Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV: Lapsikasteiden määrä vähenee jatkuvasti - kummien löytäminen on entistä vaikeampaa

Vierailija
13.03.2016 |

"Kirkkoon kuuluvien kummien löytäminen on entistä vaikeampaa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun nuorista aikuisista jo noin puolet on eronnut kirkosta, eikä siis sovi kummiksi tai järjestä omien lapsiensa ristiäisiä. Asiantuntijan mukaan tilanne pahenee vuosi vuodelta. Kastettavalla lapsella tulisi mielellään olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia."

"Ristiäiset vähenevät vääjäämättä yhden prosenttiyksikön vuosivauhtia. Tällä hetkellä noin hieman yli 70 prosenttia lapsista kastetaan, sanoo kirkkososiologian professori Kati Tervo-Niemelä MTV:lle."

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kunnon-kummit-kateissa-kirk…

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat valintoja lapsen puolesta, kastaminen ja kastamatta jättäminen. Yhtälailla lapsi voi erota kirkosta aikuisena kuin liittyä siihen aikuisena.

Vierailija
42/49 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä tietynlainen murros on jo tapahtumassa. Ottaa vielä ehkä yhden sukupolven verran aikaa, että tavat vakiintuvat.

Nimenantojuhla, eli nimiäiset, ovat vielä ehkä vähän varovaisesti kastejuhlan tyyppiset. 25-30 vuotta eteenpäin, niin voi sitten mummut ja papat kertoilla, miten vanhaan hyvään aikaan oli vielä kastejuhlatkin.

Minulla on kummisetä ja kummitäti, ovat muistaneet minua myös näin vanhempanakin. Olen saanut 25v. 30v. ja 35v. lahjat sekä jouluna aina kortin. Lapselle on ihan hyvä, että sillä on omien vanhempien lisäksi joku täysin muu, ehkä suvun ulkopuolinenkin, aikuinen ystävä. Tekee muuten hyvää keskustella sellaisen ihmisen kanssa, joka ei moiti, kyseenalaista tai epäile. Vielä parempi jos kannustaa ja antaa ohjeita. Ihan tavallista ja normaalia elämää varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista ja kamalaa. Säälin kastamattomia lapsia ja pakanaperheitä ilman arvoja. Mutta kyllähän sen lasten häiriökäyttäytymisestä ja perheiden pahoinvoinnista näkee. Hukassa ovat ja kovia koettelemuksia tulee:(

No dzeez, minut kastettiin ev.lut. kirkon jäseneksi kolmen viikon ikäisenä (näin sanoo kastetodistus), ihan ev.lut. kirkon hallitsemissa tiloissa vieläpä. Meni 12 vuotta, niin äiti erosi kirkosta. Sen jälkeen meni vielä kaksi vuotta ja isä erosi kirkosta ja minä 14-vuotiaana hänen mukanaan. Kummankin vanhempani kirkosta eroamisen syy oli tympääntyminen kirkkoon ja sen pappien tekopyhyyteen,näin he minulle kertoivat. Rippikoulua en siis käynyt ja paikallinen henkikirjoittaja minut ja mieheni vihki melkein neljännesvuosisata sitten. En ole koskaan häiriökäyttäytynyt, perheemme, siis lapsuudenperheeni ja perheeni mieheni kanssa, ei ole koskaan kärsinyt pahoinvoinnista. Emme ole hukassa ja kaikista kovistakin koettelemuksista olemme hengissä selvinneet jo viisikymppisiksi asti. Että näin ateistina minulla on kaikki hyvin. Sinulla sen sijaan on asiat huonosti, kun ehdit surra aivan vieraiden ihmisten asioita, ja aivan turhaan vielä.

Vierailija
44/49 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista ja kamalaa. Säälin kastamattomia lapsia ja pakanaperheitä ilman arvoja. Mutta kyllähän sen lasten häiriökäyttäytymisestä ja perheiden pahoinvoinnista näkee. Hukassa ovat ja kovia koettelemuksia tulee:(

No hui kauhistus.

