Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset odottavat aina miehen tervehtivät ensin?

Espoo 02320
14.03.2016 |

Kun päivän Metro-lehdessä oli juttua bussikuskeille ja naapureille tervehtämisestä niin innostuin kirjoittamaan tänne, koska kerrostalossa asuessa tosiasia on se, että vaikka monet naiset tervehtivätkin, niin käytännössä kaikki naiset tervehtivät miespuolista henkilöä vasta jos mies tervehtii ensin. Jotkut naiset eivät toki tervehdi edes takaisin, vaan näyttävät lähinnä siltä että luulevat miehen yrittävän iskeä heitä, mutta ne reippaatkin naiset tervehtivät iloisesti vasta sitten kun mies on ensin tervehtinyt, vaikka kuinka heille antaisi useita sekunteja aikaa aloittaa itse tervehdys.

Olenkin kyllästynyt tähän täysin ja olen koko tämän vuoden ollut tervehtimättä naispuolisia naapureita. En ole siis yrittänyt näyttää mitenkään vihaiselta tai tuijottanut vain lattiaanpäin, vaan olen ihan naama peruslukemilla (tai joskus ehkä jopa pienehköllä hymyllä) katsonut naista sekunnin tai kaksi kasvoihin ja sen jälkeen siirtänyt katseeni muualle, ja nainenkin on samanaikaisesti katsonut minua, mutta ei ole saanut sanaa suustaan. Ja syy ei todellakaan voi olla se, että näyttäisin todella uhkaavalta tai vastaavaa, pukeudun aina siististi ja on minua joskus komeaksikin kehuttu jne, joten kyllä se vika on ihan naisten asenteessa, uskallan väittää.

Toki jos joku nainen sattuisi moikkaamaan minua, niin aion toki moikata iloisesti takaisin, mutta kukaan ei ole vielä tammi-helmi-maaliskuun aikana niin tehnyt. Ei yksikään.

Ja juu, on elämässä tärkeämpiäkin asioita, mutta kun nyt tervehtiminen nostettiin tänään otsikoihin lehdessä niin ajattelin, että on hyvä hetki kirjoittaa tästä. Varmasti moni tämän jutun lukeva nainen tunnistaa itsensä kuvauksestani ja tunnustaa itsekin odottavansa miehen aloitetta tervehtimiseen. Älkää sitten ihmetelkö jos miesten moikkaamiset alkavat vähenemään ajan kanssa. Ei naisten passiivisuutta loputtomiin jaksa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat myös todella junttia kansaa. Teen itse samanlaista kokeilua kun sinä ap. Pariskunta lapsensa kanssa pihan hiekkalaatikolla, mies katsoo minua minä katson häntä, mies on jännittynyt, katson hänen naistaan, nainen kääntää katseen maahan, katson hänen miestään ja mieskin alistuu ja katsoo maahan. Ei tervehdyksiä vain sanaton alistuminen, kehon kieleni kertoi ''this is my jungle bitches''.

En nyt oikein ymmärrä mistä tuon alistumis-aspektin saat. Et kai ole niitä tyyppejä jotka "haastavat" satunnaisia vastaantulijoita pistävällä tuijotuksella? Vaikka oltaisiinkin viidakossasi niin tuijottaminen se vasta moukkamaista on.

En minä aluksi tuijottanutkaan vaan tämä mies tuijotti minua sanomatta mitään, olisin tervehtinyt häntä jos hänellä ei olisi ollut tätä ylimielistä tuijotusta mikä ei sitten pitänyt. Hän jopa alistui kun katsoin hänen naistaan eli viidakossa tämä on merkki ''ole hyvä, nussi naistani minä en edes aio taistella hänestä''. Vastaan vain haasteeseen.

Vierailija
22/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on nainen juossut karkuun, ilmeisesti baarista ei saa kotiin kävellä että joku luulee raiskaajaksi. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä koin aika helvetin loukkaavaksi, ilmeisesti pitäisi olla kilometrin välimatka, että nainen ei koe tilannetta uhkaavaksi ja sitäpaitsi jos joku oikea raiskaaja olisi sitä naista uhannut, olisin ollut aika hyvä turva sille naiselle enkä mikään uhka.

Kyllä ne asenteet on aika syvällä monilla ja lähtökohtaisesti moni ajattelee ja kohtelee miehiä kuin rikollisia, eikä se tunnu aina niin kivalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloite on miehen tehtävä.

T: Naisellinen (eli passiivinen) nainen

Anna kun arvaan, myös kaikki illalliset ym. kuuluu miehen tarjota mielestäsi?

Vierailija
24/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap ole koskaan kuullut, että miehen kuuluu tervehtiä naista ensin, se on ihan etiketissä. Koska et näy uskovan asiaa, niin tässä muutama linkki, josta voit lukea asiasta. 

Toki nykyään voi aloitteen tehdä kumpi vain, mutta jos on perinteiset käytöstavat oppinut, niin silloin sitä aloitetta odotetaan mieheltä. Halusit tai et, näin se on vaikka kiukkuraivareita vetelisit kuinka.

http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-1i26.htm

"Tervehtiminen:

- alemmassa asemassa oleva tervehtii ylempäänsä ensin, nuorempi tervehtii ensin vanhempaa ja mies naista."

http://wikikko.info/wiki/Seuratavat

"Mies tervehtii naista, nuorempi tervehtii vanhempaa, "alempi korkeampaa". Nainen, vanhempi ja arvovaltaisempi ojentaa käden."

http://www.studio55.fi/vapaalla/article/halatako-vai-katella-tapakoulut…

"Kätellessä käden ojentaa ensin aina nainen ja naisista vielä vanhempi nainen. Jos ei kätellä, niin nuoremman tulisi aina tervehtiä vanhempaa ja miehen naista."

Ei oikein sovi toi alempi/ylempi tasoinen horina minun ajatusmaailmaan, en luokittele ihmisiä noin ja en pidä ketään lähtökohtaisesti itseäni ylempi tai alempitasoisen vaan ihmisenä.

Mussuti mussuti mussuti. Mitä väliä sillä on, mitä mieltä sinä olet jonkun satoja vuosia olemassa olleen käytöstavan sisällöstä? Vähän samaa kuin jos yhtäkkiä päättäisit, että hei, mä en enää kättele ketään, koska se on vanhanaikaista, mä alan ihan itse keksimäni tervehtimistavan, jossa läpsäisen kevyesti jokaista pepulle.

Minä vaan nyt kerroin sulle, että olit väärässä: käytöstavoissa toden totta sanotaan, että MIES tervehtii ensin. Jos et halua sitä noudattaa, fine, mutta älä ihmettele, että naiset odottaa sun noudattavan. Koska se nyt vaan ON tapana.

Vierailija
25/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on joskus ollut tapana, että mies tervehtii ensin.

Sairasta. Minä en ainakaan sellaista ihmistä tervehtisi ikinä joka tuollaista olettaisi

Onpa joo tosi sairasta! :''D

Miten joku voi olla noin pikkumainen? Kyllä minä ainaki tervehdin ihmistä, vaikka se ajattelis noin tai olis noin joskus opetettu... Ei oo multa pois.

Vierailija
26/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä luulen, ettei niitä naisia haittaa pätkääkään eikä ne suo pientä ajatustakaan asialle, ap.

Vierailija
27/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap ole koskaan kuullut, että miehen kuuluu tervehtiä naista ensin, se on ihan etiketissä. Koska et näy uskovan asiaa, niin tässä muutama linkki, josta voit lukea asiasta. 

Toki nykyään voi aloitteen tehdä kumpi vain, mutta jos on perinteiset käytöstavat oppinut, niin silloin sitä aloitetta odotetaan mieheltä. Halusit tai et, näin se on vaikka kiukkuraivareita vetelisit kuinka.

http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-1i26.htm

"Tervehtiminen:

- alemmassa asemassa oleva tervehtii ylempäänsä ensin, nuorempi tervehtii ensin vanhempaa ja mies naista."

http://wikikko.info/wiki/Seuratavat

"Mies tervehtii naista, nuorempi tervehtii vanhempaa, "alempi korkeampaa". Nainen, vanhempi ja arvovaltaisempi ojentaa käden."

http://www.studio55.fi/vapaalla/article/halatako-vai-katella-tapakoulut…

"Kätellessä käden ojentaa ensin aina nainen ja naisista vielä vanhempi nainen. Jos ei kätellä, niin nuoremman tulisi aina tervehtiä vanhempaa ja miehen naista."

Ei oikein sovi toi alempi/ylempi tasoinen horina minun ajatusmaailmaan, en luokittele ihmisiä noin ja en pidä ketään lähtökohtaisesti itseäni ylempi tai alempitasoisen vaan ihmisenä.

Mussuti mussuti mussuti. Mitä väliä sillä on, mitä mieltä sinä olet jonkun satoja vuosia olemassa olleen käytöstavan sisällöstä? Vähän samaa kuin jos yhtäkkiä päättäisit, että hei, mä en enää kättele ketään, koska se on vanhanaikaista, mä alan ihan itse keksimäni tervehtimistavan, jossa läpsäisen kevyesti jokaista pepulle.

Minä vaan nyt kerroin sulle, että olit väärässä: käytöstavoissa toden totta sanotaan, että MIES tervehtii ensin. Jos et halua sitä noudattaa, fine, mutta älä ihmettele, että naiset odottaa sun noudattavan. Koska se nyt vaan ON tapana.

Olisit samantien Raamatusta etsinyt näitä käytöstapoja! Kyllä varmaan löytyy monenlaista kirjaa missä kerrotaan miten käyttäytyä, mutta ei se kerro että uskovatko ihmiset siihen. Eivät kyllä nykyään usko.

Vierailija
28/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset usein kohtelee sosiaalisen hierarkian alapäässä olevia miehiä (tai sellaisia jotka sinne habituksen perusteella kuvittelevat, esim. parrakkaat hevimiehet ym.) ylimielisesti. Kun tällainen mies nousee hierarkiassa, niin huomaa mielenkiintoisia asioita: kaikki naiset vastaavat kun puhut heille, kaikki naiset tervehtivät lukuunottamatta jotain ujoja, naiset eivät enää yritä leikkiä kustannuksellasi tai vittuilla...

Vierailija
29/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin kaikkia meidän taloyhtiön asukkaita. Yksi parikymppinen mies ei koskaan vastaa, samoin yksi nelikymppinen pariskunta ei vastaa mitään, vaikka minulla on autopaikkakin heidän vieressä ja näemme usein. Omituisia hiippareita.

Vierailija
30/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on valitettavasti opetettu käytöstavat kuten noissa linkeissä on. Vaikea sitä on enää muuttaa kun on yli 40 v niin toiminut. Mutta minä osaan teititelläkin ja teitittelen. Tiedän jopa miten sinunkauppoja ehdotetaan ja kenelle.

Suomessakin itseasiassa on ylempi ja alempi arvoisia eri yhteisöissä. Kyllä ne odotetaan tiedettävän ja on varsin helppoa osoittaa moukkamaisuutensa jos ei osaa toimia oikein.

Vierailija
31/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä menetän täysin arvostuksen naista kohtaan joka ei ikinä voi tervehtiä ensimmäisenä. Ei sellaista naista jaksa loputtomiin ekana moikata.

-Mies29-

Vierailija
32/46 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan tuollaisesta, että naiset odottaisivat miehen trrvehtivän ensin. En ylipäänsä jaa ihmisiä miehiin ja naisiin jossain taloyhtiön pihalla. Joku muu syy tuohon on.

Meidän talossa muuten asui kerran yksi parikymppinen mielenterveyskuntoutujamies, joka ei ikinä tervehtinyt. Ajattelin hänellä olevan ongelmia ja kiersin kaukaa. Muutaman vuoden kuluttua hän kuoli, jäin mieleen siksi.

Vierailija
33/46 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka täällä mesoatte, että ei ole olemassa käyttäytymissääntöjä siitä, kuka tervehtii ensin, olette varmaan samaa porukkaa, joka taannoin vaahtoili, että ei kihlaus enää NYKYÄÄN tarkoita naimisiinmenolupausta ja että kukin saa ihan itse päättää, mitä se tarkoittaa, koska vapaus ja nykyaika. Joopa.

Käytöstapojen paras puoli on juuri se, että kun on säännöt, ei tarvitse joka kerta erikseen tehdä ratkaisua siitä, kuka menee ensin ja kuka tervehtii ketä. Se, jos sinun kotikasvatuksessasi on ollut puutteita, etkä ole kuullut käytöstavoista, ei ole muiden vika. 

Mies tervehtii naista. Tämä ei ole mielipidekysymys. Tokikaan miehen ei ole pakko sääntöä noudattaa, mutta se tekee hänestä moukan. Näitähän riittää. Miksi minun pitäisi ottaa sisällä lippis pois? Miksi pitäisi odottaa, että hääparin vanhemmat tanssivat ensin? Miksi pitäisi avata naiselle ovi? Niinpä.

Jos nyt ap arvelet, että toiminnallasi teet taloyhtiöstäsi kivemman paikan, niin siitä vaan.

Vierailija
34/46 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hämärä mielikuva, että naisen pitäisi etiketin mukaan tervehtiä ensin koska miehen ei sovi tervehtiä jos nainen ei osoita tuntevansa miestä. Ja vanhempi/ arvokkaampi tervehtii myös ensin. Oikaiskaa jos olen väärässä.

Vierailija
35/46 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka täällä mesoatte, että ei ole olemassa käyttäytymissääntöjä siitä, kuka tervehtii ensin, olette varmaan samaa porukkaa, joka taannoin vaahtoili, että ei kihlaus enää NYKYÄÄN tarkoita naimisiinmenolupausta ja että kukin saa ihan itse päättää, mitä se tarkoittaa, koska vapaus ja nykyaika. Joopa.

Käytöstapojen paras puoli on juuri se, että kun on säännöt, ei tarvitse joka kerta erikseen tehdä ratkaisua siitä, kuka menee ensin ja kuka tervehtii ketä. Se, jos sinun kotikasvatuksessasi on ollut puutteita, etkä ole kuullut käytöstavoista, ei ole muiden vika. 

Mies tervehtii naista. Tämä ei ole mielipidekysymys. Tokikaan miehen ei ole pakko sääntöä noudattaa, mutta se tekee hänestä moukan. Näitähän riittää. Miksi minun pitäisi ottaa sisällä lippis pois? Miksi pitäisi odottaa, että hääparin vanhemmat tanssivat ensin? Miksi pitäisi avata naiselle ovi? Niinpä.

Jos nyt ap arvelet, että toiminnallasi teet taloyhtiöstäsi kivemman paikan, niin siitä vaan.

Haluan kuulla mikä nainen on silloin kun hän ei vastaa nettideittisivustolla lähetettyyn yhteen ainoaan viestiin edes "Ei kiitos"?  Koskeeko naisia eri kohteliaisuussäännöt?

Vierailija
36/46 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran sellainen pomo joka tervehti mua vain jos ehti itse sanoa ensin. Jos minä tervehdin ensin, ei tullut vastausta. Pomo oli nainen ja minä mies.

Vierailija
37/46 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan kuulla mikä nainen on silloin kun hän ei vastaa nettideittisivustolla lähetettyyn yhteen ainoaan viestiin edes "Ei kiitos"?  Koskeeko naisia eri kohteliaisuussäännöt?

Hei oikeesti. Etkö sä tiedä, että ne naiset voi saada SATOJA viestejä!

Vierailija
38/46 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hämärä mielikuva, että naisen pitäisi etiketin mukaan tervehtiä ensin koska miehen ei sovi tervehtiä jos nainen ei osoita tuntevansa miestä. Ja vanhempi/ arvokkaampi tervehtii myös ensin. Oikaiskaa jos olen väärässä.

Yhä edelleen: asia on päinvastoin, nuori tervehtii vanhaa, mies naista, alainen esimiestä jne. Sen sijaan jos kätellään, nainen ojentaa kätensä ensin, koska mieheltä olisi sopimatonta pyrkiä koskemaan ilman "lupaa".

Vierailija
39/46 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin ujo että tervehdin takaisin vasta jos joku haluaa tervehtiä ensin. Pelkään että häpäisisin toisen tervehtimällä, kun muut näkisivät että se tuntee mut.

Vierailija
40/46 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan käytöskoodiston mukaan nainen tyrkytti itseään, jos tervehti ensin. Tämä ei kuitenkaan koskenut palvelutilanteita (esim. bussi tai kauppa, joissa asiakas tervetii tullessaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän