Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjetön määrä ylitöitä! Auttakaa!

Vierailija
09.03.2016 |

Olen yksityisellä työnantajalla ja alaamme liittyy olennaisena osana satunnaisesti hyvin kiireiset ajat eli työtä on valtavasti ja täytyy venyä. Se ei minua haittaa, olenhan itse alani valinnut.

Nyt kuitenkin olen tehnyt töitä kuin hevonen joulusta saakka. Olen joustanut, tehnyt öisin, aamuöisin, iltaisin ja viikonloppuisin.

Tuli kuitenkin seinä vastaan. En yksinkertaisesti jaksa enää. Yritin keskustella asiasta esimieheni kanssa, mutta hän alkoikin syyttämään, että teen työni huonosti ja laskutettavia tunteja on liian vähän. Miten voi tehdä työnsä hyvin kun on uupunut ja työtä yksinkertaisesti on valtavia määriä, joten sitä ei vaan yksinkertaisesti ehdi tehdä.

Edellisen kerran kun valitin liiasta työtaakasta, kävi samalla tavalla. Minua syytettiin huonoksi työntekijäksi.

En kuulu liittoon. Harkitsen vakavasti pitkää sairaslomaa, koska en jaksa enää. Tämä ei ole enää sen arvoista.

Mitä voin tehdä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöistä saa tuplapalkan, mitä siis valitat?

Vierailija
2/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

In your dreams. -ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa töitä

Vierailija
4/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylityökorvauksia yksityisellä sektorilla asiantuntijatyössä. Anna mun nauraa:)

Ap, kirjaa työtunnit ja kysy esimieheltä mitä tehdään. On laitonta jos sanoo että jatka. Todennäköisesti sanoo älä tee. Sit sanot sille että ei ehdi. Niin tein minä.

Vierailija
5/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimiehelle valittaminen johtaa syyttelyyn, siitä ei ole mitään muuta hyötyä kuin se, että tietääpähän olevansa ihan paska!

ap 

Vierailija
6/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylityökorvauksia yksityisellä sektorilla asiantuntijatyössä. Anna mun nauraa:)

Ap, kirjaa työtunnit ja kysy esimieheltä mitä tehdään. On laitonta jos sanoo että jatka. Todennäköisesti sanoo älä tee. Sit sanot sille että ei ehdi. Niin tein minä.

Ylitöihin tarvitaan esimiehen määräys. Jos on niin tyhmä, että painaa pitkää päivää muuten vain, niin se on sitten ihan oikein, että palkka on pieni ja töitä liikaa. Ei pidä kutsua ylityöksi sitä, että ei osaa hommiaan ja joutuu pidentämään päivää.

Vierailija
7/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kirjanpitäjä tai tilintarkastaja? Tämä muutama kuukausi vuodesta on kyllä ihan tolkutonta eikä aina meinaa jaksaa.

Vierailija
8/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla, jossa ylityöstä maksetaan kunnon palkka. Peruspalkka on keskimääräinen, mutta ylityöt tekee tilipussista pullean. Tuttu on alalla, jossa peruspalkka on korkea, mutta ylitöistä ei makseta, koska kyseessä ns. kokonaispalkka. Hän tienaa lopulta vähemmän kuin minä, mutta tekee pitempää päivää.

Vierailija
9/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöiden tekemiseen tarvitaan työntekijän suostumus. Ylitöille on määritelty lakisääteinen maksimi (ei ole paljoa)

Voit ottaa yhteyttä aluehallintoviraston työsuojeluyksikköön ja hankkia työnantajan ongelmiin - jos haluat.

Vierailija
10/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiselläni on sama ongelma. Itse olen neuvonut ottamaan esimieheen/tahoa ylempään yhteyttä ja rauhallisesti, selkeästi, totuudenmukaisesti kertomaan ongelmista. Hyvä esimies ottaa tästä kyllä kopin.

Toisaalta en tiedä onko omalle kohdalleni vain osunut hyvät esimiehet, mutta itse olen aina puhumalla saanut näitä parempaan jamaan. Joskus toki vain on hommaa (kuten sanottu, varsinkin yksityisellä puolella asiantuntijatehtävissä jää harvoi työaika ma-pe 8-16...), mutta asioiden priorisoinnillakin saa paljon aikaan. Sanoisin siis, että puhu uudestaan, älä uhkaile vaan kerro rehellisesti ja ehdota kehitysideoita!

Tsemppiä, tuota läheltä seuranneena tiedän myös, että hyvä meidän ulkopuolisten on huudella!

Vierailija
11/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylitöiden tekemiseen tarvitaan työntekijän suostumus. Ylitöille on määritelty lakisääteinen maksimi (ei ole paljoa)

Voit ottaa yhteyttä aluehallintoviraston työsuojeluyksikköön ja hankkia työnantajan ongelmiin - jos haluat.

Monella alalla toimitaan paljon joustavammin. Esim. Tilinpäätösten kanssa työskentelevät voivat joutua tekemään muutamassa kuukaudessa saldoa 200 tuntia, jotka saa sitten yksi yhteen vapaana kesällä ja syksyllä.

Vierailija
12/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tietysti kaikki tekemäsi tunnit kirjaat ylös. Ihmisen ja varsinkin esimiehen muisti on tässä lyhyt. Vaikka hän olisi itse pyytänyt sinua tekemään jotain vaikka jonain viikonloppuna,ei hän sitä enää 2 viikon kuluttua muista ellei sulla ole päivämäärät siitä näyttää.

Sitten kun on näyttää älyttömät työmäärät niin esimiehen puheille. Vaikka olet väsynyt niin yritä pysyä ihan asiali jalka. Eli älä loukkaannu vaikka esimies puolustautuu reagoimalla niin että epäilee sun työntekoa. Pysyt vaan järkähtämättä asisassa että et enää jaksa tällaista työmäärää ja että otat nyt ylityöt rahana tai korvaavina vapaina.

Meilläkin aina esimies lupasi että ylityöt saa ottaa vapaana kun "tää vähän tästä rauhoittuu". Ei vaan meinannut sitä koskaan tulla.

Sanoin sitten kerran että nyt katkee mulla jaksaminen ja joustaminen. Hain sairalomaa alkuun 3 viikoa. Sitä tosin tuli vain viikko kerrallaan mutta hain lisää.

Sitten takas töihin. Annoin ymmärtää että sairastaminen jatkuu mulla koska en o kunnossa eikä työmäärää ole jaettu.

Muuttivat vähän työnjakoa. Olen alkanut kirjoittaa kaikki joustot ja iltaan venymiset ylös. Ne otan vapaana.

Vierailija
13/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko sinulle edes niistä ylitöistä?

On se niin väärin, että toiset joutuvat tekemään enemmän työtä kuin ehtivät, ja sitten on puoli miljoonaa työtöntä, jotka ilomielin tulisivat jatkamaan siitä mitä ap ja muut työhön uupuneet eivät enää jaksa.

Sinulla on nyt kaksi keinoa: 

1. liity ammattiliittoon ja laita sen juristi hoitamaan asiaa puolestasi

2. ota yhteyttä jo tänään AVI:n työsuojeluviranomaiseen ja kerro ylityöongelmastasi.

Kolmas on sitten jo epätoivoinen, eli mene työterveyteen valittamaan unettomuutta ja särkyjä, ja kerro että vähintään viikko menee ennen kuin olet työkunnossa.

Joustaminen ei tarkoita sitä, että laittomasti teetetään ylityötä. Ja kyllä, ylitöistä maksetaan aina lisiä. Se on sitten ihan omaa pöljyyttä, jos tekee palkatonta ylityötä eikä saa siitä edes ylimääräisiä vapaita.

Vierailija
14/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiveajattelua. Minä tein näin, ja työsuojelusta vaan kehotettiin keskustelemaan työnantajan kanssa. Vaikka yhteydenotossani nimenomaan kerroin, että sitä on jo yritetty ja se ei johtanut mihinkään. Monilla firman työntekijöillä saldoa moninkertaisesti yli sallitun, eikä mitään ylityökorvauksia makseta. Laiskoja paskoja ne siellä virastossa on, nostavat virkamiespalkkaa ja pelaavat pasianssia, eivätkä jaksa tehdä hommiaan.

Vierailija
15/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saneeraa itsesi.

Vierailija
16/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä neuvoista. Valvoin yön. Yritän saada yhdet kunnon yöunet, jotta en toimi hätiköidysti. 

ap

Vierailija
17/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella alalla toimitaan paljon joustavammin. Esim. Tilinpäätösten kanssa työskentelevät voivat joutua tekemään muutamassa kuukaudessa saldoa 200 tuntia, jotka saa sitten yksi yhteen vapaana kesällä ja syksyllä.

Nyt on hyvä erottaa, mikä jossain voi olla käytäntö ja mikä on lain mukaan sallittua. Monessa asiantuntijatehtävässä rikotaan työaikalakia todella törkeästi.

Kausityösssä voidaan joissain tapauksissa tehdä paikallinen sopimus, jonka perusteella toteutetaan työaikapankki viikottaisen säännöllisen työajan tasoittamiseksi, mikäli työajassa on suurta kausivaihtelua.

Paikallisesti voidaan sopia myös työajan liukumasta, mutta silloinkin maksimiliukumasaldo voi olla enintään +/-40 tuntia. Liukumat korvataan 1:1

Ylityötä saa lain mukaan olla enintään 138 tuntia neljän kuukauden jaksossa. Vuosittainen ehdoton maksimimäärä ylityölle on 250 tuntia. Ylityöt korvataan joko vapaana tai rahalla, noudattaen ylityökertoimia. 

Jokaiseen ylityöhön vaaditaan erikseen työntekijän suostumus.

Työaikasäädösten rikkomisesta voi olla yhteydessä Aluehallintoviraston työsuojeluun ja tehdä ilmoituksen työaikarikkomuksesta. Viranomaisen velvollisuus on tutkia ilmoitus ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Jos AVI ei tee ilmoitukselle mitään, voi AVI:sta taas tehdä ilmoituksen.

- Eli jos työntekijä haluaa asiasta nostaa numeron, siihen on monia helppoja keinoja, jotka kaikki johtavat siihen, että työnantaja on isoissa ongelmissa.

Vierailija
18/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa ylös työtuntisi ja pyydä luottamusmiestä kysymään, miten etukäteen paperilla sovittu ylityö korvataan. Helppoa.

Nauhoita älypuhelimellasi kaikki keskustelut työpaikalla.

Vierailija
19/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on tosiaan ylityötä vain, jos se on etukäteen ylityöksi työnantajan kanssa sovittu. Ja silloin siitä maksetaan ylityökorvaus. Jos työmäärä syystä tai toisesta kasvaa (esim työkaveri on sairaana tai lomalla ja joudut tekemään oman työsi lisäksi hänekin työt), ei kyse ole ylityöstä, ellei sitä ole ylityöksi etukäteen sovittu.

Olen itsekin alalla, jossa työmäärä kasvaa jatkuvasti. Mitä enemmän ja nopeammin tekee töitä, sitä lyhyemmiksi seuraavien projektien aikataulut sovitaan. Itse ratkaisin ongelman pyytämällä merkittävää palkankorotusta ja perusteena työmäärän lisääntyminen. Sainkin tekemäni ylimääräiset tunnit nk "saldovapaana" ja projektien aikataulut kohtuullistettiin. 

Vierailija
20/27 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ljnxlxknxALN kirjoitti:

Kirjaa ylös työtuntisi ja pyydä luottamusmiestä kysymään, miten etukäteen paperilla sovittu ylityö korvataan. Helppoa.

Nauhoita älypuhelimellasi kaikki keskustelut työpaikalla.

Pienillä työpaikoilla ei ole luottamusmiestä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi