Omaehtoinen gluteenittoman ruokavalion noudattaminen
Ihan rehellisesti sanottuna en jaksanut alkaa poimimaan tiedonmurusia jokaisesta yksittäisestä keskustelusta, joten heitän nyt ihan erillisen kysymyksen ilmoille. Teen pientä tiedonkeruuta omaehtoisesta gluteenittoman ruokavalion noudattamisesta. Eli kysymyksiin kelpaavat vastaamaan ihmiset, jotka eivät kärsi keliakiasta vaan noudattavat tätä dieettiä muista syistä. Ja näistä syistä juuri haluaisin tietää. Tarkoitus ei siis ole väheksyä kenenkään tottumuksia. Eli: Miksi noudattaa gluteenitonta ruokavaliota muusta kuin lääketieteellisestä syystä? Mitä tuntee siitä hyötyvänsä? Millä tavalla tämä hyöty näkyy verrattuna aiempaan, gluteenia sisältäneeseen ruokavalion? Ollaanko tietoisia ruokavalion mahdollisesti epähyödyllisistä vaikutuksista, joista on myös ollut puhetta, kuten tottuuko elimistö gluteenittomuuteen ja ns.normaaliin ruokavalioon palaaminen voi tuottaa vaikeuksia, tai muista vastaavista? Kiitos jo etukäteen vastauksista, niistä on iso apu :)
Kommentit (17)
Lue netistä. Yleensä kun joku haluaa keskustella asiasta, siitä tulee toisten mollaamisorgiat. Harva siihen ryhtyy enää. Lue netistä niin viisastut
Mulla oli mahaoireita päivittäin oikeastaan vuosia. Luulin kärsiväni laktoosi-intoleranssista, kunnes tajusin oireiden johtuvan viljasta. Jos nyt parin vuoden gluteenittoman ruokavalion jälkeen altistun gluteenille, menee maha välittömästi sekaisin ja vatsakipu on valtava. Kaura sopii minulle , muut viljat eivät.
En tiedä mitkä olisivat ei-lääketieteelliset syyt, koska kaikki ravintoon liittyvä on tavallaan samaa terveysasiaa.
Itse sairastan ärtynyttä suolta, eli siksi tiukka FODMAP-ruokavalio, johon kuuluu välttää gluteenia.
Sairastan myös kahta eri reumatautia. Useat lääkärit suosittelevat myös vehnän (ei gluteenin sinänsä) ja rukiin välttämistä reumasairauksissa.
Myös mulla oli mahaoireita vuosia ja ripuli kesti myös vuosia. Maha turposi, piereskelin armottomasti ja naamassa oli paha akne. Verikokeiden mukaan ei ole keliakiaa tai vehnäallergiaa, mutta kaikki oireet katosivat gluteenittomalla ruokavaliolla. Jos syön vahingossa gluteenia, niin tulee kamalat mahakivut ja muut oireet myös palaavat. Olen mielelläni loppuelämäni gluteenittomalla ruokavaliolla. Tämän johdosta olen muutenkin alkanut syömään tosi terveellisesti ja jättänyt kaiken teollisen pois ruokavaliosta. En kaipaa viljatuotteita, mutta puhdasta kauraa voin kyllä syödä.
^^ Ravitsemustiede kuuluu maataloustieteisiin, eli ei niillä ole mitään tekemistä lääketieteen kanssa. Esimerkiksi lääkäreissä alkaa olla monia, joiden mielestä karppaus ja voi ovat ihan ok, mutta ravitsemustieteilijät (eli agronomit kuten Fogelholm) vastustavat. Sama pätee esim d-vitamiinin käyttöön, ravitsemustieteilijöiden mielestä ei saa syödä d-vitamiinilisää, lääkäreiden mielestä pitää syödä.
Nykyään on todella vaikea löytää sellaista leipää, jossa ei olisi lisättyä gluteenia. En tiedä, olenko turhan epäluuloinen, mutta pyrin välttelemään sitä kuten muitakin liikaa psosessoituja elintarvikkeita ja lisäaineita. Ei siitä ainakaan mitään haittaa voi olla.
Vapaaehtoisena kannattaa muistaa se, että siitä ei sitten tarvitse pitää kovin kovaa meteliä, vaan ihan kaikessa hiljaisuudessa valita vehnätöntä ja gluteenitonta. Ilman vehnää tulee kyllä aivan mainiosti toimeen, ja sitä vältellessä jää myös aika paljon sokeria pois.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on todella vaikea löytää sellaista leipää, jossa ei olisi lisättyä gluteenia. En tiedä, olenko turhan epäluuloinen, mutta pyrin välttelemään sitä kuten muitakin liikaa psosessoituja elintarvikkeita ja lisäaineita. Ei siitä ainakaan mitään haittaa voi olla.
Vapaaehtoisena kannattaa muistaa se, että siitä ei sitten tarvitse pitää kovin kovaa meteliä, vaan ihan kaikessa hiljaisuudessa valita vehnätöntä ja gluteenitonta. Ilman vehnää tulee kyllä aivan mainiosti toimeen, ja sitä vältellessä jää myös aika paljon sokeria pois.
Mitä tarkoittaa, ettei pidä kovin kovaa meteliä? Jos kysytään erikoisruokavaliota, ilmoitan ihan asiallisesti olevani gluteeniton ja ravintolassa valitsen ruokani niin, että saan sen gluteenittomana. En myöskään syö gluteenia huvikseni silloin tällöin, kuten monet täällä palstalla kuvittelevat ei-keliaakikoista.
Olen tehnyt (useamman kerran) Food Detective -testin, minkä pohjalta muokkasin ruokavaliotani ja oloni helpotti (oireita oli monta, pois jätettäviä ruoka-aineita muutama, joten en voi olla varma mikä aiheutti juuri mitkäkin oireet). Olen keskustellut asiasta kahden lääkärin kanssa. Kilpirauhaseni on poistettu ja välillä sen korvaamishoidonkanssa on ongelmia. Tämä mahdollisesti vaikuttaa myös elimistön alentuneeseen kykyyn käsitellä gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, ettei pidä kovin kovaa meteliä? Jos kysytään erikoisruokavaliota, ilmoitan ihan asiallisesti olevani gluteeniton ja ravintolassa valitsen ruokani niin, että saan sen gluteenittomana. En myöskään syö gluteenia huvikseni silloin tällöin, kuten monet täällä palstalla kuvittelevat ei-keliaakikoista.
Olen tehnyt (useamman kerran) Food Detective -testin, minkä pohjalta muokkasin ruokavaliotani ja oloni helpotti (oireita oli monta, pois jätettäviä ruoka-aineita muutama, joten en voi olla varma mikä aiheutti juuri mitkäkin oireet). Olen keskustellut asiasta kahden lääkärin kanssa. Kilpirauhaseni on poistettu ja välillä sen korvaamishoidonkanssa on ongelmia. Tämä mahdollisesti vaikuttaa myös elimistön alentuneeseen kykyyn käsitellä gluteenia.
Myös minulla on kilpirauhasen kanssa ongelmia. Kilpirauhasen ongelmat ja gluteenin sietokyky kulkevat usein käsi kädessä. Ovathan molemmat autoimmuunitauteja. Monella gluteenia sietämättömällä onkin varmasti taustalla kilpirauhasen häiriöitä, toki ei kaikilla. T:5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös minulla on kilpirauhasen kanssa ongelmia. Kilpirauhasen ongelmat ja gluteenin sietokyky kulkevat usein käsi kädessä. Ovathan molemmat autoimmuunitauteja. Monella gluteenia sietämättömällä onkin varmasti taustalla kilpirauhasen häiriöitä, toki ei kaikilla. T:5
Siis selvennöksenä tarkoitan, että kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia ovat molemmat autoimmuunitauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis selvennöksenä tarkoitan, että kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia ovat molemmat autoimmuunitauteja.
Tärkeää onkin kysyä, mikä on alkusyy em. taudeille? Homeet, muovien tuottamat myrkyt, gluteeni, lisäaineet?
Minulla on ollut koko ikäni, niin kauan kuin muistan, vatsavaivoja. Jatkuvaa vatsan vääntelyä, hirveästi jopa normaalia arkea häiritseviä ilmavaivoja, ummetusta jne. Gluteenittomalla ruokavaliolla ongelmat ovat poistuneet. Mitään virallista syytä ei ole todettu, mutta lääkäri sanoi, että sitä kannattaa välttää mikä oireita pahentaa. En syö enää lainkaan gluteeniä, en siis edes salaa mielihaluista.
