Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun haluaisi vähentää lihansyöntiä, muttei osaa!

Vierailija
17.03.2016 |

En pidä tofusta, kalaa en ole syönyt kymmeneen vuoteen.. Joku soijarouhe menee, mutta mitä siitä tekisi? Olen yrittänyt opetella syömään falafelia mutta en vain pidä siitä. :( linssikeitto on hyvää, mutta ei sitäkään joka päivä jaksa. Kasvisruoat on usein vaikeita toteuttaa, osa maistuu ihan pahvilta. Voisin lopettaa lihansyönnin top tykkänään, jos vaan olisi tarjolla järkeviä vaihtoehtoja! Vaan ei ole!
Antakaa ruokavinkkejä... Meillä nääs syödään ihan liikaa lihaa, muutosta kaipaa koko perhe mutta osaaminen ei riitä. Helpompi napata se jauhelihapaketti sieltä hyllystä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin vaikeeta, täytyy olla vikaa myös asenteessa...

Okei. No unohdetaanko sitten koko juttu? Kasvisruoassa on usein se ero ettei sitä pääraaka-ainetta ole samaan tapaan. Jos edes haluaa yrittää niin ei siinä asenteessa kovin paljoa voi olla vikaa.

Vierailija
22/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lempiruokia: http://www.maku.fi/reseptit/papu-fetapata

Kyllä osaa ihminen olla tyhmä. Mitä kasvisruokaa se sellainen on jossa on feta-juustoa?

Etkös tiedä että kasvissyöjä syö myös maitotuotteita. Jos olet vegaani, niin jätät sen pois ja laitat pataan jotain muuta, kuten ohjeessa lukee. Kyllä osaa ihminen olla tyhmä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin ihan samaa. Mä lopetin lihan syönnin 1995, ei sillon ollut ruokablogeja ja koko maailman tieto napin painalluksen päässä, eikä siltikään ollut noin helvetin vaikeaa.

Vierailija
24/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis laitat vain ruokaan vähemmän lihaa ja se on siinä. Jos laittaisit normaalisti koko jauhelihapaketin, niin nyt laitatkin vain puoli pakettia jauhelihaa ja sen lopun korvaat vaikka herkkusienillä tai pavuilla tai parsakaalilla tai millätahansa.

Ei kannata lopettaa kokonaan ravinto ja makusyistä. Mutta helppo vähentää juuri puolittamalla lihan määrä. Sitten kun olet tottunut tuohon voit puolittaa sen taas, jolloin lihaa menee vain 25% alkuperäismääristä. Se pienikin lihamäärä maistuu kyllä ruuassa hyvin.

Haluaisin vähentää lähinnä eettisistä syistä. Sademetsiä tuhotaan, eläimiä kuolee sukupuuttoon, vedet saastuu.

Ap

Vierailija
25/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin ei ole vaihtoehtoja? Maailmahan on täynnä vaihtoehtoja. Tee vaikka tattirisotto vaihteeksi. Itse rupesin kasvissyöjäksi siten että opettelin aina yhden ruoan kerrallaan. Ja yhä opettelen. Opettele myös paremmaksi kokkaajaksi samalla niin ei maistu ruoka pahvilta.

Ei sitä kuule noin vaan opetella, varsinkaan kiireisen arjen ohessa. Toinen juttu, ei meillä syö kukaan risottoa. Mä olen muutamaan otteeseen syönyt, vaan se on tosi epämiellyttävää. Mielummin söisin kupillisen riisiä..

Ap

Jos on noin kiire on nykyään olemassa oikeasti tosi hyviä kasviseineksiä. Soijapyttipannua, vegaanisia makkaroita ja nakkeja, myös "nugetteja" löytyy. Okei, noi on aika mättöä, mutta esim vegetarian couscous suoraan pakkasesta pannulle ja hyvä on. Tykkään myös kokkikartanon valmiskasvispihveistä. Myös papukeittoa on helppo tehdä (chilitomaattimurskaa ja papuja kattilaan ja lämmitys). Myös hernekeittoa saa suoraan purkista, kuten muita kasvissose- ja tomaattikeittoja. Soijarouheesta voi tehdä kaikkea samaa kuin jauhelihasta: mureketta, pullia you name it. Joskin koostumus on haastavampi, mutta munalla saa pysymään kasassa

Vierailija
26/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin ihan samaa. Mä lopetin lihan syönnin 1995, ei sillon ollut ruokablogeja ja koko maailman tieto napin painalluksen päässä, eikä siltikään ollut noin helvetin vaikeaa.

Ok. Oliko sulla kahta allergista lasta ja miestä, kokopäivätyö jonka päälle opiskelut, lasten harrastukset, lasten koulujutut, kaupassakäynnit, siivoaminen, ja siihen päälle neljän ihmisen krattuilut? Ei se ole helppoa lähteä muuttamaan rutiinejaan arjen keskellä.

Ap

Vierailija
27/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä mielipiteestä apua, mutta minä olen nelikymppinen enkä ole oppinut tekemään siedettävän makuista jauheliharuokaa. Siitä jos mistä tulee pahvin makuista. Järkeni kuitenkin sanoo, että koska muiden tekemä jauheliharuoka on usein ihan hyvää, niin vika on maustamisessa (vaikken sitä ilmeisesti koskaan opikaan). Mutta sinä saatat hyvinkin oppia maustamaan kasvisruokia niin, etteivät ne maistu pahvilta. Miten olisi esim. intialaisten ruokien reseptien opettelu? Eivät kai ne kaikki sinusta voi olla mauttomia?

Vierailija
28/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aikeissa korvata vaikka pari ateriaa viikossa kasvisruualla, ei tarvitse stressata liikaa onko varmasti proteiinit kohdillaan ja alkaa heti kokeilla soijaa, tofua sun muuta itselle tuntematonta josta saa helposti mitättömän makuista. Tee vaikka makaronilaatikkoa johon laitat jauhelihan sijaan puolet aineista jotain kasvissekoitusta pakastepussista. Munakoisosta, sipulista, valkosipulista ja tomaattimurskasta saa pastakastikkeen. Tuorepasta ja pesto purkista on kasvisruokaa sekin. Tee jotain tuollaista helppoa ja nopeaa niin saat itseluottamusta ja näet vähän mikä kaikille maistuu.

Vierailija
29/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites ne kasvikset?Luettelet kaikkea muuta aloituksessa.Harvemmin minäkään tofus ja soijaa syön tai falafelia.Kyllä mun ruoat sisältää kasviksia erityisesti ja pastaa,riisiä,tortilloja...

Vierailija
30/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälsans Kökillä on pakastealtaassa soijanakkeja ja -pullia, jos eineksiä haluat. Myös Quornilla on mm. rouhetta ja leikkeitä. 

Vierailija
31/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaikka sillä että teet yhtenä vapaapäivänä yhden kasvisruoka-aterian. Pastat ja wokit on aika helppoja, esim. spahgetti pelkät tomaattikastikkeen kanssa on simppeliä ja hyvää ja wokeissa voit aluksi hyödyntää valmiita kastikkeita jos muuten epäröit. Kasvispizzat ja piirakat on myös varsin helppoja aloittelijoille.

Vierailija
32/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin ei ole vaihtoehtoja? Maailmahan on täynnä vaihtoehtoja. Tee vaikka tattirisotto vaihteeksi. Itse rupesin kasvissyöjäksi siten että opettelin aina yhden ruoan kerrallaan. Ja yhä opettelen. Opettele myös paremmaksi kokkaajaksi samalla niin ei maistu ruoka pahvilta.

Ei sitä kuule noin vaan opetella, varsinkaan kiireisen arjen ohessa. Toinen juttu, ei meillä syö kukaan risottoa. Mä olen muutamaan otteeseen syönyt, vaan se on tosi epämiellyttävää. Mielummin söisin kupillisen riisiä..

Ap

Jos on noin kiire on nykyään olemassa oikeasti tosi hyviä kasviseineksiä. Soijapyttipannua, vegaanisia makkaroita ja nakkeja, myös "nugetteja" löytyy. Okei, noi on aika mättöä, mutta esim vegetarian couscous suoraan pakkasesta pannulle ja hyvä on. Tykkään myös kokkikartanon valmiskasvispihveistä. Myös papukeittoa on helppo tehdä (chilitomaattimurskaa ja papuja kattilaan ja lämmitys). Myös hernekeittoa saa suoraan purkista, kuten muita kasvissose- ja tomaattikeittoja. Soijarouheesta voi tehdä kaikkea samaa kuin jauhelihasta: mureketta, pullia you name it. Joskin koostumus on haastavampi, mutta munalla saa pysymään kasassa

Niin, emme tosiaan voi käyttää kananmunaakaan johtuen lapsen allergiasta. Hyviä vinkkejä kuitenkin nopeaan safkaan, kiitos. Nakkeja ei myöskään syödä.. Ei tykätä.

Liharuoista syödään lasagnea, intialaistyylistä kanaa, tortillat on kova sana, viimeksi tein paputäytteen ja ei mennyt kaupaksi.. Possun pihvit, pihvit ylipäätään eteenkin vkl, nykyään syödään ne salaatin kanssa. Hampparit olen nykyään tehnyt halloumipihvillä, on mennyt hyvin kaupaksi. Sit syödään ihan lihapullia, jauhelihakastiketta, spaghettia, chili con carne (viimeksi soijarougeesra). Yritän parhaani mukaan korvata niitä normaalien liharuokien lihaa nuilla vaihtoehdoilla, ja ne menee yleensä parhaiten kaupaksi. Riisinuudelikeitto myös hyvin tykätty.. Viimeksi "unohdin" siitä kanan, tykkäsivät silti. Mutta nälkä tuli nopeaan takaisin.

Ap

Vierailija
33/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Oliko sulla kahta allergista lasta ja miestä, kokopäivätyö jonka päälle opiskelut, lasten harrastukset, lasten koulujutut, kaupassakäynnit, siivoaminen, ja siihen päälle neljän ihmisen krattuilut? Ei se ole helppoa lähteä muuttamaan rutiinejaan arjen keskellä.

