Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka avoimia olette perheen raha-asioista teidän puolisoiden kesken?

kukkaronnyöri
12.03.2016 |

Heippa

Olemme mieheni kanssa olleet kymmenisen vuotta yhdessä ja meillä on kolme lasta. Olen kotona lasten kanssa kotihoidontuella ja mieheni on työelämässä. Mieltäni painaa se, että miehelläni on rahan suhteen asioita, joista hän ei halua puhua kanssani. Hän harrastaa sijoittamista ja rahaa menee siihen välillä aika paljonkin niin, että hän pyytää minulta rahaa sitten perheen ruokamenoihin, laskuihin, bensaan ym. kun omat rahat ei riitä.

Meillä on omat tilimme, eikä yhteisiä rahoja vaan tietty systeemi, miten jaamme kulut. Kuitenkin rahaa ikään kuin katoaa näihin sijoituksiin ja sitä on jossain tilillä sivussa, mutta minulla ei ole mitään tietoa siitä, paljonko rahaa on ja mihin hän aikoo sitä oikeasti käyttää. Vastaus on aina, että rahat ovat pahan päivän varalle. Nyt hän vähän väliä pyytää minulta rahaa lainaksi, vaikka elän pienellä kotihoidon tuella ja hänen kuukausitulonsa ovat n. 3000e/kk. Nostan tämän asian aina välillä esiin, mutta hän pidäyttäytyy keskustelemasta siitä, koska hänen raha-asiansa ovat hänen raha-asioitaan.

Jos meillä olisi rahaa enemmän, minusta olisi ihan ok tuollaiset sijoitusjutut, mutta kun tilanne on se, että minulla ei ole varaa ostaa itselleni juurikaan vaatteita, juoksen ruokakaupassa tarjousten perässä ja etsin lapsille vaatteet kirpparilta, jotta rahat riittäisivät kun on asuntolainakin tuossa maksettavana...

Miten teidän perheessä puhutaan rahasta? Oletteko avoimia vai onko ihan ok, että kaikista rahaan liittyvistä asioista ei puhuta?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin avoimia. Meillä on omat rahat ja tilit MUTTA elämme minun rahoillani pääasiassa ja raha on välillä tiukilla, puhun miehelle aina missä mennään, ettei tule mikään ahdinko yllätyksenä ja kaipaan tukea ja ymmärrystä siihen, että on pakko olla aika tiukka siinä, mihin rahaa menee. On pari lainaakin, toinen yhteinen, toinen mun oma, mies tietää mun muutkin omistukset kuin tilit jne. Kaikki on avointa. Minä tiedän miehen säästövakuutukset vai mikä sen nimi nyt on ja perinnöt (mennyttä jo) ja kaikki.

Vierailija
2/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan raha-asioista todella avoimesti. Kummallakin omat rahat mutta kumpikin tietää paljonko toisella on rahaa säästössä tai käytössä. Puhutaan rahasta itseasiassa todella paljon: paljonko säästetään yhdessä ja erikseen kuukausittain ja mihin näitä säästöjä käytetään. Olemme vajaa kolmekymppinen pariskunta ja yhdessä melkein 10v. Rahasta ei ole riitaa ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta lähinnä puhutaan silloin jos sitä ei ole. Meillä omat tilit ja yksi yhteinen. Ei edes tiedetä paljonko kumpikin tienaa, ainakaan minä en tiedä. Kumpikin hoitaa myös omalla nimellään tulevat laskut.

Vierailija
4/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun mies on sulta rahaa vailla, kietäydy ja sano että sun raha-asiat on sun raha-asioita. Ei niihin muita sotketa lainaamalla rahaa.

Vierailija
5/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulostaa vähän, että sun miehellä on peliongelma tai jotain. Kuulostaa hullulta, että lainaa sun pienistä rahoista "sijoutuksiin". Sehän on ihan nappikauppaa. Jos pystyt niin katsohan miehes sivuhistoria.

Vierailija
6/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun mies on sulta rahaa vailla, kietäydy ja sano että sun raha-asiat on sun raha-asioita. Ei niihin muita sotketa lainaamalla rahaa.

Juuri samaa olin ehdottamassa.

