Onko teillä kotona varalla joditabletteja?
Toisesta ketjusta tuli mieleen. Siinä oli tästä Helsingin radioaktiivisuuden noususta. Meillä ei ole, eikä kellään tutulla. Ei ole koskaan ollut edes puhetta.
Kommentit (13)
On. Olen luullut että kaikilla on? Kesällä pitää ostaa uudet kun menee silloin vanhaksi.
On. Sitten kun niille tulee tarvetta, niin niitä ei kuitenkaan saa mistään ilman hyvää tuuria. Apteekkien varastot vain eivät riitä, ihmiset panikoituvat ja näin päin pois. En haluaisi juuri silloin lähteä jodiostoksille. Joditabletit ovat edullisia ja niitä on siinä paketissa sen verran, että riittää omalle perheelle ja lähisukulaisille, joten ei ole iso investointi ostaa niitä lääkekaappiin kaiken varalta. Loput voi kriisitilanteessa myydä naapureille ihan mihin hintaan itse haluaa, ei ne siinä tilanteessa jodia mistään muualtakaan saa.
Mutta, toivotaan ettei näitä koskaan tarvitse.
Meillä on. Ja hiilitabletteja, kyypakkaus...
Mutta ei ole kyllä ilmastointiteippiä tuuletuskanavien tukkimiseen. Pitäisi varmaan hankkia. Eikä paristoja radion pyörittämiseen - eikä kyllä radiotakaan. Eikä vettä talteenotettuna tilapäistä vesikatkosta varten.
Joditabletit eivät mene ikinä vanhaksi. Se on kaliumjodidia ja kalimjodidina pysyy.
Yli 40 vuotiaat eivät hyödy joditableteista. Lapsille suurta hyötyä, mutta ei turhaan pidä ottaa.
Ei ole. Kuten siinä toisessa ketjussakin sanoin niin kaipa pitäisi lapsia varten hommata, aikuisille niistä ei vissiin juuri hyötyä ole. Eikö ne loppuneet silloin fukushimankin aikaan heti apteekeista, ja virallisissa harjoituksissakin kai käynyt ilmi ettei niitä löydy tarvittavan nopeasti?
Saati että asuinpaikkakunnalla en edes tietäisi mihin sitä pitäisi mennä, väestönsuojista ei ole hajuakaan.
Väestösuojista mullakaan ei ole hajuakaan. Onko ne Helsingissä metrotunnelit? Millä ihmeellä mä sinne pääsen jos ilma pöllyää sakeana jotain päästöä?
Vierailija kirjoitti:
Väestösuojista mullakaan ei ole hajuakaan. Onko ne Helsingissä metrotunnelit? Millä ihmeellä mä sinne pääsen jos ilma pöllyää sakeana jotain päästöä?
Siksi sulla juuri pitäis olla se radio tai telkkari, jonka avaat. Kun tulee kriisitilanne, siellä lähetetään hätätiedotus ja ohjeet siitä, miten toimia.
Jokaisella pitäisi olla jonkinlaisia valmiuksia toimia hätätilanteessa, koska sillon yhteiskunnan resurssit vaan eivät riitä huolehtimaan kaikista. Hätäkeskus voi ottaa vain tietyn määrän puheluita ja linjat ruuhkautuvat, ja näin päin pois. Ei kestä kauaa tsekata mikä on itselle lähin väestönsuoja ja miettiä miten toimia jos tulee poikkeustilanne.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö varmasti mihinkä tarkoitukseen ne joditabletit edes on?
Joo. Entäpä itse?
ei ole
asun kahden apteekin välissä ja murtaudun sinne sit jos tulee tarve