Auttaako sairaalassa saatava rauhoittava oikeasti?
Olen ensimmäistä kertaa elämässäni joutumassa tutkimukseen, joka on useimmille todella tukala, epämiellyttävä ja kivulias. Kestääkin melko kauan siihen nähden miten ikävältä se tulee tuntumaan.
Olen ilmaissut epävarmuuteni sen suhteen, voinko kestää tutkimusta loppuun saakka. Voin kuulemma saada rauhoittavaa etukäteen. Nyt kysyisinkin, onko sellaisesta rauhoittavasta mihinkään? Poistaako se pelon ja paniikin?
Kommentit (38)
Sain rauhoittavat suoraan suoneen ennen suolen tähystystä mutta ei se kovin paljon auttanut. Tuntui vain aluksi sellainen humaus päässä. Puolessa välissä sain lisää lääkettä mutta ei se missään tuntunut. Tosin ehkä olisin ilman sitä lääkettä panikoinut täysin?
Vierailija kirjoitti:
Sain oraalisuspensiona n. 15 min. ennen lannepistoa/luuydinnäytteen ja koepalan ottoa diatsepamia, määrästä en osaa sanoa, mutta ilmeisesti n. 2mg, eli aika vähän. Se sai olon tukalaksi ja ehkä piittasin vähemmän toimenpiteen kivuliaisuudesta, epämiellyttävyydestä tai pelottavuudesta. Purskahdin silti itkuun toimenpiteen aikana, mutta onneksi ymmärtäväinen hoitaja piti kädestäni kiinni eikä lääkärikään tuntunut järkyttyvän reaktiostani. Jälkeenpäin olo oli mielestäni karmea, tuntui kuin olisin taas masentunut (viimeksi ollut teininä), mutta se meni ohi heti kun lääkkeen vaikutus muutaman tunnin päästä lakkasi.
En tiedä siis, suosittelisinko ko. lääkettä, ehkä se helpotti kuitenkin toimenpiteen ajan kestämistä. En kyllä ymmärrä, miksi jotkut noita viihdekäyttää, koska mitään varsinaista mielihyvää tai pehmeää oloa tms. en kokenut missään vaiheessa. Päinvastoin, odotin koko ajan, että loppuisipa vaikutus jo pian!
No nyt kyllä pitää sanoa, että tuo 2mg ei kyllä vaikuta yhtään mitään. 10mg on vielä hyvin pieni annos esim. Katkolla annetaan heti kättelyssä 20mg nestemäisenä. (vaikka vähän eri juttu, mut pointtini et vasta se 20mg alkaa jossain tuntua)
Taitaa olla lumelääkettä nykyään. Ennen sai morfiinia piikillä niin kyllä vaikutti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain oraalisuspensiona n. 15 min. ennen lannepistoa/luuydinnäytteen ja koepalan ottoa diatsepamia, määrästä en osaa sanoa, mutta ilmeisesti n. 2mg, eli aika vähän. Se sai olon tukalaksi ja ehkä piittasin vähemmän toimenpiteen kivuliaisuudesta, epämiellyttävyydestä tai pelottavuudesta. Purskahdin silti itkuun toimenpiteen aikana, mutta onneksi ymmärtäväinen hoitaja piti kädestäni kiinni eikä lääkärikään tuntunut järkyttyvän reaktiostani. Jälkeenpäin olo oli mielestäni karmea, tuntui kuin olisin taas masentunut (viimeksi ollut teininä), mutta se meni ohi heti kun lääkkeen vaikutus muutaman tunnin päästä lakkasi.
En tiedä siis, suosittelisinko ko. lääkettä, ehkä se helpotti kuitenkin toimenpiteen ajan kestämistä. En kyllä ymmärrä, miksi jotkut noita viihdekäyttää, koska mitään varsinaista mielihyvää tai pehmeää oloa tms. en kokenut missään vaiheessa. Päinvastoin, odotin koko ajan, että loppuisipa vaikutus jo pian!