Vierailija
7/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sen jo sanoikin. Kuullostaa ihan peliriippuvuudelta... Olen peliriippuvainen ja sen myöntäminen oli todella vaikeaa, enkä siihen pystynytkään vaan jäin kiinni muulla tavoin. Kysy saada nähdä hänen tiliote verkkopankista, siitä näkee mihin rahat on menny. Vähän kummastuttaa, että osakkeet veisi noin mennessään, eihän sitä koskaan tosin tiedä.

Vierailija
8/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa ap oma viestisi viikon päästä niin huomaat että wtf?! Melkein uskon provoksi koska ei nyt oikeasti khtlla elävä lainaile okpalkkaiselle miehelle rahaa "sijoituksiin". Jos et provoa niin lakkaa heti lainaaminen ja vaadi avoimuutta raha-asioista. Meillä omat tilit ja yksi yhteinen, mutta molemmat on koko talouskuvasta kartalla, pyöreesti tiedetään tulot säästöt ja lainat (ei ole). Jos teillä on vaikka yhteinen asuntolaina, voit pahimmoilleen jäädä sitä yksin maksamaan jos miehellä omat velat tapissa.

Vierailija
9/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antais miehelle rahaa jos se ei kertoisi mihin ne menee. Meillä ollaan avoimia vaikka on omat ja yhteiset rahat.

Vierailija
10/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi kusee sinua silmään. Paljonko hänellä on varallisuutta viime veroilmoituksen mukaan? Ennenkaikkea - onko teillä avioehto? Ymmärräthän että jos on niin eron tullen mies saa mahdolliset rahat joita sinä olet mahdollistanut keräämään. Sano miehellesi tämä:

-Suomen lain mukaan puolisot ovat kykynsä mukaan vastuussa perheen elatuksesta

-Haluan että hankimme taloustilin johon kummatkin siirtävät kuukausittain osuutensa perheen kuukauden menoista palkkatulojen suhteessa

- Ylijäävä osuus on omaa rahaa jota voi vapaasti käyttää harrastuksiin kuten mies tässä sijoittamiseen, tai säästää

-Jos päätätte perheenä yhdessä säästää tai tehdä sijoituksia kummankin rahalla, tähän menevä raha tulee molempien nimiin ja hallintaan .

Muu olisi tyhmää, ap! Veikkaan kyllä että miehelläsi on peliongelma tai käy maksullisissa naisissa. Mutta rahan ottaminen sinulta "sijoituksia" varten on yksinkertaisesti huijausta jos et näe tiliotteita tai raha menee miehen nimiin. Älä ole lapsen tasolla.

Vierailija
11/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin avoimesti keskustellaan ihan kaikesta rahaan liittyvästä, yhteinen talous. Kaikki sijoitukset yms. on molemmilla tiedossa. Yhdessä suunnitellaan taloutta ja keskustellaan siitä. Vaikka joku sijoitus osoittautuisi kannattamattomaksi, ei ole tarvetta salailla mitään.

Jos teillä ap on omat rahat ja mies ei kerro, mihin rahansa käyttää ja jos vielä tuloerot noin isot, sun ei todellakaan tarvii antaa miehelle rahaa.

Vierailija
12/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi on peliongelma. 3000 e tuloilla ei sijoituksia tehdä. Pidä huoli, että tiedät perheen tulot, menot ja velat. Toivottavasti sinulle ei käy kuten tuttavaperheen vaimolle, jolle jäi miehen kuoltua puolet velkaa omakotitalosta, joka itsessään lähes arvoton. Velkaa oli kuitenkin lyhennetty 20 vuotta, mutta silti se jäi lesken maksettavaksi. Ja tässä oli taustalla miehen peliongelma ja vaimon totaaliluottaminen aviomieheensä raha-asioissa.Vaimolla ei ollut tietoa a edes siitä, että talolainaa vielä oli. Mies itse kehui suureen ääneen, että talo jo maksettu, mutta eipä ollut näin.

Jos olette naimisissa, toivottavasti talo on molempien nimissä. Tarkista pankista ettei siihen ole otettu kiinnityksiä. Jos teillä on yhteinen laina, voit sillä perusteella saada pankista tietoosi miehen mahdolliset muut lainat.

Vierailija
13/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti sijoituksia niin mieshän voi näyttää paperit sulle. Jos on mennyt vaikka pelaamiseen rahat niin ei ole tositteita ja joutuu salailemaan. Mutta opetelkoot sijoittamaan/pelaamaan sen verran vähän että rahat riittää elämiseen.

