Mitä mieltä olette: lapsi nälkäkuurilla opettamaan syöntiä?
Kyseessä vajaa 2v lapsi, joka ei ole koskaan syönyt muuta kuin purkkiruokia. Ei suostu maistamaan mitään uutta, ei mitään mitä tarjotaan. Vain purkkipuoka kelpaa. Syö myös vain hedelmäsoseita, banaani kelpaa sellaisenaan, muut ei. Olen yrittänyt välillä purkkiruuan ohessa antaa kotiruokaa, mutta ei, oksentaa pois. Samoin oksentaa jos antaa esim. karjalanpiirakkaa, mustikkakeittoa tms. Sitten ei suostu mitään maistamaankaan! Ei tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin jättää vaan purkkiruuat kauppaan ja jos ei syö kotiuokaa niin olkoon nälissään sitten. Kai se jossain vaiheessa oppii, että syötävä se jotain on.
Olisko hyviä vinkkejä? Ja tähän on turha sanoa että olis kannattanu miettiä aikaisemmin tms. Sen minä tiedän, tyhmästi tehty. Omaa laiskuuttani lapsi on nyt tuollainen.
Kommentit (14)
sekoita tuttuun purkkiruokaan kotitekoista ruokaa (esim perunaa): ekaksi ihan vähän, sitten enemmän ja enemmän.
Jos syö mustikkasosetta purkista, sekoita siihen vähän mustikkakeittoa ja päivä päivältä enemmän jne
t (sairauden vuoksi) syömähäiriöisen pojan äiti
Täytyykin alkaa kokeilla laittaa pottua purkkiruuan joukkoon.
AP
Olin ihan epätoivon partaalla, etenkin kun syntyessään yli 4-kiloinen poika oli vuoden ikäisenä nippa nappa 9 kg eli tosi hoikka. Mutta neuvolan ja muiden äitien ohjeisiin luottaen jätimme purkit pois (alussa sekoitin purkkiruokaan lisäaineksia, esim. kananpaloja kanaruokaan, jauhelihaa liharuokaan jne.) ja kyllä se ruoka kummasti alkoi lopulta maistua. Tiedän että tuntuu täysin epäloogiselta ja vastuuttomaltakin " ottaa lapselta pois" se ainoa ruoka, joka hänelle kelpaa, mutta se on useimmiten ainoa konsti saada hänet syömään jotain muuta.
Ja asiasta ei pidä tehdä ongelmaa eli kun siirryt " kunnon ruokiin" , laita ne tarjolle ihan niinkuin olet tehnyt aina ennenkin. Jos ei maistu, lapsi pois pöydästä ja ruokaa tarjolle seuraavan kerran vasta seuraavalla aterialla ts. älä myöskään sorru antamaan välipaloja, ekstramaitoa tms. " että söisi edes jotain" . Näillä konsteilla pitäisi alkaa sujua kun vaan olette sinnikkäitä pari viikkoa! Tsemppiä! Ei terve lapsi ruokalautasen ääreen kuole.
Meillä jätettiin kerralla purkkiruoka pois ja tehtiin löysää kotiruuasta aluksi jota paksunnettiin ajan kanssa.
se vie nälkää.Laita kotiruokaa purkkiruuan sekaan niin pikkuhiljaa tottuu,kysy neuvolasta apua asiaan.
tai foniatri/ puheterapeutti todennut lapsen terveeksi ja normaaliksi, niin alkaisin itse tekemään soseita. Siis karkeudeltaan ja maultaan samanlaiseksi ja siitä pikkuhiljaa karkeammaksi kun on makuun tottunut. Aluksi vois vaikka laittaa osa omaa sosetta ja kaupan sekaisin jne.
oksentelun takia käyty sielläkin. Pojalla on ollut monia tulehduskia, ollaan menossa putkitukseen. Mahtaisikohan se tuoda avun tähän kin pulmaan??
AP
Minäkin suosittelisin tuota, että sekoittaa purkkiruoan sekaan muuta sapuskaa. Lapset voi olla itsepintaisia näiden asioiden suhteen.
Muistathan kehua lasta, jos hän syö jotain, jota ei aiemmin. Ei ylenpalttisesti, mutta selkeästi kuitenkin. Se ainakin auttoi meidän lapsella uusien opetteluun.
kyllä lapsi ennenpitkää oppii niitä syömään ja varmasti maistuu kunhan on tarpeeksi nälkä.
1vuotiaana voi alkaa antamaan kotiruokaa ja se on suotavaakin jo siinä vaiheessa että lapsi oppii syömään kokkareisempaa ruokaa! Ei ihme että oksentaa kun se ruoka tuntuu suussa oudolta.
Suosittelisin mieluummin siirtymään vähitellen, " kova kovaa vastaan" -metodilla teillä voi olla ihan turhaan vain itkevä, oksenteleva lapsi, joka pelkää syömistä ja vihainen sekä pettynyt äiti.
Ruokailuasioissa ei kannata lähteä valtataistelun tielle. Nirsoilukin on kehitysvaihe. Joskus lapsi tykkää maistaa uutta, jos sen saa " varastaa" äidin tai isän lautaselta. Ja varsinkin, jos sen saa syödä ihan itse.
Monet kaverini suhtautuvat vielä aikuisenakin omituisesti ruokaan, koska muistavat lapsuuden ruokahetkistä lähinnä huutavat vanhemmat ja nälkäisen vatsan.
niin että annan ensin toisella ruualla kotiurokaa, ei ole niin paha jos jättää yhen ruuan syömättä sitten.
Siinä voi muuten käydäkin niin että ei tule kuin kaikki vihaiseksi :(
AP
Olenkin odottanut josko lapselle tulisi se vaihe että haluaisi itse maistella uutta, varastaa minun lautaselta tms. Mutta ei. Kovasti sitä kiinnostaa mitä minä syön mutta ei suuhunsa pistä millään!
AP
Minustakaan ei haittaisi jos söisikin välillä ja useinkin purkkiruokia kunhan vaan osaisi syödä muutakin! Sekin on vaikeaa kun mikään muu ei kelpaa.
AP