Palkasta jää ensi viikolla laskujen ja menojen jälkeen n.1000e. Onko se paljon?
Asumiseen, autoon, vakuutuksiin ja muihin laskuihin menee ensi viikolla palkasta noin 1600 euroa noin 2600 euron nettopalkasta. Siis noin 1000 euroa jää kuukaudeksi rahaa. Sillä pitää pärjätä kaikissa tilanteissa ja tämä tilanne on suurin piirtein joka kuukausi. Ei todellakaan ole varaa tuhlata vaan joka päivälle on käyttöraja.
Kommentit (17)
Minä en edes saa palkkaa noin paljon, eli paljon on!
Nettona kaikkien pakollisten menojen jälkeen 1000 e on aika paljon. Montako henkeä sillä pitää saada syötettyä?
Nettopalkka tonnin vähemmän ja sillä pitää pärjätä, että paljon on..
Riippuu ihan kuinka monta talouteen kuuluu ja onko nuo ainoat tulot. Meillä kolmihenkinen perhe ja saman verran jää pakollisten jälkeen, toisina kuukausina vähän enemmän.
En koe että tarvisi pihistellä, kaupasta pystyy ostamaan mitä haluaa (ruoan suhteen meillä on kyllä aika vaatimaton maku) ja toki vaatteita tulee osteltua lähinnä kirppareilta mutta eikö se ole ihan järkevää parempituloisillekin? Isompia ostoksia joutuu vähän suunnitella mutta nekin onnistuvat.
Yhdelle ihan ok, kahdelle melko tiukkaa, kolmelle köyhää.
Btw, laskut sulla on aika isot, jos niihin säännöllisesti menee 1600e/kk. Tosi kallis asunto?
Mitä tolla tonnilla pitää ostaa? Ruoka, vaatteet ja harrastukset? Bensa? Toi 1600 sisältää lainanlyh, korot, vastike, autolaina, vakuutukset, lehdet, sähkö, puhelin, netti?
Sehän on ihan helvetin paljon. Meidän taloudessa kaksi henkeä pärjää 300€ kuussa, sen verran jää vuokran ja laskujen jälkeen.
Mulla jää vuokran ja laskujen jälkeen 400€ ruokaan ja muihin menoihin, ja ihan hyvin pärjään, säästän samalla matkallekin. Mulla ei tosin ole lapsia.
Aika erikoista, että kyselet täällä onko 1000 euroa paljon käyttörahoiksi kuukaudessa, jos esim. yksilapsisen perheen vanhempana Helsingissä ilman vähennyksiä tuommoinen 2600 euroa nettona tarkoittaisi n. 3300 euron bruttotuloja (laskettu verohallinnon sivuilla).
Lisäksi tuommoiset säännölliset laskut viittaavat melko kalliiseen asuntoon/uuden auton vähennykseen, vakuutusyhtiöthän suosivat hyvätuloisia ja siksi vakuutusmaksut eivät välttämättä paljoa menoja kerrytä. Lisäksi tuommoiset tulot (anteeksi vain) naisella tarkoittavat melko hyvää työpaikkaa, jossa isot riskit tai sitten vaatii korkean koulutuksen (jollaisen käyneenä et varmaankaan täällä kyselisi, riittääkö se..)
Kuulut siis siihen keskituloisten luokkaan, selvästi kuitenkin mediaanituloista ylempään kastiin. Ja tiedät sen varmaan itsekin, mutta on varmaan kiva kysellä muilta, että "mulla on näin ja näin paljon rahaa, onko se paljon?".
Mitä jos kysyisin, että miten tulet toimeen tolla tonnilla? Kannattaa käydä vaikka keskustelemassa velkaneuvojan kanssa ja sitten tietty hakea toimeentulotukea. Ei kai tuo kovin kestävä tilanne VOI olla..
Pääkaupunkiseudulla jos asuu, niin asuminen on kallista.
Vierailija kirjoitti:
yksilapsisen perheen vanhempana Helsingissä ilman vähennyksiä tuommoinen 2600 euroa nettona tarkoittaisi n. 3300 euron bruttotuloja (laskettu verohallinnon sivuilla).
Nyt olet laskenut väärin. 3300x12=39600 vuosituloilla Helsingissä asuva (ei kirkkoon kuuluva, ei vähennyksiä) saa veroprosentiksi 21.5 ja siihen 6.85% päälle vakuutusmaksuja. Nettoa jää noin 2370 euroa, ei 2600e.
2600e nettotulot vaatii brutoksi noin 3700 euron kktulot.
Minä kysyin jokin aika sitten, että riittääkö jos kaikkien laskujen jälkeen jää 1000e/kk käyttöön 4 henkisellä perheellä.
Av.lta tuli täysi tyrmäys että ei missään nimessä!
Kyse oli siis asuntolainan suuruudesta. Että uskalletaanko ostaa tietyn hintainen asunto jos rahaa jää kaikkien säännöllisten laskujen (laina, yhtiövastike,sähkö, vesi,auto, kaikkien perheenjäsenten harrastusmaksut, vakuutukset, lehtitilaukset) jälkeen käyttöön tuo 1000e/kk.
av.n maan aivan liian kallis laina ja 1000e ei riitä ruokaan,hygieniatarvikkeisiin, vaatteisiin yms.
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyin jokin aika sitten, että riittääkö jos kaikkien laskujen jälkeen jää 1000e/kk käyttöön 4 henkisellä perheellä.
Av.lta tuli täysi tyrmäys että ei missään nimessä!Kyse oli siis asuntolainan suuruudesta. Että uskalletaanko ostaa tietyn hintainen asunto jos rahaa jää kaikkien säännöllisten laskujen (laina, yhtiövastike,sähkö, vesi,auto, kaikkien perheenjäsenten harrastusmaksut, vakuutukset, lehtitilaukset) jälkeen käyttöön tuo 1000e/kk.
av.n maan aivan liian kallis laina ja 1000e ei riitä ruokaan,hygieniatarvikkeisiin, vaatteisiin yms.
Nii ja bensa on siis laskettu tuohon auton kuluihin, eli ei tota tonnia tartte siihen käyttää.
Piti sitten tulla tänne kehuskelemaan?
No siis... laitan 2700+95 tuloista laskuihin ja asumiseen 250, ruokaan 600, bensaan ja muihin ostoksiin noin 400 ja vielä jää käytettäväksi/säästettäväksi 1500.
Miehellä menee yhteisiin menoihin sama 850.
Enkä todellakaan ole omassa tuttavapiirisä erityisen hyvätuloinen.
Ei ne pienet menot vaan....eiku :)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tolla tonnilla pitää ostaa? Ruoka, vaatteet ja harrastukset? Bensa? Toi 1600 sisältää lainanlyh, korot, vastike, autolaina, vakuutukset, lehdet, sähkö, puhelin, netti?
Juuri näin. Perhe kolmihenkinen.
Mulla on vähemmän kuin 1000 euroa, josta maksan laskut, auton, bensat ja ruuat. Eikä ole ongelma.