Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranulkoiluttajat, kertokaa! Miten vastaantulijan tulisi oikeaoppisesti suhtautua narussa olevaan koiraan?

Vierailija
08.03.2016 |

Pitääkö katsoa toiseen suuntaan, eli ei olla huomaavinakaan koiraa?

Mun tulee katottua monta kertaa vastaantulevaa koiraa jopa suoraan silmiin, kun ne vaan on niin söpöjä otuksia. Siis vaan katson niitä ohi kulkiessani ja hymyilen niille. Jotkut koirat meinaavat ruveta hyppimään mua päin. Mutta onko tämä väärä tapa, kun aika moni koiranomistaja katsoo ynseästi mua.

Pitäskö mun vaan olla huomioimatta vastaantulevia koiria?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tehdä aivan niin kuin haluat. On koiranomistajan tehtävä tuntea ja hallita koiransa reaktiot.

t. koiranomistaja

Vierailija
2/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mielellään katso silmiin, koira voi ottaa sen uhkana. Jos katseenne kohtaavat, käännä pääsi ja katseesi nopeasti muualle - tämä on rauhan ele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koirien kielellähän haastat tuijottamalla ja jopa näyttämällä hampaitasi hymyillessäsi, eli ei hyvä. Mutta omistajan tehtävä pitää koira kuitenkin aisoissa eli kävelet vaan ohi niin kuin tähänkin asti.

Vierailija
4/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koirani rakastaa kaikkia ihmisiä ja yleensä katsoo vastaantulevia ihmisiä silmiin ja jos vastaantulija hymyilee saattaa se juurikin innostua ja haluta tervehtiä. Mutta kyllä minä saan sen pidettyä vieressäni. Eli ihan ok katsoa koiraa, omistajan vastuulla hallita koiransa

Vierailija
5/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilemättä tuijota vapaitasi, kuten muutenkin kun kohtaat muita.

Vierailija
6/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on jos ei reagoi mitenkään. Erityisesti jos näet pennun jota koulutetaan ei saisi koiraa huomioida, menee muuten hyvä harjoitushetki pieleen.

Vierailija
7/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun asiasi suhtautua yhtään mitenkään. 

Menet juuri siten ohi kuin haluat. Saa hymyillä, nauraa, kiinnittää koiraan huomiota tai olla kiinnittämättä. Kaikki käy ja pitääkin käydä. 

t. koiranomistaja

Vierailija
8/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sinun asiasi suhtautua yhtään mitenkään. 

Menet juuri siten ohi kuin haluat. Saa hymyillä, nauraa, kiinnittää koiraan huomiota tai olla kiinnittämättä. Kaikki käy ja pitääkin käydä. 

t. koiranomistaja

Tuo on juuri sitä suhtautumista.

Vierailija
9/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanon kuin muutkin, eli saat katsoa tai olla katsomatta, on koiranomistajan asia pitää koiransa hallinnassa. Toki helpompaa se sellaisen hymyillen kohti tulevasta ihmisestä innostuvan koiran tai ohikulkijoita pelkäävän koiran omistajalle on, jos ohikulkija ei kiinnitä koiraan mitään huomiota. Mutta niin kauan kuin et fyysisesti koske koiraan tai ala höpöttämään koiralle, voit tehdä mitä haluat. Tietenkin jos koiralla ja omistajalla on selkeästi esimerkiksi ohitus/kontaktiharjoitus menossa (omistaja käskyttää koiraa, mahdollisesti palkkaa namilla tms) on parempi mennä ohi vaan sen suuremmin tuijottelematta.

Mukavaa, että joku miettii tällaisiakin asioita :)

Vierailija
10/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et kävele päälle, huutele törkeyksiä tai hyökkää käpälöimään koiraa ilman lupaa, niin kelpaa mulle.

Vierailija
11/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee hirveästi mitään. Meillä on hirvittävän ihmisystävällinen koira, joka haluaa olla kaikkien kaveri. Se on aina innoissaan tervehtimässä vastaantulijoita, heiluttaa häntää ja kerjää rapsutuksia. Aivan liian moni vastaantulija on innoissaan ruvennut rapsuttelemaan, ja nyt on täysi työ pitää hauva poissa ilmeisen koirapelkoisten ihmisten luota. Se kun mieltää jokaisen vastaantulijan ylimmäksi ystäväkseen.

Vierailija
12/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Eli ihan oikein oon tehnytkin ja teen jatkossakin. Ehkä kuitenkaan en hampaita vilauttele enää. :D Kiitos vastauksista. Ap

Vierailija
13/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun koiria ainakin saa katsoa ja olen iloinen, jos joku antaa niiden tervehtiäkin, koska koirat tykkää siitä niin paljon! Toinen koirani on sellainen kaikkia rakastava pusuttaja, joka varmasti nuolee kädet märäksi tervehtijältä, jos päästää luokseen (on opetettu niin ettei mene luokse ennen kuin annan luvan) :) Toinen ei niin välitä, mutta se sitten vaan odottelee rauhallisesti ja antaa silittää jos ihminen haluaa. 

Miinusta näihin ei mitään yleisiä sääntöjä ole, koska koiria ja omistajia on niin erilaisia. Kyllä koiria nyt katsoa saa, mutta jos se koira alkaa kovasti haukkua tai jännittyä niin ehkä ei tuijottaa kannata. Lähempää tuttavuutta ei  kannata tehdä ellei sekä koira että omistaja vaikuta siltä että se on tervetullutta. Ei siihen yleensä sanoilla kysymistäkään tarvita - kyllä sen koiran ja ihmisen eleistä näkee miten on yleensä. 

Vierailija
14/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin monet aiemmatkin ovat vastanneet, eli menet vaan ohi niinkun susta parhaalta tuntuu.

Semmoista itse toivoisin kuitenkin (nyt kun kysyttiin), että minua ja koiraa "kohdeltaisiin" samalla tavalla kuin muitakin vastaantulijoita, eli on ihan kohteliasta väistyä tai tehdä tilaa esim. kapealla polulla. Viikoittain kohtaa tähän ilmiöön, että koiraton ehkä ajattelee olevansa parempi kuin koira ja sen omistaja, eli jyrätään keskellä polkua ja meidän sitten koiran kanssa pitäisi rämpiä pöpelikössä. Oli siis vastaantulijalla koira tai ei, ohitustilanteen voisi tehdä silleen nätisti, että kaikki mahtuisivat olemaan polulla, eikä niin että toinen joutuu väistämään esimerkiksi puskaan tai lumihankeen.

Vierailija
15/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa koirista on tavallisia, hyvin sosiaalistettuja perhekoiria, joille pissalenkit ovat päivän kohokohtia. Ne ovat siis myönteisellä tuulella, tykkäävät ihmisistä ja huomiosta, ja ovat tottuneet siihen että niitä katsellaan. Taajama-alueella on hyvin vähän koiria, jotka reagoisivat aggressiivisesti siihen että ihminen katsoo niitä, koska sellaisen koiran kanssa on hyvin vaikea kohdata muu maailmaa kolme kertaa päivässä ja näitä koiria pyritään yleensä sosiaalistamaan ahkerasti. Poikkeuksena aggressiiviset, luonnevikaiset ja päihdeongelmaiset pikkurikolliset, joista on hauskaa että se huonosti hoidettu ja säikyksi peloteltu koiraparka irvistelee jokaiselle, siinä tuntee itsensäkin vähän kuin pelottavaksi kaveriksi.

Että suhtaudu miten haluat tai ole suhtautumatta, omistaja huolehtii kyllä koirastaan. Hymyilemällä ja katsomalla silmiin otat sen riskin, että joku sesse rakastuu sinuun etkä seuraaviin vuosiin voi ohittaa sitä ilman rapsuttelua ja kehumista. :)

Vierailija
16/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niinkuin meiän Savosta haettu Musti (karjalankarhukoiran ja pystykorvan risteytys). Elä oo milläskään, ja paenele vuan häntä vinkuralla toprakkaasti ohi. Jos toinen koira ottaa kontaktia, voihan sitä taputtaa, mutta muuten mene ohi ja nenä maassa sivuilles vilkuilematta.

Musti saattaa oikein muhevassa tapauksessa nuhkasta persausta, että onko tämä potentiaalinen naisiin pääsy, mutta jos se on poika, jatketaan matkaa. Ei tule riitoja eikä rähinöitä, Mustia kun ei kiinnosta.

Vierailija
17/17 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta katsejutusta vastaan sitä samaa kuin muutkin: tee niinkuin itselles hyvältä tuntuu :)

Joskus vaan meinaa ärsyttää kävelijät, jotka ei voi tuumaakaan poiketa valitulta linjalta, vaan painelevat kyynärpäät kolisten ohi. Itsella on tosi innokas nuori koira, jonka kanssa jokainen ohitus on vielä harjoitus. Yritetään ohittaa nätisti muut aivan tien reunassa, koira mun jalan vieressä ja minä koiran ja ohitettavan välissä eli selvästi yritän ottaa väliä. Tilannetta ei kuitenkaan helpota se, että ohitettava painaa ihan iholle, vaikka tilaa ois toista metriä mennä sivumpaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan