Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla luultavasti endo ja mies ei halua lapsia vielä muutamiin vuosiin

Vierailija
14.03.2016 |

Mitä mun pitäisi tehdä? Kuukautiskivut ovat kamalia, koska en käytä hormonaalista ehkäisyä (enää). Pitäisi mennä käymään gynekologilla. Viime kerrasta on jo neljä vuotta. Olen epäillyt jo pitkään sairastavani lievää endometrioosia. Nyt oireet ovat pahentuneet viimeisen puolen vuoden aikana paljon.

Kuukautiskivut alkavat jopa viikkoa ennen kuukautisia. On myös tiheää virtsaamisen tarvetta, vatsan turpoamista, suolisto-oireita ja peräsuolen kramppeja. Usein myös kirvelyä virtsatessa. Tässä kierrossa on sattunut alavatsaan lähes 24/7 jo kolme-neljä päivää, vaikka vuoto alkoi vasta tänään. Oksettaa, silmissä sumenee, parasetamoli auttaa vain vähän kipuun, peräsuoli kramppaa, vessassa pitää juosta koko ajan.

Eli näin kotidiagnoosin perusteella tämä on endometrioosia. Aion mennä gynekologille vielä asian takia, mutta koska oireet eivät vielä ole vieneet minua sairaalaan, tuskin saan lähetettä mihinkään laparoskopiaan. Pillereitä en haluaisi aloittaa taas, mutta luultavasti on pakko, jos en halua, että tauti etenee. Sain aiemmin pillereistä pahoja mielialavaihteluja, rintojen kipua sekä veritulppaoireita jalkoihin.

Mies ei haluaisi lapsia vielä muutamaan vuoteen (ajankohta ei hänen mukaansa ole vielä optimaalinen). Minua taas ahdistaa suunnattomasti ajatus siitä, että mitä kauemmin odotan, sitä todennäköisempää lapsettomuus tulee olemaan. Jos nyt aloitan ne *piip* pillerit, niin mistä voin olla varma, ettei endo etene kuitenkin? Jotenkin kurja olo, kun ei voi vain antaa mennä ja yrittää sitä vauvaa jo nyt.

Olen 29-vuotias.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että mies ei usko, että sairastan endoa ennen kuin lääkäri on sen diagnosoinut. Olen yrittänyt selittää hänelle, ettei endoa ole niin helppo diagnosoida, eikä sitä välttämättä edes näe ultrassa. Monillahan diagnoosissa on mennyt jopa vuosia. Ap

Vierailija
2/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on noin ymmärtämätön, niin kannattaa sivuuttaa miehen mielipide (varsinkin jos mies on ilmaissut että tahtoo oikeasti lapsia kanssasi). Reikiä kondomiin ja "unohda" ehkäisypillerit niin kaikki hoituu itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

29-vuotiaana nyt muutenkaan kannata jäädä kauheasti odottelemaan

Vierailija
4/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muilla diagnosoitu endoa? Miten kauan diagnoosiin meni ja jouduitteko laparoskopiaan?

Tiedän kyllä, että nykyään on hedelmöityshoitoja joka lähtöön, mutta enhän voi mitenkään tietää, tulenko tarvitsemaan niitä ennen kuin ollaa yritetty vuosi tai kaksi. Ja jos pitää odottaa pari vuotta sitä, milloin saa vihdoin alkaa edes yrittää, niin alan olla jo 35-vuotias, kun ehkä vihdoin tärppää ja jos ei tärppää, se on sitten hei, hei vauvahaaveet, jos venyy liian pitkälle.

ap

Vierailija
5/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Nuo vaivat kuulostavat tosiaan endometrioosilta, mutta voivathan ne johtua muustakin. Endometrioosin varmistamiseen tarvitaan vähintään laparoskopia, eli ultraäänellä se ei selviä. Jos on kystia, ne toki ultraäänitutkimuksessa näkyvät. Toivottavasti lääkäri alkaa asiaa selvittää! Varaa aika mahdollisimman pian! Jos sinulla endometrioosi on, niin lapsi kannattaisi tehdä mieluummin heti kuin myöhemmin, koska lapsettomuuttahan tämä aiheuttaa. Jopa oireettomilta naisilta voi löytyä lapsettomuustutkimuksissa endometrioosia.

Minulla on ollut endometrioosin oireita 15-vuotiaasta lähtien. Koviin kuukautiskipuihin sain pillerit 19-vuotiaana, ja ne auttoivat hyvin. Heti pillereiden käytön lopetettuani 27-vuotiaana tulin raskaaksi, joten ilmeisesti minulla pillerit auttoivat hyvin endoon. Koska pillerit kuitenkin aiheuttivat kaikenlaisia sivuoireita, en ole myöhemmin pystynyt niitä käyttämään. Oireet tulivat lapsen saatuani takaisin, ja vuosien mittaan hiljalleen pahenivat, kunnes endometrioosi todettiin laparoskopiassa. Hormoneja kokeilin, mutta sivuvaikutukset olivat kuitenkin pahemmat kuin itse tauti (se helpotti laparoskopian jälkeen kovasti). Nyt olen 40-vuotias ja lapsi olisi tervetullut, mutta eiköhän endometrioosi ole jo sen oven minulta sulkenut. Ja ehkäpä ikä muutenkin. Sinä olet vielä nuori, toivon että tilasi voidaan pian selvittää ja voit saada lapsia!

Vierailija
6/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ensin siellä lääkärissä. Kuulostaa älyttömältä tehdä noin pitkälle meneviä päättelyketjuja ja maalailla piruja seinille, kun ei edes tiedä, onko sitä endoa vai ei. Mietit sitten lääkärin kanssa mitä asialle voi tehdä ja kuinka kiireellistä sen lisääntymisen kanssa on. 

Vierailija
7/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä tilanne, ja suoraan sanottuna miehesi asenne kuulostaa tosi epäkypsältä ja epäempaattiselta :( Minullakin on endo ja syön minipillereitä, joilla ne helvetilliset kivut on nyt pysyneet poissa. Olen miettinyt myös lapsiasiaa, pelottaa ajatus pillereiden poisjätöstä, koska todennäköisesti kivut palaavat ja endokudos pystyy jatkamaan kasvua, jolloin avoleikkauksenkin todennäköisyys kasvaa (pelkkä laparoskopia ei riitä, kudosta on niin paljon kohdun takanakin). Vaikka raskaus on parasta "lääkettä" endoon, niin eihän siitä ole takuita kuinka nopeasti hedelmöitys tapahtuisi. Lapsi ei kuitenkaan ole juuri nyt elämäntilanteesta johtuen ajankohtainen, mutta muutaman vuoden kuluttua kylläkin.

Vierailija
8/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi asenne on järkevä kahdesta syystä.

1. On tosiaan ihan turha spekuloida endometrioosilla, ennen kuin asia on diagnosoitu. Mitä jos sinulla onkin vaikka munasarjasyöpä? Se heittää taas suunnitelmat uusiksi. Tai ehkä kyse on jostakin ihan muusta asiasta, joka ei vaikuta hedelmällisyyteen. Ajanhukkaa arvailla.

2. Jos elämäntilanne tai oma psykologinen tila ei ole vielä sopiva lapselle, sairaus ei tätä muuta. Tuskin endo vaikuttaa mihinkään niistä syistä, joiden vuoksi miehesi ei lapsia vielä halua. Olisi tosi huono idea tehdä lapsi vastoin omaa tahtoa vain, koska asialla on kiire.

Hanki diagnoosi ja miettikää sitten yhdessä, mitä haluatte tehdä.

Ei se lapsettomuuskaan mikään kamala kohtalo ole. Ikävää varmasti, mutta siitäkin selviää.

Vierailija
9/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on endometrioosi diagnosoitu laparoskopialla. Diagnoosista huolimatta olen raskautunut suhteellisen helposti, viimeistään kolmen kuukauden yrittämisen jälkeen, kolmesti. Ja sitä endokylvöä on kuitenkin siivottu multa pallean korkeudelta saakka, virtsarakosta ja suolistosta. Eli edes vaikea endo ei välttämättä ihan joka casessa tarkoita sitä, että raskautumisen saa automaattisesti unohtaa. Nyt olen tosin menossa kohdun ja toisen munasarjan poistoon (toinen on poistettu jo aiemmin) endometrioosinkin takia. Kohdunpoistolle on tosin toinenkin diagnoosi omalla kohdallani.

Eli tiivistettynä; endosta huolimatta voi raskaus onnistua jopa helpostikin, mutta levitessään pahasti ollaankin tässä tilanteessa, että poistetaan kohtu ja munasarjat. Kannattaa siis käydä siellä gynellä, vaikkakaan ultralla sitä endokylvöä näkee äärimmäisen harvoin.

Vierailija
10/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasetamoli on muuten kuukautiskipuihin suunnilleen yhtä tyhjän kanssa. Ibuprofeeni toimii paremmin.

Vierailija
11/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut koko ikäni samanlaisia oireita, eikä ole endometrioosia. Ei välttämättä sinullakaan. Jos et jaksa odottaa miestäsi mukaan lapsenhankintaan, eroa ja etsi sitten sellainen, joka haluaa heti lapsia. Tai mene hedelmöitysklinikalle. Ongelmasi on ratkaistu.

Vierailija
12/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävä tilanne, ja suoraan sanottuna miehesi asenne kuulostaa tosi epäkypsältä ja epäempaattiselta :(

"Mies ei haluaisi lapsia vielä muutamaan vuoteen (ajankohta ei hänen mukaansa ole vielä optimaalinen).

Lisään vielä, että mies ei usko, että sairastan endoa ennen kuin lääkäri on sen diagnosoinut."

Kerropa mikä tässä on epäkypsää ja epäempaattista? Mieshän nimenomaan on fiksu, kun ei mene mukaan ap:n luulosairauteen vaan haluaa, että lääkäri tutkii missä vika on. Ja kypsä, kun ei ala tekemään lapsia kun ei kerran niitä halua / pysty hoitamaan haluamallaan tavalla.

Olisiko siis muka empaattista ja kypsää mieheltä sanoa "voi kamala, kyllä sulla varmaan nyt sitten on endo kun kerran kovasti uskot niin. Tehdäänpä heti lapsi vaikka en sitä ollenkaan halua, enkä kykene sitä vielä elättämään"? Kaikkea muuta.

Vierailija
13/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 29 ja mies ei halua lapsia "vielä". Joko hyväksyt että hän ei halua niitä ehkä ikinä, tai päättelet että te haluatte elämässä eri asioita, ja jatkat matkaa.

Vierailija
14/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Mene gynekologille, joka voi ensin ultraamalla katsoa, näkyykö mitään poikkeavaa. Itsellä oli todella kovat kuukautiskivut ja muitakin endon oireita, löytyi nyrkin kokoinen kysta toisesta munasarjasta. Lääkärit sanoivat, että endosta kyse mutta ei ollut vaan olikin ihan eri tyyppinen se kysta. Raskaaksi tulo onnistui kuitenkin helposti myöhemmin suunnilleen ikäisenäsi toisella munasarjalla, toisen oli kysta tuhonnut.

Ei kannata maalailla piruja seinille ja pelätä pahinta. Niin tein itsekin, mutta kaikki järjestyi. Voisiko myös ikäkriisi olla tuossa mukana, että pelkäät jääväsi lapsettomaksi? Isellä oli varmasti sitäkin mukana.