Ap

Mitä rutiineja sun pitää muka muuttaa?? Lasten koulujutut, harrastukset, siivoaminen yms. ei mitenkään liity lihan syöntiin! Nyt oikeesti :D

Joo, anna olla kun on noin vaikeaa.

Vierailija
34/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites ne kasvikset?Luettelet kaikkea muuta aloituksessa.Harvemmin minäkään tofus ja soijaa syön tai falafelia.Kyllä mun ruoat sisältää kasviksia erityisesti ja pastaa,riisiä,tortilloja...

Meillä kasvikset kuuluu ruokaan väh lisukkeiden muodossa, mutta sielläkn on aina ne tietyt jotka ei allergiselle sovi ja se turhauttaa. Pastaa ei meillä myöskään syödä kuin hyvin poikkeuksellisesti, vain silloin kun yksi lapsista ei ole kotona.

Ap

Vierailija
35/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä rutiineja sun pitää muka muuttaa?? Lasten koulujutut, harrastukset, siivoaminen yms. ei mitenkään liity lihan syöntiin! Nyt oikeesti :D

Joo, anna olla kun on noin vaikeaa.

Niin, että ei ole aikaa arjen keskellä väsätä uusia ruokia! Jos eivät onnistu niin mitäs sitten? Pakastepizzaa? Ja kyllä se vaikuttaa suoraan rutiineihin kun lähtee kokeilemaan uusia, haastavia juttuja, pidit siitä tai et.

Mutta minäpä vaan en anna olla kiusallanikaan, koska jotkut tämän ketjun vastaajista ovat antaneet erinomaisia vinkkejä ja ideoita. Jotain mitä sinä et ole onnistunut antamaan. Ny kun mietin niin mitä olet oikeastaan tuonut tähän ketjuun? Oman erinomaisen itsesi?..

Ap

Vierailija
36/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä kuulostaa vähän haastavalta kasvisruoan opettelu tilanteessa, jossa on ilmeisesti jatkuvasti mieletön kiire, perheessä ruoka-allergioita ja rajoituksia, lisäksi haluaisi syödä ilmeisesti ihan vegaanisesti eli laktovege (joka on ainakin mielestäni paljon helpompaa, koska juustoista saa proteiinia ja makua helposti) ei käy...

Vierailija
37/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan yleensä munatonta pastaa ja spaghettia käytetäön, mutta mulla ei taito riitä tekemään itse. Normipastaa, joka on parasta, syödään harvoin.

Ap

Vierailija
38/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, emme tosiaan voi käyttää kananmunaakaan johtuen lapsen allergiasta. Hyviä vinkkejä kuitenkin nopeaan safkaan, kiitos. Nakkeja ei myöskään syödä.. Ei tykätä.

Liharuoista syödään lasagnea, intialaistyylistä kanaa, tortillat on kova sana, viimeksi tein paputäytteen ja ei mennyt kaupaksi.. Possun pihvit, pihvit ylipäätään eteenkin vkl, nykyään syödään ne salaatin kanssa. Hampparit olen nykyään tehnyt halloumipihvillä, on mennyt hyvin kaupaksi. Sit syödään ihan lihapullia, jauhelihakastiketta, spaghettia, chili con carne (viimeksi soijarougeesra). Yritän parhaani mukaan korvata niitä normaalien liharuokien lihaa nuilla vaihtoehdoilla, ja ne menee yleensä parhaiten kaupaksi. Riisinuudelikeitto myös hyvin tykätty.. Viimeksi "unohdin" siitä kanan, tykkäsivät silti. Mutta nälkä tuli nopeaan takaisin.

Ap

Jos linssit (tai pavut, en muista mainitsitko niistä) uppoaa, niin kokeile vaikka sitä intialaista kanaa niin että korvaat kanan niillä. Pavut on monipuolisia, meillä aikuisille uppoaa kaikki ja vähän nirsoilevalle lapsellekin valkoiset ja sitten ne pitkät vihreät. Etenkin vihreät sopii myös salaatteihin ja wokkeihin.

Muista myös että uusiin makuihin tottuminen vie aikaa, eli on ihan okei totutella vaikka tolla systeemillä että korvaa osan lihasta jollain, myöhemmin se sitten voi maistua kokonaan ilman lihaakin :)

Vierailija
39/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti... Kaikki mihin työnnät jauhelihaa, korvaa se soijarouheella noin alkuun.

Vierailija
40/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut on tosi täyttäviä, ja varsinkin valkoiset pavut ja kidney pavut on tosi hyviä!

Koita tehdä esimerkiksi chili chin carnea, johon laitat valkoisia papuja. Tosi hyvää tumman riisin kanssa!(melkein kuin chili con carne, mutta ei sisällä lihaa, googlaamalla löytyy ohjeita!)

Myös esimerkiksi punajuuripihvit voivat olla jonkun makuun :) itse en oikein pidä punajuurista, mutta punajuuripihvit ovat ihan hyviä.