Jos tulee vesivahinko, joka johtuu yläkerran naapurista..
.. Kuka maksaa? Ja miten ylipäänsä toimitaan?
Luin noita Iltalehden juttuja, joissa ihmisten asuntoihin on tulvinut vettä ylemmistä kerroksista ja asunto on mennyt remonttiin. Korvaako joku tässä tilanteessa jotain?
Asun perityssä asunnossa neljän lapsen kanssa, eikä mulla olisi todellakaan varaa mihinkään evakkoon lähtöön tai muuttoon. Jotenkin vaan heräsi nyt ihan hirveät kauhukuvat, mitä tuollaisessa tilanteessa tapahtuisi?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
.. Kuka maksaa? Ja miten ylipäänsä toimitaan?
Luin noita Iltalehden juttuja, joissa ihmisten asuntoihin on tulvinut vettä ylemmistä kerroksista ja asunto on mennyt remonttiin. Korvaako joku tässä tilanteessa jotain?
Asun perityssä asunnossa neljän lapsen kanssa, eikä mulla olisi todellakaan varaa mihinkään evakkoon lähtöön tai muuttoon. Jotenkin vaan heräsi nyt ihan hirveät kauhukuvat, mitä tuollaisessa tilanteessa tapahtuisi?
Mun mielestä taloyhtiön vakuutus korvaa vesivahingon mutta ei välttämättä sun pilalle mennyttä irtaimistoa esim.
Tarkista että kotivakuutuksesi on kunnossa ja että se korvaa myös väistön remontin alta
Vierailija kirjoitti:
Mutta evakkoa ei maksa kukaan
Oma kotivakuutus?
Olisi maksanut meillekin sijaismajoituksen kun lämmityskattila räjähti. Siis omakotitalossa. Pärjättiin kuitenkin kotona koska elämä olis mennyt ihan persilleen jossain muualla asuen.
Oma kotivakuutuksesi kustantaa sijaisasunnon remontin ajaksi. Ainakin pohjolassa maksimi korvaus kuukaudessa määräytyy vakuutuksen maksimikorvaussumman mukaan.
Kiitos vastauksista, tämä rauhoitti vähän. Kotivakuutus on onneksi kunnossa.
...sit vai se että ette jätä pesukonettä yksin hyrräämään, tai vesihanaa auki.
Kotivakuutus ei korvaa omasta huolimattomuudesta aiheutunutta vahinkoa, ja nuo ovat omaa huolimattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
...sit vai se että ette jätä pesukonettä yksin hyrräämään, tai vesihanaa auki.
Kotivakuutus ei korvaa omasta huolimattomuudesta aiheutunutta vahinkoa, ja nuo ovat omaa huolimattomuutta.
Minä en kyllä välttämättä huomaisi jos pesukone laskisi vedet alleen vaikka olisinkin kotona. En kuitenkaan päivystä siinä pesukoneen vieressä. On kyllä lattiakaivollisesssa tilassa joten ehkäpä ei saisi kovin suurta vahinkoa aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Meille maksoi parin viikon asumisen Holiday Innissä. Lisäksi muutto kaikkine kuluineen meni vakuutusyhtiön piikkiin. Niemeltä Avaimet käteen -muutto, ka-ching! 😁
Yläkerran naapuri??
Tarkoitatko vesisadetta?
Meidän omakotitalon katto on hyvässä kunnossa, ja jos kävisi niin että satella tulisi vesi sisään, niin vakuutus korvaa
Alalla töissä, suunnittelufirmassa. Teoriassa se maksaa, joka aiheuttaa. Mutta ongelma on, kun vuokralaisen kaveri nukahti suihkuun ja siinä vastuukysymys oli vaikea, eikä sillä vuokralaisellakaan rahaa, minä en itse asiassa tiedä, mikä tässä oli lopputulema. Toisessa tapauksessa taloyhtiön hallitus ei meinannut suostua mihinkään, vaikka vika oli taloyhtiön putkirakenteissa. Taloyhtiö maksoi, mutta pitkin hampain. Väittivät, että teetättää remontin heillä, vaikka ei sinne mitään erikoisuuksia laitettu, samat materiaalit kuin ennenkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Tääkin vähän roikkuu. Eräässä tapauksessa, jossa vika oli rakennusvaiheessa tullut, kiinteistön omistajan piikkiin meni evakot. Osa löysi asunnon itse, esim. mökiltään ja kaikille ei tarvinnut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, tämä rauhoitti vähän. Kotivakuutus on onneksi kunnossa.
Ensinnäkään tuollainen vahinko ei yleensä ole mikään monsuuni jossa kaikki tuhoutuu. Mulla kävi juuri kuten aloituksessa kuvailtiin, vettä tuli välipohjaan vain tippoja kerrallaan pesukoneen liitoksen vuodettua vettä välipohjaan.
Remonttia tehtiin päiväsaikaan kun olin töissä, yhtäkään laskua en nähnyt enkä aikonut edes katsoa. Minä en ota vastuuta asioista joihin mulla ei ole mitään osuutta.
Irtaimistoa ei tuossa tuhoutunut joten siitä ei tarvinnut riidellä. Oma kotivakuutus tulee kuvioihin vasta sitten jos itse aiheutat jollekin toiselle tai omalle asunnolle jotain. Jos joku toinen aiheuttaa sun asuntoon jotain häikkää niin se menee sitten aiheuttajan vakuutuksesta.
Ihan niin kuin autoissa.
Kaverin pesukone hajosi ja päästi vedet ulos kesken ohjelman, vettä valui kylppäristä eteiseen asti. Uusiksi meni kaverin kämpästä joku osa, samoin alakerran naapurin keittiö. Korvaukset hoitui kaverin kotivakuutuksesta ja taloyhtiön vakuutuksesta, en tosin kuollaksenikaan muista kuinka ne jakautui.
Jos ei johdu sinusta, niin sinä et maksa.
Jos vahingon aiheuttajalla on kotivakuutus niin sitten se maksaa, tai jos vahinko on taloyhtiön alueella (esimerkiksi vanhat putket prakaa) niin sitten taloyhtiön vakuutus maksaa.
Tai kuten meillä: vakuutukseton mulpero otti hatkat, kaikki saivat yhdessä maksaa mulperon jäljet. 500 € paukku tuli meidän osakemäärillä :(