Tuntematon mies tuli rimputtamaan ovikelloa ja käski avaamaan oven!
Olin aika yllättynyt tilanteesta. Ja tämä ei ole provo eikä yritys mamuvihaan. Lopulta mitään vakavaa ei käynyt ja toivottavasti ja tuskin ei olisikaan.
Tilanne kuitenkin oli, että olin yksin kotona kun ovikello soi. Menin ovelle mutta jostakin syystä en heti avannut ovea kuten koko elämäni olen vaan tottunut tekemään. Oven takana oli nuorehko ulkomaalainen mies iso kassi mukanaan. Kysyin häneltä että mitä asiaa, johon mies sanoi vain "avaa ovi!" ja osoitti alaspäin ovenkahvaa. Kysyin vielä että kuka olet ja miksi pitää avata ovi, mutta hän vain toisti että "avaa ovi avaa ovi!" eikä varmaan osannut muuta suomeksi sanoa. Kohta hän lähti pois kun en ovea avannut.
En soittanut poliiseja koska ei tuossa mitään rikollistakaan ollut. Mutta vähän alkoi mietityttämään, että jokuhan voi noinkin yksinkertaiseen tilanteeseenkin kummempia miettimättä avata sen oven ties minkälaiselle ihmiselle. En tätä kyseistä miestä murtautujaksi ala syyttämään, mutta toivon kyllä että ihmiset pitävät varansa sillä samaa saatamme nähdä vastaisuudessakin, ja kaikilla ihmisillä ei välttämättä ole hyvä mielessä.
Kommentit (17)
Ilmoittaisin tuosta poliisille, niin tietävät, että teillä päin on tuollaista tapahtunut.
Kerrotko, että miksi ihmeessä tulit tänne kertomaan asian? En käsitä.
Ei kävisi mielessäkään, vaikka nykyisen asuntoni ovella on muun muassa käynyt naapuri kysymässä, että liitynkö päivällisseuraan, vartija jonkun känniääliön kanssa, joka väitti olleensa luonani ja poliisit sekä Jehovat melkein joka viikko. Trafiikkia riittää, paniikkia ei.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko, että miksi ihmeessä tulit tänne kertomaan asian? En käsitä.
Ei kävisi mielessäkään, vaikka nykyisen asuntoni ovella on muun muassa käynyt naapuri kysymässä, että liitynkö päivällisseuraan, vartija jonkun känniääliön kanssa, joka väitti olleensa luonani ja poliisit sekä Jehovat melkein joka viikko. Trafiikkia riittää, paniikkia ei.
No on minusta siinä pieni ero että jehovat tulevat paasaaman asiaansa, naapuri tulee mistä syystä tahansa tjms. kun siihen että tuntematon mies joka ei osaa suomea vaatii avaamaan oven kertomatta syytä.
AP
Minun ovisummeriani soitti kerran iso ja lihaksikas umpimusta mies. Joku päästi hänet ulko-ovesta sisälle, ja pian alkoi raivokas ovikellon rimputus. Kun ovi ei auennut, hän hakkasi sitä muutaman kerran nyrkillään ja marssi tiehensä. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, kuka hän oli, mutta minun nimelläni varustetusta ovesta hän halusi tulla sisälle.
Ilmoita ehdottomasti poliisille. Voivat sitten varoittaa muita, esim vanhuksia mahdollisesta vaarasta.
Eikö siellä porvoossa osata englantia.
Ne on yleensä, ovelta ovelle kiertäviä ulkomaalaisia, jotka myy lappu kädessä jotain halpahalli krääsää. Mä erehdyin raottaan ovee, niin sieltä tuikattiin salmana kassi oven väliin ja lappu perässä. Hetki siinä taisteltiin ovesta, mutta onneks mulla on ruma ja kuuluva ääni:)
Itse en koskaan avaa tuntemattomille. Mitään semmoista asiaa ei ole, mitä ei voi puhelimitse hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne on yleensä, ovelta ovelle kiertäviä ulkomaalaisia, jotka myy lappu kädessä jotain halpahalli krääsää. Mä erehdyin raottaan ovee, niin sieltä tuikattiin salmana kassi oven väliin ja lappu perässä. Hetki siinä taisteltiin ovesta, mutta onneks mulla on ruma ja kuuluva ääni:)
Ahaa, tuo oikeastaan kuulostaa kaikista loogisimmalta. Kassikin sillä oli niin siinä olisi voinut krääsää olla. Tuo ei tosin käynyt mitenkään ilmi miehestä, joten ehdin jo pistämään miehestä ilmoituksen poliisille varmuuden vuoksi vaan. En mihinkään hätänumeroon kuitenkaan soittanut :). No, hyvä vaan jos olet oikeassa enkä joudu lukemaan lehdistä mitäön ikävämpää.