Vierailija
15/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla endo ja kaksi lasta. Ensimmäinen tuli heti pillereiden lopettamisen jälkeen, olin 24-vuotias. Raskauden pitäisi parantaa endo, mutta itsellä kävi päinvastoin. Jouduin aloittamaan pillerit parin vuoden yrityksen jälkeen ja laparoskopiakin tehtiin. Lopulta tulin raskaaksi, lapsille tuli ikäeroa 7 vuotta. Tuttavapiirissä myös yksi endoa sairastava nainen, joka jäi lapsettomaksi :( Äkkiä siis lääkäriin! Joskus endo on helppokin diagnosoida kiinnikkeiden vuoksi.

Vierailija
16/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävä tilanne, ja suoraan sanottuna miehesi asenne kuulostaa tosi epäkypsältä ja epäempaattiselta :(

"Mies ei haluaisi lapsia vielä muutamaan vuoteen (ajankohta ei hänen mukaansa ole vielä optimaalinen).

Lisään vielä, että mies ei usko, että sairastan endoa ennen kuin lääkäri on sen diagnosoinut."

Kerropa mikä tässä on epäkypsää ja epäempaattista? Mieshän nimenomaan on fiksu, kun ei mene mukaan ap:n luulosairauteen vaan haluaa, että lääkäri tutkii missä vika on. Ja kypsä, kun ei ala tekemään lapsia kun ei kerran niitä halua / pysty hoitamaan haluamallaan tavalla.

Olisiko siis muka empaattista ja kypsää mieheltä sanoa "voi kamala, kyllä sulla varmaan nyt sitten on endo kun kerran kovasti uskot niin. Tehdäänpä heti lapsi vaikka en sitä ollenkaan halua, enkä kykene sitä vielä elättämään"? Kaikkea muuta.

Ehkäpä tulkitsimme tekstin eri tavalla, itselleni jäi kuva että mies suunnilleen viis veisaa naisensa kivuista ja huolesta raskaaksi tulemisen mahdollisuuksista. Myös ap:n sanavalinta "optimaalinen ajankohta" loi sellaisen vaikutelman. Ja mistä itse keksit tuon "ei pysty elättämään" -oletuksen?

Pahoittelut ap:lle, että täällä on taas tällaisia riidankylväjiä! Tsemppiä sinulle tilanteeseesi :)

Vierailija
17/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tulkitsimme tekstin eri tavalla, itselleni jäi kuva että mies suunnilleen viis veisaa naisensa kivuista ja huolesta raskaaksi tulemisen mahdollisuuksista. Myös ap:n sanavalinta "optimaalinen ajankohta" loi sellaisen vaikutelman. Ja mistä itse keksit tuon "ei pysty elättämään" -oletuksen?

Pahoittelut ap:lle, että täällä on taas tällaisia riidankylväjiä! Tsemppiä sinulle tilanteeseesi :)

Tuossahan on ainoat lauseet mitä ap miehestä kertoi, joten en osaa kyllä lukea rivien välistä mitään "viis veisaamista".

Eikö optimaaliset olosuhteet yleensä tarkoita sitä, että on esim. talous- ja asumisasiat kunnossa? Tuskin sitä, että lapsen horoskooppimerkistä ei tulisi mieluisaa... Ei esim. taloudellisten asioiden (tai vaikka kesken olevien opiskelujen tms) miettiminen tarkoita sitä, että olisi epäempaattinen. Jonkun se on pakko näitä reaalimaailmankin asioita pohtia, kun niin iso asia kuin lapsen tekeminen on kyseessä. 

Vierailija
18/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on endo ja en saanut lapsia enää omilla munasoluillani 33-vuotiaana. Siis en edes neljässä koeputkihedelmöityksessä. Eli sulla ei ole enää paljon aikaa, jos käy pahin vaihtoehto. Miettisin vaihtoehtoisia ratkaisuja, tunnustan että jos mulla olisi hirveä vauvakuume, niin jättäisin ehkäisyn pois salaa. Mutta se olen vaan mä. Joka tapauksessa pitää mennä tutkimuksiin heti. Minä menisin heti myös yksityiselle klinikalle suoraan lapsettomuustutkimuksiin, jos saisi vähän osviittaa. Miehen asenne kuulostaa joko pahasti tietämättömältä tai siltä, että hän ei ehkä halua lapsia olenkaan. tai sitten "joskus isona", mutta silloin se ei enää onnistu sinun kanssasi vaan jonkun muun naisen kanssa. kovaa tekstiä, mutta tuo ei ole tilanne, jossa kannattaa jäädä odottelemaan. Riippuu siitä, miten kovasti haluat lapsen.

Vierailija
19/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani vaikeasta tilanteestasi. Kannattaa tosiaan käydä asiantuntevalla gynellä tutkimassa mikä on tilanne, mutta olen myös sitä mieltä, että jos et halua käyttää pillereitä niin et käytä. Tietenkin kerrot tämän miehelle ja hän saa tehdä omat valintansa sitten.

Vaikka sinulla on varmaan hyvät mahdollisuudet saada lapsia, niin keskimäärin endoa sairastavien kannattaa aloittaa lasten hankinta ajoissa.

Vierailija
20/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kommenteista. Taloudellinen tilanne ei ole niin huono, etteikö voisi sen takia lapsia hankkia. On vain kaikenlaisia muita syitä, omasta mielestäni aika turhiakin, joiden takia mies haluaa odotella sen pari vuotta vielä. Odottaisin itsekin ihan mielelläni, jos voisin olla varma, että se kannattaa.

Varasin nyt ajan gynekologille. Katsotaan mitä tapahtuu. Tiedän, etten voi tehdä diagnoosia itse, sillä en ole mikään naistentautien erikoislääkäri. Oireiden perusteella voi kuitenkin jo sanoa paljon.

Olen myös lukenut, että endon saa todennäköisemmin, jos sitä on ollut lähisukulaisella. Äidilläni oli rankkoja kuukautiskipuja nuoruudessaan ennen hormoniehkäisyn aloitusta. Tämäkin saattoi olla endoa.

Itselläni ei muistini mukaan ollut teini-iässä kovia kuukautiskipuja. Sen sijaan kärsin erittäin runsaista kuukautisista, jotka kestivät yli viikon. Kierto on myös aina ollut yli 30 päivää. Jo lapsena minulla oli paljon ummetusta ja virtsan kirvelyä ilman tulehdusta. Nyt olen miettinyt olisivatko nämäkin olleet jo mahdollista endoa.

Käytin parikymppisenä vuoden ajan e-pillereitä, enkä muista kärsineeni kuukautiskivuista niiden aikana. Lopettamisen jälkeen kuukautiset jäivät ehkä hieman niukemmiksi, mutta kivut ja pms-oireet pahenivat.

Kerran sain myös pahan yhdynnän jälkeisen krampin, joka kesti valehtelematta puolisen tuntia. Itkin kivusta, kun koko alapää kramppasi samaan aikaan peräsuolta myöten. Olin kuitenkin nuori ja tyhmä, enkä mennyt lääkäriin, kun kramppeja ei enää tullut uusia.

Virtsaamiskivut tulevat tosiaan usein ennen kuukautisia ja toisinaan myös niiden jälkeen. Tulehdusta ei ole löytynyt, vaikka välillä olenkin epäillyt sitä.

Minulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, joka aika monelta endoa sairastavalta löytyy.

Voi siis olla endo tai sitten joku ihan muu tai sitten ei mikään. Pelottaa, että diagnoosissa menee vuositolkulla. Tai että lääkäri toteaa vain kylmästi pillerit tai vauvan yrittäminen, ota tai jätä. En aio ainakaan huijata itseäni raskaaksi. Niin alhaiseen tekoon en pystyisi.

Ap