Raskaana, särkeviä auonikohjuja ja pelkään että veriklimppi lähtee keuhkoihin :'(
Minulla on ollut joka raskaudessa suonikohjuja jaloissa ja nyt olen raskaana ja sama vaiva. Oli ihan pakko käydä makaamaan sohvalle jalat ylös ja nyt helpottaa. Toisen jalan polvitaivetta särki niin.
Pelkään niin että suonikohjuun tulee hyytynyt verklimppi mikä lähtee liikkeelle ja menee keuhkoihin ja saan äkkikuoleman :(
Mistä tiedän onki minulla noita veriklimppejä? En kehtaa käydä joka vaivan tai pelon takia lääkärissä. Käytän tukisukkia.
Kommentit (17)
Aika monella varmaan jalkoja särkee raskauden aikana ja pitää nostella jalkoja ylös. Kysy neuvolasta tai lääkäristä asiasta jos se huolettaa..
Googlaa Hirudoid Forte, en muista onko jotain käyttörajoituksia raskauden aikana,mutta vaikka olisikin niin lääkärin kanssa voi asiasta jutella sopisiko sittenkin. Itse lämpimällä on noita vaivoja,suihkuttelen jääkylmällä vedellä ja usein jalat ylös. Onhan sun tukisukat ihan kunnolliset eli mieluiten sukkahousut? Väärään kohtaan tuleva sukanvarsi tekee vaan haittaa. Nilkanpyöritys ja muu liikunta must. Ja istuminen minimiin.
Kannattaa tehdä kylmiä ja kuumia suihkutteluja kintuille ja kylmä viimeisenä.
Jos jalkaan on muodostunut veritukos niin se jalka on yleensä kuumempi ja turpeampi kuin toinen. Ja se jalka on erivärinen kuin toinen. Ei tietenkään aina mutta nuo on merkkejä siitä että voi olla tukos!
Ja jos jalkaa särkee ja puristaa kaksin käsin särkevää kohtaa, niin jos kipu loppuu puristuksessa, ei pitäisi olla tukos. Tietenkin voi olla mutta yleensä ei sitten ole.
Samoin kipu loppuu jos jalat nostaa ylös -merkki siitä että ei ole tukos. Mutta jos epäilette tukosta niin lääkäriin, ne ultraa ja tutkii ja ottaa verta ja tutkii onko veren hyytymisessä häiriötä.
sellaiset klimpit on tosi harvinaisia.
Suonikohjut on pinnallisissa laskimoissa eikä pintalaskimoiden tulpat minnekään ampaise. Keuhkoveritulpalle altistaa vain syvä laskimotukos.
siihen on oma verikoe. multa on otettu Fibriinin D-dimeerit plasmasta (P-FiDD). Mulla oli koholla, muttei tutkittu sen enempä. Hirveä hengen ahdistus on päällä. Tuo arvo nousee yli viitteiden jos on tulppa jossain.
Vierailija kirjoitti:
siihen on oma verikoe. multa on otettu Fibriinin D-dimeerit plasmasta (P-FiDD). Mulla oli koholla, muttei tutkittu sen enempä. Hirveä hengen ahdistus on päällä. Tuo arvo nousee yli viitteiden jos on tulppa jossain.
Veritulppaa on syytä epäillä, jos FIDD >1. Samainen arvo nousee myös monissa muissa tapauksissa, esimerkiksi raskaana ollessa, infektion yhteydessä tai leikkauksen jälkeen. Vain puolella niistä ihmisistä, joilla FIDD on koholla, voidaan osoittaa tukos.
vastaappas sinä lekuria leikkivä nyt sitte mulle että kun kaikki nuo muut syyt on poissuljettu, ja se p-fidd oli 0.7 (0-0.5) mulla niin eikö se oo aika sata varma että mulla on tulppa keuhossa kun on paha hengenahdistus???
Vierailija kirjoitti:
Jos jalkaan on muodostunut veritukos niin se jalka on yleensä kuumempi ja turpeampi kuin toinen. Ja se jalka on erivärinen kuin toinen. Ei tietenkään aina mutta nuo on merkkejä siitä että voi olla tukos!
Ja jos jalkaa särkee ja puristaa kaksin käsin särkevää kohtaa, niin jos kipu loppuu puristuksessa, ei pitäisi olla tukos. Tietenkin voi olla mutta yleensä ei sitten ole.
Samoin kipu loppuu jos jalat nostaa ylös -merkki siitä että ei ole tukos. Mutta jos epäilette tukosta niin lääkäriin, ne ultraa ja tutkii ja ottaa verta ja tutkii onko veren hyytymisessä häiriötä.
Mulla ultrattii kaks kertaa siitä nähden keuhkoveritulppa tuli.. enkä kuollut! Jalka oli ainostaa turvonnut kipeä ja puinaisia alueita.. mutta todeksi ei voitu sanoa. lähtikö tulppa juurikin jalasta! Jalassa oli ensinäkin epäillys ruususta..!klexanet joduin pistämään!
Vierailija kirjoitti:
vastaappas sinä lekuria leikkivä nyt sitte mulle että kun kaikki nuo muut syyt on poissuljettu, ja se p-fidd oli 0.7 (0-0.5) mulla niin eikö se oo aika sata varma että mulla on tulppa keuhossa kun on paha hengenahdistus???
Komppaan nro 7 & 9 kommentteja.
Ei pidä sekoittaa puuroa ja vellejä... Syvä laskimotukos voi aiheuttaa liikkeelle lähtiessään keuhkoveritulpan, EI pinnallisten laskimoiden tukokset. Ne on punaisia ja kipeitä, mutta vaarattomia. Raskaana ollessa FIDD- arvosta ei ole iloa diagnostiikassa, se on joka tapauksessa koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho vastaus hävisi bittimaailmaan...
Mulla oli juurikin ainoa oire hengenahdistus.. ei muuta! Millainen hengenahdistus sulla on? Keuhkiksessa on pitkää kestävä joka pahenee kun liikkuu.. joutuu istumaan pitkää että hengitys tasaantuu!
Varjoainekuvattiin.. oli jo laaja kummankin puoleinen keuhkoveritulppa! Pääsiäisen yli makasin sairaalassa, sitten pääsin kotiin kolmen viikon saikkuu! Klexane hidastaa vauvan kasvua joten jouduin ravaamaan seuranta ultrissa kerran kuussa! Terve ihana tyttö vauva syntyi 41 plus 5 3344g ja 51 cm, oli veljiänsä selvästi pienenpi!
Vierailija kirjoitti:
mitään muutahan se EI voi olla.
tsiisus...
Fidd on tosi epäspesifi, se voi tosiaan kohota esim. flunssasta tai vaikka mustelmasta. Ei välttämättä ole apua, mutta jos vähänkään auttaa, niin helppo, halpa ja luonnonmukainen apu verenkierron tehostamiseksi ovat magneettikorut/terapiamagneetit. Googlaa esim. tehoterapiamagneetti (en tosin muista voiko käyttää raskausaikana)
Zemiä