Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntoutustuen hylky

Vierailija
08.03.2016 |

Olen ollut yli 300 päivää sairaslomalla masennuksen takia. Nyt tuli kielteinen päätös eläkeyhtiöltäni kuntoutustuesta. Olen sentään ollut sairaalahoidossakin enkä todellakaan ole työkykyinen. Sairaalasta ehdotettiin ammatillista kuntoutuskurssia. Sinne laitettiin hakemus. Mutta voinko saada kuntoutusrahaa, jos kuntoutustuki hylättiin? Pitääkö nyt sitten mennä työkkäriin ja hakea työmarkkinatukea,vaikka olen edelleen sairaslomalla? Pakko saada jotain rahaa, vuokraan ja muihin pakollisiin kustannuksiin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, mulla oli/on psykoottisen masennuksen lisäksi 2 muuta mt-diagnoosia. Kävin myös sellaisen muutaman päivän ammatillisen kuntoutusselvityksen, mutta se on kai eri asia kuin kuntoutuskurssi. Muista tuista en osaa sanoa mitään, mutta siis ei tuo kuntoutustuki tosiaan mikään läpihuutojuttu ole..vaikka minäkin olen tällä hetkellä kyllä kaukana työkykyisestä.

Vierailija
2/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae enshätään työttömyyskorvausta. Jos aloitat ammatillisen kuntoutuksen, saanet vakuutusyhtiöltä kuntoutustuen koulutuksen ajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea Kelalta ammatillista kuntoutusrahaa, joka on suurpiirtein sama tai vähän parempi kuin kuntoutustuki (materiaalikustannusten korvauksia) jos menet johonkin koulutukseen tai vastaavaan. Ammatillisen kuntoutusrahan hakeminen on vähän helpompaa mutta se on myös vastikkeellinen eli pitää sitoutua siihen koulutukseen tai missä onkin.

Näin ainakin olen ymmärtänyt.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
4/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että yhteiskunta maksaa?

Just.

Vierailija
5/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu heti työkkäriin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi ja hae sit joko Kelalta työmarkkinatukea tai jos sullon liiton päiviä jäljellä ni sieltä sit rahaa. Muuten et saa rahaa mistään paitsi soskusta. Siinä ammatillisen kuntoutuksen päätöksessä menee noin kuukausi ja sit menee viel aikaa ennenku se kurssi alkaa. Sillä aikaa saisit sit työttömyysrahaa ja kurssin ajalta kuntoutusrahaa. Hae myös asumistukea?

Vierailija
6/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä hoitavassa tahossa kukaan neuvo? En tiedä kuntoutusrahasta, mutta sairaslomalla voit olla työmarkkinatuella olematta työmarkkinoiden käytettävissä (en nyt muista mikä termi se oli).

Vierailija
7/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just.

Just just. Mistä se raha tai hoito pitäisi sitten sairaana saada? Jos saa vaikka syövän niin sitten vaan madon ruoaksi jos ei ole itse varaa maksaa kymmenien tuhansien eurojen hoitoja? Yhteiskunta maksaa peruskoulunkin. Just just. Aika perseestä. Ite vois lukea kirjaston kirjoista itelleen koulutuksen.

Vierailija
8/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just.

Just just. Mistä se raha tai hoito pitäisi sitten sairaana saada? Jos saa vaikka syövän niin sitten vaan madon ruoaksi jos ei ole itse varaa maksaa kymmenien tuhansien eurojen hoitoja? Yhteiskunta maksaa peruskoulunkin. Just just. Aika perseestä. Ite vois lukea kirjaston kirjoista itelleen koulutuksen.

Syöpää sairastavilla sentään on kovempi taistelutahto parantua kuin monilla tuntemillani masentuneilla.

T: Itsekin masennuksen voittanut

Vierailija
9/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mietipä hetki, mistä se voisi johtua, numero 8.

Vierailija
10/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin syöpäsairas, vakavasti masentunut HALUAA kuolla.

Vierailija
11/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä hoitavassa tahossa kukaan neuvo? En tiedä kuntoutusrahasta, mutta sairaslomalla voit olla työmarkkinatuella olematta työmarkkinoiden käytettävissä (en nyt muista mikä termi se oli).

Miksi alapeukut? 

Vierailija
12/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustukea voi myös hakea heti uudelleen, uudella B-lausunnolla. Lääkäri osaa kyllä halutessaan tehdä paremman ja perusteellisemmin version. Tai vaihda lääkäriä.

Vierailija
13/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin syöpäsairas, vakavasti masentunut HALUAA kuolla.

Korkeintaan luulee haluavansa. Se pienempi osa heistä, joka oikeasti haluaa kuolla, myös kuolee. Traagista.

Vierailija
14/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, uutta hakemusta vaan perään! Haet pätevät paperit asiansa osaavalta psykiatrilta. Etsi sellainen joka osaa vähän liioitella yhtä jos toistakin asiaa (=on kirjallisesti lahjakas ja mielikuvitusrikas!) Näin minä sain aika nopeastikin "pysyvän" työkyvyttömyyseläkkeen.

Sitten tällä odotusajalla menet ilmoittautumaan työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, joka ei voi tällä hetkellä ottaa työtä vastaan, sullahan eläkeprujut vetämässä! Työttömyyskorvasuta saat mikäli olet siihen oikeutettu, jos et ole, niin sitten sosiaalitoimistoon. Muistat vaan kertoa näissä virastoissa, että se eläkehakemus on vireillä, niin ne eivät sinua töihin/tms väkisin pakota.

Vierailija
15/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just.

Syöpää sairastavilla sentään on kovempi taistelutahto parantua kuin monilla tuntemillani masentuneilla.

T: Itsekin masennuksen voittanut

Aika erikoista ettet muista miltä masennus tuntui, jos olet sen selättänyt. Vai oliko masennuksesi "lievää alakuloa"? Vakava masennus poistaa kokonaan ihmisen taistelutahdon. Sitä vastaan on vaikea elää.

Vierailija
16/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli jo usean sivuinen perusteellinen B-lausunto, sairaalan psykiatrin kirjoittamana. Hoitaja vielä kehui kyseistä psykiatria ja sanoi, että hän osaa kirjoittaa perusteellisia B-lausuntoja. Hylky tuli silti :(

Mutta hyvä, jos pääsisin ammatilliselle kuntoutuskurssille ja sitten saisin kuntoutusrahaa (?) eikä tarvitsisi pelkän työmarkkinatuen turvin maksella kallista vuokraa ja elämistä. 

Ap

P.S Ihan mielelläni maksaisin omalla työnteolla kaiken, mutta kun työnantajat eivät huoli minua töihin. Tai joskus ovat huolineetkin, mutta olen saanut potkut aika nopeasti, vaikka olen ahkera ja tunnollinen työntekijä. Ei vain työkykyä ole, että selviäisin työtehtävistä. 

Vierailija
17/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tapaus. Mikä yhtiö oli kyseessä? Kuulostaa oudolle, että hylkäsivät, vaikka on hyvät perusteet. Voiko siitä valittaa? Oletko miettinyt jotain koulutusta? Ymmärrän ja varsin hyvin tiedän, että masentuneena voi olla vaikea suunnata katsetta tulevaan, mutta se silti voisi olla hyvä asia. Tietenkin omien voimien mukaan. Kelalla on myös tosi mielenkiintoisen kuuloisia kuntoutuksia. Olisin itse halunnut mennä sellaiselle, mutta olin kai heidän mielestään liian masentunut. Nyt etsin uutta ammattia.

Vierailija
18/25 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä Varma. Olin ennen sairaslomaa opiskelija ja opinnot vielä kesken. Haluaisin suorittaa ne loppuun. Nyt en ole pystynyt vuoteen opiskelemaan. 

Vierailija
19/25 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/25 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että tietääkö kukaan, voiko kuntoutusrahaa saada, vaikka kuntoutustuki olisi hylätty?