Kuukautiset myöhässä, ehkäisynä kondomi.
Sekä gynellä, että netissä suositellaan parisuhteessa oleville jotain muuta kuin kondomia ehkäisyksi. Olen pitkässä parisuhteessa ja olemme alusta asti käyttäneet ehkäisynä kondomia, sillä hormonaalinen ehkäisy ei minulle sovi. Tähän asti se on vuosia toiminut täydellisesti. Nyt tilanne on kuitenkin se, että kuukautiset ovat viikon myöhässä.
Olen tehnyt kaksi eri raskaustestiä ja molemmat näyttivät negatiivista. Raskaus ei kuitenkaan ole toivottu, joten otin yhteyttä yths:ään, jotta mahdollinen raskaus voitaisiin varmuudella todeta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ihmetyttää sieltä saatu kommentti: "Yleensä jos ei 2kk jälkeen ala kuukautiset niin sitten vasta lääkärin vastaanotolle, mutta pitää tietenkin nyt selvittää se raskaus, kun sulla on kondomi ehkäisynä". Mistä johtuu tämä kondomin "huono maine"?
Mies tarkastaa kondomin joka kerran jälkeen, joten olisimme kai huomanneet rikkoutumisen? Silti mietityttää voinko olla raskaana, sillä mitään muita tyypillisiä syitä kuukautisten myöhästymiselle ei ole. En tiedä olenko valmis aborttiin vain siksi, että lapsi ei juuri nyt sopisi suunnitelmiin.
Kommentit (21)
Kondomin huono maine johtuu siitä että se menee helposti rikki, luiskahtaa pois tai sitä ei käytetä koko yhdynnän ajan.
Jos kondomi ei ole mennyt rikki ja sitä on käytetty aina ja joka ikinen kerta, niin ei ole paljoa mahdollisuuksia että olisit raskaana.
Meillä petti kortsu ilman että kumpikaan sitä on huomannut. Selvin päin, alusta loppuun ja tarkistettu lopuksi. Mysteeri on nyt 3 v. ja tekee edelleen kaikenlaista ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
asiahan on nyt niin että tuohan voi johtua vaikka stressistä ja kondomien huono maine johtuu siitä että ne voi rikkoutua
Niin voisi, mutta kun stressiä ei ole?
AP
Ihmettelemäsi kommentti pitää ihan paikkaansa. Kondomin käytön riskeistä olet varmasti selvillä, kuten muiden ehkäisykeinojen luotettavuudesta ihan sieltä peruskoulun perusbiologian tunnilta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä petti kortsu ilman että kumpikaan sitä on huomannut. Selvin päin, alusta loppuun ja tarkistettu lopuksi. Mysteeri on nyt 3 v. ja tekee edelleen kaikenlaista ilman lupaa.
Eli eivät ne ole oikein käytettynään niin varmoja, kuin olen ajatellut.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelemäsi kommentti pitää ihan paikkaansa. Kondomin käytön riskeistä olet varmasti selvillä, kuten muiden ehkäisykeinojen luotettavuudesta ihan sieltä peruskoulun perusbiologian tunnilta?
Kondomin käytön riskeistä olen täysin selvillä ja juuri siksi ne riskit on meidän kohdallamme minimoitu. Oikein käytettynä kondomin ehkäisyteho ei edelleen mielestäni ole muita menetelmiä huonompi.
AP
On muitakin syitä miksi kuukautiset voivat jäädä pois kuin raskaus. Voit ottaa niistä selvää esim. googlettamalla, kuten myös miksi kondomia on epävarma siinä missä mikä tahansa ehkäisykeino. Poikaystäväsi on voinut vaikka sinun tietämättä pistella niihin reikiä, kuten moni nainen jättää niitä pillereitä vauvaakuumeessaan popsimatta.
Jos kondomi on pelkästään ehkäisynä niin vuoden aikana sadasta pariskunnasta noin 15 on tullut raskaaksi. Kymmenessä vuodessa käytännössä kaikki.
Pelkkä kondomi ei siksi ole kovin hyvä ehkäisykeino.
Kuukautisten myöhästymiselle on paljon muitakin syitä kuin raskaus.
Stressi tai hormonaaliset muutokset voivat helpostikin myöhästyttää kuukautisia. Esimerkiksi ovulaation myöhästyminen myöhästyttää koko kierron.
Jos kuukautiset ovat jo viikon myöhässä, niin raskaiden pitäisi jo näkyä testissä.
Jos testi näyttää negatiivista ja olet tehnyt enemmän kuin yksi, niin erittäin todennäköisesti kuukautiset ovat jostain muusta syystä myöhässä. Minulla oli jossain kierrossa jopa kolme viikkoa myöhässä, vaikka normaalisti ovat säännölliset.
Vierailija kirjoitti:
On muitakin syitä miksi kuukautiset voivat jäädä pois kuin raskaus. Voit ottaa niistä selvää esim. googlettamalla, kuten myös miksi kondomia on epävarma siinä missä mikä tahansa ehkäisykeino. Poikaystäväsi on voinut vaikka sinun tietämättä pistella niihin reikiä, kuten moni nainen jättää niitä pillereitä vauvaakuumeessaan popsimatta.
Voit uskoa, että olen viime päivinä googlettanut ja googlettanut ja googlettanut. Mikään tyypillisimmistä syistä kuukautisten poisjäännille ei kohdallani päde. Minulla ei ole stressiä, sairauksia, unettomuutta, yli- tai alipainoa eikä vaihdevuosienkaan pitäisi alkaa vielä vuosikausiin. Mies ei taatusti ole pistellyt kumeihin reikiä, koska ei hänkään lasta vielä halua.
Tiedän, että kondomi ei ole 100% kuten ei mikään muukaan ehkäisykeino. Siksi juuri olen huolissani. Ilmeisesti kuukautiset voivat joskus jäädä pois myös ilman mitään syytä, mutta tätähän en voi nyt tietää.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei ja olin kyllä itsekkin tosi yllättynyt. Mieheni ei olisi tarvinnut rei'ittää kortsua, oltaisiin todennäköisesti yritetty lasta ehkä vuoden päästä joka tapauksessa, mutta ei vielä tuolloin. Eli tällaiset salaliittoteoriat ei oikein sovi meidän tapaukseen.
Raskausoireitakin tulee monille todella nopeasti eikä sinulla varmaan ole ollut pahoinvointia tai jokin ruoka ole maistunut oudolta?
Vierailija kirjoitti:
Jos testi näyttää negatiivista ja olet tehnyt enemmän kuin yksi, niin erittäin todennäköisesti kuukautiset ovat jostain muusta syystä myöhässä. Minulla oli jossain kierrossa jopa kolme viikkoa myöhässä, vaikka normaalisti ovat säännölliset.
Kiitos, tämä lohdutti jo paljon. Toivottavasti minullakin jostain tällaisesta kyse.
AP
Vierailija kirjoitti:
Raskausoireitakin tulee monille todella nopeasti eikä sinulla varmaan ole ollut pahoinvointia tai jokin ruoka ole maistunut oudolta?
Mitään muita raskausoireita ei kuukautisten myöhästymisen lisäksi ole ollut. Sen verran paljon on kuitenkin saanut lukea oireettomista raskauksista ja negatiivisen testin tehneistä raskaana olevista, että olen tosiaan jo melko vainoharhainen asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei ja olin kyllä itsekkin tosi yllättynyt. Mieheni ei olisi tarvinnut rei'ittää kortsua, oltaisiin todennäköisesti yritetty lasta ehkä vuoden päästä joka tapauksessa, mutta ei vielä tuolloin. Eli tällaiset salaliittoteoriat ei oikein sovi meidän tapaukseen.
Teilläkin ilmeisesti tosiaan kondomi oli ainut ehkäisy? Jos selvitään tästä nyt säikähdyksellä niin täytyy ilmeisesti jatkossa alkaa laskemaan sitten varmoja päiviä kondomin käytön lisäksi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Teilläkin ilmeisesti tosiaan kondomi oli ainut ehkäisy? Jos selvitään tästä nyt säikähdyksellä niin täytyy ilmeisesti jatkossa alkaa laskemaan sitten varmoja päiviä kondomin käytön lisäksi.
AP
Juu ainoa ehkäisy ja luulin että riskit kondomin kanssa liittyy huolimattomaan käyttöön. Sen jälkeen olen kyllä lukenut netistä että niissä voi olla valmistusvirheenä jo pieniä reikiä, jotka heikentävät ehkäisytehoa mutta eivät vuoda niin että sen huomaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
Juu ainoa ehkäisy ja luulin että riskit kondomin kanssa liittyy huolimattomaan käyttöön. Sen jälkeen olen kyllä lukenut netistä että niissä voi olla valmistusvirheenä jo pieniä reikiä, jotka heikentävät ehkäisytehoa mutta eivät vuoda niin että sen huomaisi.
Olen itse luullut samoin ja nyt ensimmäistä kertaa kuulin tällaisesta :o Kiitos tiedosta!
AP
Et ole raskaana, kerta testattu useaan kertaan. Aina voi ovulaatio jäädä tapahtumatta ja sen takia myös menkat. Se on ihan tavallista ja normaalia. naisen keho ei toimi kuin kello.
asiahan on nyt niin että tuohan voi johtua vaikka stressistä ja kondomien huono maine johtuu siitä että ne voi rikkoutua