Tupakointi kerrostaloissa
Minulla on naapuri/naapureita jotka tupakoivat jatkuvasti sisällä/rappukäytävässä/tuuletusparvekkeella. Tuuletusparvekkeella tupakointi on jo järjestyssäännöissä kielletty. Mutta mitenkä puuttua tuohon sisätupakointiin? Välillä koko rappukäytävä on kuin yksi iso tupakkakoppi ja savua tulee myös asuntoihin. Kärsin tästä itse todella paljon, koska olen astmaatikko ja tupakansavu ärsyttää todella paljon hengitysteitä. Asiaan olisi helpompi tarttua, jos tietäisin kuka/ketkä naapureista tupakoivat sisällä, voisin aivan hyvin mennä itse keskustelemaan asiasta mutta nyt en tiedä kuka pilaa sisäilmamme. Onko järkevämpää ottaa yhteyttä taloyhtiöön, vai yritänkö jollain heippalapulla saada naapuria ottamaan itseeni yhteyttä vai mitä tässä kannattaisi tehdä? En halua mitään vastakkainasettelua tai sotaa, mutta mielelläni yrittäisin vaikuttaa naapurin tupakointikäyttäytymiseen ennen kun joudun etsimään uutta kämppää. Ja voisihan sieltä uudesta taloyhtiöstäkin löytyä joku tupakkaterroristi.
Ja mitä mieltä olette tupakoitsijat, onko ihan asiallinen ehdotus jos pyydän naapuria että voisiko hän mitenkään siirtyä pihalle tupakoimaan tai vaihtaa sähkötupakkaan?
Tämä on myös arvokiinteistö, joten luulisi että taloyhtiötäkin kiinnostaa että heidän omaisuuttaan tuhotaan. Siis se savu on välillä oikeasti todella sankka, ei auta että laittaa vaan rappukäytävän ovet auki. Eli varmasti on jo tupakoitsijan/tupakoitsijoiden asuntoon pinttynyt haju. Ja kohta se pinttyminen on myös rappukäytävässä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Pikkusieluista vihaa ja kiusaamista joka on muotia, tiedän haluatte vain vihata no olkaa hyvät ja vihatkaa oikein sydämenne kyllyydestä. Tällainen käytös on yleistä nykyään vihataan kaikkea maasta taivaaseen. Tupakoimisen vastustaminen on vain tekosyy käyttäytyä huonosti. Sen nämä kirjoitukset paljastavat. Luuletteko ettei sitä huomaa?
Höpöhöpö. Tupakoitsijat ovat niin pikkusieluisia että kiusaavat omalla käryttelemisellään kaikkia muita. Mieti nyt vähän, sinkunkin naapurissasi voi olla joku äiti joka haluaisi nukuttaa lapsensa parvekkeella tai joku mummo joka kärsii jo ennestään hengitystieoireista. Mutta kun minulla on oikeus polttaa!!11!!!
Mietitään nyt vaikkapa tällaista hypoteettista tilannetta:
Rappukäytävässä asuu 40 ihmistä. 5 heistä tupakoi. 4 tupakoitsijaa osaavat kävellä pihalle tupakoimaan mutta 1 polttaa sisällä. 39 ihmistä altistuu tuon yhden sisätupakoitsijan käryttelylle. 4 tupakoi vapaaehtoisesti, joten heidän terveysriskinsä ei merkittävästi muutu tuon yhden sisätupakoitsijan perusteella. Mutta 35 ihmistä altistuu aivan turhaan yhden yksittäisen ihmisen itsekkyyden vuoksi.
Onko tässä mitään järkeä? Vai voisiko se tupakoitsija mitenkään nostaa takalistoaan sohvasta ja käydä pihalla savuttamassa, 5 min menee siinä aikaa ja saa samalla vähän taukoliikuntaakin?
No vihanne ei muuta mitään se tuo vain huonon ilmapiirin ilmeisesti kostoksi jostain ! Miksi teidän vihallenne pitäisi altistua ja se olisi jotenkin hyväksyttävämpää. Puhun huom. teistä koska ymmärrän ettei ihmisryhmää voi syyllistää kuin vain sellainen joka haluaa osoittaa omaa pikkusieluista vihaansa. Onko tämä eläimellinen koiranmainen tapa laumassanne yleistä?
Saasteet eivät liity tähän, koska kyse ei ole terveydestä, vaan halusta hypyttää toista ihmistä, koska ei ole onnistunut tai tyytyväinen elämäänsä ja haluaa etsiä kohteita joihin sen purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota oikein voi muuten hoitaa kuin taloyhtiön tai isännöitsijän kautta. Nykyään on vielä aika vaikeaa estää ketään tupakoimasta omassa asunnossa, valitettavasti.
Tunnen erään sisällä tupakoivan pariskunnan. Luulevat, että naapurit vittuillakseen ovat tulleet kasvotusten kertomaan, että savu ja haju tunkeutuu heidän asuntoonsa ja asialle pitäisi tehdä jotain. Nämä sisällä polttelijat eivät usko, että tupakan savussa olisi mitään vaarallista ja se tuoksuu kuulemma hyvälle. Eli ei voi kuulemma häiritä ketään. Eivät myöskään usko, ettei juuri kukaan muukaan enää polta sisällä ja eivät siksi suostu tajuamaan että nikotiinin kuorruttaman asunnon arvo laskee.
Eli varaudu tällaiseen asenteeseen jos menet kasvotusten keskustelemaan :)
Kiitos kommentistasi! Ehkä se on suosiolla vaan otettava samantien isännöitsijään yhteyttä. Kyllähän se tässä ketjussakin on jo huomattu että tupakoitsijat ovat yksiselitteisesti kykenemätömiä rationaaliseen ajatteluun. Tai siis, luulisi jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtävän, että vaikka he itse haluavat vetää karsinogeeneja elimistöönsä niin kaikki muut eivät välttämättä halua, varsinkaan omassa kodissaan jossa pitäisi pystyä nukkumaan ja elämään ylipäätään normaalisti.
Täytyy nyt tähän vielä todeta, että tunnen tämän pariskunnan lisäksi paljon muita tupakoitsijoita, mutta kukaan heistä ei ole niin hankalia kuin tämä pariskunta. Nämä muut eivät halua pilata omaa kotiaan sisällä tupakoimalla ja ymmärtävät olla hönkimättä savuja muiden päälle. Monen kohdalla en aina edes muista että ovat tupakoivia, kun vaatteet eivät haise ja eivät ravaa jatkuvasti polttelemassa. Toisin sanoen he nyt sattuvat polttamaan, mutta siten että se vaikuttaa vain heihin itseensä. Mutta tuo sisällä tupakoiminen vaan on jotain käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota oikein voi muuten hoitaa kuin taloyhtiön tai isännöitsijän kautta. Nykyään on vielä aika vaikeaa estää ketään tupakoimasta omassa asunnossa, valitettavasti.
Tunnen erään sisällä tupakoivan pariskunnan. Luulevat, että naapurit vittuillakseen ovat tulleet kasvotusten kertomaan, että savu ja haju tunkeutuu heidän asuntoonsa ja asialle pitäisi tehdä jotain. Nämä sisällä polttelijat eivät usko, että tupakan savussa olisi mitään vaarallista ja se tuoksuu kuulemma hyvälle. Eli ei voi kuulemma häiritä ketään. Eivät myöskään usko, ettei juuri kukaan muukaan enää polta sisällä ja eivät siksi suostu tajuamaan että nikotiinin kuorruttaman asunnon arvo laskee.
Eli varaudu tällaiseen asenteeseen jos menet kasvotusten keskustelemaan :)
Kiitos kommentistasi! Ehkä se on suosiolla vaan otettava samantien isännöitsijään yhteyttä. Kyllähän se tässä ketjussakin on jo huomattu että tupakoitsijat ovat yksiselitteisesti kykenemätömiä rationaaliseen ajatteluun. Tai siis, luulisi jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtävän, että vaikka he itse haluavat vetää karsinogeeneja elimistöönsä niin kaikki muut eivät välttämättä halua, varsinkaan omassa kodissaan jossa pitäisi pystyä nukkumaan ja elämään ylipäätään normaalisti.
Painovoimainen (?) ilmanvaihto hörppää korvausilmaa postiluukun kautta rapusta. Kyseessähän on vanha kiinteistö. Miten on?
Näinhän ei tietenkään pitäisi olla, vaan korvausilman tulisi tulla karmiventtiilin/seinäventtiilin tjsp. kautta. Niitä ei muuten saa tukkia!
Saattaa tulla kallis remppa, joka tehdään esim. ikkunaremontin yhteydessä. Tuolloin karmit vaihdettaneen sellaisiin, joissa on karmiventtiili. Ovat muuten surkeita nekin.
Tulee mielenkiintoisia as. oy riitoja vielä.
Tupakin savu ja tupakin haju ovat eri asioita. Käytännössä voit haistaa avattua tupakkiaskia, joka haisee tupakille, muttei savua.
Vierailija kirjoitti:
Saasteet eivät liity tähän, koska kyse ei ole terveydestä, vaan halusta hypyttää toista ihmistä, koska ei ole onnistunut tai tyytyväinen elämäänsä ja haluaa etsiä kohteita joihin sen purkaa.
Kyllä! Lapset ovat vihollisia. Vieraita ei saisi käydä. Hiiskaustakaan ei saisi kuulua naapurista. Ruokaa ei saisi laittaa käryn vuoksi. Muuttoautoa ei saisi seisottaa ulko-oven läheisyydessä hetkeäkään. Jne.
Yhteistä niille on ollut: vanhemmanpuoleinen yksinäinen naishenkilö.
Mutta! Muistakaa, ettei osakaskaan voi laatia omia järjestyssääntöjä muiden noudatettavaksi. Yhtiössä on olemassa viralliset ja osakkaiden hyväksymät järjestysmääräykset, jotka noudattavat Asunto Oy lakia.
Itse en tupakoitsijana, tai oikeastaan tällä hetkellä ex-tupakoitsijana/viihdetupakoitsijana, ymmärrä sisällä tupakoimista. En ole ikinä ymmärtänyt. Jos asunnossa ei ole parveketta niin olen aina mennyt pihalle tupakoimaan. Kerrostaloasuminen on myös naapurien huomioimista ja minusta jokaisella tulee olla oikeus savuttomaan asuntoon, joka ei haise tupakalta.
Ja mitä tulee näihin lapsellisiin että "kaikki tupakoitsijat ovat wt-idiootteja ja matalasti koulutettuja" niin ihan älykkäitä maisteritason ihmisiä tässä ollaan. Kaikki tupakoitsijat eivät ole muuten tyhmiä (paitsi siinä että tupakoivat, koska tupakointi on typerää), vaikka keskimäärin tupakointi olisikin matalemmin koulutetuilla yleisempi harrastus. Jotkut meistä vain alottivat nuoruudessaan typeränä ja tapa on sellainen että sitä on vaikea karistaa kokonaan ja lopullisesti pois. Itse olen iloinen että tupakointia demonisoidaan nykyään niin vahvasti, mitä vähemmän ihmisiä ikinä alottaa tupakointia niin sen parempi. Kerran kun tupakoinnin on aloittanut niin siitä on todella vaikea päästä eroon, ja vaikka pääsisikin, niin moni kuitenkin jollakin tasolla ikävöi tupakkaa.
Mitä tulee ap:n ongelmaan, niin käsittääkseni taloyhtiön tehtävä on huolehtia siitä, että tupakansavu ei pääse huoneistosta yleisiin tiloihin tai toisten asuntoihin aiheuttamaan muille haittaa. Taloyhtiön tehtävä on huolehtia tästä ja jos toisen tupakointi aiheuttaa haittaa toisille asukkaille niin tarpeen vaatiessa taloyhtiöllä on oikeus kieltää asukkaalta omassa osakkeessa tupakointi. Tämä kyllä varmasti edellyttää sitä että pystytään näyttämään toteen, että se aiheuttaa haittaa muille jonka en kyllä uskoisi olevan ongelma. Itse ottaisin myös isännöitsijään yhteyttä ja kysyisin että miten tässä tilanteessa tulee toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tupakoitsija. Minulla on parveke, poltan parvekkeella. Jos omaa parveketta ei ole, tiedän että monet polttavat tuuletusparvekkeella, koska siihen lyhyempi matka kuin ulos. Omistusasunnossahan saa polttaa sisällä. Jos taloyhtiö kieltää parveketupakoinnin, siirryn itsekkin polttamaan sisälle, koska 4 kerros eikä hissiä.
Poltatko tavallista vai sähkötupakkaa? Onko sinulla lapsia tai muita kanssa-asujia vai asutko yksin? Eikö savu asunnossa häiritse yhtään?
Tavallista tupakkaa. Asunnossa ei asu lasta. Siksi poltan parvekkeella, koska savu sisällä häiritsee (en ole koskaan polttanut sisällä). Siksi asun asunnossa jossa on parveke. Jos parveketupakointi kielletään, sisällä polttaminen tulee lisääntymään . En todellakaan kiipeä rappusia neljänteen kerrokseen jokaisen tupakan takia.
Vierailija kirjoitti:
No vihanne ei muuta mitään se tuo vain huonon ilmapiirin ilmeisesti kostoksi jostain ! Miksi teidän vihallenne pitäisi altistua ja se olisi jotenkin hyväksyttävämpää. Puhun huom. teistä koska ymmärrän ettei ihmisryhmää voi syyllistää kuin vain sellainen joka haluaa osoittaa omaa pikkusieluista vihaansa. Onko tämä eläimellinen koiranmainen tapa laumassanne yleistä?
Loppuiko oikeat argumentit kesken? Mitä jos tarkastelisit omaa tupakointiasi vähän kriittisemmin? Ei ole iso vaiva kävellä pihalle savuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietitään nyt vaikkapa tällaista hypoteettista tilannetta:
Rappukäytävässä asuu 40 ihmistä. 5 heistä tupakoi. 4 tupakoitsijaa osaavat kävellä pihalle tupakoimaan mutta 1 polttaa sisällä. 39 ihmistä altistuu tuon yhden sisätupakoitsijan käryttelylle. 4 tupakoi vapaaehtoisesti, joten heidän terveysriskinsä ei merkittävästi muutu tuon yhden sisätupakoitsijan perusteella. Mutta 35 ihmistä altistuu aivan turhaan yhden yksittäisen ihmisen itsekkyyden vuoksi.
Onko tässä mitään järkeä? Vai voisiko se tupakoitsija mitenkään nostaa takalistoaan sohvasta ja käydä pihalla savuttamassa, 5 min menee siinä aikaa ja saa samalla vähän taukoliikuntaakin?
Tähän olisi kyllä mielenkiintoista saada vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tupakoitsija. Minulla on parveke, poltan parvekkeella. Jos omaa parveketta ei ole, tiedän että monet polttavat tuuletusparvekkeella, koska siihen lyhyempi matka kuin ulos. Omistusasunnossahan saa polttaa sisällä. Jos taloyhtiö kieltää parveketupakoinnin, siirryn itsekkin polttamaan sisälle, koska 4 kerros eikä hissiä.
Poltatko tavallista vai sähkötupakkaa? Onko sinulla lapsia tai muita kanssa-asujia vai asutko yksin? Eikö savu asunnossa häiritse yhtään?
Tavallista tupakkaa. Asunnossa ei asu lasta. Siksi poltan parvekkeella, koska savu sisällä häiritsee (en ole koskaan polttanut sisällä). Siksi asun asunnossa jossa on parveke. Jos parveketupakointi kielletään, sisällä polttaminen tulee lisääntymään . En todellakaan kiipeä rappusia neljänteen kerrokseen jokaisen tupakan takia.
Vaikutat erittäin laiskalta ihmiseltä. Ei millään pahalla. Mutta ei kyllä hyvälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Pikkusieluista vihaa ja kiusaamista joka on muotia, tiedän haluatte vain vihata no olkaa hyvät ja vihatkaa oikein sydämenne kyllyydestä. Tällainen käytös on yleistä nykyään vihataan kaikkea maasta taivaaseen. Tupakoimisen vastustaminen on vain tekosyy käyttäytyä huonosti. Sen nämä kirjoitukset paljastavat. Luuletteko ettei sitä huomaa?
Tämän keskustelun perusteella se olet kyllä sinä joka on vihainen. Tiedoksi vaan että tupakointi on itse valittu tapa, olet aina vapaa myöskin lopettamaan. Ja tupakointi ei ole mikään tekosyy käyttäytyä huonosti, joten ole hyvä ja huomioi muutkin, poltathan siis muista (varsinkin lapsista) etäällä!
Olisi mielenkiintoista kuulla miten muissa taloyhtiöissä on onnistunut tällaisten tilanteiden kanssa sopiminen.
Hei kaikki tupakoinnista kärsivät!
En jaksanut (laiska tai kärsimätön tupakoitsija) lukea kaikkia vastauksia, mutta olisin itse tosi kiitollinen, jos minulle tultaisiin suoraan sanomaan, että tuuletusparvekkeella polttelu häiritsee.
Meillä on taloyhtiö (yli 100v arvokiinteistö paraatipaikalla) asentanut partsille röökiröörinkin, siis sen lieriömäisen tuhkiksen. Silti, jos naapureille aiheutuu kohtuutonta haittaa, menen ihan mielelläni pihalle käryttämään.
Emme me kaikki tupakoitsijat ole ärtyneitä, välinpitämättömiä hoopoja! Sanomaan vaan. Meillekin parempi.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki tupakoinnista kärsivät!
En jaksanut (laiska tai kärsimätön tupakoitsija) lukea kaikkia vastauksia, mutta olisin itse tosi kiitollinen, jos minulle tultaisiin suoraan sanomaan, että tuuletusparvekkeella polttelu häiritsee.
Meillä on taloyhtiö (yli 100v arvokiinteistö paraatipaikalla) asentanut partsille röökiröörinkin, siis sen lieriömäisen tuhkiksen. Silti, jos naapureille aiheutuu kohtuutonta haittaa, menen ihan mielelläni pihalle käryttämään.
Emme me kaikki tupakoitsijat ole ärtyneitä, välinpitämättömiä hoopoja! Sanomaan vaan. Meillekin parempi.
Ainakin Ap:n tapauksessahan oli kyse siitä, että joku tupakoi sisällä. Ja tuuletusparvekkeella oli tupakointi kielletty (kai?).
Joo huomasin toki nuo eroavaisuudet ap:n kokemuksessa ja omassa tilanteessani, mutta halusin sanoa vain, että vaikka tupakointi oli ns. sallittua (asunto, tuuletusparveke, piha, kattoterassi jne), mutta siitä koituu haittaa muille, siitä voi tulla ihan hyvin sanomaan.
No ehkä kannattaa tietenkin vähän katsoa minkälainen moramuori siinä seisoo nortti kireiden huulien välissä; joskus se heippalappu ja isännöitsijä on varmaan turvallisempi vaihtoehto ;)
Vierailija kirjoitti:
Joo huomasin toki nuo eroavaisuudet ap:n kokemuksessa ja omassa tilanteessani, mutta halusin sanoa vain, että vaikka tupakointi oli ns. sallittua (asunto, tuuletusparveke, piha, kattoterassi jne), mutta siitä koituu haittaa muille, siitä voi tulla ihan hyvin sanomaan.
No ehkä kannattaa tietenkin vähän katsoa minkälainen moramuori siinä seisoo nortti kireiden huulien välissä; joskus se heippalappu ja isännöitsijä on varmaan turvallisempi vaihtoehto ;)
Joo tämän keskustelun perusteella heippalaput jne paljon tehokkaampi ja turvallisempi tapa, ainakin joidenkin viestien perustella monet tupakoitsijat ovat änkyröitä ja vihaisia. Ei onneksi kaikki, niinkuin sinunkin viestisi osoittaa. Suurin osa ihmisistähän kuitenkin haluaa onneksi ottaa muitakin huomioon kuin vain oman napansa.
Minusta kaikista kamalinta on se, kun istun bussissa ja viereen tulee joku, joka on vedellyt tupakkaa hirveätä kyytiä ehtiäkseen polttaa sen loppuun ennen kuin bussi tulee. Arvatkaa vaan miltä se haisee, kun tuommoinen hönkäilee siinä vieressä! Joskus tekisi mieli tehdä vastaisku ja syödä kotona valkosipulia & ruiskutella reippaasti hajuvettä ja mennä bussissa istumaan jonkun tupakoijan viereen, mutta tuskknpa hän mitään huomaisi omilta hajuiltaan :o Minä en oikeasti käytä hajuvesiä enkä syö valkosipulia, kun en tykkää niidenkään hajusta, mutta tupakka on kyllä kaikista pahin. Välillä olen vaihtanut paikkaa, kun tupakoitsija on tullut viereen, mutta aina ei viitsi.
Kenenkään ei pitäisi kotonaan altistua passiiviselle tupakoinnille. Ei liity liikenteen saasteet tms tähän mitenkään. Liikenteen saasteita ehkäistään aivan erilaisilla keinoilla kuin passiivisen tupakoinnin haittoja. Esimerkiksi asfalttipintojen muutoksella ja teiden aikaisemmalla kevätpuhdistuksella voidaan vähentää pienhiukkasten määrää. Asuntoihin kulkeutuvaa pienhiukkasmäärää voidaan vähentää esimerkiksi asianmukaisilla suodattimilla. Mutta tämä nyt ei liity mitenkään itse aiheeseen.
Minusta ihmisen elämä on siinä vaiheessa aika epäonnistunut jos hän vapaaehtoisesti luovuttaa rahansa tupakkayhtiölle ja kuolee keuhkosyöpään. Mutta elämä on täynnä valintoja ja evoluutio hoitaa ihmiskunnan tyhmimmät ajan saatossa. Valitettavasti nämä tupakoitsijat ehtivät elinaikanaan kiusata muita, suurta tupakoimatonta enemmistöä riippuvuudellaan. Olisipa sellaisia kerrostaloja mihin kaikki tupakoitsijat ja nistit voisi laittaa keskenänsä metelöimään ja käryttelemään.