Tyttäremme on menossa kesällä naimisiin ja haluaisi jatkaa opiskelujaan
Hän on 18v ja opiskellut nyt avoimessa yliopistossa. Hän on kuitenkin menossa ensi keväänä ja haluaa kuulemman jatkaa opiskelujaan. Olemme lestadiolaisia ja mieheni mielestä hänen pitäisi omistautua avioliitolle ja Jumalalle. Hän on ainut tyttäremme ja se on miehelleni iso asia, että hän pääsee hyviin naimisiin ja palvelemaan avioliitossa äitinä mahdollisimman aikaisin. Pelkään, että tämä tilanne tulee riepomaan perhettämme erilleen. Onko muita ketkä olleet samassa tilanteessa?
Kommentit (22)
Sano sille, että jättää nuo lestadiolaishömpötykset pois ja keskittyy omaan elämäänsä.
18v on vielä lukiossa, ei yliopistossa
Vierailija kirjoitti:
Lukion ohella voi opiskella avoimessa yliopistossa...
Vierailija kirjoitti:
Tyttäremme on aina ollut päästään terävä ja hyppäsi yhden luokan yli koulussa.
AP
Lestadiolaisperheissä isät yleensä kannustavat lapsiaan opiskelemaan ja avioitumaan vasta sitten. Näin ainakin tuntemissani perheissä, joissa katsotaan, että äidin koulunkäynti koituu koko perheen eduksi.
Itse en ole lestadiolainen, mutta minulla on useampi nais - ja mies puoleinen lestadiolais -taustainen ja selvennyksenä edelleen liikkeeseen kuuluva kaveri ja he kaikki opiskelevat yliopistolla. - Ei avioliitolle omistautuminen tarkoita, tai ainakaan heille ole tarkoittanut sitä, että kyhnöttäisivät neljän seinän sisällä kädet ristissä. Osalla heistä on jo lapsia, eivätkä lapset ole estäneet hetä jatkamasta opiskeluja.
Melkein joskus kadehdin heitä, sillä toisin kuin monet muut opiskelijat niin he eivät he valita ja kitise, että kun ei ole rahaa vaan elävät ulkopäin katsoen tasapainoisen oloista elämää. Se, mistä olen ehkä hieman kateellinen on tuo voimakas elämään usko: kyllä luoja huolen luomistaan pitää. Ja tai se, että heillä moni asia tuntuu jotenkin niin luonnolliseslta ja konstittomalta; "tietysti mentiin naimisiin", "saatiin lapsia" (vrt tehdään lapsia sitten kun), jne ehkä hieman konservatiivista sanoisi ehkä joku.
Itse kipuilen sen kanssa, että mistäköhän löytäisin sen omanelämänkumppanini, jolla olisi suurin piirtein samanlainen arvomaailma kuin itsellä.
Hän voi mennä naimisiin ja opiskella. Hän voi myös perustaa perheen. Hän neuvottelee näistä asioista puolisonsa kanssa ja päättää sitten itse. Hänestä ja puolisosta tulee oma perhe, jolloin vanhempien on väistyttävä. Hän on täysi-ikäinen. Hän saa ja hänen tulee päättää elämästään ihan itse.
Näillekin yhteiskunta maksaa kalliin koulutuksen ja sitten naiset eivät kuitenkaan ole töissä. Saavat lapsilisää, kodinhoidontukea ja ties mitä. Paljonkohan vetorahoja uppoaa yhteen lestadiolaisnaiseen naisen elämän aikana???
Lestadiolaisella parilla yksi lapsi?????
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin aloitin yliopistossa opiskelun 18-vuotiaana...
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisella parilla yksi lapsi?????
Lestadiolaisetkin saattavat kärsiä hedelmättömyydestä. Tai - herra paratkoon - käyttää ehkäisyä.
17: Se olisikin hupaisaa, että ehkäisyä käyttävä lestadiolaisisä vaatisi tytärtään pysymään kotona ja hankkimaan monta lasta.
Vierailija kirjoitti:
17: Se olisikin hupaisaa, että ehkäisyä käyttävä lestadiolaisisä vaatisi tytärtään pysymään kotona ja hankkimaan monta lasta.
Joillakin uskovaisilla on sellainen hauska piirre, että ne säännöt koskevat ensisijaisesti muita eikä minua, koska minulla on hyvä syy eikä sitä kukaan saa tietää. Nainenhan voi käyttää ehkäisyä myös miehen tietämättä...
Tämän aloituksen voisi siirtää ketjuun "1930-luvun av-palsta". Silloin ei tainnut vielä olla avointa yliopistoa, tai siis kaikki ylioppilaat pääsivät automaattisesti yliopistoon. Karsintaa tehtiin vasta myöhemmin.
Miksi vastaan näin ilmiselvään provoon?
No siksi, kun historia on kiinnostanut minua aina, paitsi peruskoulun tunneilla. Nykyään naimisissa olevat äiditkin voivat opiskella ja olla töissä, eikä edes valtion viroissa olevien tarvitse mennä naimisiin salaa ja piilotella sormuksia niin kuin entiseen aikaan.
Onko Porvoossa lestoja?