Olinko vastuuton?
Olemme juuri muuttaneet. En tunne naapureita kuin kasvoilta joitakin. Päivittäin meille tulee lapsia leikkimään, mikä on tosi mukavaa. Joidenkin vanhemmat olen "selvittänyt", kaikista en ole aina tiennyt mistä he ovat tulleet. Joskus joku lapsi on tullut meille neljän aikoihin ja kahdeksalta on alettu yhdessä etsiä kotia. Vanhemmat ei kysele. Kivoja lapsia kaikki tyyni, minua ei yhtään haittaa että käyvät meillä, ovat mukavasti seurana omillemme.
Eilen meille tuli 6-vuotias tyttö, jota en ollut ennen nähnyt. Pian selvisi että hän on ihan lähitalosta. Tyttö oli monta tuntia ja tarjosin ruuankin. Äitinsä katseli tien toiselta puolelta talostaan jossain vaiheessa meille päin ja tiesi tytön olevan meillä. Tyttö leikki omani samanikäisen pojan kanssa pihallamme. Itse silitin kodinhoitohuoneessa ja takaovi oli auki. Aina välillä kurkkasin touhuja. Sitten kuului kaaaamala huuto ja juoksin pihalle. Tuo tyttö oli kiivennyt talon seinällä olevia tikkaita, eikä uskaltanut tulla alas. Mitään ei onneksi tapahtunut. Mutta tuon tytön äiti oli pihassamme kärppänä. Kaappasi tytön (Jonka olin jo nostanut alas ja lohdutellut), ja sanaakaan sanomatta lähti marssimaan omaan pihaansa päin. :O
Olen vähän pihalla tilanteesta ja mietin miten minun pitäisi toimia kun näen heitä seuraavan kerran. Minä hoidin monta tuntia hänen lastaan, järjestin lapsille puuhaa ja tarjosin ruuan. Tytöstä ei ollut mitään vaivaa (en tässä marttyyrileimaa kaipaa) mutta en minä toisaalta ala siinä vieressäkään nököttämään koko päivää, kun en omanikaan vieressä nökötä. Kyllä meidän erittäin turvallisella kotipihalla saa mielestäni 6-vuotiaat vähän keskenäänkin touhuta. Mitä mieltä olet?
Kommentit (3)
ja niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
todella outoa käytöstä äidiltä olla sanomatta mitään. sekopäistä.
jos lapsi itse tulee kylään niin on kai siinä oikeus odottaa etteivät kaipaat vieressä vahtimista..
Jos oli arka ihminen muutenkin?
Ehkä tyttö on voimakkaasti reagoiva ja äiti on pelännyt tytön aiheuttavan harmia ja metakkaa, odotellut jotain (taas) tapahtuvaksi ja siksi käyttäytyi noin?
Väsymys ja pelko voi pitkään jatkuneena vaikuttaa sosiaaliseenkäyttäytymiseen noinkin.
arka hän tietysti saattoi olla, mutta pitäisi tajuta käydä kysymässä, saako kuusivuotias leikkiä teillä, lapsen kutsu ei mielestäni riitä. Turha tuossa tilanteessa on olettaa, että sinä olisit ilmainen lastenhoitopalvelu, jolla on vastuu hänenkin lapsensa käytöksestä ja sen seurauksista. Toki hän itse ilmeisesti piti lastaan silmällä, mutta meneehän tuo vähän kyttäyksen puolelle.