Oletko vanhempana katunut korkokenkien jatkuvaa käyttöä?
tarkoitan tässä nyt kenkiä, joissa on yli 3 cm korko.
Onko sinulle tullut korkokenkien käytöstä millaisia vaivoja?
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun aina väitetään, että tulee vaikka mitä vaivaa.
Itse en käytä korkokenkiä, mutta aina ihmettelen miten jotkut pystyvät kun minusta ne tekevät kipeää.
Kommentit (12)
Käytän mahdollisimman korkeita korkoja aina, mulla on hyvät vaivaisenluun alut jo tulossa molemmissa jaloissa. Kun ne käy leikkauttamassa, eri aikaan tietysti, saa molemmista jaloista pitkän sairausloman :). Pääsee ainakin hetkeksi pois työelämästä, kun muuta vaivaa ei tunnu tulevan millään.
Nuo 3 cm korot eivät varsinaisesti mitenkään korkeat ole. Olen käyttänyt korkokenkiä 20 vuotta ja en ole katunut, mitään terveysongelmoa ei ole tullut vastaan. Tosin kengissäni on ollut aina korkoa vain 3-8 cm eli niiden kanssa kävely ei tunnu missään. Juhlissa olen käyttänyt korkeampia ja ne kyllä tuntuvat tunnin seisomisen jälkeen jaloissa.
Olen käyttänyt korkkareita yli 35 vuotta. 5-10 cm korkeita. Aina hyviä kenkiä, joissa mieluiten pehmuste päkiässä ja myös vuori nahkaa. Käytän toki mataliakin ja vaihdan kenkiä usein. Ainoa ongelma on toisen jalan pikkuvarpaaseen joskus tuleva matala kovettuma. Tiedän, mitkä merkit sopivat jaloilleni ja hyvä laatu ehkäisee ongelmia. En ole siis katunut, mutta jos jotain kipuja tulisi, siirtyisin toisenlaisiin kenkiin.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa kysymykseesi, kommentoin vain korkokengän koron korkeutta. 4cm korko on optimaalinen selälle, joten mahdolliset ongelmat tulevat korkeammalla korolla.
Jos 4 cm korko olisi optimaalinen ihmisen selälle, sekä miehillä että naisilla olisi kantapäässä 4 sentin mittainen luu siinä alla.
Jos haluaa käyttää korkoja fiksusti, valitsee wedget eli kiilakorot tai paksut jämerät korot pienellä platformilla. Ei eivät tunnu ikävältä, eikä tasapaino mene ja niissä voi jopa juosta.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa kysymykseesi, kommentoin vain korkokengän koron korkeutta. 4cm korko on optimaalinen selälle, joten mahdolliset ongelmat tulevat korkeammalla korolla.
Koron optimikorkeudesta taitaa olla monenlaista mielipidettä lääkäreiden ja tutkijoidenkin joukossa. Itse luin että optimaalinen olisi 2 cm korko. Koron korkeus ei kuitenkaan ollut tämän ketjut pointti.
Vierailija kirjoitti:
Käytän mahdollisimman korkeita korkoja aina, mulla on hyvät vaivaisenluun alut jo tulossa molemmissa jaloissa. Kun ne käy leikkauttamassa, eri aikaan tietysti, saa molemmista jaloista pitkän sairausloman :). Pääsee ainakin hetkeksi pois työelämästä, kun muuta vaivaa ei tunnu tulevan millään.
Alan pikkuhiljaa ymmärtää työnantajien ongelmia työntekijöiden palkkaamisen suhteen. Itseaiheutetut ongelmat pitäisi hoitaa omalla kustannuksellaan, vaikkapa loma-aikaan tai palkattomalla vapaalla. Ainoastaan sairaudesta aiheutuvat kustannukset tulisi hoitaa nykyiseen malliin.
Mä olen käyttänyt korkokenkiä noin15-vuotiaasta, eli nyt 25 vuotta. En tietenkään pelkästään, on mulla ollut myös matalakantaisia kävelykenkiä, lenkkareita, kumisaappaita jne erilaisia kenkiä eri tarkoituksiin.
Mulla ei ole korkokengistä johtuvia jalkavaivoja, mutta mulla on luonnostaan ns kaarijalka (eli niin kuin lattajalka, mutta toiseen suuntaan: lattajalassa jalkaholvin lihakset ja jänteet eivät tue tarpeeksi, mulla ne kiristyvät liikaa). Nyt yksi tapa hoitaa kaarijalkaa on itse asiassa sellainen 2-4 sentin korko. Kipeäksi minun jalkani tulevat, jos yritän kulkea pitkiä matkoja tasapohjaisilla tennareilla tai jos kenkä on päkiän kohdalta liian kapea.
Vaivaisenluita tms mulla ei ole.
Mutta on totta, että kolmen neljän sentin korollakin voi saada selkä-ja polvivaivoja, jollei pidä asennostaan huolta. Tämä oli mullakin ongelmana yhdessä vaiheessa kun raskaus ja imetys oli sekoittaneet ryhdin ja en heti osannut etsiä sitä takaisin. Sitten kun sen tajusin ja kunhan muistan sitä ylläpitää, ongelmia ei ole. Mutta koska korkokengät muuttavat jalan asentoa, pitää oikea ryhti etsiä tietoisesti, ettei päädy seisomaan takapuoli pitkällä ja etukumarassa. Ei ole kaunista eikä terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan pikkuhiljaa ymmärtää työnantajien ongelmia työntekijöiden palkkaamisen suhteen. Itseaiheutetut ongelmat pitäisi hoitaa omalla kustannuksellaan, vaikkapa loma-aikaan tai palkattomalla vapaalla. Ainoastaan sairaudesta aiheutuvat kustannukset tulisi hoitaa nykyiseen malliin.
Miten ne itseaiheutetut sairaudet erotetaan muista? Kun suurin osa vaivaisenluistakin johtuu perinnöllisestä nivelrikosta ja tulee ihan tavallisilla kengillä käveleville ihmisille, niin miten joukosta erotetaan se, joka on ne itse aiheuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Optimaalinen korko olisi 0 cm korkuinen. Normaalikenkienkin pieni korotus kantapään alla on jo huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaivaisenluut on kyllä ihan perinnöllinenkin ongelma. Sitä paitsi kuukauden loma ei riittäisi leikkauksesta toipumiseen, työkaverit ovat olleet sairauslomalla 2 kk per jalka. Samaan pyrin, koska tein tuplatyöt sen aikaa kun muut makasivat kotona.