Olen ollut 6 vuotta työttömänä, aloitan työt enkä hyödy rahallisesti mitään
Sentään elätät itsesi. Eikö se merkkaa mitään? Työssäkäymällä voi myös palkka kasvaa ja sitä myötä elintaso nousta. Tuet eivät nyt koskaan merkittävästi nouse.
Kommentit (49)
Eipä tuolla 1400€: lla kovin leveästi eletä.
Vuokran jälkeen jää noin 1400e käytettäväksi.
22
ja joutuu vielä opintolainarästitkin itse maksamaan. ap, jolle jää nyt käteen 1300€ ja elokuussa ei senkään vertaa kun joudun töihin. Onneksi pakkotyö kestää ainoastaan 12kk ja sen jälkeen saan taas olla vapaana.
Ei sosiaalituilla ole tarkoitus leveästi elääkään. Sen on tarkoitus olla minimi.
22
Ei ole tätä ap:ta älyllä pilattu.
Toivottavasti lapsesi ovat saanet paremmat geenit miehesi puolelta...
ja joutuu vielä opintolainarästitkin itse maksamaan. ap, jolle jää nyt käteen 1300€ ja elokuussa ei senkään vertaa kun joudun töihin. Onneksi pakkotyö kestää ainoastaan 12kk ja sen jälkeen saan taas olla vapaana.
Ruotsissa on työllistymistakuu, jos opinnoista ei työllisty, ei tarvitse maksaa opintolainoja. En aio maksaa niitä rästejä koskaan
Että IHAN ITSE joutuu maksamaan opintolainansa. K-a-m-a-l-a-a! On maailma mallillaan.
No kaikkiaan saadaan tukia 2400e nettona kuussa. Työkkärikorvaus on vain osa sitä.
Vuokran jälkeen jää noin 1400e käytettäväksi.
22
Mua oikeasti kiinnostaisi tietää, koska ystäväni kun jäi yh:ksi niin sai ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa lapsikorotuksineen noin 900 euroa ja asumistukea 300 euroa eli yhteensä 1200 euroa.
Päälle toki lapsilisät ja elatusmaksut, mutta nehän saa työssäkäyväkin.
Joten 2400 euroa nettona on aika paljon työttömälle, joka ei saa edes ansiosidonnaista (tuskin saa, jos on ollut kuusi vuotta työttömänä).
Jos perus tyttömyyskorvaus on 480 euroa (brutto), niin mitä tukia saat 2000 euron verran?
lapsilisä 341e/kk
työttömyyskorvaus 518-678e/kk ( ylläpitokorvaus 8e työllistämistoimen ajalta)
kotihoidontuki 370-417e/kk riippuen lasten lomista
sosiaalituet 370-500e/kk
Asumistuki noin 600e/kk
Karkeasti noin 2400e
22
niin vaihtaisitte tähän elämäntapaan jokainen.
Voi päivisin mennä minne haluaa eikä ole pahemmin rahastakaan puutetta.
Kyllä mahtaa vituttaa töissäkävijöitä, kun ne raataa niska limassa ja mä saan ihan saman kun ne, erotuksena vaan että saan käyttää kaiken aikana mihin itse haluan!
Kyll nyt naurattaa, hheeeehh!
lapsilisä 341e/kk
työttömyyskorvaus 518-678e/kk ( ylläpitokorvaus 8e työllistämistoimen ajalta)
kotihoidontuki 370-417e/kk riippuen lasten lomista
sosiaalituet 370-500e/kk
Asumistuki noin 600e/kkKarkeasti noin 2400e
22
Tai siis maksettu kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta, eikö? Eli saat työttömyyskorvauksen + asumistuen + sosiaalitukia - tarkoitatko toimeentulotukea?
OMG!
Kasvatatko lapsiasi myös tähtäämään samaan?
Kyllä työssä käymisen pitäisi aina olla taloudellisesti kannattavampaa kuin kotona oleminen >:(
Itse olen ollut 5 vuotta kotona hoitamassa omia lapsia.
Nyt aloitan työt (ihan omasta halustani) ja kyllä melko monta työpaikkaa piti hylätä ihan sen takia kun ei ollut vara ottaa ko. työtä vastaan pienen palkan takia. Lasten hoitomaksut on niin isot että niiden jälkeen käteen olisi jäänyt vain pari satasta =o
Miehen palkan takia ollaan korkeimmassa maksuluokassa vaikka minä en saisi palkkaa ollenkaan.
Löysin kuitenkin mielekkään ja motivoivan työn, josta käteen jää ihan kivasti rahaa hoitomaksujen jälkeenkin.
Olen ollut 6 vuotta työttömänä, aloitan työt enkä hyödy rahallisesti mitään
asumistuki lähtee, päivähoitomaksu nousee, lääkkeet ja sairaanhoito pitää itse maksaa ja myös sähkö ja kotivakuutus.
ongelma onkin. Pienet palkat, (jota itsekin saan)eivät motivoi kaikkia töihin. Kaikki eivät ajattele työnilon olevan se tärkein. itse voin vain unelmoida tuollasista summista mitä ap mainitsi. En saanut nitä työttömyysaikoinakaan, vaikka olen kahden yh. Tosin, olen kyllä ilman sossua pärjännyt, vaikka mielikuvitusta se on välillä vaatinut. Tälläiset kirjoitukset vievät huomion tärkeästä itse asiasta, kyllä työstä pitäisi jäädä aina reilusti enemmän rahaa käteen, kuin kotona olemisesta. Ihmisen pitäisi saada tekemästään työstä korvaus sen työnilonkin lisäksi. Siinä, olisi joillekin sitten valinta kysymys, kuinka haluaa päivänsä viettää. Ja nyt en puhu työttömistä vasten tahtoaan, niitä on kuitenkin varmaan suurin osa kortiston ihmisistä.
vaan esim. Espanjaan pääsee majoituksineen ja lentoineen 2 vk:si 150 €/hlö.
siis jos keskiverto suomalaisen bruttopalkka on jotain 2600. Nyt joku huijaa.
vaan nimenomaan näitä jotka HALUAVAT olla työttömänä.
Ja niin kuin kirjoitit, työtä äpitäisi saada parempi korvaus kun pummina elämisestä. Jonkun pitäisi vetää alas nuo tuet.
Heti jos näyttää siltä, että nainen ei haluakkaan tehdä töitä elääkseen niin johdot mitä pikemmin poikki. Tai jos lapsia jo on niin sijoitukseen.
Sitten mahdollisimman pieni päiväraha ja osoituksia työhön senkin saamiseksi. Suojatyöpaikat taas käyttöön.
Raaka peli muuten ei noi pummit ikinä tajua, mikä on yhteiskunta ja mistä se sossun rahat tulee..
Lisäksi matkoilla eläminen maksaa enemmän kuin Suomessa, vaikka tekisi kaikki ruuat.
Parhaimmillaan ja ihan ekstrasuurilla aleilla saa 200 Eurolla äkkilähdön toukokuussa viikoksi. Musta on hämmentävää, ettei aikuiset ihmiset koe mitään velvollisuutta itsensä elättämisestä. Tää on just se ongelma, että nämä tukien väärinkäyttäjät ja niillä rehentelijät pilaa pian koko tukijärjestelmän ja siinä moni oikeastikin tarvitseva jää sitten puille paljaille pikkuhiljaa. Luuletteko, että kauhean kauan työssäkäyviä huvittaa tälläinen systeemi...? Mitä enemmän näitä tukia väärinkäytetään ja siitä puhutaan, sitä todennäköisempää on, ettei niitä enää kauaa makseta tällä tavoin. Itseasiassa se on jo käynnissä: tuet ei nouse ja niiden ostovoima rapautuu suhteessa palkkoihin. Ei se ole vahinko vaan tarkoituksellinen politiikka, arvovalinta.
vaan esim. Espanjaan pääsee majoituksineen ja lentoineen 2 vk:si 150 €/hlö.
Tai ainakin toivon niin. En ole niinkään järkyttynyt siitä, että pelkkinä tukina voi rahaa saada noinkin hyvin (vai voiko?), vaan heidän asenteestaan työntekoon ja elämään ylipäätänsä...
Olettehan provoja?
Miksei me otettais sitä mikä jokaiselle kuuluu, jokainen voi ryhtyä halutessaan "pummiksi", yhteiskunta sen mahdollistaa, se on ihan laillista, ei mitään pummiutta!
Mä en kykene tajuamaan tätä ajattelumaailmaa ollenkaan, toivottvasti kirjoittaja on provoilija. Miten kukaan voi ajatella, että voi lapsilleen antaa sellaisen mallin, että on ihan hyvä juttu vetää lonkkaa koko elämä toisten rahoilla. En tajua.