" Lötköksi" heittäytyvä 2,5-vuotias..
Miten toimitte jos ja kun lapsenne heittäytyy esim. kaupan edessä istumaan maahan ja haluaa että kannetaan...? Vai tekeekö muiden lapset näin edes..? ;)
Meidän tytöllä on nyt ilmennyt tämä rasittava tapa..Yleensä kävelee esim. kaupassa sisällä tosi reippaasti, mutta kun päästään ulko-ovelle, itsellä kädet täynnä ,ja pitäisi päästä ehjin nahoin vielä parkkipaikalle autolle, niin johan neiti lössähtää istumaan(tai makaamaan..) ja vinkuu syliin..argh. Ei siis huuda eikä itke, vaan kitisee ja mankuu syliin.
Kerran olen saanut tytön nousemaan ja kävelemään itse, kai kuullostin jo tarpeeksi hiiltyneeltä ;) (ja silloin sain jotenkin " harhautettua" että " mennään äkkiä etsimään auto, missäköhän se on?" ), mutta yleensä lopputulos on se että kannan naama punaisena sekä lapsen että kassit autoon..ja taas tyttö oppii että kunhan tarpeeksi kauan lötköilee, niin kyllä se äiti lopulta kantaa..huoh. Mutta en kyllä itse jaksa/ehdi/halua siinä tuntitolkulla maanitellakaan..Ja vaikka olisin itse kävellyt pitkän matkaa autolle (jos ei liikennettä- vilkkaalla parkkiksella nyt ei voi kauas mennäkään), niin ei reaktiota- siellä istuu neiti kuin tatti!
Mitenkäs itse toimitte tällaisessa tilanteessa..? Olisiko ohimenevä vaihe, vai paheneeko vaan kun lopulta kuitenkin kannan..Tiedän, pitäisi olla johdonmukainen ja jämäkkä ja periksiantamaton, mutta ei se tässä arjen pyörityksessä sitten kuitenkaan niin yksinkertaista aina ole.. :)
Kommentit (3)
yrità jo kassalla keksià tytòlle joku mielenkiintoinen juttu ... ettà kun poistutte kaupasta ei " muista" heittàytyà lòtkòksi.
Lisäilen vielä, että toki otan huomioon lapsen väsymyksen, ja kyllä välttelenkin viimeiseen asti kauppareissua etenkin päiväkotipäivän jälkeen.. ja rattaat tai ostoskärrytkin ovat monesti käytössä. Mutta kun tämä " lötkökohtaus" iskee juuri siinä kohtaa kun matkaa autolle olisi vaikka 10m..sitä ennen jaksaa kyllä vaikka juosta ;)
Tuo nyt oli vain yksi esimerkki, tyttö " lötköilee" kyllä muulloinkin. Esim. kun ollaan pihalla leikitty, tai vaikka tultu juuri autolla kotiin, saattaa " väsymys" iskeä juuri portaiden alapuolella. Tai sillä sekunnilla kun sanotaan että nyt mennään sisään ;) Tuntuu siltä että kyseessä on enemmän kyllä jonkinsortin uhmaa tai kokeilua...
No, eipä tämä nyt iso ongelma ole, välillä vaan rasittavaa, ja tosiaan jos luvassa on jotain kivaa, niin johan tyttö jaksaa vaikka mitä :) Ei vain aina jaksaisi keksiä jotain tarpeeksi mielenkiintoista kun neiti keksii istahtaa takapuolelleen, varsinkaan jos on ne painavat kassit käsissä, väsy painaa itseäkin ja on aika mennä kotiin tms...
siinä vaiheessa kun pääsette kaupasta ulos? On jo taapertanut kauppaan sieltä parkkipaikalta ja kaupassa ulkotamineissaan pyörinyt ja hikoillut. Jos takana pitkä päivä muutenkin... Mitä jos lähtisit kauppaan rattaiden kanssa? Lapsi saisi istua niissä ja tavarat voisit kerätä rattaiden tavarakoriin...Jos ei onnistu, jätä lapsi esim isälle kaupoilla käymisen ajaksi tai laita isi ostoksille(niin meillä...). Kun lapsi kasvaa jaksaa hänkin sitten paremmin. ;) Uhmaiällä voi myös olla tekemistä asian kanssa, silloin ehkä paras olisikin jättää joksikin aikaa lapsi pois kauppareissuilta.