Meillä on molemmilla mieheni kanssa sijoituksia ja tiedämme toistemme raha-asiat kohtuullisen tarkkaan, tämä on mielestäni ainoa tapa hoitaa asiat kun on yhteinen talous ja asuntovelkaa.

Vierailija
14/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tosiaan kuuluu se klassinen "älä jätä raha-asioitasi toisen huomaan"-ohje. Yllättävän monelta ystävältä olen kuullut että saattaa vaikka olla yhteistä lainaa, mutta vain toinen hoitaa tai edes tietää paljonko lainaa on. Aina tekisi mieli mennä neuvomaan (ja hyvin varovasti olen joskus sen tehnytkin) mutta ei viitsi aikuisten elämään tungetella tietenkään. Useimmitenhan mitään ongelmaa ei tulekaan, mutta jo eron tai vielä ikävämmän kohtalon varalta olisi hyvä olla itse kunkin perusasioista selvillä.

Vierailija
15/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella avoimia. Mieheni tietää tarkalleen kuinka paljon mulla on esim. Opintolainaa maksamata ja toisaalta minä tiedän hänen sijoituksistaa. Yhteinen talous niin puhalletaan yhteen hiileen. Keskustellaan ostoista ja haaveista, tiedän suunnilleen mihin mieheni rahat menee ja hän kyllä tietää mihin minun, miksi ihmeessä salailla? Voin ihan hyvin sanoa, että kävin ostamassa uusia vaatteita ja rahas tämän verran, mieheni voi kertoa minulle omista ostoksistasn. Meillä on samat tavoitteet taloudellisesta asemastamme ja molemmat pyrkii omalla panostuksellaa ylläpitämään sitä.

Vierailija
16/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin hoitaa oman tonttinsa. Ei yhteistä tiliä, omat lainat. Yhdessä 20 vuotta, yksi lapsi.

Vierailija
17/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toisen kanssa ei voi jakaa talouttaan, syystä tai toisesta (yleensä luottamus) mitä järkeä koko suhteessa on.

Meillä on yhteinen tili ja yhteinen sijoitustili. Molemmilla samat oikeudet kaikkiin rahoihin ja omia tilejä ei ole.

Ei voisi toimia asiat paremmin kun kunnioitetaan toisiamme eikä pyritä voittamaan toisiamme. Me olemme yksi talous, jolla on samat tavoitteet.

Jos rahasta ei voi puhua ja jos ei pysty avioliitossa ajattelemaan yhteistä hyvää ennen itseään, ei avioliitossa tai lapsien hankkimisessa ole mitään pointtia.

Just my opinion.

Vierailija
18/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tontitkin voi toimia, jos tosiaan lainatkin on erikseen. Oletan et molemmilla ns. riittävät tulot myös, luulisin et hankalampaa jos toinen olisi kovin tiukilla.

Vierailija
19/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa Ap osallistua aika marginaalisesti perheen menoihin jos kotihoidontuella lyhentää omaa osuuttaan asuntolainasta.

Eli vaikka mies jotain sijoittaisikin niin käytännössä Ap maksaa vain murto-osan yhteisistä menoista ja kerryttää samalla omaisuuttaan miehen kanssa samaa tahtia vaikka tulot tuhansia pienemmät.

Vierailija
20/26 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa Ap osallistua aika marginaalisesti perheen menoihin jos kotihoidontuella lyhentää omaa osuuttaan asuntolainasta.

Eli vaikka mies jotain sijoittaisikin niin käytännössä Ap maksaa vain murto-osan yhteisistä menoista ja kerryttää samalla omaisuuttaan miehen kanssa samaa tahtia vaikka tulot tuhansia pienemmät.

Toisen jääminen kotiin lapsia hoitamaan on perheen yhteinen päätös ja sijoitus, ei tilanne jossa kotona työskentelevä elää kodin ulkopuolella töissä käyvän kustannuksella. Vai pitääkö eläkkeestä, urakehityksestä ja työkokemuksesta luopuvan vielä kustantaa tämä kokonaan omasta pussistaan, samalla kun maksaa puolet perheen menoista ilman palkkatuloja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme