MTV: Lapsikasteiden määrä vähenee jatkuvasti - kummien löytäminen on entistä vaikeampaa
"Kirkkoon kuuluvien kummien löytäminen on entistä vaikeampaa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun nuorista aikuisista jo noin puolet on eronnut kirkosta, eikä siis sovi kummiksi tai järjestä omien lapsiensa ristiäisiä. Asiantuntijan mukaan tilanne pahenee vuosi vuodelta. Kastettavalla lapsella tulisi mielellään olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia."
"Ristiäiset vähenevät vääjäämättä yhden prosenttiyksikön vuosivauhtia. Tällä hetkellä noin hieman yli 70 prosenttia lapsista kastetaan, sanoo kirkkososiologian professori Kati Tervo-Niemelä MTV:lle."
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kunnon-kummit-kateissa-kirk…
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Lapsikaste rikkoo lapsen oikeuksia valita itse vakaumuksensa tai olla valitsematta mitään.
Se, että on vanhemmat, jotka kasvattavat, rikkoo lapsen oikeuksia valita itse vakaumuksensa tai olla valitsematta mitään. Vai olikohan sillä lapsella vielä ihan tuollaista oikeutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummien löytymisen vaikeutta en ihmettele yhtään. Vanhemmat vaativat kummeilta ihan ihmejuttuja. Mikään ei saisi olla niin tärkeä, kuin se oma kummilapsi (joita voi olla useampi yhdellä kummilla) ja lapsi pitäisi hukuttaa kalliisin lahjoihin ja kummien pitäisi tapella siitä, kuka lapsen ottaa tänä viikonloppuna yöksi.
Meillä ei kummisetä ole ollenkaan kiinnostunut tavaran ostamisesta tai lapsen hoitamisesta yksin. Sanottiin, että on OK, eikä sitä edellytetä. Kummitäti taas haluaa lahjoa ja leikkiä lapsen kanssa jo melkein riesaksi asti :D ja tällainen yltiöpäinen ihastuminenkin on ihan OK.
Lapsikaste on mielestäni kiva, perinteikäs tapahtuma. Meillä ei kyllä mitään uskontojuttuja harrasteta sen enempää, mutta kirkkoon kuulutaan muodonvuoksi. Ja niin kuuluu lapsikin. Kun täyttää 15 saa päättää meneekö riparille ja aikuisena sitten että kuuluuko edes kirkkoon. Ollaan ajateltu, että lapsen on näin päin helpompi päättää mitä haluaa. Jos ei halua kuulua kirkkoon niin netissä saa erottua.
Miksisitten kuulua kirkkoon?
Ei tuo mitään valinnan vapautta ole vaan lapsenpakotusta uskontoon. Nythän lapsi ei saa koulussa valita haluaako opiskella uskontoa vai ET:tä. Muistattehan, että lapsen ei kuitenkaan tarvitse kirkkoonkuuluvana osallistua kristillisiin aamunavauksiin tai joulukirkkoihin tms.
Selkeästi eri näkemys siitä, mikä on uskontoon pakottamista. On ihan yleissivistävää osata joitain tarinoita Raamatustakin. Ihan samalla tavalla, kuin kreikkalaisesta tai roomalaisesta mytologiasta. Ja ei ainakaan minulla ollut kristinuskon opetusta, kuin ala-asteella, jolloin homma oli lähinnä tarinoiden opettelua ja eri juhlapyhien juurien opiskelua (tyyliin miksi vietetään joulua ja pääsiäistä) yläasteella sitten oli enemmän uskontotiedettä. Eli opeteltiin eri uskontojen peruspiirteet jnejne. Ihan yleissivistävää sekin. Meillä ei mitään pakollisia ilta- tai ruokarukouksia ole, eikä minkään ikäisenä tarvitse osata lainata Raamattua.
Joulukirkon ajaksi voi sairastua. Näin meilläkin aina kävi. Pidän perinteistä, sillä hyvä. Toisaalta olenkin folkloristi, eli jos perinteet tai kulttuurit (tai monikulttuurin mukanaan tuoma kulttuurien yhteentörmäys) katoavat, jään työttömäksi...
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vaan että lapsikasteesta ollaan luopumassa.
Kyllä sen kasteen voi ottaa vaikka rippikouluiässä tai aikuisena mikäli uskonto tuntuu tärkeältä.
Ja muutenkin, harva ateisti haluaa kuulua kirkkoon vain sen vuoksi että pääsisi kummiksi. Se olisi tekopyhää ja turhaa. Lapselle voi olla "kummi" ihan maallisessa mielessä ilman papin aamenta.
Miksi edes käyttää kummi-sanaa, jos ei kristillistä kasvatusta anneta. Tekopyhää sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen kasteen voi ottaa vaikka rippikouluiässä tai aikuisena mikäli uskonto tuntuu tärkeältä.
Ja muutenkin, harva ateisti haluaa kuulua kirkkoon vain sen vuoksi että pääsisi kummiksi. Se olisi tekopyhää ja turhaa. Lapselle voi olla "kummi" ihan maallisessa mielessä ilman papin aamenta.
Miksi edes käyttää kummi-sanaa, jos ei kristillistä kasvatusta anneta. Tekopyhää sekin.
Näin. Mutta ilmeisesti halutaan noukkia "rusinat pullasta". Eli juhlat ja kummit on kivoja, mutta kirkko ja kaste eivät. Toisaalta, onhan se kiva juhlistaa uutta tulokasta jollain tavalla, eli ei kyllä minun elämääni sieppaa jos joku näitä pitää. Muutenkin tunnen yhden tällaisen: halusi kummiksi, sanoin että vain ripiltä päässyt kirkon jäsen voi olla kummi. Olisi halunnut sellaiseksi kummiksi joka ei kuulu kirkkoon (onko aikuinen ystävä tms??). Lisäksi haluaa kirkkohäät, muttei kuulua kirkkoon.
Kaikki tämä on mielestäni rusinoiden noukkimista. Halutaan ne kivat asiat, muttei sitä tylsää (eli että papereissa lukee kuulun kirkkoon + parin euron veroa)
Hyvä että vähenee, mitä enemmän lapsia jotka saavat aikuisena valita liittyvätkö johonkin kirkkoon vai eivät sitä parempi. Riippumatta kastetaanko lapsi kristinuskoon, islamiin tai hindulaisuuteen siinä tuputetaan lapselle omia uskomuksiaan. Tottakai lapselle saa kertoa että äiti ja / tai isä uskovat johonkin tiettyyn jumalaan, mutta lapsen pitää antaa päättää itse mihin uskoo tai on uskomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kummi-sanalla on ihan muitakin merkityksiä kuin se uskonnollinen. Kehitysmaiden lasten kummit. Lastenklinikoiden kummit. Koulukummit. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tule koskaan olemaan yhdenkään lapsen kummi. 30 vuoden päästä nimittäin hävetään, että tällainen asia on ollut ylipäätään olemassa, ja että ihan järkevätkin ihmiset ovat väkisin liittäneet lapsensa uskonnolliseen järjestöön.
Mielipiteessäsi kiinnitti huomion tuo 30 vuoden päästä. Mistä otit tähän juuri tuon aikamäärän, jonka jälkeen kummius tultaisiin näkemään outona juttuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kummi-sanalla on ihan muitakin merkityksiä kuin se uskonnollinen. Kehitysmaiden lasten kummit. Lastenklinikoiden kummit. Koulukummit. Jne.
Mielestäni kaikilla muilla paitsi koulukummeilla (joka on lasten juttuja) on ainakin pieni kristillinen vivahde....
Kummin tehtäviä on itse kirkko paisutellut siihen tyyliin, etten rupeaisi siihen hommaan. Kuuntelin yhdenkin kirkon työntekijän puheita ja tulin siihen tulokseen, että kakkoäidin pestauksesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen niistä sisältää liitteen. Olisiko "uskomaton kummi" tässä tapauksessa hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Ei nimiäisissä nyt varsinaisesti mitään vikaa jos ne olisi aidosti nimiäiset eikä kasteen leikkimistä ilman pappia
'
Siis millaiset ne saa silloin olla?
