Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaisiko sitä opiskella lähihoitajaksi?

Vierailija
10.03.2016 |

Vanhuspuolella varmaan ainakin riittäisi töitä? Lapsien kanssa enempi haluaisin työskennellä mutta luulen että päiväkodeissakin riittäisi työtä? Jos sitten myöhemmin haluaa suuntautua vaikka päihde-ja mielenterveystyöhön niin ei tarvitse käydä kuin vuosi koulua ja saa siihen pätevyyden. Miltä kuulostaa?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Itse väsyin vanhustyöhön jo muutamassa vuodessa. Vuoden lisäkoulutus toisi tietysti teoreettisen mahdollisuuden muutokseen, mutta esim. osastosihteereille ei hirveästi töitä ole. Mielenterveyspuolelle taas otetaan ymmärrettävästi ennemmin sh.

Päivätyössä palkkakin alenisi vuorotyölisien jäädessä pois, joten tuntuisi hullulta kouluttautua lisää.

Päiväkotiin en halua, mutta kehottaisin ap:tä miettimään lastentarhanopettajan opintoja.

Vierailija
22/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ehdottomasti mieluummin opiskelemaan sairaanhoitajaksi/terveydenhoitajaksi kuin lähihoitajaksi! Sh-tutkinto avaa enemmän ovia ja mahdollisuuksia kuin lähihoitajan tutkinto. Ei vie myöskään kovin paljon enemmän aikaa tai vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele sairaanhoitajaksi. 

Vierailija
24/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Itse väsyin vanhustyöhön jo muutamassa vuodessa. Vuoden lisäkoulutus toisi tietysti teoreettisen mahdollisuuden muutokseen, mutta esim. osastosihteereille ei hirveästi töitä ole. Mielenterveyspuolelle taas otetaan ymmärrettävästi ennemmin sh.

Päivätyössä palkkakin alenisi vuorotyölisien jäädessä pois, joten tuntuisi hullulta kouluttautua lisää.

Päiväkotiin en halua, mutta kehottaisin ap:tä miettimään lastentarhanopettajan opintoja.

oletko yo? Ei pääse lastentarhanopeksi peruskoulupohjalta, otaksuisin

Vierailija
25/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa työ on nykyisin kyllä kaikkea muuta kuin kevyttä! Kauhea kiire koko ajan ja kotona asuu entistä huonokuntoisempia ihmisiä, eikä apuvälineitä ole. 2 vuotta tein töitä kotihoidossa ja se riitti. Seuraavaksi menen vanhusten ryhmäkotiin. Siellä on sentään työkavereita ja apuvälineitä apuna, eikä ole koko ajan kiire. Tykkään kyllä muuten lähihoitajan työstä, mutta tuo jatkuva kiire ärsyttää.

Vierailija
26/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lähihoitajat tienaatte?

Vierailija
27/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on autonominen työvuorosuunnittelu käytössä, niin saa itse suunnitella vuoronsa. Kunhan noudattaa asetettuja ehtoja, esim. 2 viikonloppua vapaalla ja yksi töissä, iltavuoroja vähintään 3, kuten meillä. Silloin pääsee harrastamaan aika hyvin ja pääsee osallistumaan esim. läheisten juhliin.

t. 25

Vierailija
28/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletko yo? Ei pääse lastentarhanopeksi peruskoulupohjalta, otaksuisin

No ei peruskoulupohjalta, mutta ammattikoulupohjalta kyllä. En kuitenkaan itse ole kiinnostunut työskentelemään lasten kanssa. Ap:tä vain neuvoin miettimään lto:aa vaihtoehtona. Pulaakin heistä on eli suht varma työllistyminen.

Vierailija
29/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut alalla 15 vuotta . Ja en kyllä tätä kellekään suosittele.

Päiväkodissa jumalaton meteli ja paljon ongelmalapsia.

Vanhuspuolella jatkuva kiire. Omaisista iso osa erittäin outoja ts toiveet epärealistisia. Moni vanhus myös kuuluisi psykogeriatriselle.

Tykkään kyllä työstäni mutta huono palkka, suuri vastuu, vuorotyöt , pyhät töissä ja työkavereina paljon "kielitaidottomia. Työ fyysisesti raskasta, henkisestä puolesta puhumattakaan. Että varmaan saa saman rahan helpommallakin.

Vierailija
30/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lähihoitajilla on nykyisin ihan samanlainen työttömyys kuin monella muullakin alalla.

Vierailija
31/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuspuolella jatkuva kiire. Omaisista iso osa erittäin outoja ts toiveet epärealistisia. Moni vanhus myös kuuluisi psykogeriatriselle.

Tämän voi allekirjoittaa. Ihmettelen suuresti, että tälläkin palstalla ja omaiset uskovat dementikkovanhusten houreita mm. siitä, että lähihoitaja on varastanut häneltä jotain.

Vierailija
32/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon lähihoitajat tienaatte?

Kunnallisessa vanhainkodissa 3-vuorotyössä n.2300 €, työvuosia takana 6. Hirveä duuni ja tällä palkalla. Huono valinta.

Vierailija
33/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt hoitajan töitä päälle 30 vuotta.

Palkka. No..parempi tämäkin palkka, kuin olla työttömänä. Olen ollut elämäni aikana työttömänä 3 päivää ja nekin siksi, että tarvitsin vapaata.  Lisärahaa olen tehnyt keikkailemalla lomilla ja vapailla. Rikastunut en ole, mutta ei ole ikinä tarvinnut pelätä potkuja ja työttömyyttä.

Vuorotyö: Siihen joko sopeutuu tai ei. Itse tykkään.

Raskaus. Ensimäiset 10 vuotta olin hoito-osastoilla. Seuraavat päälle 20 vuotta olen tehnyt ohjaustyötä eli en ole nostellut, enkä kumarrellut. Ei ole fyysisesti paljon rasittanut. Pollaa joskus enemmänkin, mutta mikäpä työ ei rasittaisi.

Mitäs muuta..hmm...lähihoitajan työkenttä on niin laaja, että jos alalle lähtee, löytää kyllä itselleen sopivimman työpaikan. Vanhuspuolelta päihdetyöhön tai mielenterveysryhmäkodeista kehitysvammapuolelle. Osa tutuistani tekee ihan toimistotöitä.

Ammatti se on siinä, kuin joku muukin. Ei se taivas repeä onnesta ja autuudesta joka päivä missään ammatissa, kun sitä tekee päälle 40 vuotta.

Vierailija
34/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitoalalla työllisyys on aina kaikkein ns ''varminta'' verrattuna mihinkään muuhun alaan. Kyllä todellakin tarvitaan hoitajia ihan aina! Sairaanhoitaja/terveydenhoitaja/röntgenhoitaja/bioanalyytikko eli labrahoitaja voisivat myös olla vaihtoehtoja? :)

Vierailija
35/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin toiselta alalta lähihoitajaksi. Mun mielestä työ ei ole erityisen raskasta eikä kuormittavaa. No, mä olenkin karaistunut tekemään töitä. Töitä on aina riittänyt vähän vanhemmallekin.

Vierailija
36/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin toiselta alalta lähihoitajaksi. Mun mielestä työ ei ole erityisen raskasta eikä kuormittavaa. No, mä olenkin karaistunut tekemään töitä. Töitä on aina riittänyt vähän vanhemmallekin.

Onko sinulla vastuualueita tai tietotaitoa? Kuuletko nimeäsi huudettavan "sata kertaa" päivässä, kun kukaan muu ei tunnu tietävän/osaavan jotain? Ohjaatko vähän väliä opiskelijoita, joiden kanssa tarvitsee aloittaa kaikki alusta eli aikaa kuluu myös tauoilla? Teetkö hoitajalle kuuluvat oheistyöt, vikailmoitukset, yhteydenotot milloin mihinkin tahoon?

Jos teet ja sen lisäksi vielä hoidat potilaat hyvin, niin ansaitset kyllä jonkun mitalin :)

Vierailija
37/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut päiväkotityön mukavaksi. Ei ole fyysisesti kuormittavaa, mutta saa päivän aikana liikkua ja touhuta, hyvää pientä liikuntaa. Ulkoillaan 2 kertaa päivässä eli pääsee myös happihyppelylle. Lapset nukkuvat noin 2h päikkärit, silloin voi levähtää metelistä. Vaikka lapset välillä kiukuttelee, tukea saa tiimistä ja mitään älyttömiä ongelmalapsia ei ole tullut vastaan. Päivätyö ja viikonloput vapaata. Huono puoli: huono liksa.

Vierailija
38/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keski-iässä pari vuotta sitten toiselta alalta työttömäksi jäädessäni kouluttauduin lähihoitajaksi. Ei olisi kannattanut. Pätkää patkän perään, huonoja työyhteisöjä. Miten hoitoalalla voikin olla niin huono henki. Huonoa johtamista. Liian vähän henkilökuntaa jokaisessa paikassa. Palkka surkea. Kiirettä ja hosumista. Jos olet suorapuheinen ja uskallat/osaat puuttua epäkohtiin, et koskaan saa jatkopaikkaa. Ala ei sovi rohkealle, suorapuheiselle ja kyseenalaistavalle ihmiselle, häntä ei haluta töihin. Mieluummin pidetään ne nöyrät ja hiljaiset, jotka eivät uskalla suutaan avata missään tilanteessa, vaan hyväksyvät kaiken, kyseenalaistamatta mitään, pelätessään onnettoman työpaikkansa puolesta.

Vierailija
39/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla vastuualueita tai tietotaitoa? Kuuletko nimeäsi huudettavan "sata kertaa" päivässä, kun kukaan muu ei tunnu tietävän/osaavan jotain? Ohjaatko vähän väliä opiskelijoita, joiden kanssa tarvitsee aloittaa kaikki alusta eli aikaa kuluu myös tauoilla? Teetkö hoitajalle kuuluvat oheistyöt, vikailmoitukset, yhteydenotot milloin mihinkin tahoon?

Jos teet ja sen lisäksi vielä hoidat potilaat hyvin, niin ansaitset kyllä jonkun mitalin :)

Kotihoidossa tehdään tuota kaikkea ja paljon lisää. Joskus tuntuu, että tarvitsisin kotihoidossa myös sosiaalityöntekijän pätevyyden.

Vierailija
40/45 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suuntautuu lapsiin ja nuoriin mitä muita työpaikkoja on kuin päiväkoti?