Opettajat ja vanhemmat, pysykää aikatauluissa kiitos!
Rasitti kyllä taas niin, kun meillä oli vanhempainvartit. Opettaja laittoi nettiin ajat ja niitä oli tyyliin kahtena viikkona muutama aika aamuisin ja kaikki muut ajat keskellä päivää. Yritimme miehen kanssa sumplia ajoista kaikkein parhaimman, kun halusimme molemmat päästä juttelemaan opettajan kanssa. Ajat ovat todella lyhyitä, kuten nimikin sanoo. Valitsimme jäljellä olevista aamuajoista yhden meille sopivan, ja katsoin vielä, että aika loppuu tyyliin 9:00, ehdin vielä bussiin joka lähtee 9:10 ja kokoukseen, joka alkaa 10:00. Seuraavalla bussilla en enää olisi ehtinyt. Tulimme paikalla ajoissa ja siellä oli vielä edellinen keskutelu menossa. Odottelimme siinä, ja meidän aikamme olisi pitänyt jo alkaa, mutta siellä vain jatkoivat juttelua. Menimme lähemmäs vähän sen näköisinä, että josko pääsisimme, mutta ei, edelliset vain puhua papattivat. Lopulta oli pakko koputtaa lasiin, kun olivat jo lähes 10 min yli oman aikansa (meidän ajasta tässä vaiheessa enää puolet jäljellä). Sitten alkoivat hiljakseen nousta ylös ja yhä vain suu kävi ja jatkoivat juttua. Pääsimme siinä vaiheessa sisään, kun meidän ajastamme oli enää reilu 5 min jäljellä. Olisi ollut ihan asiaakin, ja olimme ihan varta vasten poissa aamun ekoista palavereista molemmat, että pääsimme juttelemaan. Mun oli pakko lähteä kun meidän aikamme loppui, ja siinä jäi paljon asioita kuulematta. Oikeasti rasittaa, miten itsekästä porukka on!
Kun nuo joka tapauksessa ovat keskellä päivää, merkitsee tuo suurimmalle osalle poissaoloa töistä. Kaikki eivät myöskään liiku töihin autolla, joten minuuttiakaan ei voi myöhästyä, tai jäät bussista. Ärsytystä lisäsi, että tuo äiti, joka siellä puhua papatti on kotiäiti/iltatöissä, eli näkee opettajaa joka iltapäivä kun hakee lapsensa, ja varmasti muitakin tilaisuuksia on rupatteluun, kuin toisten ajalla puhuminen. En tajua miksei opettaja itse katso kelloa kun ajat on selkeästi varattu minuutin tarkkuudella.
Otti siis ihan kunnolla päähän, ja vetoankin kaikkiin vanhempiin, lopettakaa juttelu ajoissa että seuraava vanhempi ei myöhästy töistä, ja saa puhua itselleen varatun ajan, jota varten on paikalle saapunut varta vasten! Kaikki eivät ole vapaita kotiäitejä!
Kommentit (36)
No syy on niiden lörppöjen ketkä suu vaahdossa puhuivat jannikan koulumenestyksestä. Ope ei tdn kertakaikkiaan päässyt väliin kun tykitivät menemään. Otan aina sen vikan iltapäiväajan tai ekan aamuajan, olen tarkkaavainen ja nopsa kun tulevat valittaviksi.
Laita ap s.postia tai soita niin saat asiat sselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on valitettavasti joka open painajainen :( Mieti jatkossa vähän vähemmän omaa napaasi ja enemmän lapsesti tarpeita. Et mitenkään voi tietää millaisia asioita siinä edellisessä tapaamisessa on käsitelty ja miksi tapaaminen on meni yliajalle. Ei ope sitä varmasti tahallaan tehnyt.
Todella huolestuttavalta kuulostaa, jos vanhempainvarttiin osallistuminen on kymmenestä minuutista kiinni. Miten lie lapsen tarpeisiin vastaaminen kotona, jos päivän aikataulu on noin tiukka?
Anteeksi, mutta sinulla ei ole mitään tietoa siitä miten omanapainen minä olen tai en ole, joten jätän tuon omaan arvoonsa. Kaikkien työt eivät jousta tuolla tavalla, vaan palavereissa on syytä olla, matkapäiviä tulee ja sitä se nyt vain on. Lapset kyllä haetaan hoidosta viimeistään klo 16, mutta virka-aikaan päivisin mulla valitettavasti on minuuttiaikataulu, ja sen ajan päivästäni olen "myynyt" työnantajalle, ja mun pitäisi myös työntantajan käytössä olla. On hyvää joustoa että sain sovittua sen vanh.varttiajan työajalle, mutta enpä tiennyt että pitää sopia myös 30 min myöhästymisvara siihen perään!
Jotenkin ihan käsittämätön tuo sinun ajatuksesi. Iltaisin on eri asia, mutta sori vaan, päivisin sen jälkeen kun siirryin kotiäidistä työssäkäyväksi, mun ei ole mahdollista hengailla koululla sovittua pitempään vaikka kuinka tahtoisin. Enköhän mä panosta tuohon vanhempainvarttiin juuri sen verran kun olen open kanssa etukäteen sopinut, tuon tietyn kellonajan olen varannut tapaamiseen, ja silloin oletan tapaamisen olevan.
Voit itse miettiä kuka on itsekäs, jos ajattelet, että voisin vain "hengailla" siellä tapaamisessa miten tykkään, mennä bussipysäkille, ja varmaan kyllä se kiltti bussikuski odottaisi mua sen 10 minuuttia ja sen jälkeen palaverin muut osallistujat odottaisi mua myös 20 minuuttia. Ja varmaan mun aamulento kans odottais mua puoli tuntia kun mähän oon maailman napa...
Koulukiusaamiseen suhtaudun erittäin vakavasti. Tahtoisin, että siitä puhuttaisi paljon, paljon enemmän kuin nykyisin, eikä hyssyteltäisi asiaa. Jokainen kuitenkin puhuu omista asioistaan sen oman, itselle varatun tapaamisen ajan, ja lisätapaamisia varmaankin sovitaan sen mukaan, jos on vakavia ongelmia, joista pitää keskustella lisää. Ei voi lähtökohtaisesti odottaa, että seuraava ajan varannut kyllä odottaa, jos "mun" asia on tarpeeksi tärkeä. Kun ei se vain mene niin.
Oikeesti, et voi vaatia minuuttiaikataulua missään! Suurin piirtein kaikki ovat joskus myöhässä: junat, lääkärit, bussikuskit, kampaajat, posteljoonit
Älä mene tapaamiseen jos ei ole aikaa joustaa tai ota vapaapäivä.
Mä odotan useimmiten lääkäriä puoli tuntia vaikka on varattu aika ja silti ymmärrän että kaikki ei mene niinkuin suunnitelee, kukaan ei varmaan tahallaan ole myöhässä aikataulusta
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa joku jos olen väärässä mutta ymmärtääkseni ope saa palkan vaan 15- 20 min noista vanhempain varteista. Ja kaippa sen täytyy ne omatkin muksut hoidosta hakea...
Vanhempainvartit kuuluu luokanopettajan ja luokamvalvojan perustyöhön. Nimi vartti pitäisi muuttaa 45 minuuttisiksi. Sen ne kestävät. Itse olen tarjonnut vartteja kello 7.45 ja ruokatunniksi sekä kello 16.00 alkaen aina viiteen asti. Suosituimpia ovat nuo aamuajat sekä ruokatunti. 16.00 jälkeen monikaan vanhempi ei ole tullut.
Muuten noin yleensä jos ja kun et itse ole opettaja niin et tiedä mitä opettajan työ on eli älä kirjoita asioita totena kun et asiaa oikeasti tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa joku jos olen väärässä mutta ymmärtääkseni ope saa palkan vaan 15- 20 min noista vanhempain varteista. Ja kaippa sen täytyy ne omatkin muksut hoidosta hakea...
Joo täytyy, mutta kyse on kuitenkin vain noin kahdesta viikosta keväisin (meillä näitä ei pidetty syksyllä, varmaan olisi pitänyt mutta ope oli muutenkin vähän "ei niin justiinsa"). Eli jos nyt kahtena viikkona pystyisi järjestämään niin, että mies hakee lapset hoidosta, jos tämä opevaimo ne kaikkina muina aikoina vuodessa hakee. Ja joo, opeissa on yksinhuoltajia yms myös, mutta kaikki opet eivät kuitenkaan ole.
ja ps. Meidän open lapset ovat jo yläkouluikäisiä, eli lasten hakuun vedoten ei olisi ongelmaa pitää ilta-aikoja.
Olen alakoulunopettaja. Työpäiväni alkavat päivittäin siinä seitsemän - puoli kahdeksan aikaan. Luen Wilman, ehdin ehkä vastaamaan akuuteimpiin viesteihin, kirjaan poissaolijat, laitan taululle päivän ohjelman, haen työvälineet esimeksiksi matematiikan uutta asiaa varten varastosta luokkani jne. Tämän jälkeen opetan viidestä kuuteen tuntiin. Näiden tuntien suunnittelut olen tehnyt edellisenä päivänä. Opetuksen jälkeen on aika keskusteluille (siis silloin kun niitä on). Keskusteluja jaksaa yhdessä päivässä maksimissaan jokusen kerrallaan. Niihinkin olen varautunut toki ennelta, kerrannut oppilaan kouluasiakirjoja, käynyt läpi aiemmin tehtyjä kokeita, pohtinut polttavimmat oppilasta koskevat asiat valmiiksi jne. Keskusteluiden jälkeen kello on ehkä neljä tai vähän yli viisi. Olen tuolloin jo aivan poikki. Koko ajan on täytynyt "painaa täysillä", ensin oppilaiden kanssa ja sitten vielä keskusteluissa. Minulla on kuitenkin seuraavan päivän oppituntien sisällöt vielä suunnittelematta. Saatan toki tietää tuntien aihepiirit, mutta varsinaiset tuntien sisällöt tulee vielä rakentaa. Lapsi kun ei opi pelkästään kuuntelemalla tai lukemalla itse. Oppitunneissa tulee olla vaihtelevuutta, liikettä, kokemuksellisuutta jne. Oppituntien suunnitteluun menee aikansa. Ai niin, yhdestä lapsestahan minun piti vielä laittaa viestiä kotiin. Sen kun vielä kirjoitan, niin kello rientää eteenpäin hyvän matkaa. Tapahtumien kirjoittaminen kun vie enemmän aikaa kuin osaisi edes kuvitella. Täytyy miettiä, mitä kirjoittaa ja miten asian ilmaisee, täytyy kirjoittaa koko tapahtuma ja pohtia vielä, miten väärin vastaanottaja voi pahimmillaan tekstin ymmärtää. Sillä huonosti kirjoitetusta viestistä ei hyödy kukaan. Tätä jatkuu siis useampi viikko. Näiden päivien ohella täytyy muistaa vielä ne kaikki koulun sisäiset asiat, kuten seuraavan vuoden kirjatilaukset, työturvallisuuskansioiden päivittämiset, koulun kirjaston järjestämiset -mitkä milloinkin. Jos minulta kysyttäisiin, miksi en voisi tavata vanhempia ilta-aikaan, vastaisin, että se ei olisi reilua oppilasta kohtaan. En ole illalla enää parhaillillani. Kuuden aikaan illalla olen jo viettänyt 10 tuntia työpaikallani. Ehkä jo neljättä tai viidettä päivää peräkkäin. Koen, että oppilas ja huoltajakin ansaitsee keskustelussa opettajan, joka on jaksanut paneutua lapsen aisoihin ja on keskustelussa todella mukana. Mielestäni on harmillista, jos vanhempi/vanhemmat kokevat oman työnsä arvokkaammaksi kuin oman lapsensa koulukuulumiset. Tiedän, että asia ei ole vanhempienkaan puolelta aivan näin mustavalkoista -on yksinhuoltajia, reissutyöläisiä jne. Tämän toki ymmärrän. Kyse on kuitenkin vain kerran vuoteen tapahtuvasta, lapsen näkökulmasta todella tärkeästä keskustelusta. Onko tämä yksi aika nyt niin mahdoton teille?
Vierailija kirjoitti:
Laita ap s.postia tai soita niin saat asiat sselväksi.
Öö, miksi ap: n pitää hoitaa asiansa sähköpostilla, jos häntä edellinen lörpötteli yliaikaa? En käsitä. Eikö tämä edeltävä mamma voinut hoitaa loppuja asioitaan spostilla? Tosi reilukerho.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy, mutta kyse on kuitenkin vain noin kahdesta viikosta keväisin (meillä näitä ei pidetty syksyllä, varmaan olisi pitänyt mutta ope oli muutenkin vähän "ei niin justiinsa"). Eli jos nyt kahtena viikkona pystyisi järjestämään niin, että mies hakee lapset hoidosta, jos tämä opevaimo ne kaikkina muina aikoina vuodessa hakee. Ja joo, opeissa on yksinhuoltajia yms myös, mutta kaikki opet eivät kuitenkaan ole.
ja ps. Meidän open lapset ovat jo yläkouluikäisiä, eli lasten hakuun vedoten ei olisi ongelmaa pitää ilta-aikoja.
Olen alakoulunopettaja. Työpäiväni alkavat päivittäin siinä seitsemän - puoli kahdeksan aikaan. Luen Wilman, ehdin ehkä vastaamaan akuuteimpiin viesteihin, kirjaan poissaolijat, laitan taululle päivän ohjelman, haen työvälineet esimeksiksi matematiikan uutta asiaa varten varastosta luokkani jne. Tämän jälkeen opetan viidestä kuuteen tuntiin. Näiden tuntien suunnittelut olen tehnyt edellisenä päivänä. Opetuksen jälkeen on aika keskusteluille (siis silloin kun niitä on). Keskusteluja jaksaa yhdessä päivässä maksimissaan jokusen kerrallaan. Niihinkin olen varautunut toki ennelta, kerrannut oppilaan kouluasiakirjoja, käynyt läpi aiemmin tehtyjä kokeita, pohtinut polttavimmat oppilasta koskevat asiat valmiiksi jne. Keskusteluiden jälkeen kello on ehkä neljä tai vähän yli viisi. Olen tuolloin jo aivan poikki. Koko ajan on täytynyt "painaa täysillä", ensin oppilaiden kanssa ja sitten vielä keskusteluissa. Minulla on kuitenkin seuraavan päivän oppituntien sisällöt vielä suunnittelematta. Saatan toki tietää tuntien aihepiirit, mutta varsinaiset tuntien sisällöt tulee vielä rakentaa. Lapsi kun ei opi pelkästään kuuntelemalla tai lukemalla itse. Oppitunneissa tulee olla vaihtelevuutta, liikettä, kokemuksellisuutta jne. Oppituntien suunnitteluun menee aikansa. Ai niin, yhdestä lapsestahan minun piti vielä laittaa viestiä kotiin. Sen kun vielä kirjoitan, niin kello rientää eteenpäin hyvän matkaa. Tapahtumien kirjoittaminen kun vie enemmän aikaa kuin osaisi edes kuvitella. Täytyy miettiä, mitä kirjoittaa ja miten asian ilmaisee, täytyy kirjoittaa koko tapahtuma ja pohtia vielä, miten väärin vastaanottaja voi pahimmillaan tekstin ymmärtää. Sillä huonosti kirjoitetusta viestistä ei hyödy kukaan. Tätä jatkuu siis useampi viikko. Näiden päivien ohella täytyy muistaa vielä ne kaikki koulun sisäiset asiat, kuten seuraavan vuoden kirjatilaukset, työturvallisuuskansioiden päivittämiset, koulun kirjaston järjestämiset -mitkä milloinkin. Jos minulta kysyttäisiin, miksi en voisi tavata vanhempia ilta-aikaan, vastaisin, että se ei olisi reilua oppilasta kohtaan. En ole illalla enää parhaillillani. Kuuden aikaan illalla olen jo viettänyt 10 tuntia työpaikallani. Ehkä jo neljättä tai viidettä päivää peräkkäin. Koen, että oppilas ja huoltajakin ansaitsee keskustelussa opettajan, joka on jaksanut paneutua lapsen aisoihin ja on keskustelussa todella mukana. Mielestäni on harmillista, jos vanhempi/vanhemmat kokevat oman työnsä arvokkaammaksi kuin oman lapsensa koulukuulumiset. Tiedän, että asia ei ole vanhempienkaan puolelta aivan näin mustavalkoista -on yksinhuoltajia, reissutyöläisiä jne. Tämän toki ymmärrän. Kyse on kuitenkin vain kerran vuoteen tapahtuvasta, lapsen näkökulmasta todella tärkeästä keskustelusta. Onko tämä yksi aika nyt niin mahdoton teille?
Uskon, että päiväsi tuntuvat raskailta, mutta niin tuntuvat monien muidenkin työpäivät. En tässä viitsi edes kuvailla omia työpäiviäni asiakkaideni kanssa, ei sellainen vertailu auta ketään. On tiettyjä aloja, joilla työ on parhaimmillaan leppoisaa, mutta on myös paljon aloja, joissa se on kaukana rauhallisesta. Me tietotyöläiset yleensä teemme sen n. 10 h päivän (riippuen lastenhoitokuvioista, lasten iästä ym), tulemme kotiin, olemme illan lasten kanssa, ja kun lapset on saatu unille, jatkamme töitämme illan. Viikonloput menevät pahimmillaan samaa rataa. Vieläpä toivotaan, että työtunteja lisättäisiin, jotta tuottavuus kasvaisi. Nyt jo ollaan joillain aloilla tässä, että vaikka paperissa lukisi 40 h viikossa, se on käytännössä 60-80 h/vko.
Minulla on useampi lapsi, kaikilla on omia "tärkeitä" juttuja, ja tuo vanhempainvartti ei ole se ainoa juttu vuodessa, jolloin pitää joustaa töistä. On hyödytöntä väittää, että kyse olisi vain kerrasta vuodessa. Tosi asiassa venyn ja joustan jo joka päästä töiden ja kotielämän kanssa. Saan asiat hoidettua, koska pidän aikatauluista kiinni. Jos olen sopinut tapaamisen esim klo 8:30, oletan, että se alkaa silloin, eikä sitten joskus klo 9 jälkeen jos muut eivät vaivaudu paikalle. Miksi edes aikoja varataan, jos openkin mielestä niistä ei tarvitse oikeasti välitää? Onko opelle siis ok, jos mun aikani olis ollut klo 14, mutta tulenkin paikalle klo 15, ja puhunkin tunnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on valitettavasti joka open painajainen :( Mieti jatkossa vähän vähemmän omaa napaasi ja enemmän lapsesti tarpeita. Et mitenkään voi tietää millaisia asioita siinä edellisessä tapaamisessa on käsitelty ja miksi tapaaminen on meni yliajalle. Ei ope sitä varmasti tahallaan tehnyt.
Todella huolestuttavalta kuulostaa, jos vanhempainvarttiin osallistuminen on kymmenestä minuutista kiinni. Miten lie lapsen tarpeisiin vastaaminen kotona, jos päivän aikataulu on noin tiukka?
Anteeksi, mutta sinulla ei ole mitään tietoa siitä miten omanapainen minä olen tai en ole, joten jätän tuon omaan arvoonsa. Kaikkien työt eivät jousta tuolla tavalla, vaan palavereissa on syytä olla, matkapäiviä tulee ja sitä se nyt vain on. Lapset kyllä haetaan hoidosta viimeistään klo 16, mutta virka-aikaan päivisin mulla valitettavasti on minuuttiaikataulu, ja sen ajan päivästäni olen "myynyt" työnantajalle, ja mun pitäisi myös työntantajan käytössä olla. On hyvää joustoa että sain sovittua sen vanh.varttiajan työajalle, mutta enpä tiennyt että pitää sopia myös 30 min myöhästymisvara siihen perään!
Jotenkin ihan käsittämätön tuo sinun ajatuksesi. Iltaisin on eri asia, mutta sori vaan, päivisin sen jälkeen kun siirryin kotiäidistä työssäkäyväksi, mun ei ole mahdollista hengailla koululla sovittua pitempään vaikka kuinka tahtoisin. Enköhän mä panosta tuohon vanhempainvarttiin juuri sen verran kun olen open kanssa etukäteen sopinut, tuon tietyn kellonajan olen varannut tapaamiseen, ja silloin oletan tapaamisen olevan.
Voit itse miettiä kuka on itsekäs, jos ajattelet, että voisin vain "hengailla" siellä tapaamisessa miten tykkään, mennä bussipysäkille, ja varmaan kyllä se kiltti bussikuski odottaisi mua sen 10 minuuttia ja sen jälkeen palaverin muut osallistujat odottaisi mua myös 20 minuuttia. Ja varmaan mun aamulento kans odottais mua puoli tuntia kun mähän oon maailman napa...
Koulukiusaamiseen suhtaudun erittäin vakavasti. Tahtoisin, että siitä puhuttaisi paljon, paljon enemmän kuin nykyisin, eikä hyssyteltäisi asiaa. Jokainen kuitenkin puhuu omista asioistaan sen oman, itselle varatun tapaamisen ajan, ja lisätapaamisia varmaankin sovitaan sen mukaan, jos on vakavia ongelmia, joista pitää keskustella lisää. Ei voi lähtökohtaisesti odottaa, että seuraava ajan varannut kyllä odottaa, jos "mun" asia on tarpeeksi tärkeä. Kun ei se vain mene niin.Oikeesti, et voi vaatia minuuttiaikataulua missään! Suurin piirtein kaikki ovat joskus myöhässä: junat, lääkärit, bussikuskit, kampaajat, posteljoonit
Älä mene tapaamiseen jos ei ole aikaa joustaa tai ota vapaapäivä.
Mä odotan useimmiten lääkäriä puoli tuntia vaikka on varattu aika ja silti ymmärrän että kaikki ei mene niinkuin suunnitelee, kukaan ei varmaan tahallaan ole myöhässä aikataulusta
Ihan tosissasiko ehdotat vapaapäivää tähän? Kun olin kotiäitinä, pystyinkin tekemään noin, ei haitannut, vaikka olisi ollut puoli tuntia myöhässä ajat. Silti en olisi itse kuuna päivänä kehdannut pälättää toisen ajalla, jos olisin omani sopinut tiettyyn aikaan!
Ja joo, on joskus lääkärinajat myöhässä, tässä ei kuitenkaan ollut kyse siitä.
Mutta mä sitten varmaan tulenki seuraavaan vanhempainvarttiin tai muuhun tapaamiseeni esim 45 min myöhässä ja sanon että kaikkihan myöhästyy, bussit ja lääkäritkin.
Minusta myöhästelyssä on kyse siitä, ettei arvosta toisen ihmisen aikaa. Hätätapaukset ovat asia erikseen, mutta on olemassa tietty ihmistyyppi, joka tulee ihan kaikkiin tapaamisiin esim 30 min myöhässä. Puhun nyt heistä.
Meille jäi edellisten vanhempien jälkeen 3 minuuttia aikaa ja meidän jälkeemme tuleva pariskunta oli jo menossa opettajan puheille (sanoivat, että hieno juttu, kun on etuajassa), kun totesin, että sorry, meillä oli aika klo 14.30, me menemme nyt, kun kello on klo 14.42. Tervehdimme, emme istuneet, kysyin, onko jotain erityistä. Ei ollut. Opettaja kysyi, onko meillä jotain kysyttävää. Vastasin, että ei ole. Hyvästelimme ja opettaja totesi, että soittakaa, jos on asiaa.
Seuraava perhe meni vanhempainvarttiin klo 14.45.
Mä olen jakanut vanhempainpuolituntisia hövelisti. Iltapäivälle ja illalle, kysellen milloin vanhemmille sopisi parhaiten..
Hölmö minä! En tajunnutkaan että voin laittaa vartin välein vanhemmat ramppaamaan koululla heti yhden jälkeen!
Ope
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että päiväsi tuntuvat raskailta, mutta niin tuntuvat monien muidenkin työpäivät. En tässä viitsi edes kuvailla omia työpäiviäni asiakkaideni kanssa, ei sellainen vertailu auta ketään. On tiettyjä aloja, joilla työ on parhaimmillaan leppoisaa, mutta on myös paljon aloja, joissa se on kaukana rauhallisesta. Me tietotyöläiset yleensä teemme sen n. 10 h päivän (riippuen lastenhoitokuvioista, lasten iästä ym), tulemme kotiin, olemme illan lasten kanssa, ja kun lapset on saatu unille, jatkamme töitämme illan. Viikonloput menevät pahimmillaan samaa rataa. Vieläpä toivotaan, että työtunteja lisättäisiin, jotta tuottavuus kasvaisi. Nyt jo ollaan joillain aloilla tässä, että vaikka paperissa lukisi 40 h viikossa, se on käytännössä 60-80 h/vko.
Minulla on useampi lapsi, kaikilla on omia "tärkeitä" juttuja, ja tuo vanhempainvartti ei ole se ainoa juttu vuodessa, jolloin pitää joustaa töistä. On hyödytöntä väittää, että kyse olisi vain kerrasta vuodessa. Tosi asiassa venyn ja joustan jo joka päästä töiden ja kotielämän kanssa. Saan asiat hoidettua, koska pidän aikatauluista kiinni. Jos olen sopinut tapaamisen esim klo 8:30, oletan, että se alkaa silloin, eikä sitten joskus klo 9 jälkeen jos muut eivät vaivaudu paikalle. Miksi edes aikoja varataan, jos openkin mielestä niistä ei tarvitse oikeasti välitää? Onko opelle siis ok, jos mun aikani olis ollut klo 14, mutta tulenkin paikalle klo 15, ja puhunkin tunnin?
Pyrin viestilläni vastaamaan lähinnä tuohon "miksi opettajaa ei voi tavata ilta-aikaan" kommenttiin.
Halusit kuitenkin löytää tekstistäni sinun kokemuksiasi vähätteleviä puolia.
Itse pidän tärkeänä sitä, että aikatauluista pidetään kiinni. Voi kun kaikki menisikin niin kuin haluaisin tai kuten alunperin on suunniteltu. Siihen asti menee hyvin, kunnes joku sovittu tapaaminen myöhästyy siitä syystä, että kyseinen huoltaja ei ole saapunut ajoissa paikalle ja tahtoo silti jutella pitkästi. Näin kävi viime keskusteluissa kerran ja se venyi silloin 5min toisen ajan päälle. Tätä pahoittelin kovasti seuraavalle.
Sinulle kirjoitustani kommentoinut: kerrot, että sinulla on monta lasta. Ja että heidän kanssaan täytyy miettiä vähän muutakin kuin vain noita keskusteluja. Minullakin muuten on useampi lapsi. Joten kyllä. Tiedän mistä puhut. Ei arki ole vain työtä -itse sanoitkin tärkeimmän. Harmi puolestasi, että keskustelu ei osunut ajallisesti sovittuun. Opettajan olisi toki täytynyt osata keskeyttää aiempi. Jostakin syystä hän ei sitä kuitenkaan tehnyt. Sitä miksi hän ei sitä tehnyt, emme saa tietää, koska hänellä on asiasta vaitiolovelvollisuus. Tämäkin olisi hyvä muistaa. Asioista kun ei voi saada kokonaiskuvaa, jos siitä voi kuulla tai nähdä vain puolet.
Monella koululla ei saa ilta-aikaan olla. Menee hälyt päälle ja muutenkin siellä ei saisi olla yksin vaan joku toinen ope tai reksi pitää olla paikalla. Eli vartit on pakko pitää ennen koulun alkua ja iltapäivällä. Jos on ap:n tapaan tosi tiukka aikataulu niin opelle voi varmaan laittaa viestiä, että nämä ajat eivät sovi. Meidän lasten tapauksissa opet ovat aina itse sanoneet, että tässä on ehdotuksia, jos mikään ei käy, ottakaa yhteyttä.
Mä muistan omasta kouluajastani 80-luvulla jonkun kaikille mutta yksitellen pidettävän vanhempainvartin tyylisen kehityskeskustelun. Se oli illalla koululla missä olin oppilaana yhdessä kiireisen isäni kanssa, äiti lienee oli iltatöissä.
Opettaja aloitti hersyvästi tyyliin: eihän minnalla ole mitään ongelmaa missään ja siihen välittömästi isä: hyvä, sitten voimme varmaan poistua? Ja sitten läksimme. Muistan kun isä oli tyytyväinen ja sain kotimatkalla mylittleponin applejackin. olin jotain vajaa 10 v.
Vierailija kirjoitti:
Ai nykyäänkö vartit pidetään koulupäivän aikana?
Eikös opeille makseta oppitunnit plus oppituntien ulkopuolisesta ajasta koska vanhempiin kuluu niiin paljon aikaa?
Nytkö se vanhempainaika ryöstetään oppitunnista? Palkanalennus koska työtuntien määrä selvästi pienenee.
Ootko aivan idiootti? Joku opettajien vihaaja taas äänessä, joka kieli pitkällä odottaa seuraavaa keskutelun avausta opettajien palkoista ja lomista?
"Ai nykyäänkö vartit pidetään koulupäivän aikana? Nytkö se vanhempainaika ryöstetään oppitunnista?" PUUSILIMÄ!
Luuletko sä, että se opettaja voi päästää oppilaat kotiin tai välitunnille ja alkaa yhtäkkiä pitämään vanhempainvarttia, kun ei huvita olla koulun jälkeen koululla? Todella vastenmielistä luettavaa, että heität tällaista läppää täällä, vaikka et tiedä asiasta hevon paskaa.
Voisko opettajalla olla vaikkapa hyppytunti keskellä päivää? Tiesitkö, että siitä ei makseta palkkaa, siitä hyppytunnista siis? Onko sulla keskellä työpäivää palkattomia jaksoja monta kertaa viikossa? Oisko millään lailla järkevää, että yrität hoitaa siinä palkattomalla tauolla niitä muita hommia, jotka sun täytyy kuitenkin jossain kohtaa hoitaa?
Yhdenkään vanhemman ei todellakaan tarvitse tulla keskellä päivää koululle palaveeraamaan, vaan opettajat järjestävät keskustelutilaisuuden varmasti kaikille, jotka haluavat tulla, vaikka illalla työpäivän jälkeen. Ei pidä demonisoida koko opettajakuntaa sen vuoksi, että joku harva onnistuu pitämään vanhempainvartin aamupäivällä oppituntiensa välissä. Eikä opettajien kesälomaa sen vuoksi tarvi perua. Vähän kohtuutta siihen kouluvastaisuuteen jo!
Minä tarjoan vanhempainvarttiajat tasan vartiksi ja olen vain tyytyväinen jos ei monelle käy.
Opetusvelvollisuudesta sen verran että ei ole kaikilla 24, vaan alimmillaan 18.
Koulukiusaamiseen suhtaudun erittäin vakavasti. Tahtoisin, että siitä puhuttaisi paljon, paljon enemmän kuin nykyisin, eikä hyssyteltäisi asiaa. Jokainen kuitenkin puhuu omista asioistaan sen oman, itselle varatun tapaamisen ajan, ja lisätapaamisia varmaankin sovitaan sen mukaan, jos on vakavia ongelmia, joista pitää keskustella lisää. Ei voi lähtökohtaisesti odottaa, että seuraava ajan varannut kyllä odottaa, jos "mun" asia on tarpeeksi tärkeä. Kun ei se vain mene niin.