Ei ole olemassa kristittyjä lapsia, eikä muslimilapsia. On ainoastaan kristittyjen lapsia ja muslimien lapsia jne. Lapselta ei kysytä, vaan hänet kasvatetaan johonkin jota hän ei ehkä aikuistuttuaan halua. Se on väärin, kun kyse ei ole mistään tärkeästä kuten peruskoulutus tai talousoppi. Kyse on vain uskonnoista.
Vierailija kirjoitti:
Lapsikaste on kyllä huono juttu, se ei anna lapselle mahdollisuutta valita uskontoa vapaasta tahdostaan. Mielestäni parempi olisi aikuiskaste, jolloin lapsi on tarpeeksi vanha päättämään omasta uskonnosta.
Hm. Jos ajatellaan, että kaste on vain vettä, niin miten se vaikuttaa lapsen uskonnon valintaan?
Pitäiskö sitten lapsi olla myös ilman äidinkieltä kunnes itse ilmoittaa onko suomen- vai ruotsin- vai hindinkielinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nimiäisissä nyt varsinaisesti mitään vikaa jos ne olisi aidosti nimiäiset eikä kasteen leikkimistä ilman pappia
'
Siis millaiset ne saa silloin olla?
Ei saa laulaa mitään, koska ristiäisissäkin lauletaan. Ei saa olla myöskään puheita, eikä kakkua, eikä juhlavaatteita kellään. Tietysti, pöhkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tule koskaan olemaan yhdenkään lapsen kummi. 30 vuoden päästä nimittäin hävetään, että tällainen asia on ollut ylipäätään olemassa, ja että ihan järkevätkin ihmiset ovat väkisin liittäneet lapsensa uskonnolliseen järjestöön.
Mielipiteessäsi kiinnitti huomion tuo 30 vuoden päästä. Mistä otit tähän juuri tuon aikamäärän, jonka jälkeen kummius tultaisiin näkemään outona juttuna?
Silloin nyt kastetut tai kastamatta jätetyt ovat itse lastenteko- tai tekemättäjättämisiässä. Eräänainen sukupolvien välinen aika siis.
Surullista ja kamalaa. Säälin kastamattomia lapsia ja pakanaperheitä ilman arvoja. Mutta kyllähän sen lasten häiriökäyttäytymisestä ja perheiden pahoinvoinnista näkee. Hukassa ovat ja kovia koettelemuksia tulee:(
Vierailija kirjoitti:
Surullista ja kamalaa. Säälin kastamattomia lapsia ja pakanaperheitä ilman arvoja. Mutta kyllähän sen lasten häiriökäyttäytymisestä ja perheiden pahoinvoinnista näkee. Hukassa ovat ja kovia koettelemuksia tulee:(
Mä taas säälin kastettuja ja uskonnolla aivopestyjä. olen yli 40 v ja edelleen kastamaton. :D
En näe niin mitään syytä liittyä kirkkoon ja sen aivopesun piiriin.
Lapsi lukee ET:tä eikä osallistu seurakunnan aamunavauksiin saati kirkossakäynteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavallaan. Kuulun itse kirkkoon ja olen säännöllisesti kieltäytynyt näistä kastamattomien lasten kummien rooleista. Totean, että jos olen kummi, niin tärkein tehtäväni on tuoda Jumala lapsen maailmaan. Ilmaista hoitajaa minusta ei saa.
Uskovaisten armo, empatia ja rakkaus - kyllä se on ihanaa!
Kai ymmärrät, että jos pyydät lapsen kummiksi (vaikka lasta ei kasteta), niin kristitty kummi haluaa tuoda sen lapsen elämään armon ja rakkauden kristillisen sanoman muodossa. Uskovaistenkaan ei pidä heittäytyä kynnysmatoksi ja uhrata elämäänsä niille, joille maallinen mammona on tärkeämpää kuin lapsen oikeus saada olla lähellä vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiasiassa kun vertaillaan maailman valtioita keskenään, niin uskonnollisuus ja antisosiaalinen käytös korreloivat vahvasti keskenään. Mitä maallistuneempi yhteiskunta, sitä vähemmän rikollisuutta. Uskonnot luovat eripuraa, epätervettä ylpeyttä ja itsekeskeisyyttä ja rajoittavat ihmisten mahdollisuutta olla itsenäisiä, moraalisia olentoja.