AP
Y-säätiön asuttamien vuokralaisten kanssa on ollut yhtä ja toista vuosien varrella. Varsinkin mielenterveyspuolen asukkaat ovat aiheuttaneet harhoineen ongelmia. On tultu keskellä yötä paukuttamaan ovea, väittäen minun hakkaavan hänen kattoansa tms. Hänen saadessa häädön, vuokralainen oli murtautunut verkkokellariini ja suihkuttanut spray-maalilla tavarani kostoksi. Lähtiessään oli vielä käynyt taloyhtiön saunassa rikkomassa putken. Oli vielä lähtiessään kuulemma kertonut naapurille, että tälläisessä slummissa ei voi asua, koska öisin hakataan kattoa. (Hän asui ylimmässä kerroksessa).
Itsehän en avaa kenellekään, jos ei ole etukäteen sovittu tulo tai osaan odottaa. Kaksi kertaa olen erehtynyt avaamaan (toisella kerralla luulin, että tuttava tulee kun oli etukäteen puhunut sensuuntaista, ja toisella kerralla luulin, että naapuri/kollega), ja molemmilla kerroilla on ollu rasittava tyhjäntoimittaja (Jehova ja SPR:n varainkerääjä), ei vaaratilanteita, mutta vaikee noista on ollu päästä eroon. SPR:nkin tyyppi oli, että "Tiesitkö, että Afrikassa on lapsia, joilla ei ole edes puhdasta vettä?" Aijjaaa, tämäpä uusi tieto, kiitos vaan!?
Avaamattomuus on hyvä tapa, jonka opin back in days, kun opiskelijana en maksanut tv-lupaa.
Mies kyllä avaa, kerrankin naapurin huumehörhölle, joka oli ihan sekaisin... Onneks siihenkään ei liittyny vaaratilannetta.
Niistä pitäiskin ilmottaa poliisille. Eli, toimit oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, tuo oikeastaan kuulostaa kaikista loogisimmalta. Kassikin sillä oli niin siinä olisi voinut krääsää olla. Tuo ei tosin käynyt mitenkään ilmi miehestä, joten ehdin jo pistämään miehestä ilmoituksen poliisille varmuuden vuoksi vaan. En mihinkään hätänumeroon kuitenkaan soittanut :). No, hyvä vaan jos olet oikeassa enkä joudu lukemaan lehdistä mitäön ikävämpää.
AP
Vierailija kirjoitti:
Itsehän en avaa kenellekään, jos ei ole etukäteen sovittu tulo tai osaan odottaa. Kaksi kertaa olen erehtynyt avaamaan (toisella kerralla luulin, että tuttava tulee kun oli etukäteen puhunut sensuuntaista, ja toisella kerralla luulin, että naapuri/kollega), ja molemmilla kerroilla on ollu rasittava tyhjäntoimittaja (Jehova ja SPR:n varainkerääjä), ei vaaratilanteita, mutta vaikee noista on ollu päästä eroon. SPR:nkin tyyppi oli, että "Tiesitkö, että Afrikassa on lapsia, joilla ei ole edes puhdasta vettä?" Aijjaaa, tämäpä uusi tieto, kiitos vaan!?
Avaamattomuus on hyvä tapa, jonka opin back in days, kun opiskelijana en maksanut tv-lupaa.
Mies kyllä avaa, kerrankin naapurin huumehörhölle, joka oli ihan sekaisin... Onneks siihenkään ei liittyny vaaratilannetta.
Niin, aikoinaan kiersi tv-luvan tarkastaja ovelta ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mahdollisesti tuo krääsän myynti voi olla myös tekosyy tutkailla paikkoja tai joskus myydään tavaraa lähes väkipakolla.
Tulijalle pitää tehdä selväksi, että hänellä on tasan viisi sekuntia aikaa häipyä.