Ahaa, nyt ymmärrän mitä tarkoittaa "uskovaisten tavara on yhteistä".. :D
Naapurustoon muutti uskovainen lapsiperhe. Ihan ok ja jokainen uskoo mihin tahtoo. Mutta niitä uskomuksia ei pitäisi toisten lapsille tuputtaa kyllä. Omani kun tulee aina ulkoa leikkihetkien jälkeen ihmeissään. Naapurin muksu häpeilemättä hakee toisten pihoilta kaikkea mahdollista "lainaan", kun niitä saa käyttää jos ei omistaja itse käytä. Lähtee pulkat ja kaikki mukaan, mitä irti saa. Ihmiset eivät tietysti pidä tästä lainauskuviosta ja olen miettinyt, että vaikka omani ei toisten tavaroihin koske luvatta, niin alkaako sitten myös häneen kohdistua syyttelyt. Jos kulkee lainaajan seurana. Pitää kai kieltää leikkimästä sitten, jos tulee ongelmia..
Kommentit (24)
Minullekin ihan tuttu sanonta jo lapsuudesta. Helsingistä olen.
Piti oikein googlettaa, mutta AP voi näyttää seitsemättä ja yhdeksättä käskyä naapurin kakaralle:
7. Älä varasta.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
Ei taideta meidän naapurin uskovaisperheessä käydä läpi muuta kuin lasten tekoa liukuhihnalta. Siis noita kymmentä käskyä ainakaan.. Huonotapaisia ja röyhkeitä lapsia, niin sanallisesti kuin muutoinkin, jos lähdemme johonkin niin aina olisi joku tuppautumassa kyydille kun "äiti jo lupasi", kiroavat ja selittelevät ihan ihme juttuja omille lapsilleni "meidän äiskä tappaa teidän koko perheen". Hui, ei paljon naurata.. Olen kieltänyt meille tulemasta. Ihme kakaroita. Toki en nyt yleistä, puhun vaan lähiperheestä..
Tavara, heh heh... saako naapurin uskisvaimoa käydä polkaisemassa, kun "yhteistä tavaraa nääs" :)