Varmaan aika harvalle se gluteeniton rv on mikään muotidieetti, vaan siihen on joku syy. Ei kannata vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut koko ikäni, niin kauan kuin muistan, vatsavaivoja. Jatkuvaa vatsan vääntelyä, hirveästi jopa normaalia arkea häiritseviä ilmavaivoja, ummetusta jne. Gluteenittomalla ruokavaliolla ongelmat ovat poistuneet. Mitään virallista syytä ei ole todettu, mutta lääkäri sanoi, että sitä kannattaa välttää mikä oireita pahentaa. En syö enää lainkaan gluteeniä, en siis edes salaa mielihaluista.
Varmaan aika harvalle se gluteeniton rv on mikään muotidieetti, vaan siihen on joku syy. Ei kannata vähätellä.
Minun ei ainkaan edes tee mieli mitään gluteenipitoista, vaikka jotain sellaisia herkkuja olisi joskus aiemmin elämässä ollutkin. Kohta neljä vuotta olen noudattanut tätä 100 %.
t. 8
Kärsin refluksista ja muistakin vatsavaivoista, ja jotkut tuntuvat vakuuttavan, että gluteeniton ruokavalio on auttanut heitä. Minulla on myös aknea ja päänahan hilseilyä, ja niihinkin jotkut suosittelevat gluteenittomuutta.
Minulta ei ole koskaan edes tutkittu keliakian mahdollisuutta, olisi ehkä pitänyt pyytää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitkä olisivat ei-lääketieteelliset syyt, koska kaikki ravintoon liittyvä on tavallaan samaa terveysasiaa.
Itse sairastan ärtynyttä suolta, eli siksi tiukka FODMAP-ruokavalio, johon kuuluu välttää gluteenia.
Sairastan myös kahta eri reumatautia. Useat lääkärit suosittelevat myös vehnän (ei gluteenin sinänsä) ja rukiin välttämistä reumasairauksissa.
Fodmapin noudattaja täälläkin. Tosin gluteenihan siinä ei ole vältettävä aine, vaan mm. vehnän ja rukiin hiilihydraatit. Gluteeni on proteiini ja sitä voisi kyllä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää onkin kysyä, mikä on alkusyy em. taudeille? Homeet, muovien tuottamat myrkyt, gluteeni, lisäaineet?
Itselläni on vahva sukurasite kilp.vajaatoimintaan, kaikilla isän ja äidin puolen suvun naisilla on kys. sairaus. En silti ollenkaan vähättele muiden syiden yhteyttä näihin sairauksiin.
No mulla sama kun useilla muillakin. Ei mitään diagnosoitua keliakiaa tai allergiaa mutta gluteenittomista ruuista tulee yleisesti ottaen parempi olo. Esim normaalia pastaa syödessäni saan seuraavat 24 h istua vessassa kivuissa, joten en vain syö enää. Kuka tietää mistä johtuu. Sama maitotuotteiden kanssa! Herkkä vatsa ilmeisesti?
No, mulla on kroonisia gynekologisia vaivoja ollut jo vuosia ja pari vuotta sitten sairaalan gyne sanoi, että jollakin toisella oli ollut samantapaisia oireita, jotka johtuivat vehnäallergiasta. Että suositteli koittamaan vehnätöntä ruokavaliota kokeeksi, jonka tein, ja jätin samalla myös gluteenin pois ruokavaliosta, koska luin, että se on auttanut useita ihmisiä erilaisten vatsavaivojen kanssa (joita mullakin on). Ei auttanut gynevaivoihin, mutta huomasin selvän positiivisen muutoksen vatsan toiminnassa, joten olen jatkanut tämän ruokavalion noudattamista.
Tiedän mahdollisista negatiivisista puolista, mutta en ole huolissani niistä. Vaikka kroppa tottuisikin gluteenittomaan ja olisi pakko jatkaa tätä koko loppuelämän ajan niin eipä sillä kai olisi niin paljon väliä. Syön kyllä silloin tällöin esimerkiksi jotain tavallisia leivonnaisia tms., mutta eivät ne ole mitenkään pakollisia enkä tunne jääväni paljosta paitsi tämän erityisruokavalion takia eikä sen noudattaminen ole kovin vaikeaa.