollisuutta lääkkeisiin. Toinen juttu on se, että kaikissa tilanteissa lääkkeellistä kivunlievitystä ei voida antaa. Siksi ihan kaikkien synnyttäjien on hyvä miettiä myös niitä lääkkeettömiä keinoja ennen synnytystä, vaikka haluaisikin lähtökohtaisesti epiduraalin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tietysti jos et haluakkaan kipua pois koska sehän tekee paremman synnyttäjän :))Se onkin muuten jänskää: kun kivut ovat kovimmillaan, ne alkavatkin itsestään helpottaa. Tulee sellainen todella rento ja euforinen olo.
En ajatellut olla parempi synnyttäjä, uteliaana ihmisenä vaan halusin tietää että miten kovaa se nyt voi sattua.
Synnytyskivussa on myös se hyvä puoli, että tietää sen vievän johonkin päämäärään. Sillä kivulla on joku tarkoitus, se ei ole vain sitä, että joku tökkii harpilla silmään huvikseen. Ja kun se tarkoitus saavutetaan, se kipukin loppuu.
Ap
Mä ajattelin, että haluan kaikki lääkkeet. Lopulta liike, kaurapussi ja tens-laite auttoivat niin paljon, etten tarvinnut mitään muuta. Synnytys oli lähinnä myönteinen yllätys. Toki se teki kipeää, mutta kipu ei ollut mitenkään hallitsematonta.