Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin olla kutsumatta biologista isää juhliin?

13.03.2016 |

Hei!

Olen 18-vuotias tyttö ja olen valmistumassa ylioppilaaksi tänä keväänä. Olen pohtinut vieraslistaa yo-juhliin ja olen päättänyt että en kutsu biologista isääni enkä hänen uutta perhettään tai muuta sukua juhliini koska he eivät ole olleet elämässäni kovinkaan paljoa. Onko tämä teidän mielestänne väärin vai voinko hyvin mielin olla kutsumatta heitä?

Vanhempani erosivat kun olin puolitoista vuotias enkä ole sen jälkeen nähnyt isääni kuin viitisen kertaa enkä ole jutellut hänelle paljoa, toisin sanoen hän on minulle täysin tuntematon. Onko tämä riittävä perustelu päätökselleni vai pitäisikö minun kutsua hänet juhliin koska "onhan hän kuitenkin isäni"?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kutsua jos hän ei ole käytännössä ollut sinulle isä.

Vierailija
2/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse. Tuskin kutsut muitakaan sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole elämässäsi mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Itse kutsuisin, jos tilaa olisi, eikä sen takia tarvitsisi kutsuttuja rajoittaa. Voihan olla, että pääsette paremmin tutustumaan ja juttelemaan, kun tilanne ei ole niin jännittynyt teidän kahden välillä, eikä kyse ole vain teidän kahden tapaamisesta. Kyse on kuitenkin sinun juhlastasi ja sinun päätöksestäsi. Onnea tulevalle ylioppilaalle.

Vierailija
4/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka pitää juhlat, päättää ketä kutsutaan.

Älä tuollaisilla päätä vaivaa.

Jos isäsi haluaisi osallistua, kyllä hän ilmoittaisi.

Asia on eri, tuskin edes tietää pääset nyt ylioppilaaksi.

Vierailija
5/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jon hän on käytännössä vieras ihminen voit ihan hyvin jättää kutsumatta. Ethän varmaan muutenkaan kutsu etäisiä puolituttuja, joten ei häntä saman perimän takia tarvitse pelkästään kutsua.

Vierailija
6/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättää kutsumatta. Toisaalta, saatat saada lahjan/rahaa, joten voi siitä olla hyötyäkin.

Vierailija
7/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättää kutsumatta, mutta kannattaa varuilta myös muistaa, että ylioppilasjuhlat ovat perinteisesti olleet avoimien ovien juhlat, eli isäsi saattaa ilmaantua paikalle ilman kutsuakin. Toki yleensä on kohteliasta etukäteen ilmoittaa tulosta ja kellonajasta, mutta ei tosiaan ole 'väärin' tulla ilmoittamattakaan.

Vierailija
8/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti ylioppilasjuhliin voi tulla myös kutsumatta tai muistaa ylioppilasta.

Sinuna en kutsua lähettäisi, sillä biologisen isän ja hänen sukunsa velvollisuus olisi ollut pitää yhteyttä, vanhempiesi eron jälkeen. Isäsi ja hänen sukunsa kuulostavat junttimaiselta.

Olen pahoillani puolestasi, mutta juhlisin ilman heitä, jos eivät ole ollet sinua ennenkään tukemassa ja auttamassa elämän alussa.

Onnea uudelle ylioppilaalle!

Vierailija
9/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit jättää kutsumatta, mutta kannattaa varuilta myös muistaa, että ylioppilasjuhlat ovat perinteisesti olleet avoimien ovien juhlat, eli isäsi saattaa ilmaantua paikalle ilman kutsuakin. Toki yleensä on kohteliasta etukäteen ilmoittaa tulosta ja kellonajasta, mutta ei tosiaan ole 'väärin' tulla ilmoittamattakaan.

Vaikka yo-juhlat periaattessa ovatkin avoimien ovien juhlat, niin eivät kyllä nykyaikana enää käytännössä. Kuka kehtaa mennä juhliin, jos ei ole kutsuttu? Asumme maalla eikä edes täällä enää mennä kutsumatta yo-juhliin, kuten tehtiin vielä joskus 70 -luvulla. Vai menettekö te av-mammat kutsumatta puolituttujen yo-juhliin? Ja vastaus ap:n kysymykseen, ei tarvitse kutsua lähes tuntematonta isää.

Vierailija
10/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta sillä aika tylyltä ja välinpitämättömältä oikea isäsi on ollut jos jo pienenä vauvana on sinut ja äitisi hylännyt eikä liiemmin pitänyt yhteyttä.

Mutta silti kaikesta huolimatta hän on isäsi, kostaminen on tyhmää vaikka monessa tapauksessa se olisikin oikeutettua niinkuin tässä sinunkin tapauksessa.

Kutsuisin hänet kuitenkin sillä isäsi saattaisi joutua potemaan huonoa omaatuntoa koska tietäisi laiminlyöneensä sinua.

Tavallaan se olisi pieni muistutus.

Elämä on täynnä valintoja ja jokainen tekee omansa .

Vierailija
11/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

naamaperuna kirjoitti:

Hei!

Olen 18-vuotias tyttö ja olen valmistumassa ylioppilaaksi tänä keväänä. Olen pohtinut vieraslistaa yo-juhliin ja olen päättänyt että en kutsu biologista isääni enkä hänen uutta perhettään tai muuta sukua juhliini koska he eivät ole olleet elämässäni kovinkaan paljoa. Onko tämä teidän mielestänne väärin vai voinko hyvin mielin olla kutsumatta heitä?

Vanhempani erosivat kun olin puolitoista vuotias enkä ole sen jälkeen nähnyt isääni kuin viitisen kertaa enkä ole jutellut hänelle paljoa, toisin sanoen hän on minulle täysin tuntematon. Onko tämä riittävä perustelu päätökselleni vai pitäisikö minun kutsua hänet juhliin koska "onhan hän kuitenkin isäni"?

Mielestäni sinä saat ehdottomasti päättää. Eri asia jos joku yrittäisi päättää asiaa sinun puolestasi.

Vierailija
12/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka yo-juhlat periaattessa ovatkin avoimien ovien juhlat, niin eivät kyllä nykyaikana enää käytännössä. Kuka kehtaa mennä juhliin, jos ei ole kutsuttu? Asumme maalla eikä edes täällä enää mennä kutsumatta yo-juhliin, kuten tehtiin vielä joskus 70 -luvulla. Vai menettekö te av-mammat kutsumatta puolituttujen yo-juhliin? Ja vastaus ap:n kysymykseen, ei tarvitse kutsua lähes tuntematonta isää.

Ainakin mun juhliin tultiin kutsumatta vuonna 2010. Hieman epämiellyttävää, kun en ollut osannut asiaa odottaa, mutta mainiosti siitä selvittiin. Koska tuo tapa edelleen kuuluu osaksi etikettiä, koen hyväksi asiasta varoittaa, jotta yllätyksiä ei tulisi.

Vierailija
13/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kutsuu juhliin kenet haluaa eli ei minusta tarvitse kutsua edes isää, ellei siltä tunnu! Isän puolelle sukua voi vaikkapa pitää omat juhlat, jos siltä tuntuu! Minusta paskamaisinta on, että joskus nämä arjesta ulkopuolella olleet tyypit, sukulaisia tai ei, ilmaantuvat paistattelemaan ja pokkailemaan juhliin sen sijaan, että olisivat olleet paikalla silloin, kun lapsi vanhempaa tarvitsi! Toivottavasti silti älyävät lahjan lähettää!

Vierailija
14/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos biologinen isäsi ei ole ollut läsnä elämässäsi viittä tapaamiskertaa lukuunottamatta ollenkaan, en vaivaisi edes päätäni miettimällä moisen isän kutsumista juhliini. Ei ole sinun tehtäväsi yrittää pitää yhteyttä isääsi, vaan tehtävä olisi hänen, ja ollut jo vuosia sitten, sama koskee muuta isänpuoleista sukuasi. Ikävää, kun näin on ollut, mutta hienoa, että elämäsi on kaikesta päätellen sujunut ihan hyvin, pääset ylioppilaaksi ja edessäsi on opiskelu ja aikuisen elämä. Oikein paljon onnea sinulle kaikkeen ja mukavia juhlia läheistesi ympäröimänä ja kaikkea hyvää elämääsi muutenkin.

Vierailija
15/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kutsunut narsisti-isääni häihini. Välit oli meillä katkenneet vasta noin pari vuotta ennen juhlia, mutta en halunnut häihin kireää ilmapiiriä. 

Jotkut olivat päätöksestäni järkyttyneitä koska "se on kuitenkin sun isäsi". No mitä sitten? Jos tyyppi ei ole ikinä käyttäytynyt kuin isä, niin mun mielestä pelkkä biologinen side ei velvoita mua yhtään mihinkään. 

Päätös olikin oikea, sillä en ole monen vuoden jälkeen katunut hetkeäkään sitä, että isäni ei ollut häissä. 

Olipa päätöksesi mikä tahansa, niin tsemppiä juhliin ja onnea uudelle ylioppilaalle!

Vierailija
16/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaiskaa tyhmää... kun puhutte yo-juhlista, tarkoitatteko lukiossa pidettäiä kaikkien yhteisiä juhlia, vai sen lisäksi kotona juhlistamista? Sinne lukiolle tosiaan voi tulla kuka tahansa, eikä kukaan kysele tai tarkista onko kutsuttu vai ei. Ei kai sentään yksityisiin juhliin kuitenkaan saa tulla kutsumatta? Ja oikeasti anteeksi jos tämä oli ihan idioottimainen kysymys.

Vierailija
17/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valaiskaa tyhmää... kun puhutte yo-juhlista, tarkoitatteko lukiossa pidettäiä kaikkien yhteisiä juhlia, vai sen lisäksi kotona juhlistamista? Sinne lukiolle tosiaan voi tulla kuka tahansa, eikä kukaan kysele tai tarkista onko kutsuttu vai ei. Ei kai sentään yksityisiin juhliin kuitenkaan saa tulla kutsumatta? Ja oikeasti anteeksi jos tämä oli ihan idioottimainen kysymys.

Niihin yksityisiin juhliin saa periaatteessa tulla kuka tahansa.

18/18 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jotka ovat tähän ketjuun vastailleet. Olen tässä nyt pohtinut että kutsunko ja olen päättänyt että en edelleenkään kutsu häntä.

Ja kiitokset samalla myös kaikille jotka ovat toivottaneet minulle onnea valmistumisen johdosta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi