Ahdistaa miehen talousahdinko
Meillä on uusperhe, pysyvästi 3 henkilöä ja viikon ja lomilla 5 henkeä. Asumme pienessä kaksiossa, jonka ostin aikoinaan itselleni ja lapselleni. Miehellä ei ole ollut käytännössä tuloja pitkään aikaan, kun on pienyrittäjä ja on paha lama. Hänen kaikki rahansa menevät kolmen lapsen elareihin - mutta sen lisäksi siis lapset asuvat tiheään meillä ja tarvittaisiin kipeästi isompi asunto niiden elarikulujen lisäksi.
Tulen kertakaikkiaan hulluksi tässä minikaksiossa viiden hengen uusperheessä. Meillä ei ole edes sohvaa tms normaaleja huonekaluja, pelkkiä sänkyjä vain ja mielettömän ahdasta. Olisi siis pakko saada isompi koti. Kuitenkaan omat rahani ei riitä yksinään ostamaan isompaa ja miehellä ei ole omaisuuttakaan eikä tietty saisi lainaakaan. Paitsi hänellä on lainaksi ostettu auto, jonka korjauskuluja olen viime aikoina maksanut.
Tämä on kamalaa. Meillä on muuten hyvä suhde, joten en haluaisi erotakaan rahan takia ja olemme naimisissa. Tuntuu vain raskaalta nämä arjen järjestelyt ja että oma taloudellinen tilanteeni on nyt miehen takia heikompi. Hän on etsinyt muita töitä, mutta ei löydy.
Mikä neuvoksi? Voi olla ettei suhde kestä kyllä muutenkaan tätä miehen riippuvaisuutta minusta, itsetunto kärsii, on jo saanut ongelmia sängyn puolellakin.
Ps. En ollut syy eroon, jos jptain merkitystä, oli eronnut jo vuo ennen tapaamistamme.
Kommentit (38)
Kuulostaa ikävältä :( Minkä ikäisiä lapset ovat nyt? Joskus he lentävät pesästä. Ja olisiko mahdollista kohtuullistaa elareita, mikäli tulot niin pienet ja erityisesti kun asuvat paljon teillä? Selvittäkää.
Olen kysynyt elarien kohtuullistamisesta, mutta ei käy. Mies ihan kunnioitettavasti haluaa maksaa omista lapsistaan ja ei halua paljastaa exälleen, kuinka huonosti hänellä menee. Aikaisemmin hänellä oli omistusasuntokin, mutta se meni jo vuosia sitten velkoihin. Pitää kulissia yllä tavallaan, exä jopa yritti saada elareihin korotusta, mutta onneksi se kaatui lastenvalvojalla. Nykyään tulee perintätoimiston kirjeitäkin ja inhottaa kysellä niistä, kun tiedän että se nakertaa itsetuntoaan, mutta pakkohan se on niistäkin mun tietää kun naimisissa ollaan.
Ap
Herrajumala. Ei voi olla todellista, saan hermoromahduksen oireita jo lukiessani tarinaa 5:stä hlöstä pikkukaksiossa..! Siis onko neliöitä alle 50? Mielestäni voisit vuokralle kaksion laittaa, muuttaisitte itse vuokralle syrjempään 3h + k tai vast. Entäs ASO-asunto - oletko sellaisesta kuullut? Googlaa ihmeessä, niitä on upouusia tilavia koteja siellä täällä.
Voimia Sinulle joka tap.
Vuokralle muuttoa isompaan asuntoon olisin minäkin ehdottanut. Kaksio kannattaa pitää sijoitusasuntoja.
Laskin että koska yhtiövastike on niin suuri (lvis remontti valmistui juuri) niin saisin vuokraamisesta käteen veron jälkeen vajaa 300 euroa kuussa. Se on aika vähän.
Järjellä ajatellen meidän pitäisi erota. Ilman mua mies saisi kaupungin vuokra-asunnon ja lisäksi asumistukea. Voisi tavata lapsiaan siellä ja mulle ja lapselleni riittäisi tämä pieni asunto. Ei vaan tunnu oikealta hajottaa perhettä ja ne vkonloppulapset ovat toisaalta tärkeitä mun lapselleni, jolla ei ole muita sisaria. Ja en haluaisi erota miehestä muutenkaan.
Tosiaan jouduin myymään mun huonekalutkin olohuoneesta, kun he muuttivat meille, että tuli tilaa sängyille. Ruokapöytä on kyllä ja tv muttei mitään muuta. Olen aina ennen pitänyt itseäni hyväosaisena - akateeminen työssäkäyvä ja omistusasunnon hankkinut ja ns keskiluokkainen ihminen. Nyt olen yhyäkkiä havahtumut tähän, että elämä ei tunnu enää normaalilta ja kärsii arjesta ihan kuin olisi ihan luuseri, siis eihän nyt normaalit ihmiset elä näin!
Saan kohta hermoromahduksen tässä, ihan itkettää. Eikä lapselle kehtaa oikein kavereita pyytää kylään tänne kopperoon joten tulee vähän syrjäytynyt olo. Nyt se on sen verran iso, että on alkanut kysellä, että miksi kavereilla on isommat kodit ja jopa omat huoneet kaikilla...
Ap
Eihän teidän tarvitse erota, mies voi muuttaa toiseen kämpppään, isompaan sellaiseen, ja sinä voit myös viettää siellä aikaa lapsesi kanssa silloin kun miehen lapset ovat hänen luonaan.
Mies ei voi taloudellisesti muuttaa pois ellemme eroa virallisesti, koska aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus. Hän saisi tukia vasta eron jälkeen.
Ap
Tai sit hommaatte japanilaistyylisen sisustuksen futoneineen, tai seinälle nostattavan sängyn.
Jos mies ei voi muuttaa pois ja te erota, elätte noin. Ne elarit ylisuurine ei kunnioita teitä. Maksakoon kela ne minimielarit. Mies vaihtoon ja järki käteen
Joo vielä. . Olen selannut vuokra-asuntoja ja ne ovat tosi kalliita jos on 3 huonetta tai enemmän, missään ei näytä olevan alle tonnilla kuussa. Tuntuu rahanhukalta ja kannattaisi mieluummin sitten vaikka ottaa lainaa ja maksaa sitä.
Ehkä iso vuokra-asunto on hyvä perheelle, joka saa asumistukea ja molemmat maksavat vuokraa. Jos yksin joudun asumisen rahoittamaan, niininun on taloudellisesti järkevämpää asua tässä omistusasunnossani, jos ajattelen omaa etuani ( ja alkaa tuntua, että eikö ole kuitenkin oikeus sitäkin ajatella?)
On oikeus ja velvollisuus ajatella myös omaa etua. Jos mieskin vielä jaksaa pitää kulisseja yllä niin ei suinkaan tarvi omaa asuntoa myydä...
Sun pitää ajatella omaa etua. Mies on lompakkoloinen
Erossa mies saisi puolet sun asunnosta
Eikös se ole teidän yhteinen talousahdinkonne, kun naimisissa olette ja olet elatusvelvollinen, kuten itsekin sanoit.
Kelan maksaman asumistuen kannalta ei ole merkitystä, oletteko naimisissa vai ette. Jos hän muuttaa pois ja muistaa tehä myös osoitteenmuutoksen, alkaa hän saamaan asumistukea. Voi saada ehkä myös toimeentulotukea. Siis osoitteet ratkaisee, ei avioliitto. Toki pitää kertoa hakemuksessa, ette asutte välien rikkoutumisen vuoksi erillään.
Avioero ei tosiaan helpota tippaakaan, sillä sun omaisuus eli asunto menee jakoon ja miehen velkojen maksuun. Asumuseroon muutto on minusta ainoa järkevä vaihtoehto. Itselläni hajoaisi pää tuollaiseen järjestelyyn.
On meillä ilman muuta avioehto, teetätin lakitoimistossa ennen naimisiin menoa, onneksi.
En tiennyt että mies voi saada asumistukea, vaikkei eroaisikaan. Se voisi sitten olla vaihtoehto. Pelkään ehkä sen olevan askel oikeaan eroon, mutta ehkä se voisi toimia. Kiitos vinkistä!
Ap
Up