Järjetön määrä ylitöitä! Auttakaa!
Olen yksityisellä työnantajalla ja alaamme liittyy olennaisena osana satunnaisesti hyvin kiireiset ajat eli työtä on valtavasti ja täytyy venyä. Se ei minua haittaa, olenhan itse alani valinnut.
Nyt kuitenkin olen tehnyt töitä kuin hevonen joulusta saakka. Olen joustanut, tehnyt öisin, aamuöisin, iltaisin ja viikonloppuisin.
Tuli kuitenkin seinä vastaan. En yksinkertaisesti jaksa enää. Yritin keskustella asiasta esimieheni kanssa, mutta hän alkoikin syyttämään, että teen työni huonosti ja laskutettavia tunteja on liian vähän. Miten voi tehdä työnsä hyvin kun on uupunut ja työtä yksinkertaisesti on valtavia määriä, joten sitä ei vaan yksinkertaisesti ehdi tehdä.
Edellisen kerran kun valitin liiasta työtaakasta, kävi samalla tavalla. Minua syytettiin huonoksi työntekijäksi.
En kuulu liittoon. Harkitsen vakavasti pitkää sairaslomaa, koska en jaksa enää. Tämä ei ole enää sen arvoista.
Mitä voin tehdä?
Kommentit (27)
Meillä ei ole luottamusmiestä, esimiehillä ei ole esimiehiä. Mitään HR:ää ole olemassakaan. Meitä on töissä 9 ihmistä. Yritän neuvotella, mutta aika vaikea tilanne. Itkettää nytkin, joten vaikeaahan se on neuvotella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole luottamusmiestä, esimiehillä ei ole esimiehiä. Mitään HR:ää ole olemassakaan. Meitä on töissä 9 ihmistä. Yritän neuvotella, mutta aika vaikea tilanne. Itkettää nytkin, joten vaikeaahan se on neuvotella.
ap
9,17,21
Harmi. Jos neuvottelu ei etene, niin sitten se on sairasloma ja uusia parempia töitä etsimään.
Tuo AVI ei sinun työtilannetta tule parantamaan, koska mahdollinen työsuojelutarkastus tulehduttaa tilanteen työpaikalla täysin. AVI:in voi olla yhteydessä, jos haluaa olla hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöistä saa tuplapalkan, mitä siis valitat?
Ylityökorvauksia yksityisellä sektorilla asiantuntijatyössä. Anna mun nauraa:)
Ap, kirjaa työtunnit ja kysy esimieheltä mitä tehdään. On laitonta jos sanoo että jatka. Todennäköisesti sanoo älä tee. Sit sanot sille että ei ehdi. Niin tein minä.
Ylitöihin tarvitaan esimiehen määräys. Jos on niin tyhmä, että painaa pitkää päivää muuten vain, niin se on sitten ihan oikein, että palkka on pieni ja töitä liikaa. Ei pidä kutsua ylityöksi sitä, että ei osaa hommiaan ja joutuu pidentämään päivää.
Esimerkiksi Tilitoimistoalan tes on tehty niin, että siinä puhutaankin liukumista. Plussaldo saa olla n. 150 tuntia, niistä ei makseta vaan ne saa vapaana tunti tunnista. Näin pystytään varsin näppärästi kiertämäään ylityöt. Kyseinen tes on kyllä järkyttävän surkea, työnantajapuoli lienee sanellut kaiken.
Kokonaisia päiviä oli vaikea saada vapaaksi. Yleensä vapaiden pitäminen meni niin, että joskus aamupäivällä esimies tuli sanomaan, että nyt on aika hiljaista, lähdepäs saldovapaille. Tämä oli oikein lystiä varsinkin niiden mielestä, jotka tulivat kauempaa töihin kimppakyydillä. Jos oli itse kyytivuorossa, piti norkoilla kaupungilla neljään asti toisia odotellen.
Jos töitä on liikaa henkilömäärään nähden eikä niitä ehdi tekemään työajan puitteissa, se on osoitus surkeasta työnjohdosta ja ahneesta työnantajasta eikä huonosta työntekijästä.
Vierailija kirjoitti:
ap
AVI:n työsuojeluviranomainen auttaa sinuakin.
Mitä sinä tähän vänkäät vastaan, kun kaikki aiemmin mainitsemasi asian hoitamisen esteet on tällä taikasanalla työsuojeluviranomainen pyyhkäisty pois?
Sinulta se edellyttää sen verran ryhtiä, että teet työsuojeluilmoituksen ylitöistä ja ilmoitukseen jo selväsanaisesti kirjoitat, että " ennen tämän ilmoituksen tekemistä työnantajan kanssa on keskusteltu pvm. klo ja henkilöiden nimet".
Sama havainto mullakin on ainakin eräästä pohjoissuomalaisa avista, että ei paljon tarvinnut heidänkään palkkansa eteen tehdä. Mutta yritä edes! Viralliseen ilmoitukseen on pakko reagoida jotenkin.
Jää saikulle viikoksi pariksi, ja ala kaikessa hiljaisuudessa etsimään uutta työpaikkaa. Esimiehelle ei kannata sanoa vastaan siinä ei tee kuin itselleen hallaa.
Mä pelkään, että jos otan yhteyttä AVI:n työsuojeluviranomaiseen, se on mun perse, joka tervataan yt-neuvotteluissa. Ainahan ne on mahdollisesti edessä. Onko kellään kokemusta?
-ap
olen 9 ja 17 kirjoittaja
Oikeasti tietysti pitää käydä keskustelu esimiehen ja mahdollisen HR:n kanssa. Tehdyt tunnit pitää ehdottomasti kirjata ylös, joiden perusteella pitää käydä keskustelu työmäärän kohtuullistamisesta ja työssä jaksamisesta. Samalla pitää varmistaa, kuinka tehdyt tunnit tullaan korvaamaan.
Jos keskustelu ei etene, kannattaa ottaa yhteyttä työpaikan luottamusmieheen ja kertoa ongelmasta. Asiasta voi keskustella myös esimiehen esimiehen kanssa.
Keskustelua voi laajentaa myös työterveyshuoltoon, josta voi ensialkuun pyytää sairaslomaa, jotta uupumuksesta voi palautua. Työterveyshuollon velvollisuus on myös ohjata työnantajaa noudattamaan työsuojelusäädöksiä.
Edelleen, mikäli keskustelu ei etene toivotulla tavalla voi esittää, että seuraavaksi on yhteydessä sinne Aluehallintovirastoon.
Parasta olisi löytää hyvä sopuratkaisu sen oman esimiehen kanssa, muuten voi huomata olevansa YT-neuvotteluiden kohteena.
Hyvä työnantaja pitää tietysti aina huolta hyvien työntekijöiden jaksamisesta ja haluaa varmistaa työtyytyväisyyden.