Kysymys teille!
Onko täällä lapsettomuus palstalla endometrioosi-tuomion saaneita ihmisiä?
Itelläni se on todettu enkä ole vielä leikkauksessa käynyt. Vasta muutama kuukausi yritetty kun on lapsi toiveissa. Kysyn tätä siis sen takia että miten paljon täällä endo on vaikuttanu lapsettomuuteen, se kun on tämän sairauden yksi " kirous" . Ja itseäni pelottaa etten voi koskaan tulla raskaaksi.
-thunderi-
Kommentit (6)
eli miten sinulla Thunderi on päädytty endo-diagnoosiin, jos et ole vielä ollut leikkauksessa? Endohan voidaan diagnosoida vasta laparoskopiassa tai laparotomiassa otettujen näytteiden perusteella. Ennen leikkausta voi toki olla hyvin vahvat epäilyt endosta ja joillakin endometrioomia voi näkyä myös ultrassa, jos pesäkkeet ovat sopivissa paikoissa. Useinhan endo ei kuitenkaan näy ultratessa. Ja 100% varmuus saadaan kuitenkin vasta leikkauksessa. Sinun kohdallasihan voi siis vielä käydä niinkin onnellisesti, että sinulla ei edes ole endoa.
Minulla todettiin endo laparoskopiassa keväällä -03. Mm. munatorvet tukkeutuneet, ympäriinsä paljon ärhäkkää (ja kovin kivuliasta) endoa.
Tuomio: ei luomulapsia (siis enää, sillä esikoiseni oli tuolloin 5v), vaan joko operatiiviseen leikkaukseen ja kuivatushoitoihin, tai sitten hoitoihin lapsettomuusklinikalle.
Lähdimme hoitoihin, sillä lasta olimme toivoneet 1.5 vuotta. Elokuussa -03 pääsimme IVF-hoitoon (koeputkihedelmöitys). Saatiin yhdeksän munasolua, joista 8 hedelmöittyi. Kaikki pakastettiin, sillä kohdustani löytyi myooma jota operoitiin kahdesti syksyn aikana.
Helmikuussa -04 pääsimme alkionsiirtoon, josta tuli plussa ja lokakuussa poika!
Pitkän imetyksen ja yli vuoden poissa pysyneiden menkkojen ansiosta (?) elämä yllätti taas:
Varailimme tammikuuksi -06 aikaa klinikalle uuteen siirtoon, mutta yllättäen testi olikin plussaa, ihan luomusti! Nyt olen n. rv10-11, ultraa odotellaan. Kertaalleen on tietysti jo tarkastettu että syke löytyi oikeasta paikasta, sen verran kovasti -tietysti- epäiltiin kohdunulkoista. Mutta kaikki hyvin.
~~~
Ensin tietysti toivon, ettei Sinulla sittenkään ole endoa! Mutta jos on, toivon että oma tarinamme valaisi sinuun uskoa tulevaan! Hoidot auttavat useimpia, ja joskus elämä yllättää muutenkin..
Tsemppiä, t. Itta
WAW:
Endohan voidaan diagnosoida vasta laparoskopiassa tai laparotomiassa otettujen näytteiden perusteella.
Toki endon voi diagnosoida muutenkin, jos sitä on sellaisessa paikassa esim. ihan käsikopelolla kuten mulla rektovaginaalinen endometrioosi.
minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että täysin varma endodiagnoosi saadaan vain leikkauksessa. Tätä ovat ainakin kaikki nkl:n lääkärit toitottaneet. Minullakin on rektovaginaalinen endometrioosi, joka tuntuu erittäin selkeäsi " käsikopelolla" . Tokihan lääkärit (ja itsekin oireiden perusteella) voivat olla lähes sataprosenttisen varmoja siitä, että kyse on endometrioosista, mutta ainoa täysin varma tapa on ainakin nkl:n lääkäreiden mukaan kuitenkin leikkaus. Leikkausmateriaalihan aina tutkitaan ja sitten todetaan endokudokseksi. Ilman leikkausta on aina kuulemma pienen pieni virhediagnoosin mahdollisuus.
Mua ultrattiin jollain hienolla laitteella ja polin lääkäri sano että en endo. Kohdussa on 4cm suklaakysta, siitä en tiiä onko tuo osa endoa vai ei, ja sano myös että toisessa munasarjassa olis pesäkkeitä. Ulkokautta kokeilemalla se ei tuntunu.
Oon kuullu tuon että vasta tähystyksessä selviää varmasti. No en tietenkään sataprosenttisesti muista sanatarkkaan miten lääkäri sen sanoi, kysyin vaan monta kertaa että voinko tulla raskaaksi :) Sanoi että kannattaa yrittää nin ei leikkaukseen sitten joudu jos onnistuu.
Valitettavasti meitä endolaisia on täällä palstalla pilvin pimein... Minulla endo todettu syksyllä 2002 ja hoidoissa ollaan kolmatta vuotta. Vielä ei ole tärpännyt, mutta vielä jaksetaan yrittää. Valitettavan usein endo siis aiheuttaa lapsettomuutta. Toki osa endo-diagnoosin saaneista saa lapsen ihan luomustikin. Ja lopuista suurin osa saa avun hoitojen avulla. Vain viidesosa (vai olisiko vielä vähemmän, en nyt muista) ei onnistu hoitojenkaan avulla. Eli pää pystyyn, teillä on ihan hyvät mahdollisuudet onnistua! Jos puolen vuoden sisällä ei tärppää, niin hakeutukaa hoitoihin, jotta tilanne ei pääse pahenemaan!