Mies syyttää minua siitä, ettei asunto ole järjestyksessä
Ottaa taas niin päähän. Aina on minun vikani, jos on sotkuista. Välillä voisi joku muukin pestä vessan tai imuroida tai laittaa puhtaat pyykit kaappiin!
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä tajua tätä kotitöiden laskemista. Meillä mä teen yleisesti enemmän, koska yksinkertaisesti tykkään tehdä kotihommia ja osaan ne paremmin kuin mun mies. Sitten kuitenkin viikonloppuisin mies tekee melkein kaiken, eli käy kaupassa ja tekee safkat. Mä saan laiskotella. Kaikki isommat siivoukset ja pyykinpesut hoidan arkena työn jälkeen ja teen ihan fyysisesti raskasta työtä. Viikonloppua ei tuhlata kotihommiin. Meillä sujuu hyvin näin. Tietenkin asia ois varmaan eri jos ois lapsia.
Ei ihme, että eroja tulee niin paljon jos ihan oikeasti lasketaan minuutteja tai prosentteja kotitöiden hoidossa.
No kyllä tajuaisit "laskemisen"jos tekisit kaikki vielä viikonloppuisinkin. Eihän sun nyt tarvii valittaa kun mies tekee edes viikonloput ja sä saat laiskotella. Kaikilla ei ole noin hyvin. Ja kun on kyse 2 aikuisen huushollista,ei sitä työtä juurikaan ole, verrattuna lapsiperheen työmäärään. Sulla on asiat hyvin,joten et voi tajuta, miten tiukoilla moni lähes yksin kaikki kotityöt tekevä, töissäkäyvä, pienten lasten äiti on.
Ai muillakin on tuollaista. Minun mies vie roskat ulos ja minä hoidan kaiken muun kotona. Tosin hänen vaatteita en enää ole silittänyt sen jälkeen kun olin puolisen vuotta sitten todella sairaana enkä tehnyt sinä aikana kuin pakolliset kotityöt. Yhtenä päivänä mies otti paitakasansa ja heitti lattialle valittaen kuinka en ole niitä silittänyt. Oli sen verran törkeää käytöstä että päätin että en enää silitä. Nyt saa ihan itse silittää vaatteensa. Tajusi sentään jossain vaiheessa pyytää anteeksi. Tosin kuvitteli ehkä sillä saavansa silityspalvelun takaisin mutta turha toivo. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään vaihda autoon renkaita tai puhdista kouruja lehdistä tai hakkaa halkoja mökillä, joten en pahastu jos mies puolestaan ei pese vessaa tai osallistu ikkunanpesuun tai laita puhdasta pyykkiä viikattuna kaappiin.
Sehän kiva. Mutta entä ne naiset jotka hoitavat nuo kaikki? Tai ne, jotka asuvat kerrostalossa eikä ole kouruja, halkoja eikä renkaanvaihtoa?
Niin ja aina vedetään nuo kerran tai kaksi kertaa vuodessa tapahtuvat ränninputsaukset ja renkaanvaihdot verrannollisiksi esimerkeiksi tiskaamiseen, pyykin- tai vessanpesuun. Ennemmin vaikka kerran vuodessa tapahtuva hopeoiden kiillotus voisi vastata rännien puhdistamista.
Aina näihin ketjuihin ilmestyy "supernaisia" kertomaan kuinka tekevät kaiken itse, myös ns. miesten hommat ja vielä paremmin kuin miehet. Oikeassa elämässä nämä naiset ovat urbaanilegenda. Lisäksi voin sanoa, että esim. renkaiden vaihto kahteen autoon tai omakotitalon + mökin rännien putsaus on sen verran raskas urakka, että siinä saa tehdä aika monta viikkoa pyykkisavottaa tai laittaa ruokaa jotta päästään tasoihin.