Olen pakanana syntynyt ja kasvanut ja yhä vain porskutan. Olen myös ateisti.

Tienaan hyvin ja elämässä pyyhkii hyvin. Samoin muulla perheelläni.

Meillä on ollut hyvät arvot ja moraali jo lapsesta lähtien.

Sinä taas vaikutat tekopyhältä ja sivistymättömältä juntilta, joka kuvittelee uskonnon tekevän jotenkin paremmaksi ihmiseksi. Missä on se kristillinen suvaitsevaisuus jota uskovaiset kovasti mainostavat?

Vierailija
45/49 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontojen merkityksen väheneminen lisää suvaitsevaisuutta. Ihmiset eivät enää tulkitse maailmaa oman uskontonsa kapean näkemyksen kautta, vaan ovat avoimia uusille asioille.

Lukekaa Richard Dawkinsin Jumalharha ja sivistykää.

Vierailija
46/49 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki kirkkoon kuulumattomat ole "pakanoita". On näet olemassa muitakin kristillisiä kirkkoja kuin luterilainen. Aika moni (arviolta vähän alle 50 000) suomalaista kirkkoon kuulumatonta kuuluu esimerkiksi helluntaiseurakuntiin. Näiden ihmisten lapsia ei tietenkään kasteta ennen kuin voivat itse tehdä uskonratkaisunsa ja pyytää kastetta. On olemassa myös esim. adventti-, baptisti- ja vapaaseurakuntia, jotka kaikki niin ikään ovat kristillisiä ihan samalla tavalla kuin luterilainenkin kirkko.

Vierailija
47/49 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nimiäisissä nyt varsinaisesti mitään vikaa jos ne olisi aidosti nimiäiset eikä kasteen leikkimistä ilman pappia

'

Siis millaiset ne saa silloin olla?

Ei saa laulaa mitään, koska ristiäisissäkin lauletaan. Ei saa olla myöskään puheita, eikä kakkua, eikä juhlavaatteita kellään. Tietysti, pöhkö. 

Jep, iloinen juhlatunnelma on ainakin kielletty. Koska hauskaa ja iloisuutta saa olla vain kristillisissä juhlissa.

Vierailija
48/49 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikaste on kyllä huono juttu, se ei anna lapselle mahdollisuutta valita uskontoa vapaasta tahdostaan. Mielestäni parempi olisi aikuiskaste, jolloin lapsi on tarpeeksi vanha päättämään omasta uskonnosta.

Hm. Jos ajatellaan, että kaste on vain vettä, niin miten se vaikuttaa lapsen uskonnon valintaan?

Pitäiskö sitten lapsi olla myös ilman äidinkieltä kunnes itse ilmoittaa onko suomen- vai ruotsin- vai hindinkielinen?

Aika tyhmä kommentti.

Äidinkieli on eri asia kuin uskonto. Uskonto on sananmukaisesti uskon asia. Siksi uskonnon pitäisi saada olla oma valinta.

Äidinkieli on se kieli jonka opit ensimmäisenä kielenä. Uskonto ei liity siihen mitenkään.

Vierailija
49/49 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nimiäisissä nyt varsinaisesti mitään vikaa jos ne olisi aidosti nimiäiset eikä kasteen leikkimistä ilman pappia

'

Siis millaiset ne saa silloin olla?

Ei saa laulaa mitään, koska ristiäisissäkin lauletaan. Ei saa olla myöskään puheita, eikä kakkua, eikä juhlavaatteita kellään. Tietysti, pöhkö. 

Jep, iloinen juhlatunnelma on ainakin kielletty. Koska hauskaa ja iloisuutta saa olla vain kristillisissä juhlissa.

Juu, ja ristiäisissäkään ei saa laulaa liian iloisia lauluja. Mieluummin virsiä ja niitäkin mahdollisimman laahaten, kuin kivirekeä vetäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi