Vähävarainen, huolehditko ulkonäöstäsi?
Mitenkäs te muut vähävaraiset, näytättekö mielestänne hyvältä? Kiinnostaako ulkonäöstä huolehtiminen?
Olen ollut työttömänä pian vuoden ja tänään vanhoja kuvia selatessa huomasin, miten paljon ulkonäköni on muuttunut. Tähän työttömyysvuoteen on liittynyt jos jonkinlaista paperisotaa Kelan kanssa ja tili on ollut tyhjä pitkiäkin aikoja. Nyt saan peruspäivärahaa.
Ei ole todellakaan varaa meikata, käydä kampaajalla tai ostaa hiustenhoitoaineita tai muotoilutuotteita. Kengät alkavat olla kuluneita ja rikkinäisiä, vaatteet nukkaisia. Joskus löytyy kirppikseltä jotain, mutta usein ei ole rahaa siihenkään. Ne harvat hyvät vaatteet on säästetävä työhaastatteluita ja juhlia varten, samoin meikit. Arki-lookkini on laittamaton hiirenhännän paksuinen tukka kiinni, ei mitään meikkiä ja vanhat kulahtaneet kuteet. En ole mikään luonnonkaunis ja pieni ehostus tekisi paljon. Surulliseksi tulee, kun katsoo kuvia, joissa vielä näytin huolitellulta ja siistiltä. Mutta jos nyt menen ostelemaan meikkejä tai leikkauttamaan tukan, täytyy minun pihistää ruuasta, joka on jo nyt yksipuolista ja hädin tuskin määrältään riittävää.
Saa heittää myös vinkkejä, miten tätä kulahtanutta lookkiani voisi ehostaa ilman rahaa tai erittäin pienellä rahalla.
Kommentit (14)
En huolehdi. Ei ole varaa. Vaatteetkin kulahtaneita.
Huolehdin parhaani mukaan. Uusia vaatteita olen ostanut varmaan joskus noin 4 vuotta sitten? Nykyiset alkaa nukkaantumaan ja osaan tullut reikiä. Koitan vanhoja vaatteita yhdistellä eri tavoin, jolloin ne tuntuvat uusilta. Käytän myös nukansyöjää, jos mahdollista.
Meikkaan joka päivä, koska käyn töissä. Mielestäni meikkejäkin saa suht edullisesti ja kyllähän ne kuukausia, ellei vuosia, kestää.. Ei tarvi olla kaikkein laadukkaimpia. Hiukset leikkaan kotona, ei tarvitse muotoilutuotteita polkkatukalla. Mulla on tarve näyttää suht siistiltä, vaikka elämä sisällöltään muuten olisi kaaosta ja masentavaa. Siistiltä näyttäminen parantaa oloa.
En voi meikata, ja vaatteetkin olen työhän valinnut sellaiset, että ovat pese ja pidä. Hiukset pidän töissä kiinni ettei mahdolliset täit pääse iskemään. Päiväkodissa olen töissä.
Kirppiksillä oletkin jo käynyt. Jatka sitä. Mieti myös, että mikä on se peruspuvustosi, jota haluat käyttää.
Kenkiä voi korjata suutarilla. Kai lankkaat ja pidät paperitolloja kengissä, jos sinulla ei ole kenkien lepuuttimia ( mikä olikaan oikea sana.)
Kumisaappaita käytän omassa arjessanikin kun on sadekeli. Näin eivät kengät mene piloille.
Vaatteet: osaatko parsia ja ja ommella esim. repeämiä? Jos et, niin kansalaisopiston kurssille. Itse parsin puuvillasukkiakin ohuella puuvillalangalla.Kestää edes muutaman päivän pesuvälin pidempään. Sukiia ostan usean parin samanlaisia, että jos jokin menee todella rikki/katoaa, niin on kuitenkin samanlaisia.
Hyvä kun säästät niitä hyviä vaatteita.
Oletko kehittänyt uusia tapoja pitää hiuksia kiinni? Netistä voi löytää vinkkejä, miten esim. tehdä lettikampauksia. Oliiviöljy on hyvä öljyhoito hiuksille.
Ammattikouluissa voi käydä muutaman euron hintaan käydä leikkauttamassa hiuksia. varsinkin työttömälle tuo sopii, kun ajat ovat yleensä pitkin päivää. Toki menee pitkä aika, kun on joku joka harjoittelee tuota, ja opettaja tulee aina välillä tarkistamaan ja ohjaamaan.
Rintaliivejä olen ostanut kirppiksiltäkin, jos löytyy samoja kuin itse käytän: jos kaarituki katkeaa, niin puran ja laitan ehjän tuen niistä kirppisostoista. Toki vaatii aikamoista kursimista, mutta se jälki ei päällepäin näy. samoin säästän kaarituet vanhoista rintsikoista, jotka heitän pois.
Nukkakampa on ahkerassa käytössä.
Olen ommellut kainalolappuja vanhoista miestenpaidoista ( kirppiksen ilmaiskorista saatuja.) , jotka harsin parempiin vaatteisiin kiinni. Näitä sitten vaihdan ja pesen. usein muuten vaatteelle riittää tuuletus. ( Huom, nämä ei siis ole niitä työvaatteita, jotka haluan laittaa pesukoneeseen joka päivän jälkeen.)
Meikkaan, vaikka menisin lähikauppaan ostamaan maitoa. Samoin hiusten on aina oltava puhtaat ja siistit. Myös kynnet hoidan ja lakkaan säännöllisesti. Liikun vain puhtaisssa, omasta mielestäni riittävän siisteissä, moderneissa ja tyylikkäissä vaatteissa. Syön terveellisesti, harrastan liikuntaa säännöllisesti, pidän itseni hoikkana ja hyväkuntoisena.
Varaa on meikkeihin ja ihonhoitoon sekä laadukkaisiin shampoisiin ja hoitoaineisiin juuri siksi, etten käytä rahaa ollenkaan tupakkaan, alkoholiin, baareiluun enkä roskaruokaan. Ostan vain ns. whole foodeja, en ylimääräisiä "tuotteita", joissa jo pelkkä brändi on hinnoiteltu.
Ulkonäkö on minulle tärkeä. Huonekalut ja kodin siisteys jää kakkoseksi, kun pitää valita. Koti onkin minulla useimmiten vain kohtalaisessa järjestyksessä. Huoliteltu ja meikattu ulkonäkö on myös yksi tapa huomioida muita ihmisiä. En sano, että kaikkien pitää huomioida muita juuri tällä tavalla – minä vain teen sitä näin.
Tavallaan huolehdin, mutta en todellakaan rahaa siihen laita.
Mulla on kampaus, jota pystyn pitämään yllä itse. Ts. se niinsanottu pottapolkka, jota voin tarpeen vaatiessa leikata jopa itse tai antaa fiskarsit miehelle ja sanoa, että tasoita. Jännittävää on, että kuvien perusteella se ei ole hulumpmi kampaus, kunhan pituus on oikea. Pidän hiukset puhtaana ja hyväkuntoisina. En käytä muotoilutuotteita, koska ne on kalliita ja siitä seuraa se hyvä, että hiukseni ovat aika hyvässä kunnossa.
Mulla on apteekin kosteusvoide, joka on kyllä vähän kallis, mutta se on niin hyvä, että en siitä luovu. Sen avulla olen ihan siistin näköinen ilman meikkiäkin, koska se pitää ihon suht hyvänä.
Mulla on lyhyet siistit ja hyväkuntoiset kynnet ja puhtaat, kulloiseenkin toimintaani sopivat vaatteet, vaikka välillä aika vanhat.
Tähän vaikuttaa varmaan se, että syn ihan tavallista perustruokaa. En ole millään erikoisdieetillä. Niinpä tosiaan hiukset ja kynnet ja iho pysyy kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
En voi meikata, ja vaatteetkin olen työhän valinnut sellaiset, että ovat pese ja pidä. Hiukset pidän töissä kiinni ettei mahdolliset täit pääse iskemään. Päiväkodissa olen töissä.
Kirppiksillä oletkin jo käynyt. Jatka sitä. Mieti myös, että mikä on se peruspuvustosi, jota haluat käyttää.
Kenkiä voi korjata suutarilla. Kai lankkaat ja pidät paperitolloja kengissä, jos sinulla ei ole kenkien lepuuttimia ( mikä olikaan oikea sana.)
Kumisaappaita käytän omassa arjessanikin kun on sadekeli. Näin eivät kengät mene piloille.
Vaatteet: osaatko parsia ja ja ommella esim. repeämiä? Jos et, niin kansalaisopiston kurssille. Itse parsin puuvillasukkiakin ohuella puuvillalangalla.Kestää edes muutaman päivän pesuvälin pidempään. Sukiia ostan usean parin samanlaisia, että jos jokin menee todella rikki/katoaa, niin on kuitenkin samanlaisia.
Oletko kehittänyt uusia tapoja pitää hiuksia kiinni? Netistä voi löytää vinkkejä, miten esim. tehdä lettikampauksia. Oliiviöljy on hyvä öljyhoito hiuksille.
Ammattikouluissa voi käydä muutaman euron hintaan käydä leikkauttamassa hiuksia. varsinkin työttömälle tuo sopii, kun ajat ovat yleensä pitkin päivää. Toki menee pitkä aika, kun on joku joka harjoittelee tuota, ja opettaja tulee aina välillä tarkistamaan ja ohjaamaan.
Rintaliivejä olen ostanut kirppiksiltäkin, jos löytyy samoja kuin itse käytän: jos kaarituki katkeaa, niin puran ja laitan ehjän tuen niistä kirppisostoista. Toki vaatii aikamoista kursimista, mutta se jälki ei päällepäin näy. samoin säästän kaarituet vanhoista rintsikoista, jotka heitän pois.
Olen ommellut kainalolappuja vanhoista miestenpaidoista ( kirppiksen ilmaiskorista saatuja.) , jotka harsin parempiin vaatteisiin kiinni. Näitä sitten vaihdan ja pesen. usein muuten vaatteelle riittää tuuletus. ( Huom, nämä ei siis ole niitä työvaatteita, jotka haluan laittaa pesukoneeseen joka päivän jälkeen.)
Ei voi olla totta. Piheys huipussaan
Kainalolappuja ettei tarvi vaihtaa vaatteita. Sukan pardimista ja vaihto harvakseltaan
Hiustuotteisiin panostan sekä meikkeihin. Vaatteet ja kengät on kuluneita ja huonoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta. Piheys huipussaan
Kainalolappuja ettei tarvi vaihtaa vaatteita. Sukan pardimista ja vaihto harvakseltaan
Missä luki, että sukkia vaihtaa harvakseltaan?
Silkkivaatteisiin yms. todellakin kannattaa harsia tuollaiset laput. Säästää vaatetta.
Olen aina ollut siisti ja huoliteltu, silloinkin kun olimme hyvin köyhiä. Olin työssä missä piti pukeutua siististi. Tein hameet ja jakut itse.
Hiukset on aina laitetut ja leikattu siististi, kaikkein kamalinta on jos jollain hiukset hapsottaa. Mun mielestä ihan tärkein asia. Halvoillakin vaatteilla voi antaa tyylikkään vaikutelman.
Alusvaatteita ostan setin pari vuodessa mutta kun niitä on useammat ja hoitaa hyvin ne kestää jopa 20 vuotta
Kyllä pidän huolta. Mies joskus arvioi, että kosmetiikkaan menee minulla 500€ vuodessa. Räjähdin nauramaan.
Käytän vähän, mutta sopivasti meikkiä, piirteet ovat nätit jo valmiiksi.
Leikkaan pitkät hiukset itse ja laitan raitoja pari kertaa vuodessa myös itse.
Maksan itse kosmetiikka ja hygieniatuotteeni, vaikka mieheltä voisin pyytää apua jos luonto antaisi myöten.
Kotona käytän kahta eri kotivaate kertaa, koiran takia myös järkevää (karvat ja kynnet). Plus lenkkivaatteet.
Pukeudun aina muualle kivasti ja myös muiden mielestä tyylikkäästi josta saan kehuja.
Tyylikkyys rakentuu vaatteiden yhdistämisestä eli kaikki käy kaiken kanssa ja ovat kropalle imartelevia.
Kierrän alet ja tsekkaan vaatteiden materiaalit. Tuuletan, en liika pese sekä korjaan pikkuasiat.
Kengät kyllä alkavat tarvita kaikki vaihdon jo, viimeksi kun näin äitiäni hän halusi ostaa (hinnasta viis) uudet kengät minulle. Niin köyhällä ei ole varaa valita, mutta en löytänyt ainuitakaan istuvia, käytännöllisiä ja kauniita pareja.
Etsintä jatkukoon.
Minä olen pienipalkkainen yh, mutta haluan näyttää huolitellulta.
Ostan hyviä, mutta halpoja meikkejä, esim. Maybelline tai L'Oreal. Käytän arkisin vain meikkivoidetta, poskipunaa ja puuteria sekä maskaraa. Meikkivoidetta ostan2 kertaa vuodessa. Nykyään nuo halvemmatkin merkit ovat todella hyviä, en voi valittaa. Tarjouksia on usein esimerkiksi citymarkeiteissa ja Kick:sissä. Käytän ihonhoitoon Lumenea tai muita halvauksia merkkejä. Ajavat asiansa ihan yhtä hyvin kuin parempina aikoina ostamani kalliit tuotteet.
Hiukseni ovat polkkamallia ja helppohoitoiset. En värjää laisinkaan, koska olen luonnonblondi ja sellaisena pysyn.
Vaatteita ostan, kun näen jonkun halvan ja hyvän.
Tässä mun vinkit! 1. Värjää hiukset itse, panosta värjättyjen hiusten tuotteisiin niin väri säilyy hyvänä pidempään. 2. Tilaa vaatteita netistä, maksa osissa esim. 9e/kk. 3. Hyödynnä tarjousmeikit 4. Kosmetologiopiskelijat tekevät hoitoja edullisemmin 5. Käytä valkaisevaa hammastahnaa! 6. Laita itse kynnet kuntoon 7. Lenkkeile ja jumppaa kotona
Värjään itse kasvivärillä hiukset, meikkejä ostan alesta ehkä kerran kahdessa vuodessa uusin kaikki, apteekista perusvoide iholle, kasvoille ihoöljyä, hiustenpesussa joku hoitava ekoshampoo enkä käytä muotoilutuotteita enkä hoitoaineita, vaatteet kirppikseltä tai joskus huuto.netistä. Harrastusvaatteet ostan myös alesta -70% ja kotona aina kotivaatteet päälle. Kaikki käytän mahdollisimman loppuun ja kuitenkin olen mielestäni ihan siisti ja vuodessa 2016 ! Laukut, kengät ja alusvaatteet pyrin ostamaan uutena ja hyvin harvoin.
Olet näköjään oppinut uuden sanan, kun jankkaat sitä koko ajan useissa eri ketjuissa.