Opintolainaa ei voi ottaa koska ei voi olla varma työllistyykö.
Onhan se ikävää jos ei työllisty, mutta miksi yleensä opiskelee sellaista alaa jossa työllistyminen on epävarmaa ja miksi tätä pitäisi valtion tukea? Eikö olisi kohtuullista, että jokainen maksaa itse sellaisen alan opinnot jotka ei työllistä ja valtio keskittyisi rahoittamaan niitä aloja joita suomessa tarvitaan?
Kommentit (73)
Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, jonka odotetaan kustantavan elämisensä lainalla. Lisäksi opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, jonka odotetaan ottavan lainaa ilman maksukykyä.
Että missä mättää?
Pitäisiköhän aloituspaikkoja olla sen verran kuin valtio katsoo tarvitsevansa? Vai haluavatko kenties kriittistä massaa alalle kuin alalle synnyttääkseen innovaatioita ja ehkäistäkseen inflaatiota.
Millähän varmuudella voit tietää yhdenkään alan työllisyystilanteen viiden vuoden päähän?
Kas kun opiskelin alaa, jossa kaikkien tuuttien mukaan piti olla "varma työllistyminen". No siinä sitten oltiin valmistuneena ja työttömänä, onneksi ei ollut penniäkään opintolainaa. Millä ihmeellä sitä olisi maksanut. Järkevän vakityönkin saaminen kesti lähemmäs 4 vuotta. En mä tiedä mitä tän nykyisen tilanteen kanssa pitäisi tehdä, mutta kyllähän opiskelijat ovat tiukilla. Tuen pienentäminen lisää vain työssäkäyntiä ja nekin työpaikat ovat sitten pois jo valmistuneilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, jonka odotetaan kustantavan elämisensä lainalla. Lisäksi opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, jonka odotetaan ottavan lainaa ilman maksukykyä.
Että missä mättää?
En ymmärrä mitä tällä tarkoitetaan?
Opiskelijat saavat opintorahaa, asumistukea ja jos ei saa töitä lisärahan ansaitsemiseksi, niin opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen kuten muutkin kansalaiset.
Olen todellakin vastaan opiskelijoilta leikkaamista mutta totuus on se että lähes joka maassa on opiskelijoiden asiat niin paljon huonommin, maksullinen koulutus ja opintotuista tietoakaan, meidän opiskelijoiden kyllä pitäisi pärjätä. Eihän tätä huvikseen tehdä vaan Suomessa on oikeasti asiat tosi huonosti.
Asuntolainaakaan ei varmaan kannata ottaa?
Millä muulla alalla on varma työllisyys kuin lääketieteessä tai hoitoalalla?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän aloituspaikkoja olla sen verran kuin valtio katsoo tarvitsevansa? Vai haluavatko kenties kriittistä massaa alalle kuin alalle synnyttääkseen innovaatioita ja ehkäistäkseen inflaatiota.
Kyllä, mutta halukkaille opiskelijoille jotka ovat valmis maksamaan opintonsa itse pitäisi aina järjestää opiskelupaikka. Moni opiskelisi korkeakoulussa omilla rahoilla jos se olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että missä mättää?
En ymmärrä mitä tällä tarkoitetaan?
Opiskelijat saavat opintorahaa, asumistukea ja jos ei saa töitä lisärahan ansaitsemiseksi, niin opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen kuten muutkin kansalaiset.
Olen todellakin vastaan opiskelijoilta leikkaamista mutta totuus on se että lähes joka maassa on opiskelijoiden asiat niin paljon huonommin, maksullinen koulutus ja opintotuista tietoakaan, meidän opiskelijoiden kyllä pitäisi pärjätä. Eihän tätä huvikseen tehdä vaan Suomessa on oikeasti asiat tosi huonosti.
Opiskelijat eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen vaan laina tulee nostaa ensin.
Lisäksi hauskasti puhut, että "lisärahan" ansaitseminen vaikka työskentely on pakkotilanne jos ei halua kuolla nälkään, asumistuki ja opintoraha ovat niin pienet yhteensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla alalla on varma työllisyys kuin lääketieteessä tai hoitoalalla?
ICT-alat työllistää varmasti todennäköisemmin kuin joku taideala. Jokainen voi sitten opiskella omilla rahoilla mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta halukkaille opiskelijoille jotka ovat valmis maksamaan opintonsa itse pitäisi aina järjestää opiskelupaikka. Moni opiskelisi korkeakoulussa omilla rahoilla jos se olisi mahdollista.
Kivaa pohjasakkaa yliopistolle jos sinne pääsisi pelkällä rahalla eikä aiemman opintomenestyksen/pääsykoemenestyksen seurauksena...
Vierailija kirjoitti:
Millähän varmuudella voit tietää yhdenkään alan työllisyystilanteen viiden vuoden päähän?
100% varmuudella ict-ala työllistää 4v päästä enemmän kuin taideala.
Miten niin opiskellaan omilla rahoilla? Maksatteko te luennoitsijan palkan? Tilavuokran luentosalista?
Vierailija kirjoitti:
Kas kun opiskelin alaa, jossa kaikkien tuuttien mukaan piti olla "varma työllistyminen". No siinä sitten oltiin valmistuneena ja työttömänä, onneksi ei ollut penniäkään opintolainaa. Millä ihmeellä sitä olisi maksanut. Järkevän vakityönkin saaminen kesti lähemmäs 4 vuotta. En mä tiedä mitä tän nykyisen tilanteen kanssa pitäisi tehdä, mutta kyllähän opiskelijat ovat tiukilla. Tuen pienentäminen lisää vain työssäkäyntiä ja nekin työpaikat ovat sitten pois jo valmistuneilta ihmisiltä.
Eihän sille mitään voi jos maailma muuttuu, mutta onhan se tyhmää kouluttaa ihmisiä aloille joissa tiedetään henkilön jäävän työttömäksi.
Opiskelin tradenomiksi 15 vuotta sitten enkä silloinkaan uskaltanut ottaa lainaa, kun tiesin että todennäköisesti työllistyn matalapalkka-alalle. Niinhän siinä myös kävi ja palkka oli 1400 euroa bruttona, miten siinä olisi mitään lainoja maksettu? Jos lähtisin taas opiskelemaan, en todellakaan uskaltaisi ottaa opintolainaa. Ainoa poikkeus olisi lääkis. Muut eivät voi olla varmoja työpaikasta tai palkasta jolla opintolainan lyhentäminen olisi ylipäänsä mahdollista.
Millä alalla jää todennäköisemmin työttömäksi kuin työllistyy? Siis yli 50% tutkinnon suorittaneista on vailla työtä. Tuskinpa yhtään millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa pohjasakkaa yliopistolle jos sinne pääsisi pelkällä rahalla eikä aiemman opintomenestyksen/pääsykoemenestyksen seurauksena...
Mutta tämä "pohjasakka" käyttäisi siellä omia rahoja. Ne kurssit joutuu läpäistä niin rahalla kuin pääsykokein sisään päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin opiskellaan omilla rahoilla? Maksatteko te luennoitsijan palkan? Tilavuokran luentosalista?
Näinhän siinä käy jos maksat itse omalla rahalla sen kurssin tai jopa koko lukukauden.
Järkevä idea.
Itse opiskelin itseni eräoppaaksi ihan vain omaksi ilokseni enkä niitä hommia aio koskaan tehdä. Maksoin opiskeluni itse. Samoin pitäisi tehdä valtaosa taidealoja opiskelevien. Ei muiden pidä maksaa muiden huviopiskeluja. Harva taidealan opiskelija elättää itsensä sillä alalla.