Taloushallinnon työharjoittelussa olleille kysymys!
Kysyttiinkö teiltä työnhaussa luottotietoja? Entä tarkistettiinko luottotietoja, kun olitte tulleet valituksi harjoittelupaikkaan? Olisi todella tärkeää saada vastaus. Opiskelijakuntakaan ei osannut vastata, onko näitä käytännössä harjoittelijoilta kysytty.
Kommentit (9)
Luottotietoja ei ole ikinä kysytty, rikosrekisteri kylläkin yhdessä työpaikassa.
Jos huomaavat että sulta luottotiedot puuttuvat, joten peruvat korkeintaan harjoittelusi. Et voi hävitä mitään, koska voit saada paikan vaikka luottotiedot ovat menneet jos nyt oletetaan että työnantaja ei pidä niitä luottotietoja juuri harjoittelijan luotettavuuden kannalta tärkeänä asiana. Riippuu työnantajasta.
Hei, minua myös kiinnostaa tämä, aloittelen tradenomiopintoja ja harjoittelu ensi vuonna edessä... =) Se toki on selvää, että oikeaa työpaikkaa taloushallintoalalta ilman luottotietoja tuskin saa, mutta saako harjoittelupaikkaa?
Olen tehnyt talouspuolen hommia viime vuosituhannelta, ensin kirjanpidossa, nykyään talouspäälikkönä. Ikinä ei ole luottotietoja työnantaa työnhakutilanteessa kysellyt tai tarkastellut. Ja minulla tosiaan on suora pääsy yrityksen pankkitileille ja tietoihin.
10 vuoden työkokemus kirjanpitäjän ja palkanlaskijan hommista, maksuliikenne kuuluu myös mulle. Ikinä ei ole luottotietoja kyselty eikä varmasti myöskään tarkistettu
Itseltäni ei ole koskaan kysytty luottotietoja enkä ole koskaan kuullut että keneltäkään harjoittelijalta kysyttäisiin. En usko että kovin monessa paikassa kysytään.
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden työkokemus kirjanpitäjän ja palkanlaskijan hommista, maksuliikenne kuuluu myös mulle. Ikinä ei ole luottotietoja kyselty eikä varmasti myöskään tarkistettu
No jos on pieni yritys, työnjakoa ei saada aikaan eli sama ihminen hoitaa maksuliikenteen, palkat ja kirjanpidon, on kysymyksessä ns. vaarallinen työyhdistelmä. Rahojen käyttäjä voi kavaltaa rahaa, jopa jäämättä kiinni.
Siksi ilman muuta pitäisi selvittää luottotiedot tai rakentaa sellaiset työnjakokontrollit, että riskit ovat pienet.
Velkainen henkilö tekee kavalluksia. Se on fakta. Varsinkin, jos on tilaisuuksia....
jos supo tarkastaa taustat (suppea turvatarkastus) niin silloin lienee katsotaan myös luottotiedot sekä mahdollinen rikoshistoria.
Aika monessa harjoittelussa (paikasta riippuen) on tuo supo:n tarkastus ehtona. Silloin tongitaan. Sun pitää antaa tarkastukseen lupasi erillisellä lomakkeella, mutta et saa paikkaa jos jätät luvan antamatta.