No nyt kyllä pitää sanoa, että tuo 2mg ei kyllä vaikuta yhtään mitään. 10mg on vielä hyvin pieni annos esim. Katkolla annetaan heti kättelyssä 20mg nestemäisenä. (vaikka vähän eri juttu, mut pointtini et vasta se 20mg alkaa jossain tuntua)
No nyt kyllä pitää sanoa, että kaikki eivät ole turruttaneet itseään erilaisilla kemikaaleilla koko elämäänsä ja joillakin toleranssit ovat hyvinkin pienet. Myös ihmisten paino ja aineenvaihdunta ovat erilaisia ja myös kehonkoostumus vaikuttaa. Deekutäti 99 kiloa ei varmasti ole moksiskaan kevyestä pamista, kun taas siro 49 kiloinen typy joka ei ole ikinä ottanut buranaa vahvempaa on varmasti tokkurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä pitää sanoa, että kaikki eivät ole turruttaneet itseään erilaisilla kemikaaleilla koko elämäänsä ja joillakin toleranssit ovat hyvinkin pienet. Myös ihmisten paino ja aineenvaihdunta ovat erilaisia ja myös kehonkoostumus vaikuttaa. Deekutäti 99 kiloa ei varmasti ole moksiskaan kevyestä pamista, kun taas siro 49 kiloinen typy joka ei ole ikinä ottanut buranaa vahvempaa on varmasti tokkurassa.
Mä olen 52kg siro ”typy” ja 5mg diapam ei tuntunut yhtään missään. En ole käyttänyt edes särkylääkkeitä, joten toleranssia en ole kerryttänyt.
Oli aika kamala tähystys ja henkilökuntakaan ei ollut mitenkään empaattista.
Mä sain keskenmenon jälkeiseen kaavintaan neljäsosa valiumin. Olin ihan sekaisin seuraavan vuorokauden. Olisi varmaan voinut käden katkaista ja mitään en olisi huomannut.
Itsellä oli pieni leikkaus mitä jännitin todella paljon. Antoivat sitten leikkaussalissa diapamia niin eipä kyllä jännittänyt enää yhtään. Eli se ainakin toimi.
En jännitä, mutta silti tahtovat antaa. En ole huomannut vaikutusta tai jos olen, niin vaikutus on ollut epämiellyttävää hallitsematonta vapinaa, johon on sitten annettu toinen lääke. Vapina on voinut johtua myös puuduteaineista, koska se on ilmennyt vasta esilääkityksen jälkeen toimenpiteessä, kun on annettu jo lisää lääkkeitä.
Ihan ihmisestä kiinni, miten rauhoittavat vaikuttavat. Minulla ei tunnu mitkään diapamit sun muut vaikuttavan mitään, mutta ehkä kysymys on siitä että olen synnynnäinen viilipytty. Ei tule minkäänlainen autuas olo niistä. Kipulääkettä kyllä olen halunnut ennen epämiellyttäviä tutkimuksia.
Appiukko kävi suolen tähystyksessä. Kotona esilääkityksenä otettu pilleri ei silminnähden isommin vaikuttanut, mutta sairaalassa jokin pistoksena annettu kutakuinkin vei jalat alta. Vaikutus on yksilöllistä ja vielä yksilöllisempi saattaa olla sairaalan käytäntö lääkitä. Kannattaa reilusti sanoa, että jännittää kovasti ja haluaa kunnon dropit.
Käytännön ainoa haittapuoli hyvin tehoavista lääkkeistä on se, ettei toimenpiteestä tahdo omin jaloin selvitä edes saattajan kanssa autolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 52kg siro ”typy” ja 5mg diapam ei tuntunut yhtään missään. En ole käyttänyt edes särkylääkkeitä, joten toleranssia en ole kerryttänyt.
Oli aika kamala tähystys ja henkilökuntakaan ei ollut mitenkään empaattista.
Oliko ongelma jännittäminen vai kipu?
Suolen tähystys voi olla kivulias tutkimus, eikä diapam kipuun auta.
Itse haluan sitä varten nimenomaan kipulääkkeen, ei rauhoittavilla mitään tee. Joskus olen niitäkin saanut mutta niillä ei ole mitään vaikutusta ollut. Ei ole tullut mitään tokkuraa tms. vaan olen ollut ihan toimintakykyinen heti operaation jälkeen.
Minä sain ennen paksusuolen tähystystä 1,5 mg dormicumia suoraan suoneen. Ei vaikuttanut yhtään mitenkään. En tiedä, onko ko. lääkettä yleistäkin antaa noin pieni annos?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla lumelääkettä nykyään. Ennen sai morfiinia piikillä niin kyllä vaikutti
Morfiini on kivunhoitoon. Se ei ole mikään "rauhoittava" lääke. Morfiinia saa kyllä edelleenkin.
Tuo on varmaan aika yksilöllistä, miten lääkkeet vaikuttaa. Itse sain hammaslääkärissä rauhoittavan tabletin, mutta se ei tuntunut missään. Tuli vain raskas ja väsynyt olo, mutta olin silti ihan paniikissa. Ilokaasu sen sijaan vei tajun kankaalle. Minulle tehtiin juurihoito ja ei ole mitään muistikuvia siitä. Se vei ajan- ja paikantajun kokonaan. Vähän kuin olisin nukkunut.
Yksi leikkaus tehtiin puudutuksessa. Tablettimuotoinen esilääke ei juurikaan rauhoittanut. Leikkaussalissa laitettiin jotain ainetta suoneen ja se kyllä humahti päähän, mutta olin ihan tajuissani. Oli jännä tunne, kun tavallaan olin peloissani, mutta en silti välittänyt yhtään, mitä ympärillä tapahtuu. Hoitaja oli ihana ja seurasi vointiani koko ajan ja kysyi, haluanko lisää lääkettä. Seuraava annos sai sitten kokonaan unten maille. Heräsin leikkauksen jälkeen.
Ainakin minulla rauhoittavat kyllä toimi. Teki sellaisen uneliaan, rauhallisen olon, ja vei pelon.
Itselläni ei ole ikinä ehtinyt vaikuttamaan, kun annetaan ennen leikkausta 5 mg Diapam. Paitsi kerran, kun anestesialääkäri oli myöhässä ja esilääke oli ehtinyt tunnin verran vaikuttamaan. Muutoin ovat antaneet tuon noin 15-30 min. ennen leikkaussaliin kärräämistä.
Ei oikein voi tietää etukäteen. Itse sain aikoinaan yhdessä toimenpiteessä tujuhkoa lääkesekoitusta, jossa oli kipulääkettä ja rauhoittavaa. Minulle ei valitettavasti auttanut kovinkaan hyvin, ei kipuun eikä myöskään henkiseen puoleen. Lääkettä jouduttiin antamaan normaalia enemmän, eikä siltikään kauheasti auttanut kipuun. Joillain pienempi annostus taas vie kaikki kivut ja tekee iloiseksi. Lääke sai minut henkisesti vain enemmän ahdistuneeksi, kun olin toimenpiteeseen mennessä ahdistunut. Ja kyse ei ole mistään toleranssiasiasta, että olisin jotain käyttänyt ja siksi lääke ei toimisi minulle. En käytä edes alkoholia tai peruskipulääkkeitä kuin tosi harvoin. Nämä jutut liittyvät genetiikkaan. Täytyy vain toivoa, ettei itse joudu syöpäpotilaaksi tms.
Suolen tähystyksessä on yleensä mahdollisuus saada tutkimuksen aikana kovaa kipulääkettä (fentanyyliä) suoraan suoneen. Jos ei tämä yhtään auta, niin johan on ihme. Toki jo ennen tutkimusta voidaan antaa jotain rauhoittavaa lääkettä mutta kova lääkitys vasta tutkimuksen aikana jos tarvitaan.