Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun haluaisi vähentää lihansyöntiä, muttei osaa!

Vierailija
17.03.2016 |

En pidä tofusta, kalaa en ole syönyt kymmeneen vuoteen.. Joku soijarouhe menee, mutta mitä siitä tekisi? Olen yrittänyt opetella syömään falafelia mutta en vain pidä siitä. :( linssikeitto on hyvää, mutta ei sitäkään joka päivä jaksa. Kasvisruoat on usein vaikeita toteuttaa, osa maistuu ihan pahvilta. Voisin lopettaa lihansyönnin top tykkänään, jos vaan olisi tarjolla järkeviä vaihtoehtoja! Vaan ei ole!
Antakaa ruokavinkkejä... Meillä nääs syödään ihan liikaa lihaa, muutosta kaipaa koko perhe mutta osaaminen ei riitä. Helpompi napata se jauhelihapaketti sieltä hyllystä.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin ei ole vaihtoehtoja? Maailmahan on täynnä vaihtoehtoja. Tee vaikka tattirisotto vaihteeksi. Itse rupesin kasvissyöjäksi siten että opettelin aina yhden ruoan kerrallaan. Ja yhä opettelen. Opettele myös paremmaksi kokkaajaksi samalla niin ei maistu ruoka pahvilta.

Vierailija
2/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katso vaikka Maku-lehden sivuilta karsvisreseptejä, pitäisi ainakin olla hyvää ruokaa, älä mitään suurkeittiöohjeita toteuta. Mausteet on a ja o. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin ei ole vaihtoehtoja? Maailmahan on täynnä vaihtoehtoja. Tee vaikka tattirisotto vaihteeksi. Itse rupesin kasvissyöjäksi siten että opettelin aina yhden ruoan kerrallaan. Ja yhä opettelen. Opettele myös paremmaksi kokkaajaksi samalla niin ei maistu ruoka pahvilta.

Ei sitä kuule noin vaan opetella, varsinkaan kiireisen arjen ohessa. Toinen juttu, ei meillä syö kukaan risottoa. Mä olen muutamaan otteeseen syönyt, vaan se on tosi epämiellyttävää. Mielummin söisin kupillisen riisiä..

Ap

Vierailija
4/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia kasvisruokablogejahan on nykyään olemassa, niin ettei tarvi edes keittokirjoja tai lehtiä ostaa. Itse seuraan esim. näitä

http://feelgoodkitchen.fi/

http://spicyvege.blogspot.fi/

http://chocochili.net/

Vierailija
5/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kuule noin vaan opetella, varsinkaan kiireisen arjen ohessa. Toinen juttu, ei meillä syö kukaan risottoa. Mä olen muutamaan otteeseen syönyt, vaan se on tosi epämiellyttävää. Mielummin söisin kupillisen riisiä..

Ap

Oletko tehnyt risottoriisistä?

Vierailija
6/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili sin carne, nam!

Vierailija
7/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko tehnyt risottoriisistä?

Kyllä olen, olen myös pari kertaa erehtynyt ravintolassa tilaamaan.

Ap

Vierailija
8/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä liharuokia syöt tällä hetkellä? Helpompi neuvoa jos tietää maun.

Omia lemppareita: meksikolainen papukeitto, linssikeitto, chili sin carne, raastepihvit kermaviilikastikkeella, pitafalafel, aasialaistyyppiset wokit, curryt..

Vierailija
9/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisia kasvisruokablogejahan on nykyään olemassa, niin ettei tarvi edes keittokirjoja tai lehtiä ostaa. Itse seuraan esim. näitä

http://feelgoodkitchen.fi/

http://spicyvege.blogspot.fi/

http://chocochili.net/

Kiitos, tutustun näihin.mkatsoin tuota maku-lehteä,ntosi monissa noissa kasvisruoissa käytettiin eläinperäisiä tuotteita. +-0

Vierailija
11/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kymmenen vuotta kasvissyöjä, mutta kolmisen vuotta sitten aloin vaihtelun vuoksi syödä lihaa. Nyt minulla on välillä kasvisruoka-kausia, mutta välillä tekee mieli liharuokia. Silti useimmiten mulle on helpoin ostaa ainekset kasvisruokaan, kuin napata se jauheliha-paketti. Lihan syöminen on enemmän ja enemmän alkanut tuntua väärältä, joten todennäköisesti olen palaamassa kasvisruokavalioon. Nyt se vain taas tuntuu vaikealta, kun on tottunut syömään lihaa, joten tiedän tunteen. :)

Kannattaa selata kasvisruoka-ohjeita netistä, sieltä niitä löytyy valtavasti. Ja kun oppii laittamaan hyvää kasvisruokaa, voi aina soveltaa ja muokata reseptejä. Minä esim. laitoin tänään tofua, paistettuja nuudeleita ja kasviksia maapähkinävoi-kastikkeessa. Sitä ennen söin alkuviikon härkäpapu-makaronilaatikkoa. Minun makuuni siitä tuli jopa herkullisempaa, kuin tavallisesta liha-makaronilaatikosta. Myös erilaiset kasvispihvit ovat hyviä. Esim. punajuuripihvit ja kermaviilikastike. Entäpä kasvissosekeitto, lihaton hernekeitto tai pinaattikeitto? Kasvisruokia löytyy kyllä moneen lähtöön ja niitä kyllä oppii syömään ja valmistamaan.

Vierailija
12/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ole hullu! Liha on hyvää!

Vierailija
13/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin vaikeeta, täytyy olla vikaa myös asenteessa...

Vierailija
14/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se liha tee ruuasta ihmeellistä, en ymmärrä miten tämä voi olla vaikeaa!

Etsi reseptejä netistä tai osta kirja jos et itse keksi!

PS. Kala on lihaa ihan siinä missä possukin.

Vierailija
15/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispizza, artisokka on ihana täyte. 

Vierailija
16/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lempiruokia: http://www.maku.fi/reseptit/papu-fetapata

Kyllä osaa ihminen olla tyhmä. Mitä kasvisruokaa se sellainen on jossa on feta-juustoa?

Vierailija
17/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijabolognese

Vierailija
18/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laitat vain ruokaan vähemmän lihaa ja se on siinä. Jos laittaisit normaalisti koko jauhelihapaketin, niin nyt laitatkin vain puoli pakettia jauhelihaa ja sen lopun korvaat vaikka herkkusienillä tai pavuilla tai parsakaalilla tai millätahansa.

Ei kannata lopettaa kokonaan ravinto ja makusyistä. Mutta helppo vähentää juuri puolittamalla lihan määrä. Sitten kun olet tottunut tuohon voit puolittaa sen taas, jolloin lihaa menee vain 25% alkuperäismääristä. Se pienikin lihamäärä maistuu kyllä ruuassa hyvin.

Vierailija
19/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouheesta voi tehdä hyvin vaikka makaronilaatikkoa, lasagnea, pihvejä, pullia, texmex-tyylisiä ruokia (tortilloihin täytettä, chili sin carnea), italianpataa jne. Vain mielikuvitus on rajana. Ja jos ruoat maistuu pahvilta, niin vika on varmaankin kokissa, ei passaa raaka-aineita syyttää ;D Mutta harjoittelemalla oppii, voin sanoa omastakin kokemuksesta.

Voisit kokeilla myös jotain valmisruokia, peruskaupoista saa vaikkapa hernekeittoa ja soijarouhepataa. En siis suosittele jatkuvaa valmisruoan mussuttamista, mutta musta ainakin joskus kiireessä on ihan jees iskeä valmishernarit tulille. Myös Hälsans kök-merkiltä löytyy pakastealtaista hyviä tuotteita. Esim. soijamakkarat on hyviä, ja niistähän saa käden käänteessä tehtyä vaikkapa nakkikeittoa.

Mutta joo, google on kaveri. Ja youtubestakin löytää ohjevideoita vaikka sun mihin resepteihin.

Vierailija
20/46 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lempiruokia: http://www.maku.fi/reseptit/papu-fetapata

Kyllä osaa ihminen olla tyhmä. Mitä kasvisruokaa se sellainen on jossa on feta-juustoa?

Tämä on kasvisruoka. Vegaani voi jättää fetan pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi