Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelunopeutesi ja painotettu keskiarvo

Vierailija
11.03.2016 |

Miten teillä ovat opinnot sujuneet.

Kysyn tätä koska oma opiskeluni sujui yllättävän hyvin. Siis sekä nopeasti että hyvällä painotetulla keskiarvolla. Yllätin itseni ja olen ylpeä suorituksestani. Nyt pitäisi päästä töihin, joka kylläkin vaikuttaa hankalalta : ((

Miten työuranne on kehittynyt, jos olette (kuten minä) hieman vanhemmalla iällä vielä opiskellut motivoituneesti, kannattiko. Itselläni näyttää nyt että ei kannattanut : ((

Kannattaako mielestäni Suomessa enää opiskelu, vai onko parempi ohjeistaa nuoria elämään sosiaalituella ja olla opiekelematta. Itse en aio lapsiani kannustaa opiskeluun, opiskelevat jos viitsivät, mutta hyötyä siitä ei juuri ainakaan tämänhetken Suomessa ole.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyrkii vain opiskelemaan kaikki kiltisti päähänsä ja odottaa siitä uran urkenevan voi pettyä kuten sinä olet tehnyt. Opiskelu kannattaa, juuri uutisissa näytettiin tilastot keskipalkoista ja työttömyysasteista, korkeastikoulutetut paremmilla palkoilla ja pienemmät työttömyysprosentit. Mutta koulutus ei poista sitä omaa vastuuta urasta. Mitä lähdet opiskelemaan? Jos valitset alan jossa työllistyminen epävarmaa onko vastuu kuitenkin sinun? Jos valitset alan josta ei suoraan marssita tietynlaisiin työpaikkoihin (opettaja, lääkäri, lakimies), eikö sinun kuulu itse hankkia sopiva koulutus ja kokemus ja varmistaa, että luonteesi on sopiva niihin haluamiisi paikkoihin?

Olen itse ollut laiska koulunkäyjä, mahdollisimman vähällä työllä mahdollisimman hyvät tulokset. Lukiossa opettajat enemmänkin inhosivat kuin kannustivat. Kuitenkin kirjoitin paljon paremmin kuin ne kympin tytöt, lähdin yliopistoon haluamalleni alalle ja tein tutkinnot. Olen hyväpalkkaisessa ammatissa, pidän työstäni.

Kun mietin niin lukio- kuin yliopistoaikaisia opiskelutovereita, niin ei se keskiarvo/arvosanat tai suoritusnopeus parhaiten korreloi jatkomenestyksen kanssa. Oma aktiivinen asenne on varmaan tärkein. Täytyy olla rohkeutta, omien kykyjen tajua ja aktiivisuutta hakeutua kohti niitä omia vahvuusaloja. Paras sisäänpäässyt ja yksi nopeiten yliopistosta valmistunut kurssikaverini on työttömänä, kuten monia muitakin "kilttejä kympin tyttöjä". Tietenkin nykyheilahteluissa hyvätkin tyypit voivat päätyä hetkellisesti kortistoon, mutta yleensä aktiiviset sieltä tiensä työmakkinoille löytävät, joko samalla alalle kun talous nousee tai sitten kehittävät jotain muuta jossa hyödyntävät omaa osaamistaan.

Ajatus, että kun vaan opettelen ulkoa nopeasti kaiken mikä eteen laitetaan ei auta työuralla eteenpäin. Keskiarvojen sijaan kysele mitä ihmiset ovat opiskeluaikaan tehneet muutakin kuin opiskelleet ne pakolliset normit, onko sivuaineita joista tullut sitä vahvuutta, onko kesä ym töitä joiden aikana opittu arvokasta. Nuo ainakin omien tuttavien tapauksessa olleet niitä tärkeimpiä.

Vierailija
2/5 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin olen pyrkinyt tekemään ja tehnytkin. Jostain syystä kuitenkin siis avoimia työtehtäviä ei ole, mutta osaamiseni on siis paljon muutakin kuin opinnot. Toki uskoin, etä jatkumo erinomaisissa suorituksissa huomattaisiin ja olen tietysti ollut aktiivinen. Työkokemusta on melko paljon (15+ vuotta) ja monenlaisisata toisiaan tukevista tehtävistä. Työtodistukset ovat hyviä tai erinomaisia. Vahvuuteni ova tmuut ominaisuudet kuin opiskelu, muta sekin omana "heikkoutenani" meni yllättävän hyvin. En ol e"kiltti kympin tyttö", vaikkakin kyllä ahkera ja tunnollinen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin,

kysymyksenihän oli varsinaisesti se opiskelunopeus ja painotettu keskiarvo. Uskoakseni erityisen menestyneet opiskelijat voivat keskimäärin olla erityisen menestyneitä työelämässäkin, vai määrääkö perhetausta ja suhteet menestymisen, jolloin parhaat osaajat jäävät työttömiksi?

ap

Vierailija
4/5 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 vuoden tutkinnon suoritan 2,5 vuodessa sisältäen 4kk vaihto-opiskelun. Opintojen ohella olen käynyt töissä. Valmistun tänä keväänä AMK:sta. Keskiarvo 3,81.

Vierailija
5/5 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3,5 vuoden tutkinnon suoritan 2,5 vuodessa sisältäen 4kk vaihto-opiskelun. Opintojen ohella olen käynyt töissä. Valmistun tänä keväänä AMK:sta. Keskiarvo 3,81.

Miltä vaikuttaa työtilanne? Mikä ala? Selvästi keskivertoa tuotoksellisempi opiskelu takana : ))

Hienoa, uskon ja toivon että ahkeruutesi palkitaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä