Kuntoutustuen hylky
Olen ollut yli 300 päivää sairaslomalla masennuksen takia. Nyt tuli kielteinen päätös eläkeyhtiöltäni kuntoutustuesta. Olen sentään ollut sairaalahoidossakin enkä todellakaan ole työkykyinen. Sairaalasta ehdotettiin ammatillista kuntoutuskurssia. Sinne laitettiin hakemus. Mutta voinko saada kuntoutusrahaa, jos kuntoutustuki hylättiin? Pitääkö nyt sitten mennä työkkäriin ja hakea työmarkkinatukea,vaikka olen edelleen sairaslomalla? Pakko saada jotain rahaa, vuokraan ja muihin pakollisiin kustannuksiin.
Kommentit (25)
Sain kahdesti kieltävän ennen kuin semyönnettiin. Täytyy vain jaksaa kirjoittaa valituksia, ja tarpeeksi hyviä sellaisia.
En pystynyt asaan yksin, olin niin huonossa kunnossa (henkisesti), ja välillä osastolla vaikka sain asua isän luona.
Sossulta.sain 102e/kk.
Kannattaako siis tehdä valitus vai uusi hakemus?
Ja edelleeen: voiko sitä kuntoutusrahaa saada ammatilliselle kuntoutuskurssille, vaikka kuntoutustuki olisikin hylätty? Kuntoutusrahahan on kuntoutustuki + 30 %
Tietääkö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako siis tehdä valitus vai uusi hakemus?
Ja edelleeen: voiko sitä kuntoutusrahaa saada ammatilliselle kuntoutuskurssille, vaikka kuntoutustuki olisikin hylätty? Kuntoutusrahahan on kuntoutustuki + 30 %
Tietääkö kukaan?
Mistä sulla on käsitys, että kuntoutusraha olisi kuntoutustuki + 30%? Tai siis ei mulla ainakaan ole ollut. Kuntoutusraha on ihan oma systeeminsä, eikä siihen tuo kuntoutustuki kuulu. Paitsi jos jostain syystä saat molempia yhtä aikaa, mutta sultahan se kuntoutustuki on jo hylätty.
Uskoisin, että kuntoutusrahaa voi saada, vaikka kuntoutustuki on hylätty. Kuntoutusrahaan ja ammatilliseen kuntoutukseen pitää käsittääkseni olla työkykyisempi kuin kuntoutustuelle. Mutta miksi et kysyisi asiaa Kelasta, soita sinne niin soittavat sulle takaisin. Helppoa. Ja saat ehkä(?) luotettavamman vastauksen kuin täältä.
Kävin jo Kelassa kysymässä, mutta jäi vähän epäselväksi. Muiden ihmisten omakohtaiset kokemukset myös kiinnostaa. Käsittääkseni voin saada siis kuntoutusrahaa, joka on sairauspäivärahan suuruinen.
Kuten joku jo sanoi, jos Kela hylkää kuntoutustuen, niin heti vaan lääkäriltä uutta lausuntoa hakemaan. Päätöksistä ei kannata valittaa, koska siinä menee aikaa. Uutta lausuntoa vaan, niin monta kertaa että se hyväksyttävä päätös tulee.
Mä sain kuntoutustuen heti ensimmäisellä kerralla. Tiedän monia, joilla on vielä enemmän mt-ongelmia ja paljon vakavempiakin kuin minulla, mutta siltikin Kela on heidän hakemuksensa hylänneet, mikä on aivan käsittämätöntä :(