Miksi äitiyspäivärahasta menee 25% veroa?
Olin niin iloinen, että saan edes ekassa kuussa 2200, mutta siitä lähtikin 25%, kuten tietysti seuraavat 9 kuukautta. Onko mitään hajua, mihin tuo älytön prosentti perustuu, kun vuositulot tulevat olemaan 20 000? Ihan vain, koska pystyy? Vai koska ei ole menoja? (Ei mulla töistäkään tuu kuluvähennyksiä, eipä sillä...)
Kommentit (8)
Siis joku ihminen, joka on ollut töissä ja äiti-ihminenkin, yllättyy, kun tulosta menee vero. Sanattomaksi vetää...
Etuutta varten voi lasketuttaa muutosverokortin. Jos ei sitä tee, menee tuo kaavamainen 25%. Etuustuloa verotetaan kovemmin kuin palkkatuloa.
Tilaa sitä etuutta varten erillinen etuusverokortti, niin prosentti varmaan vähän pienenee..muutenhan se on sen ansiotuloveroprosentti + 2 (tai jotain tollasta). Sen saa tilattua ihan sieltä samasta paikasta netistä kuin normaalinkin verokortin, mutta siellä oli jossain kohdin ehkä raksi ruutuun-kohta, että voi tilata etuutta varten etuusverokortin.
Koska sosiaalietuudesta ei suoriteta erilaisia ansiotulovähennyksiä niin veroprosentti on korkeampi kuin palkkatulon. Tuskin tuollaista ennakonpidätysprosenttia kannattaa muuttaa jos saat etuuksia tänä vuonna 20 000 euroa, silloin tuo prosentti on melko lähellä oikeaa veroprosenttia tai ainakaan ei tule suurempia mätkyjä tai palautuksia.
Mulla ainakin kolmen tonnin bruttopalkalla sekä äippärahasta että ansiosidonnaisesta meni selvästi enemmän veroja. Muistaakseni etuuksissa veroprossa nousi 3,5%:a, verrattuna palkkatuloon. 😞
Edellisen lisäys, vaikka se bruttotulo laski siis selvästi, ainakin tonnin. Silti veroprossa nousi
Siksi että kyseesssä on sosiaalietuus, josta menee automaattisesti tietty veroprosentti.