Meillä mies vaihtaa kolmeen autoon renkaat kyllä tuosta vaan. Ei taida 20 min. enempää yhteen autoon mennä. Rännit mies puhdistaa sillä välin kun minä pesen talosta lattiat. Ja meidän talo on sentään noin 30m pitkä joten ränniä piisaa. Voisi kuvitella,ettet koskaan ole tehnyt pyykkihuoltoa ja ruuanlaittoa(muuta kun työntänyt kaupan pitsan uuniin) jos luulet niiden olevan jotenkin helpompia kuin esim. renkaan vaihdon.Ps. tarkistin mieheltä, sanoi,että renkaanvaihto kestää 15min./ auto.
Meillä puoliso valitti siitä, miten kamalasti meillä tulee tiskiä ja hän joutuu joka päivä täyttämään ja tyhjentämään tiskikonetta. Minä sanoin että okei, en enää tee tiskiä, niin säästyy hän siltä vaivalta (kotona makailee työttömänä, niin eihän sitä voi jaksaa eikä ehtiä).
Seuraava valituksen aihe oli sitten, että miksei meillä koskaan ole mitään ruokaa. Sanoin, että siitä ruuanlaitosta tulee tiskiä, jota hän ei jaksa laittaa koneeseen ja että saa itse ihan vapaasti tehdä ruokaa niin, ettei tiskiä tule. Äkkiä muuttui ääni kellossa eikä enää ollutkaan maailman isoin asia se, että joutuu pyörittämään tiskikonetta.
Elä noiden kanssa sitten.
Älkää vaan sanoko vitsinä "nainen on tehty miehen kylkiluusta". Ajatelkaa jos kristinuskon perusta olis tämä. Kuten vähän islamissa tuntuu olevan. Siis toi kylkiluu on ihan heitto, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, että joillekin miehille naiset on aina jotain äitejä.
Jos miehellä on sotkuinen asunto ja huonot ruokailutottumukset ja hän muuttaa naisen kanssa yhteen, niin naisesta tulee helposti hänen "äitinsä" eli siivooja ja ruoanlaittaja. Mun ylpeydelle ei sopis sellainen orjuutus ollenkaan. Jos muuttaisin miehen kanssa yhteen, niin katsoisin ensin, miten hän on pärjännyt omillaan, tai jos asuu vielä vanhemmillaan, niin miten paljon osallistuu kotihommiin.
Pelko pois...miehen kanssa tuskin tulet asumaan. Ex-vaimoni sai myös jostain päähänsä tämän, että hän on minun "äitini" vaikka tein paljon kotitöitä ym. Ilmeisesti kaikenlainen huolenpito ja toisen huomioiminen oli hänen mielestään äitinä olemista. Rahani kyllä kelpasivat ja koko ajan sai kuulla valitusta siitä, että tienaan liian vähän. Minä en enää suostu tuollaisen nipottajan, kuin sinä, matkaan enää koskaan.
Onkohan tämä joku viime aikojen trendi naistenlehdissä? No omaa oksaanne sillä vaan sahaatte.
Oliko ex työtä vieroksuva yksilö, vai miksi hän käytti sinun rahojasi? Vai muistatko väärin? Ehkä sittenkin käytit itse omat rahasi?Miehet ilmeisesti luulevat,että joku muu aina käyttää heidän rahojaan, koska miehethän eivät tarvitse ruokaa,pesuaineita, vessapaperia, eivätkä kattoa päänsä päälle. Naiset vain tarvii tälläistä humpuukia, miehet ei kuluta mitään.
Sopikaa, että nainen tekee ns kotityöt ja mies pihatyöt...hah. Kiva jos asuu kerrostalossa yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä Sylvi sentään. Kaikkea te naiset uskoittekin - vai on autojen renkaiden vaihto ja rännien puhdistus raskasta?
Mä oon 64v mummo, enkä koe sitä mitenkään raskaaksi. Renkaat vaihdan 2x vuodessa ja rännit puhdistan kerran vuodessa ja tuskin tuossa menee paria tuntia enempää. Kyllä mun mieskin tekisi, jopa ilman, että ne vaihdettaisiin kotitöihin, mutta hänen polvensa ja selkä ei enää kestä.
Missä on suomalaisten nuorten naisten tasa-arvo, onko rakkaus todella noin sokea, kun monet tekevät kahta työpäivää, ensiksi päivätyö ja sitten päälle kotityöt.Höpöhöpö. Olisit nyt "mummo" vielä valehdellut iäkseksi 80 v. niin olisi ollut vielä hauskempaa.
Kuvittelipa, että vielä vuosi sitten olin täysillä mukana työelämässä ja niin olivat myös muut ikäiseni. Ja vielä viime kesänä hoidin lähes yksin 5000m2 puutarhani ja ruohonleikkuun.
Nykyään ei juuri perinteisiä "miesten" töitä ole, sillä lähes kaikkeen on tullut tekniikka avuksi ja suurin osa kotitöistä on huomattavasti raskaampia esim. siivous, puhumattakaan lastenhoidosta.
Ihmettelen, miten jopa naiset puolustelevat miesten laistamista kotitöistä, jollakin auton renkaiden vaihtamisella tai rännien puhdistamisella, vaikka ne ovat todella mitättömiä asioita, jos niitä verrataan kokonaisuuteen. Jos et usko, niin tee seuraavan kerran itse ja anna miehesi tehdä vuoden vessojen siivoukset ja ikkunan pesut, jonka jälkeen tiedät kokemuksesta mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään vaihda autoon renkaita tai puhdista kouruja lehdistä tai hakkaa halkoja mökillä, joten en pahastu jos mies puolestaan ei pese vessaa tai osallistu ikkunanpesuun tai laita puhdasta pyykkiä viikattuna kaappiin.
Minä teen nuo kaikki, mutta en edes laske työksi auton renkaiden vaihtoa, johon kuluu vuodessa 2 x 15min.=30min, syksyisin kourujen puhdistus 10-15 min ja halkojen hakkuu n.1-2h/heittokuutio.
Meillä pestään vessa 2-4 x viikko, n.10 min. = 30min./vk ja 25 h/v.
Eli käytännössä teet kaikki kotityöt. Mihin nykyään perheestä on kadonnut tasa-arvo, kun muistan jo 50-luvun alussa isäni osallistuneen kotitöihin tasa-arvoisesti äitini kanssa.
Mitä kouruja sä puhdistat vartissa? Koko talon vai? Kyl se on pikkusen isompi urakka. Tikapuita saa siirtää muutaman kymmenen kertaa. Meillä ainakin kourut tulee täyteen lehtiä, puhdistetaan useamman kerran syksyllä ja vielä risut pois keväällä. Tavallinen okt 140 neliötä.
Meillä on alumiinitikkaat (ei tikapuita) joita siirrellään tarvittaessa, lisäksi teleskooppivarsi, lehtiharavalla, jolla räystäs vedetään kerralla ja pudotetaan kaukaloon. Suurin osa lehdistä menee sateen mukana räystään toiseen päähän.
Keväällä risut lähtevät yhdellä vetäisyllä haravaan. Ja ei siihen paljon aikaa tärväänny, vaikka meillä on isompi talo ja räystäät ovat eri tasolla.
Meillä on tiskikone, mä taidan täytellä sitä useammin kun tykkään pitää keittiön tasot tyhjinä. Mieskin täyttelee mutta harvemmin, sanoi täyttelevänsä mutta ei varmaan sillä tahdilla mitä minä toivoisin, mulle se oli ihan ok. Minä rakastan miestäni.
Meillä viedään likaiset vaatteet pyykkikoriin ja molemmat pesee vaatteita, oisko kerran viikossa kone pyörii. Ehkä voisi vielä kaapit olla paremmassa järjestyksessä, aina ei löydä mitä tarvitsee ihan heti. En muista milloin me olisimme viimeksi huutaneet toisillemme suuttuneina, siitä on vuosia aikaa.
Minä imuroin useammin koska kiva tulla siistiin kotiin, mies sanoi imuroivansa kyllä mutta ei aina muista, lupasin muistuttaa jos en itse viitsi ja imurointi olisi tarpeen. Mieheni kyllä vie minut usein töihin tai myös hakee jos en viitsi mennä bussilla ja aikataulut sopivat.
Minä teen usein aamiaisen ja mieheni tekee ruuan, minä useimmiten suunnittelen kauppalistan ja mennään yhdessä tai mieheni käy. Otan joskus ruoka-annokset mukaan matkan varrelta kotiin kun tulen bussilla, kiva ilahduttaa ja tuoda valmista jos toisella ei oikein ole mielessä mitään erityistä.
Olen huomannut, että puhumme toisillemme nätisti ja kunnioittavasti vaikka molemmat olemme suorapuheisia ja voimakkaita ihmisiä. Keskenämme jokin tyyntyy, nauramme paljon ja keskitytään siihen mikä on hyvää, pikkuvikoja ei niin luetella, niitähän riittää. Se lähti alusta asti näin, vähän kolisi toki tahdot yhteen, sanottiin tahdon ja tahtotila on ollut kymmenen vuotta.
Miten se ap:n mies kantaa kortensa kekoon kodin viihtyisyyden takaamiseksi? Pudotteleeko vaatteensa siihen, missä ne riisuu ja odottaa, että eukko korjaa pois. Jos minä joutuisin sellaisen ukon kanssa asumaan, niin minulla olisi aina jätesäkki valmiina ja sinne Molokin kitaan uppoaisivat kaikki lattialle pudotetut vermeet. Luulen, että oppisi pian siivoamaan omat jälkensä. Ja jos maalailee vessanpytyn raidalliseksi, niin pesee sen myös saman tien. Kyllä ne miehet oppivat, vaikka ne kotona mamma olisikin pilalle passannut.
Mies on monesti vasta toisella kierroksella mukana suhteessa sillä tasolla, että kotityöt jakaantuvat tasaisemmin. On toki sellaisia Vesa Keskisen tyyppisiä, jotka haluavat, että keittö ja siivoaminen ovat naisen vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Mies on monesti vasta toisella kierroksella mukana suhteessa sillä tasolla, että kotityöt jakaantuvat tasaisemmin. On toki sellaisia Vesa Keskisen tyyppisiä, jotka haluavat, että keittö ja siivoaminen ovat naisen vastuulla.
Vastuu lienee synonyymi velvollisuudelle... Vaikka Vesa onkin symppis, niin ei ole ainoa mies, joka haluaa akan tekevän kaikki kotityöt. Ja jos nainen on köyhistä oloista, hän ilman muuta vakuuttelee, että nauttii siivoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on pilkunviilaaja, mikä tuo kireyttä väleihin. En jaksa sitä, että maitotölkki pitää säilyttää juuri tietyssä kohdassa jääkaapissa, kengät pitää olla rivissä eteisessä ja kauluspaidan silitys kestää vartin. Hän itse silittää ne paitansa, mutta jättää aina raudat ja laudat niille sijoilleen. Yleensäkin marisee pikkujutuista ja odottaa minun tekevän enemmän kuin jaksan tai osaan. Esim. lakanoiden vaihto on yhtä tuskaa. Mies ei ole eläessään niitä vaihtanut, mutta kun minä vaihdan, hän aina valittaa, että on ryppy jossain tai lakanan reuna ei ole suorassa. Täällä oli joku pikkutarkka nainen keskustelussa mukana. Annan hänelle tuon miehen, sopivat varmaan hyvin pariksi.
No etkö voi heittää rautaa vaikka miehen huoneeseen jos miehellä sellainen vaikka työhuone, tai sanot et no herra vaihtaa itse mieleisekseen, meillä kyllä sais lähtee menee jos alkaa napisee et lakanat ei oo oikein. Tai jättäsin petaamatta miehen puolen.
Eivät taida miehet tietää, että heidän kuuluu parisuhteessa olla vaikeneva osapuoli ja naisten niitä vaativia ja dominoivia. Näinhän väestöliiton johtaja Heli Vaarala on meitä informoinut. Mites nyt Heli, kun miehet valittavat, ettei rouva tee kotitöitään kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Heh, meillä ei noita tee mieskään. Mökkiä ei ole, auton renkaat vaihtaa liike, pesu käydään autopesurissa ja kourut puhdistaa huoltoyhtiö. Ruuvimeisselin käytössä ei ole mitään ihmeellistä, jos jossain kaapissa on saranat irti, sen kiristää se, joka ekana huomaa asian.
Meillä on vielä niin, että minä olen arkipäivät muualla töissä ja käyn täällä siivoamassa. Mies siivoaa kyllä jonkin verran, mutta harvakseltaan. Nyt oli käynneilläni muiden viiknloppumenojen takia sekä sairastumisen vuoksi kolmen viikon tauko, eikä sinä aikana vessaa oltu pesty kertaakaan. Mies kävi työpaikkakunnallani, mutta ei hän siellä osallistu asunnollani mihinkään muuhun kuin ruoan laittoon, koska ei pidä minun kasvispainotteisista pöperöistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, meillä ei noita tee mieskään. Mökkiä ei ole, auton renkaat vaihtaa liike, pesu käydään autopesurissa ja kourut puhdistaa huoltoyhtiö. Ruuvimeisselin käytössä ei ole mitään ihmeellistä, jos jossain kaapissa on saranat irti, sen kiristää se, joka ekana huomaa asian.
Meillä on vielä niin, että minä olen arkipäivät muualla töissä ja käyn täällä siivoamassa. Mies siivoaa kyllä jonkin verran, mutta harvakseltaan. Nyt oli käynneilläni muiden viiknloppumenojen takia sekä sairastumisen vuoksi kolmen viikon tauko, eikä sinä aikana vessaa oltu pesty kertaakaan. Mies kävi työpaikkakunnallani, mutta ei hän siellä osallistu asunnollani mihinkään muuhun kuin ruoan laittoon, koska ei pidä minun kasvispainotteisista pöperöistäni.
Miksi te olette yhdessä, jos asutte erillään ja sinä siivoat kahta kämppää? En voi käsittää, miksi täytyy järjestää elämänsä tuollaiseksi.
Ap, sä tukahdutat miehen vaatimuksillasi. Lopeta hyökkääminen ja alistaminen. Muutu niin tekin voitte olla onnellisia.
t. Heli Vaaranen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyt pesemässä kahta asuntoa? Onko sinulla siivousvimma?
Turhasta nipottajat ovat kyllä rasittavia, olivatpa sitten miehiä tai naisia.
Mun siippa jaksaa jatkuvasti natista siitä, että mä jätän astiaharjan pesualtaaseen. Että hemmetti, sehän likaantuu siellä, miks pitää sinne jättää. Kun mä sanon , että se pesuallas ei ole likainen koskaan mun jäljiltä, koska mä pesen sen huolella ennen kuin pesen siinä astiat ( toisin kuin siippa, joka huljuttelee astiat miten kuten ja jättää altaan aina pesemättä), ei sillä ole siihen mitään kommentoitavaa. Mutta sama natina taas huomenna.
Toki mä voisin alkaa ripustaa sen saamarin harjan siihen koukkuun, mutta kun mä yleensä tartten sitä ruuanlaiton välillä, niin ei sitä aina muista. Ja en kyllä kertakaikkiaan tajuu, miksi moisesta asiasta pitää tehdä megalomaaninen ongelma. Mitä välii oikeesti hei.