Vaikuttaako asunnon sisustus ostajiin?
Meillä ei mene asunto kaupaksi myöskään. Kyseessä on kaksio Helsingissä hyvällä alueella taloyhtiössä, jossa kaikki isot remontit tehty. Kph uusi, keittiö vähän vanhempi. Hintapyyntö alueen toteutuneitakin saati pyyntihintoja keskihintaa alhaisempi. Naapurirapussa myytiin muutama kk sitten samanlainen ja toteutunut hinta oli 30 000 korkeampi kuin meidän pyyntihinta. Erona, että meillä on ruma sisustus ja heillä oli hienot huonekalut. Voiko sisustus ja "tunnelma" oikeasti vaikuttaa asunnon myyntiin näin paljon?? Kiinteistönvälittäjä ehdotti, että stailattaisiin asunto ja nostetaan hintaa. Eihän siinä ole järkeä? Eikö ostajat kertakaikkiaan osaa katsoa olennaisia juttuja vaan ovat noin pintavaikutelman hämättävissä? Asuntokauppa on niin iso taloudellinen sitoumus, että ei kai sitä noin kevyesti tunteella tehdä ja jokaisellahan on omat huonekalut kuitenkin.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan oikeasti vaikuttaa. Tyhjissä kämpissä tai mauttomasti sisustetuissa kämpissä käy paljon vähemmän porukkaa kun hienosti sisustetuissa.
Se mielikuva vaikuttaa niin paljon. Jotenkin sitä näkee itsensä sinne olohuoneen nurkkaan sille nojatuolille lueskelemaan kirjaa ja eteisen suuren peilin ääneen tsekkaileen päivän lookkiaan. Kuitenkin itse kiinnitän huomiota muihin oleellisempiin juttuihin, mutta voin kuvitella varsinkin vanhempien ihmisten tai joidenkin vähän pöllömpien valkkaavan kämpän suunnilleen tuon oman haavekuvansa perusteella.
Eräs sukulaisrouvakin päivitteli rumia verhoja ja sohvia yhdessä kämpässä, ei puhunut mistään muusta kuin rumasta sisustuksesta ja sijainti, hinta ja ylipäänsä asunnon sopivuus oli ihan toisarvoinen seikka niiden rumien sohvien ohella, ihan kuin ne siihen kauppaan kuuluisi :D Millä tuollaisen päähän järkeä takomaan kun ei nää metsää puilta.
Ei tuo iästä kiinni ole, enemmän ihmisen rationalisuudesta. Itse täti-ihmisenä konttasin omakotitalon jakotukit, katselin ulkoseinien lämpövuotokohtia ja kopistelin lattiakaakeleiden kiinnityksiä samaan aikaan kuin nuoret parit ihastelivat tai inhosivat tapetteja. Melkein olettaisin, ett nuorille kokemattomille noita unelmia on helpompi myydä kuin keski-ikäisille, jotka ovat useanlaisissa asunnoissa asuneet ja kokemuksesta jo tietävät remonttien hintoja. Liika tavara haittaa näkemään asuntoa, muuten en ymmärrä kuinka perussiistin asunnon sisustus vaikuttaisi ostohaluun, ne kamat kun lähtee ostettaessa muualle ja seinien värinkin saa hyvin halvalla muutettua.
Miksi ap on stailausra vastaan, jos voi sen avulla netota 30 000 € voittoa?
Ostaja joka ostaa sisustuksen perusteella ei kiinnitä omaan etuunsa vaikuttaviin tekijöihin huomiota .Tietysti jos kämppä on niin täynnä ettei materiaalien kuntoa näe sisustuksella on vaikutusta.
Järkevä ostaja katsoo taloyhtiön kuntoa , tehtyjä ja tulevia korjauksia ja niiden vaikutusta asumiskuluihin.
Sekä niitä pintoja riippuen siitä haluaako muuttaa valmiiseen vai rempata .
Kerroit , että isot remontit tehty . Tässä minusta yksi show stopper , asunnosta pyydetään- ymmärrettävästi - alueen käypää hinta , mutta siihen päälle tuleekin xx kiloa rahoitusvastiketta. Paras mihin itse olen (kaksio ) törmännyt hinta 270 , remonteista 70 k päälle !!
En odota ,että myyjä suoraan vähentäisi remonttikulut hinnasta , mutta jotain suhteelisuuden tajua kun aletaan jo lähentelemään uuden kämpän hintaa. No ne nyt vasta p*skaa saattavat ollakin
Vierailija kirjoitti:
Ostaja joka ostaa sisustuksen perusteella ei kiinnitä omaan etuunsa vaikuttaviin tekijöihin huomiota .Tietysti jos kämppä on niin täynnä ettei materiaalien kuntoa näe sisustuksella on vaikutusta.
Järkevä ostaja katsoo taloyhtiön kuntoa , tehtyjä ja tulevia korjauksia ja niiden vaikutusta asumiskuluihin.
Sekä niitä pintoja riippuen siitä haluaako muuttaa valmiiseen vai rempata .
Kerroit , että isot remontit tehty . Tässä minusta yksi show stopper , asunnosta pyydetään- ymmärrettävästi - alueen käypää hinta , mutta siihen päälle tuleekin xx kiloa rahoitusvastiketta. Paras mihin itse olen (kaksio ) törmännyt hinta 270 , remonteista 70 k päälle !!
En odota ,että myyjä suoraan vähentäisi remonttikulut hinnasta , mutta jotain suhteelisuuden tajua kun aletaan jo lähentelemään uuden kämpän hintaa. No ne nyt vasta p*skaa saattavat ollakin
Meidän hintapyynti on alueen toteutuneen keskihinnan alla -sisältäen- velkaosuuden.
Kai se on pakko stailauttaa ja nostaa hintaa. En itse ostaisi sillä perusteella, mutta ihmeen moni näköjään. Mä ostaisin mieluummin halvalla ja katsoisin vain pohkaa, sijaintia ja taloyhtiön kuntoa jne eli tärkeitä asioita. Ongelmana on, että meidän pitää ensin muuttaa kokonaan pois stailausta varten. Mutta jos joku nyt tosiaan haluaa ostaa ns tyhjää unelmaa kalliimmalla, niin olkoon sitten...
Kannattaa tehdä asuntoon pientä pintaremonttia. Maalata seiniä yms. vaikutelma on heti raikkaampi. Ja myyntikuvat pitäisi olla hyvät, kannattaa palkata valokuvaaja asialle. Kauniistakin huoneistosta saa tunkkaisen, jos näppää kuvat kännykällä tai pikkupokkarilla. Kuvissa pitäisi olla valoa, joko luonnonvaloa tai sitten rakennettua.
Ostin ensimmäisen asuntoni oikeastaan myyntikuvien perusteella. Ilmoitus oli oikotiellä, kuvat olivat harvinaisen pimeitä ja vinoja. Lisäksi huonetilaa ei hahmottanut hyvin. Välittäjä oli itse kuvannut kuvat, ilmeisesti pimeän aikaan. Kävin katsomassa asuntoa, ja itse asunto oli ok. Välittäjän ja myyjän kiinnostus asunnon myyntiin näkyi myös hinnassa.
Edelliseen lisäyksenä, että olessamme välittäjän kanssa kahdestaan klo viiden aikaan joulukuun alussa katsomassa asuntoa, vastapäisen talon ikkunassa seisoi nainen rinnat paljaana ja tuijotti meitä tai jotain muuta ikkunastaan. Olin ilmeisesti ainoa katsoja ja kiinnostunut.
Tietysti teet kuten parhaaksi katso . En kyllä kovin montaa euroa stailaukseen laittaisi ja jos vielä joudutte maksamaan evakosta niin ei kuulosta kovin järkevältä . TV:n pienet pintaremontit ovat pissitystä, jokainen joka on vähänkin kämppäänsä fiksannut tietää ettei niillä summilla saa kuin rautakaupan oven auki.
Asuntonne on jo ollut ( en katsonut kauanko) myynnissä ja ne "pilaantuvat" nopeasti . Potentiaalisia ihmettelijöitä stailaus saattaisi tuoda paikalle , mutta oikeat ostajat kyllä tunnistavat , että sama kämppähän se on .
Sulla näyttäisi olevan kuitenkin realistinen hinnoittelu ja ajatukset mikä oikeasti on asunnon ostossa tärkeää.
Ei ole antaa viisasten kiveä , aika kauan kämpät tuntuvat edelleen seisovan vain harvat häviävät nopeasti.
Tosin kaupunginosassa mitä itse olen seurannut on nuo tehdyt mutta jyvittämättömät remontit jätetty kokonaan huomiotta tai sitten ne ovat hyökkäämässä päälle seuraavan vuoden sisällä ilman että huomioitu hinnassa.
25
Kyllä vaan vaikuttaa, moni ei tätä halua myöntää tai ei vaan tiedosta mitenkään.