Kumpi näistä kuulostaa paremmalta? (kielinatsin pohdintaa)
Sanotko ennemmin:
1. Tämä maistuu hyvältä.
     Tämä näyttää kivalta.
      Hän näytti kauniilta.
 vai
2. Tämä maistuu hyvälle.
      Tämä näyttää kivalle.
      Hän näytti kauniille.
Jos mielestäsi vaihtoehto 1 kuulostaa paremmalta(paremmalle?) -->yläpeukku
Jos vaihtoehto 2 on parempi --->alapeukku
Kommentit (11)
Tuo kakkonen on tullut tässä ihan vastaikään muotiin ja aiheuttaa minussa yhtäsuurta raivoa kuin esmes. kyynerpää tai jonkun asemesta.
Kakkosvaihtoehto on kyllä ihan ikivanha ja ihan yhtä "oikein". Mutta ykkönen kuulostaa paremmalta.
Pilko kaalet, kun oikeastu pitäisi pikkoa kaalit.
Jos kärsit unettomuudesta, niin senkus laitat nukkumaan.
Onhan näitä paholaisen keksimiä hirvityksiä olemassa vaikka kuinka paljon
Vierailija kirjoitti:
Tuo kakkonen on tullut tässä ihan vastaikään muotiin ja aiheuttaa minussa yhtäsuurta raivoa kuin esmes. kyynerpää tai jonkun asemesta.
Olen huomannut saman! Erityisesti nuoremmat (sanotaan nyt, että alle parikymppiset) tuntuvat käyttävän tuota... En voi sietää ja minusta se kuulostaa TODELLA ärsyttävältä ja kieltämättä puhujasta tulee jotenkin hieman yksinkertainen vaikutelma. Onko molemmat muodot kuitenkin kieliopillisesti yhtä oikein?
2: Pitkässä juoksussa totut siihen kyllä ;)
Kielinatsi, joka kysyy yhtä selkeimmistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Kielinatsi, joka kysyy yhtä selkeimmistä asioista.
?
Eka vaihtoehto on varmempi valinta.
Toisessa vaihtoehdossa voi joskus tulla tulkintaeroja. Esim. sianliha maistui lampaalle. Eli lammas söi sianlihaa ja se piti siitä..? =) Vai oliko sianliha lampaanlihan makuista?
Siis peukku ekalle vaihtoehdolle.
Pitääkin tästä alkaa tekemään iltapalaa.. ;)
Molemmat ovat kieliopillisesti oikein. Itse suosin ablatiivia.
Minä taidan katsella kun tyttäreni leikkii nukkien kanssa ja ottaa tässä samalla vähän viintä. Huomenna haisen vanhalle viinalle kun vien hänet päiväkotiin.
Johdatteleva kysymys!!!