Ansiosidonnainen, keikkasijaisuus ja kannustinloukku? Neuvoja kaipaan.
Ja heti alkuun, kyllä, olen ollut yhteydessä TE-toimistoon, mutta sieltä ei vastata puhelimeen, eikä ilmeisesti edes soittopyyntööni...
Olen ansiosidonnaisella päivärahalla elelevä työtön työnhakija. Päivärahani määrä on noin 90 €/pv. Haluaisin ilmoittautua lähikuntosalin sijaisrekisteriin vetämään jumppatunteja tarvittaessa. Palkka tällaisesta keikkatyöstä on noin 30 €/h ja yleensä siis tarjolla on vain yhden tunnin sijaistus silloin tällöin satunnaisesti, kun vakiohjaaja sairastuu. Menetänkö ansiosidonnaisen päivärahan automaattisesti koko päivältä, jos käyn heittämässä yhden Bodypumpin? Eli yhden tunnin työnteosta tulee takkiin noin 60 €? Tietoa kellään?
Kommentit (8)
Ois niin kätevää, jos tää systeemi ois joustavampi. Ois mukava tehdä vaikkapa sijaisuuksia.
Yksi palkalla tienattu euro vähentää työttömyyskorvausta 50 centtiä.
Lisäksi byrokratia eli kassalla kestää ainakin kuukauden saada sulle laskettua se loppuosa. Ja työkkäriiin aina joka keikan jälkeen toimittamaan todistusta tehdystä työstä että saat sieltä oikean lausunnon kassalle.
Kysy muuten kassalta että miten se korvaus ja palkka lasketaan. Te-keskus ei osaa vastata.
Eli vaikka työttömyyskorvaushakemukseen ilmoittaisinkin, että olen ollut 17.3. töissä (yhden tunnin, josta palkka 30 €), niin voin siltä päivältä silti saada päivärahan? Tuota päivääkö ei automaattisesti oteta pois työttömyysjaksosta? ap
300e muistaakseni saa tienata menettämättä mitään päivärahasta, mutta tilinauha pitää toimittaa maksajalle, ennenkuin päivärahaa voi hakea, joten päätökset ja rahat voivat viivästyä sen vuoksi
Ei oteta työttömyysjaksosta päivää pois , vaan lasketaan soviteltu päiväraha. Suojaosa on 300€/kk, mutta huomaa että 4 viikon tai lyhemmällä jaksolla tienatun rahan oletetaan LASKENNALLISESTI lisääntyvän koko kuukaudelle, eli 30 kalenteripäivälle.
Kannattaa ottaa yli 2 viikkoa kestäviä kokoaikatöitä, kun silloin työnhaku katkeaa eikä palkka vaikuta työttömyyskorvaukseen. Tämän jälkeen vasta tarvitaan uusi lausunto te-toimistosta, ei siis jokaisen yksittäisen työpäivän eikä varsinkaan tunnin jälkeen.
Minä työskentelen just näin. Välillä koko kuukauden aikana ei ole yhden yhtä keikkaa, toisinaan voi olla vaikka vain yksikin työpäivä kuussa ja toisinaan vaikka koko kuukausi. Työpäivän pituus vaihtelee yleensä neljästä tunnista kahdeksaan tuntiin. Tuo on just haastavaa, että palkka ja päiväraha tulevat niin pitkällä viiveellä. Nytkin odotan, että helmikuun palkka tulee tilille 16.3, jotta saan siitä tositteen toimitettavaksi eteenpäin päivärahaa varten. Muutama arkipäivä menee taas ansiosidonnaisen päivärahan maksatukseen.
Joku toinen kirjoittaja kirjoitti, että täytyisi toimittaa palkkatodistus te-toimistoon. Näin minä en kyllä lainkaan tee, vaan toimitan tarvittavat liitteet omaan työttömyyskassaani. Olen ottanut vastaan kaikki yksittäisetkin keikkapäivät. Ja onneksi aika ajoin töitä on ollut niin pitkinä pätkinä tarjolla, että työssäoloehto täyttyy ja ansiosidonnaiset päivät alkavat taas alusta.
Et mitään ansiosidonnaista kokonaan menetä, vaan sinulle lasketaan soviteltu päiväraha koko hakujaksolle.
Loukku tulee siitä, että et saa työttömyyskorvausta ennen kuin olet toimittanut kassalle palkkalaskelman. Jos palkka viipyy kuukauden, olet sitten sen ajan ilman rahaa myös kassalta.
Näiden opettajien ja ohjaajien palkkojen kanssa on tullut sählättyä ja OAJ:n työttömyyskassaa varten olen eräänkin tuntilistan tulostanut, kun joku osa-aikainen opettaja on hakenut päivärahaa. Yhtään helpommaksi hommaa ei tehnyt se, että erään olivat pikemminkin (elämän)taiteilijoita kuin työläisiä, ja palkantilaus saattoi unohtua pitemmäksi aikaa. Sitten itkettiin, kun mistään ei tule rahaa.