Jos lapsesi toilailee, syyllistätkö?
Ja jos syyllistät, oletko miettinyt millaiset seuraukset asialla voi olla?
Eräs ystäväni teininä raiskattiin. Ei uskaltanut mennä poliisille eikä lääkärille, kun pelkästi vanhempiensa (lähinnä äitinsä) reaktiota. Kaksi ystävääni pyysivät tuntematonta miestä hakemaan tupakkaa, mies kyllä haki tupakat mutta suostui luovuttamaan ne vasta nurkan takana, sellaisessa paikassa jossa ei ollut muita näkemässä. Molemmat ystäväni kokivat tuossa tilanteessa seksuaalista häirintää ja seksuaalisia tekoja. Eivät uskaltaneet puhua asiasta kenellekään aikuiselle, koska tupakointi on alaikäisiltä kielletty. Monet törmäsivät esimerkiksi nettipalstoilla pedareihin, mutta eivät uskaltaneet sanoa vanhemmille, pelkäsivät että netin käyttö kielletään kokonaan.
Ymmärrättekö, että jos lapset ja nuoret pelkäävät reaktioitasi, niin pedarit ja raiskarit saavat kulkea tuolla vapaana mellestämässä kun vain harva uskaltaa tehdä heistä rikosilmoituksen, koska pelkäävät omien vanhempiensa reaktioita niin paljon?
Olen hyvin onnellinen ollut siitä, ettei itselleni käynyt nuoruudessa mitään vakavaa. En varmasti olisi itsekään uskaltanut omille vanhemmilleni kertoa.
Kommentit (11)
Kyllä mun äitini tuntuu usein syyllistävän. Tiedän, että äiti rakastaa mua, mutta rankka ja ankara lapsuus on jättänyt äitiini jälkensä. Sen takia äitini usein pakoilee vastuuta ja syyllistää.
t. 14v
Ehkä ylipäätään suomalaisessa koululaitoksessa pitäisi olla enemmän terveyskasvatusta ja valistusta siitä, että mitä muut saavat tehdä ja mitä ei saa tehdä, miten kieltäytyä, miten puollustautua, miten hankkia apua jne. Suomessa uhrin syyllistäminen varsinkin seksuaalirikosten yhteydessä on edelleen ihan järkyttävää, toivottavasti tänne kasvaisi nyt uusi järkevämpi sukupolvi joka tuomitsisi rikokset yksiselitteisesti ilman uhrin syyllistämistä. Miksi uhri joutuu kärsimään sen häpeän, jonka pitäisi olla tekijän häpeä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun äitini tuntuu usein syyllistävän. Tiedän, että äiti rakastaa mua, mutta rankka ja ankara lapsuus on jättänyt äitiini jälkensä. Sen takia äitini usein pakoilee vastuuta ja syyllistää.
t. 14v
Silti se syyllistys ei ole sinun vikasi ja äitisi aikuisena on yksin vastuussa omasta käyttäytymisestään. Syyllistämisen kierre pitäisi katkaista nyt. Eikä niin että sinäkin sitten aikanaan syyllistät omia lapsiasi.
Jep ja joskus vielä omat ystävätkin syyllistävät.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja joskus vielä omat ystävätkin syyllistävät.
No sekin! Asennekasvatusta todellakin tarvitaan. Jokainen uhri on liikaa, mutta jokaisella uhrilla on myöskin oikeus saada apua ja tukea.
Vanhempani uskoivat syyllistämisen kasvattavaan vaikutukseen. En tahdo omien lasteni kokevan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani uskoivat syyllistämisen kasvattavaan vaikutukseen. En tahdo omien lasteni kokevan samaa.
Näin! Ja parempi aina niin, että lapset tulevat itse kertomaan tapahtuneista asioista, huolimatta siitä onko omalla toiminnalla ollut mitään syytä tapahtumiin. Ja vanhempien pitää kuunnella syyllistämättä. Muutoin ei pysy yhteys avoinna.
Ainakin minä syyllistin, kun lapsi koulukiusasi eskarissa yhtä samanikäistä poikaa, siitä huolimatta, vaikka asiasta oli miljoona kertaa sanottu mm. tarhatätien toimesta. Enkä tiedä, miksi ei olisi saanut syyllistää, kun kyseessä oli selkeän tahallinen ja harkittu toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä syyllistin, kun lapsi koulukiusasi eskarissa yhtä samanikäistä poikaa, siitä huolimatta, vaikka asiasta oli miljoona kertaa sanottu mm. tarhatätien toimesta. Enkä tiedä, miksi ei olisi saanut syyllistää, kun kyseessä oli selkeän tahallinen ja harkittu toiminta.
No totta kai kiusaajat pitää laittaa kuriin. Mutta oletko kuunnellut lastasi, miksi hän on sortunut tuollaiseen käytökseen? Mitä siinä on taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai kiusaajat pitää laittaa kuriin. Mutta oletko kuunnellut lastasi, miksi hän on sortunut tuollaiseen käytökseen? Mitä siinä on taustalla?
Kuulemma vaan inhosi sitä lasta. Ei asiasta koskaan sen kummempaa saatu irti.
Pitäiskö jo esim 13-vuotiaalla olla mahdollisuus tehdä rikosilmoitus ilman että vanhemmille menee tieto? Luulisi olevan kaikkien etu, että pedarit saadaan kiinni.