Opiskelijan KESÄTUKI, jäänkö ilman rahaa?
Olen opintolainan käyttänyt jo, ulkomailla opiskelemassa, ja keinoni on ollut selvitä kesästä opiskelemalla ja opintotukea nostamalla. Luin kuitenkin, että jos näin teen, opintotukea ei myönnetä yhdelle tukikuukaudelle??
Eli onko kesätuen nosto ilman sanktioita mahdollista?
Kommentit (17)
En ymmärrä mitä sanktioita tarkoitat mutta, jos kesällä opiskelet ja nostat opintotukea se luonnollisesti vähentää tukikuukausia :) mutta miten niin siis olet nostanut opintolainan jo? Jos sulle kesällä myönnetään kesäajan tukea niin saat hakea siihen myös lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Hae töitä?
mitä vittua, haen koko ajan :D mutta jos mulla ei oo töitä 1.6. alkaen niin olisi kiva että olis varavaihtoehto
et vastannut kysymykseen
No haet töitä ja jos et saa, niin sitten toimeentulotukea. Jos otat opintotukea kesäksi ne vähennetään ihan normisti sun opintokuukauksista. En edes muista saako opintotukea heinäkuuksi? Joku viisaampi kertokoot.
Sanktiot tulee jos et ole suorittanut tarpeeksi opintoja, mutta en ole ikinä kuullut että joku olisi tarkastanut milloin olet ne pisteet suorittanut, vaikka kelalle se suunnitelma tehdäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae töitä?
mitä vittua, haen koko ajan :D mutta jos mulla ei oo töitä 1.6. alkaen niin olisi kiva että olis varavaihtoehto
et vastannut kysymykseen
Aloituksessa et ilmoittanut mitään töiden hausta, vaan ilmoitit että "keinoni on ollut selvitä kesästä opiskelemalla ja opintotukea nostamalla". Ja vastaus kysymykseesi jäätkö ilman rahaa on, että et jää kun teet töitä.
Olin viimekesän koulun harjoittelussa ja joku kuukaudelta sai opintotuen kun vain suorituksia tuli tarpeeksi?
Siis kyllä heinäkuuksi saa opintorahaa, jos on todistus kesäajan opiskeluista. Mutta kannattaa yrittää ainakin muutama kurssi ottaa, jos vain on tarjolla. Itse tein sen virheen, että kesällä(heinäkuussa) opiskelin vain sen minimin 5op ja se kulutti sitten kuitenkin aina tukikuukausia.
Saat hakea kesäksikin tukea, mutta sinulla pitäisi olla opintojakin. Tai vähintään riittävästi opintopisteitä. Itse kun hsin opiskeluaikana, niin lomakkeeseen piti kyllä kirjoittaa mitä aikoo opiskella kesän aikana. Mutta jos et voi opiskella etkä saa töitä voit hakea toimeentulotukea.
Voiko tt-tukea saada ulkomailla opiskellessa? Kelan asiointipalvelussa lukee että en kuulu suomen sosiaaliturvaan
Voiko tt-tukea saada ulkomailla opiskellessa? Kelan asiointipalvelussa lukee että en kuulu suomen sosiaaliturvaan
voiko toimeentulotukea saada ilman että kuuluu suomen sosiaaliturvaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada.
entä jos selvitän itseni suomen sosiaaliturvaan vai eivätkö opiskelijat automaattisesti kuulu siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada.
entä jos selvitän itseni suomen sosiaaliturvaan vai eivätkö opiskelijat automaattisesti kuulu siihen?
Kyllä Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada.
Kyllä Suomessa
mutta ei ulkomailla? tämäpä epäreilua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada.
Kyllä Suomessa
:D miksi ihmeessä Suomi maksaisi toimeentulotukea sinulle joka et täällä asu. Ihan yksinkertainen juttu. Näistä asioista kannattaa ottaa selvää jo ennen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada.
Kyllä Suomessa
:D miksi ihmeessä Suomi maksaisi toimeentulotukea sinulle joka et täällä asu. Ihan yksinkertainen juttu. Näistä asioista kannattaa ottaa selvää jo ennen muuttoa.
:D koska olen maksanut veroja niin paljon suomeen ja tulen maksamaan tulevaisuudessa. opintotuella ja lainalla selviän kesän mutta tottakai olisin tt tukea ottanut jos olisi mahdollista, olinkin siinä uskossa ettei voi mutta sain tähän aivan samaan keskusteluun vastauksia että hae tt tukea :D
Hae töitä?