Stemetiliä raskauspahoinvointiin käyttäneitä?
Millaisella annostuksella olet Stemetiliä(suppoina) käyttänyt alkuraskaudessa? Löysin aiheesta yhden aikaisemman ketjun, mutta siinä ei kukaan puhunut vahvuuksista tai annostuksista mitään. Arveluttaa kyseistä lääkettä käyttää kaikkiin siihen liittyviin huomautuksiin liittyen, mutta tässä alkaa tämän pahoinvoinnin kanssa olla kohta keinot vähissä.
Kommentit (4)
Tottakai lääkäri reseptiin kirjoitti annostuksen, mutta aika epämääräinen se on: 1 suppo tarvittaessa. Suositti ottamaan yötä vasten, kun lääke voi väsyttää kovasti. Mutta minua silti arveluttaa tuo lääke, kun kyseessä siis vahvuudeltaan 25 mg suppo. Tuoteselosteessa kun suositellaan pahoinvointiin 5-10 mg kolme kertaa vuorokaudessa. Ja raskauden aikana sitä ei suositella käytettäväksi kuin erityisesti hyöty-haitta-suhde arvioiden.
Ilmeisesti tätä lääkettä kuitenkin paljon määrätään raskauspahoinvointiin ja sairaalahoidossa paljon käytetään, mutta mietin siis nyt lähinnä tuota annostusta. Mutta ei tosiaan ollut kivoja nuo huomautukset ja riskit suhteessa raskauden kehitykseen, en halua tällä mitään hysteriaa kehitellä niille jotka lääkettä käyttävät/ovat käyttäneet. Punnitsen tässä nyt vain omalla kohdallani miten paljon kestän kovaa pahoinvointia ja milloin olisi syytä taipua tuota lääkettä ottamaan.
Oksennatko kaiken? Koko ajan? Onko nestehukka? Vai onko huono olo jatkuva? Häiritsee elämää; miten? Kauanko jatkunut?
Nämä ovat oleellisia kysymyksiä. Mulla oli todella raju raskauspahoinvointi arviolta (muisti sumentunut) ekat 25 rv, sittenkin jatkuen vielä pari kuukautta ilman rajua jatkuvaa oksentelua, joten en todellakaan vähättele pahoinvointia!
Mulle määrättiin aluksi Stemetiä, kun oli viikon ajan sellainen pakko jaksaa tilanne. Jälkikäteen voin todeta, että ihan turhaan otin edes ne muutamat kerrat. Oksentamisen kyllä estivät, mutta sivuvaikutukset olivat niin järkyttävät, että mieluummin kestin sen _jatkuvan_ oksentamisen. Stemetilistä tuli siis tosi tärisevä ja sietämätön olo, parkisonin oireen tyyppisiä! Eli jos nyt otat semmoisen lääkkeen, niin mieti tarkkaan, missä olet, älä ainakaan missään tärkeässä paikassa.
Jos pahoinvointi on tosi rajua ja et pysty syömään (tai jopa juomaan) kunnolla, niin suosittelen sairaalaa. Tiputuksessa mun olo oli aina ihan siedettävä, kun ei ollut vatsassa ruokaa (tai oli tosi vähän), niin ei oksettanutkaan. Tiputuksessa siis sain normaalin nesteytyksen lisäksi myös sokeria.
Heissan!
Ihmettelen täällä kovasti miksi yleensä Stemetiliä käytetään nimenomaan pahoinvointi lääkkeenä,koska olen ymmärtänyt ettei se edes ensisijaisesti ole phv lääke?Itse olen saanut sitä huimaukseen muutama vuosi sitten,kun kärsin tasapaino hermo ongelmista.
Minulle rankkaan 24h pahoinvointiin neuvolalääkäri kirjoitti Metopramia niin tablettina kuin supponakin ja se ainakin minulle auttoi,eikä tullut sivuvaikutuksia.
Hei,
Eikö lääkäri ole määrännyt annostusta? Entä antaako tuoteseloste millaisia ohjeita?
Itselle on Stemetiliä määrätty viime raskaudessa, " 1-2 kertaa vuorokaudessa" näkyy reseptissä lukevan, mutta en kyllä osaa mitenkään sanoa onko se luotettava määrä kun en sitä kertaakaan käyttänyt ja resepti on jo 1,5 v vanha.
Coe rv 4+5