Miksi naiset odottavat aina miehen tervehtivät ensin?
Kun päivän Metro-lehdessä oli juttua bussikuskeille ja naapureille tervehtämisestä niin innostuin kirjoittamaan tänne, koska kerrostalossa asuessa tosiasia on se, että vaikka monet naiset tervehtivätkin, niin käytännössä kaikki naiset tervehtivät miespuolista henkilöä vasta jos mies tervehtii ensin. Jotkut naiset eivät toki tervehdi edes takaisin, vaan näyttävät lähinnä siltä että luulevat miehen yrittävän iskeä heitä, mutta ne reippaatkin naiset tervehtivät iloisesti vasta sitten kun mies on ensin tervehtinyt, vaikka kuinka heille antaisi useita sekunteja aikaa aloittaa itse tervehdys.
Olenkin kyllästynyt tähän täysin ja olen koko tämän vuoden ollut tervehtimättä naispuolisia naapureita. En ole siis yrittänyt näyttää mitenkään vihaiselta tai tuijottanut vain lattiaanpäin, vaan olen ihan naama peruslukemilla (tai joskus ehkä jopa pienehköllä hymyllä) katsonut naista sekunnin tai kaksi kasvoihin ja sen jälkeen siirtänyt katseeni muualle, ja nainenkin on samanaikaisesti katsonut minua, mutta ei ole saanut sanaa suustaan. Ja syy ei todellakaan voi olla se, että näyttäisin todella uhkaavalta tai vastaavaa, pukeudun aina siististi ja on minua joskus komeaksikin kehuttu jne, joten kyllä se vika on ihan naisten asenteessa, uskallan väittää.
Toki jos joku nainen sattuisi moikkaamaan minua, niin aion toki moikata iloisesti takaisin, mutta kukaan ei ole vielä tammi-helmi-maaliskuun aikana niin tehnyt. Ei yksikään.
Ja juu, on elämässä tärkeämpiäkin asioita, mutta kun nyt tervehtiminen nostettiin tänään otsikoihin lehdessä niin ajattelin, että on hyvä hetki kirjoittaa tästä. Varmasti moni tämän jutun lukeva nainen tunnistaa itsensä kuvauksestani ja tunnustaa itsekin odottavansa miehen aloitetta tervehtimiseen. Älkää sitten ihmetelkö jos miesten moikkaamiset alkavat vähenemään ajan kanssa. Ei naisten passiivisuutta loputtomiin jaksa.
Kommentit (46)
Käytöstavat ovat muodostuneet aikojen saatossa helpottamaan ihmisten välistä toimintaa. Ne perustuvat ritaritapoihin.
Nainen ei saanut osoittaa mitään mielenkiintoa vieraisiin miehiin, joten siksi nykyäänkin mies tervehtii ensin. Ja "ylempiarvoinen" alempaansa (vanhukset katsotaan ylempiarvoisiksi, samoin pomo). Se, että mies aukoo naisille ovia ja antaa hänen mennä ensin, juontaa juurensa linnoihin ja varustuksiin. Niissä saattoi olla vihollisen väijytys, joten naiset alempiarvoisina pantiin menemään huoneisiin ja tiloihin ensin, jottei ritarille käy kalpaten.
Käytöstavat opetettiin ainakin ennen kodeissa ja lopuille kouluissa, mutta kun katsoo nykyporukkaa, vaikuttaa siltä että harvoille opetetaan mitään. Juhlatilaisuudet, ruokapöytätavat, pukeutuminen, firman kakkukestit, maljannosto, kiittäminen, tervehtiminen... aika moni mokaa. Ja kuitenkin käytöstavat kertovat ihmisen taustoista enemmän kuin tuhat sanaa. Hyvin käyttäytyvä mies saa aina plussaa, vaikka olisi miten ruma.
Käytöstavat = muiden huomioon ottaminen
* En muuten tiedä, mikä katkera mies täällä kirjoittelee, kun juttu kiertyy aina siihen, miten ilkeitä kaikki naiset ovat. Eikö hällä ole mitään tavallisia naiskokemuksia elämässään; siskoa, äitiä, työ- ja luokkakavereita?
42 korjaa: vanhusta tervehtii nuori ensin, samoin pomoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka täällä mesoatte, että ei ole olemassa käyttäytymissääntöjä siitä, kuka tervehtii ensin, olette varmaan samaa porukkaa, joka taannoin vaahtoili, että ei kihlaus enää NYKYÄÄN tarkoita naimisiinmenolupausta ja että kukin saa ihan itse päättää, mitä se tarkoittaa, koska vapaus ja nykyaika. Joopa.
Käytöstapojen paras puoli on juuri se, että kun on säännöt, ei tarvitse joka kerta erikseen tehdä ratkaisua siitä, kuka menee ensin ja kuka tervehtii ketä. Se, jos sinun kotikasvatuksessasi on ollut puutteita, etkä ole kuullut käytöstavoista, ei ole muiden vika.
Mies tervehtii naista. Tämä ei ole mielipidekysymys. Tokikaan miehen ei ole pakko sääntöä noudattaa, mutta se tekee hänestä moukan. Näitähän riittää. Miksi minun pitäisi ottaa sisällä lippis pois? Miksi pitäisi odottaa, että hääparin vanhemmat tanssivat ensin? Miksi pitäisi avata naiselle ovi? Niinpä.
Jos nyt ap arvelet, että toiminnallasi teet taloyhtiöstäsi kivemman paikan, niin siitä vaan.
Haluan kuulla mikä nainen on silloin kun hän ei vastaa nettideittisivustolla lähetettyyn yhteen ainoaan viestiin edes "Ei kiitos"? Koskeeko naisia eri kohteliaisuussäännöt?
Hei oikeesti. Etkö sä tiedä, että ne naiset voi saada SATOJA viestejä!
Hei oikeesti, en usko että kaikki saa. Sitä paitsi lyhyen "valitettavasti en ole kiinnostunut" kirjoittamiseen ei kopioimalla mene kauaa varsinkin jos on sen viestin lähettäjän profiilin ja viestin lukenut.
Käytöksen kultainen kirja:"Nainen tarjoaa ensin kättä miehelle". "Ennen muinoin nainen antoi hienovaraisen merkin miehelle sopiiko häntä tervehtiä". Nykypäivään kai sopisi puhutun tervehdyksen suhteen:Se tervehtii ensin, joka ehtii. Toisen huomioiva, toista kunnioittava ystävällinen ja tahdikas käytös ei voi olla pahasta. Toki määrätty pidättyväisyys on paikallaan. Ja on hyvä muistaa kultturierot.
Mä en nyt ihan usko sua. Esimiehen pitää tervehtiä alaista ensin koska ei alainen voi arvokkaampaansa ensin tervehtiä. Se olisi röyhkeää. Samoin naisen pitää osoittaa miehelle tunnistavansa tämän ennen kuin tämä voi tervehtiä. Olisi röyhkeää jos vieras mies tunkisi tuttavuuteen väkisin.