Kumma "levottomuuskohtaus" ??
Onko muilla ollut tälläistä ? Pallean kohdalta puristaa ja kaikki tekeminen jää kesken, yhtäkkiä havahdut pyörimästä sadannen kerran kämppää pitkin ympäri hullun oloisena ? (Minulle käy näin nykyään usein, ainakin kerran päivässä) olen nuori, 17vuotias tyttö. Elämäntilanne tällähetkellä aika stressaava. Ei vaan pysty rauhoittumaan tai keskittymään mihinkään vaan jalat liikkuu kokoajan minne suuntaan sattuu ja pää on ihan tyhjä. Ei ole mielisairauksia mutta suvussa paniikkihäiriötä joten mietin voisikohan liittyä siihen? Muilla tälläistä? Vanhemmat ei ota tosissaan kun kaikki kuulemma kuuluu nuoruuteen, mutta itse en pidä normaalina sitä etten saa edes tiskikonetta tyhjennettyä ilman että havahdun yhtäkkiä taas pyörimästä pitkin kämppää..
Kommentit (5)
Et kai juo liikaa kahvia? Sen kofeiini voi tehdä todella levottomaksi. kahvin vaikutus ei ala vältämättä heti vaan voi tulla puolen tunnin kuluttuakin, jolloin ei välttämättä yhdistä asioita toisiinsa.
Stressi voi tehdä levottomaksi, koita etsiä tapoja rauhoittua, esim. istu alas ja hengitä syvään pari kertaa. Tai venyttele käsiä ylös samalla hengittäen sisään ja sitten laske kädet alas hengittäen ulos.
Kahvia juon aamulla max 1 kupin , harvoin sitäkään kun puolet jää kuppiin kylmenemään. Mua ei oikeestaan auta nää rentoutusharjoitukset, sillon tulee enemmän ahdistusta siitä ettei muka voisi liikkua ...kiitoksia vielä asiallisista vastauksista ja lisää toivotaan :)
Onko sinulla ollut traumaattisia kokemuksia ( koulukiusaamista, perheväkivaltaa, rajuja riitoja...?)? Ruumiillinen levottomuus voi olla ns. korviketoiminto, kun joku ahdistava traumakokemus uhkaa alkaa pyöriä mielessä. Ruumiillisella liikehdinnällä ja toiminnalla saa pysäytettyä sen. Joku voi esim. istua sohvalla, kun hänen mieleensä tulee ahdistava riita äidin kanssa muutaman viikon takaa. Silloin hän kuin huomaamatta nousee sohvalta ja kävelee olohuoneen ikkunan eteen katselemaan ulkona kulkevia ihmisiä tai menee keittiöön ottamaan lasillisen vettä tai rupeaa vaikka lauleskelemaan.
Perheen kesken viimeaikoina ollut paljon riitaa jotka kieltämättä tuo niitä -ei niin hyviä- muistoja mieleen..en ookkaan ennen tota ajatellut ! Traumaattisia kokemuksia kyllä on varsinkin varhaislapsuuden ajoilta. Mitenköhän tätä vois hallita jos mahdollisesti siitä johtuiskin .
Sulla ilmeisesti pyörii ajatukset päässä aika vauhdilla ja sinä niiden mukana? Mene jutteleen vaikka jonkun psykologin kanssa asiasta, tai vaikka ensin lääkärille niin saat lähetteen. Sitten kun saat ajatuksesi järjestettyä niin keskittyminenkin paranee. Ei tuossa välttämättä mitään sairautta ole, pähkäilet ja stressaat vain liikaa.