Suorastaan naurattaa nykyään nämä "Töitä on" -huutelijat
He huutelevat, että kuinka töitä on ja ihmiset ovat laiskoja vastaanottamaan töitä. Niin, kyllähän töitä on sellaiselle, joka suostuisi riistopalkalla tai kokonaan palkattomana työskentelemään. Tai vaihtoehtoisesti sitten nämä työt ovat juuri sellaisia provikkapalkkaisia töitä, että palkka on tyyliin muutama euro viikossa tai 30-50 euroa/kk ja takuupalkan osaltakin työsopimuksissa on niin hirvittävästi koukeroita, ettei niistä tahdo ottaa millään selvää tai työt lopetetaan juuri ennen kuin olisi aika maksaa se takuupalkka.
Ja jos ihminen ei noita töitä suostu ottamaan vastaan, niin saa kuulla "Hyi, hyi, mikä työtävieroksuva laiska lusmu! Ei työt kelpaa kun on niin hyvät etuudet."
Sitten kun puhutaan ihan oikeista töistä, joista maksetaan oikeaa palkkaa, niin ne työt ovatkin kiven alla.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hoitajan töitä ollut tarjolla. Syksyllä etsin 3 kk työtöntä tekemään puoleksi vuodeksi vuorotteluvapaan sijaisuutta. Ei ollut helppo löytää, kun kyseessä on vuorotyö. Aamuvuoroa halutaan tehdä, mutta ilta- ja viikonloppupainotteista työtä ei. Meillä oli viime vuoden puolella auki myös 50% työaikainen sijaisuus. Yksi hoitaja teki osa-aikaista opiskelujen vuoksi ja hänen puolikastaan tarvittiin tekemään joku ammattihenkilö. Ei tullut yhtään hakijaa!!!
Olikohan kyseessä vanhusten takapuolten pesu?
Mun on myönnetävä, että luulin Mol.fi:ssä olevan enemmän töitä tarjolla mitä siellä on. Olisin arvellut jotain 30 000 paikkaa, mutta eipä siellä ole kuin 14 754 koko maassa. Olen itse töissä, joten ei ole tullut katsottua. Olen myös ollut sitä mieltä, että kyllä niitä töitä saa jos haluaa. Kaipa se on vähän ottanut lanttuun kun verot nousee ja kaikkialta supistetaan, siitä omasta palkkapussista siis, jotta voidaan kustantaa toisten loisiminen. Loisimisella meinaan niitä, jotka oikeen leveilee miten on mahtavaa, kun ei tartte mitään tehdä ja rahaa tulee silti tilille.
Ei toi hyvältä näytä, tammikuussa 2016 tilastojen mukaan työttömänä 245 000 (virhemarginaali ±19 000) ja mollissa työpaikkoja alle 15 000. Ne duunit on sitten seuraavissa ryhmissä:
1 Johtajat (183)
2 Erityisasiantuntijat (2564)
3 Asiantuntijat (2712)
4 Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät (623)
5 Palvelu- ja myyntityöntekijät (4816)
6 Maanviljelijät, metsätyöntekijät ym. (251)
7 Rakennus-, korjaus- ja valmistustyöntekijät (1447)
8 Prosessi- ja kuljetustyöntekijät (713)
9 Muut työntekijät (1627)
0 Sotilaat (5)
X0 Yrittäjät (208)
Pistää miettimään. Ennen oli töitä kaikille. Jotain pitäisi kyllä asialle tehdä jo, siis muutakin kuin vaan huudella nimettömänä miten se ja tuo ja ne on syypäitä. Pitäisi jokaisen tehdä jotain, että tästä suosta noustaan. Vaan nimettömänä tässä itsekin nyt kirjoittelen, mutta ainakin sen verran on munaa, että myönnän omassa ajattelussa olevan paikkailun tarvetta. Ei niitä töitä näytä niin paljoa olevan, että neljännesmiljoonan jono niillä saadaan tyhjennettyä. Ei vaikka unohdettaisiin ne loisijat. Heitä on kuitenkin aina. Kyllä töitä pitäisi olla niille, jotka töitä haluavat tehdä ja tulot sitten sen mukaiset. Loisimalla vähemmän, töitä tekemällä niin että kannattaa ennemmin tehdä töitä kuin loisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hoitajan töitä ollut tarjolla. Syksyllä etsin 3 kk työtöntä tekemään puoleksi vuodeksi vuorotteluvapaan sijaisuutta. Ei ollut helppo löytää, kun kyseessä on vuorotyö. Aamuvuoroa halutaan tehdä, mutta ilta- ja viikonloppupainotteista työtä ei. Meillä oli viime vuoden puolella auki myös 50% työaikainen sijaisuus. Yksi hoitaja teki osa-aikaista opiskelujen vuoksi ja hänen puolikastaan tarvittiin tekemään joku ammattihenkilö. Ei tullut yhtään hakijaa!!!
No kuule ei ollut. Meillä on kehitysvammaisia henkilöitä asukkaina. Käyvät päivällä työ- ja päivätoiminnassa ja siksi työvuorot meidän yksikössä iltoja ja viikonloppuja.
Kaikki on ihan taatusti saaneet valtiolta enemmän kuin mitä niitten "loisten" tukiin menee omasta palkasta. Ei kannata siis tehdä itsestään uhria ja marttyyria sen suhteen. Oikea ongelma on edelleenkin se ettei töitä vain ole läheskään kaikille haluaville. Jos itsellä on yksi kokemus ettei ole saanut työntekijää niin kannattaa yrittää vähän tieteellistä ajattelua ja että oma kokemus ei ole = kaikkien muiden tilanne ja koko totuus.
Alapeukuttakaa mut helvettiin tästä mutta sanon sen silti.
Mua puolestaan naurattaa nämä, jotka eivät arvosta itseään YHTÄÄN. Eli jotain maistereita tms muita kyykkii vessoja puhdistamassa osa-aikaisena tai muuna. Eikö ole mitään itsekunnioitusta tai oman ajan kunnioitusta? Hyvällä tuurilla saa parisataa euroa extraa kuussa verrattuna siihen että olisi vapaana ja käyttäisi kaiken ajan itseensä ja NAUTTISI elämästä. Ette kait te oikeasti luule, että se vessansiivous(tai muu vastaava) teitä auttaa saamaan jotain oikeaa työtä? En vaan pysty tajuamaan... onko se luihin ja ytimiin iskostettu luterilainen työmoraali vai mikä. Ainoa järki tehdä jotain sieluasyövää paskaduunia on se palkka. Ja iso osa tekee näitä duuneja käytännössä plus miinus nolla periaatteella. No hallitus varmaan on iloinen.
Monikohan noista molissa auki olevista työpaikoista on todellisia.. mieheni tekee pätkätöitä metallialalla. Töitä on toistaiseksi löytynyt ihan hyvin. Viimeksi kun haki töitä, pikkukaupungissa haettiin samantyyppiseen työhön viiden eri vuokrafirman toimesta. Ilmoitukset olivat ylimalkaisia, mutta jossain vaiheessa tajusimme, että kyseessä on yksi ja sama avoinna oleva työpaikka! No, mieheni haki sitä viittä eri kautta ja sai kuin saikin paikan. Mutta tämä -todellisuudessa yksi avoin työpaikka -näkyi mollissa viitenä avoimena paikkana. Ja tilastot sen kun kaunistuu... en myöskään ymmärrä, mikä idea yrityksellä on kalastella työntekijää noin monen firman kautta yhtä aikaa.
Duunari vm81 kirjoitti:
Mun on myönnetävä, että luulin Mol.fi:ssä olevan enemmän töitä tarjolla mitä siellä on. Olisin arvellut jotain 30 000 paikkaa, mutta eipä siellä ole kuin 14 754 koko maassa. Olen itse töissä, joten ei ole tullut katsottua. Olen myös ollut sitä mieltä, että kyllä niitä töitä saa jos haluaa. Kaipa se on vähän ottanut lanttuun kun verot nousee ja kaikkialta supistetaan, siitä omasta palkkapussista siis, jotta voidaan kustantaa toisten loisiminen. Loisimisella meinaan niitä, jotka oikeen leveilee miten on mahtavaa, kun ei tartte mitään tehdä ja rahaa tulee silti tilille.
Ei toi hyvältä näytä, tammikuussa 2016 tilastojen mukaan työttömänä 245 000 (virhemarginaali ±19 000) ja mollissa työpaikkoja alle 15 000. Ne duunit on sitten seuraavissa ryhmissä:
1 Johtajat (183)
2 Erityisasiantuntijat (2564)
3 Asiantuntijat (2712)
4 Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät (623)
5 Palvelu- ja myyntityöntekijät (4816)
6 Maanviljelijät, metsätyöntekijät ym. (251)
7 Rakennus-, korjaus- ja valmistustyöntekijät (1447)
8 Prosessi- ja kuljetustyöntekijät (713)
9 Muut työntekijät (1627)
0 Sotilaat (5)
X0 Yrittäjät (208)
Pistää miettimään. Ennen oli töitä kaikille. Jotain pitäisi kyllä asialle tehdä jo, siis muutakin kuin vaan huudella nimettömänä miten se ja tuo ja ne on syypäitä. Pitäisi jokaisen tehdä jotain, että tästä suosta noustaan. Vaan nimettömänä tässä itsekin nyt kirjoittelen, mutta ainakin sen verran on munaa, että myönnän omassa ajattelussa olevan paikkailun tarvetta. Ei niitä töitä näytä niin paljoa olevan, että neljännesmiljoonan jono niillä saadaan tyhjennettyä. Ei vaikka unohdettaisiin ne loisijat. Heitä on kuitenkin aina. Kyllä töitä pitäisi olla niille, jotka töitä haluavat tehdä ja tulot sitten sen mukaiset. Loisimalla vähemmän, töitä tekemällä niin että kannattaa ennemmin tehdä töitä kuin loisia.
Eihän mollissa ole kuin osa työpaikoista. Itse seuraan monsteria ja aina olen kysymällä saanut kesäksi töitä. Ollut mm. Koko kesän ajan kesäkahvilan pitäjänä, taimitarhalla, mansikanpoiminnassa, jäätelökioskissa tuuraajana ja pari kertaa tehtaassa kuukauden tai pari. Näistä vain mansikanpoiminta löytyi mollista, muihin olen kysynyt itseni töihin.
Vierailija kirjoitti:
Monikohan noista molissa auki olevista työpaikoista on todellisia.. mieheni tekee pätkätöitä metallialalla. Töitä on toistaiseksi löytynyt ihan hyvin. Viimeksi kun haki töitä, pikkukaupungissa haettiin samantyyppiseen työhön viiden eri vuokrafirman toimesta. Ilmoitukset olivat ylimalkaisia, mutta jossain vaiheessa tajusimme, että kyseessä on yksi ja sama avoinna oleva työpaikka! No, mieheni haki sitä viittä eri kautta ja sai kuin saikin paikan. Mutta tämä -todellisuudessa yksi avoin työpaikka -näkyi mollissa viitenä avoimena paikkana. Ja tilastot sen kun kaunistuu... en myöskään ymmärrä, mikä idea yrityksellä on kalastella työntekijää noin monen firman kautta yhtä aikaa.
Voi olla ilmaista mainosta yritykselle. Meillä menee hyvin, kun tarvitaan lisää väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% varma että löytäisin itselleni uuden työpaikan jos jäisin työttömäksi. Ihan amispohjaisessa perusammatissa olen.
Tiedän työttömiä, jotka ovat ajatelleet noin vielä töissä ollessaan. Eivätkä he ole helpolla löytäneet edes palkatonta harjoittelupaikkaa. Itsestään liikoja luuleminen on suurin syy.
Aivan järkyttävän ärsyttäviä huutelijoiden lisäksi nämä ylimieliset ääliöt."Minä ainakin löytäisin heti uutta työtä jos jäisin työttömäksi!" Jep,mullekin on kahdessakin koulussa luvattu että juuri tällä alalla on käytännössä katsoen täysi työllisyys.Eipä ole kumpikaan tutkinto auttanut löytämään töitä tässä nykyisessä taloustilanteessa.Ja en usko että ylimielisyys auttaa juurikaan työnhaussa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule ei ollut. Meillä on kehitysvammaisia henkilöitä asukkaina. Käyvät päivällä työ- ja päivätoiminnassa ja siksi työvuorot meidän yksikössä iltoja ja viikonloppuja.
Tuossa vuorotteluvapaassa on kuitenkin paljon rajoituksia. Pitää käsittääkseni olla hoitoalan koulutus, lisäksi pitää olla pitkäaikaistyötön tai vastavalmistunut. Et voi syyttää kaikkia työttömiä siitä, etteivät he täytä ehtoja. Hoitoalalla on kuitenkin muita aloja parempi työllisyys, joten tuollaisiin hommiin jää jäljelle vain ne jämät. Tuskin pertsa-paperimies 51-v kelpaa, sen lisäksi tosiaan on vuorotteluvapaan ehdot. Miksei osa-aikaisen tilalle löytynyt toista opiskelijaa? Miksi aina pitäisi olla työtön?
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttakaa mut helvettiin tästä mutta sanon sen silti.
Mua puolestaan naurattaa nämä, jotka eivät arvosta itseään YHTÄÄN. Eli jotain maistereita tms muita kyykkii vessoja puhdistamassa osa-aikaisena tai muuna. Eikö ole mitään itsekunnioitusta tai oman ajan kunnioitusta? Hyvällä tuurilla saa parisataa euroa extraa kuussa verrattuna siihen että olisi vapaana ja käyttäisi kaiken ajan itseensä ja NAUTTISI elämästä. Ette kait te oikeasti luule, että se vessansiivous(tai muu vastaava) teitä auttaa saamaan jotain oikeaa työtä? En vaan pysty tajuamaan... onko se luihin ja ytimiin iskostettu luterilainen työmoraali vai mikä. Ainoa järki tehdä jotain sieluasyövää paskaduunia on se palkka. Ja iso osa tekee näitä duuneja käytännössä plus miinus nolla periaatteella. No hallitus varmaan on iloinen.
Maistereita on koulutettu Suomessa jo kauan liikaa. Itse hum. tieteitä opiskelleena teen paskaduunia, koska vaihtoehto on elää yhteiskunnan loisena. Olen ollut 6 kk työllistettynä omalle alalle, muutoin on saanut koko 2000-luvun tehdä niitä halveksimiasi paskaduuneja. Niillä on perheelle hankittu vaatetta ja ruokaa pöytään. Ja kerrytetty eläkettä. -maisteri vm. 77
Pk-seudulla kyllä löytyy töitä! En tunne ketään joka olisi ollut työttömänä 1kk pidempään. Tuossa joukossa on niin maistereita, hoitajia, insinöörejä, sekä ihan kouluttamattomiakin. Jokainen on saanut ainakin omaa alaa lähellä olevan työn ja pari noista ,joilla ei ammattia ole ollenkaan, eivät joutuneet siivoojiksi tms vaan ovat perus toimistotyössä, jossa palkka ei tietenkään päätä huimaa(2200-2500e/ brutto).
Itse teen hoitoalalla pätkätöitä vuokrafirman kautta, töitä on ihan tarpeeksi kunhan on valmis menemään sinne missä vuoro milloinkin on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Voisit tulla meille töihin, jos et olisi noin työtävieroksuva, ap.
Yksi huutelijoiden suosikkivalheista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vuorotteluvapaassa on kuitenkin paljon rajoituksia. Pitää käsittääkseni olla hoitoalan koulutus, lisäksi pitää olla pitkäaikaistyötön tai vastavalmistunut. Et voi syyttää kaikkia työttömiä siitä, etteivät he täytä ehtoja. Hoitoalalla on kuitenkin muita aloja parempi työllisyys, joten tuollaisiin hommiin jää jäljelle vain ne jämät. Tuskin pertsa-paperimies 51-v kelpaa, sen lisäksi tosiaan on vuorotteluvapaan ehdot. Miksei osa-aikaisen tilalle löytynyt toista opiskelijaa? Miksi aina pitäisi olla työtön?
Mistä minä tiedän, miksei ketään se 50% hoitajan työ kiinnostanut. Kun ei kiinnostanut niin ei. Paikka oli auki ja kukaan ei hakenut. En ole väittänyt, että kaikki työttömät voisivat tälle alalle hakea. Pitää olla alan koulutus ja vuorotteluvapaaseen työtön työnhakija. Sehän sen idea on, että työtön pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla kyllä löytyy töitä! En tunne ketään joka olisi ollut työttömänä 1kk pidempään. Tuossa joukossa on niin maistereita, hoitajia, insinöörejä, sekä ihan kouluttamattomiakin. Jokainen on saanut ainakin omaa alaa lähellä olevan työn ja pari noista ,joilla ei ammattia ole ollenkaan, eivät joutuneet siivoojiksi tms vaan ovat perus toimistotyössä, jossa palkka ei tietenkään päätä huimaa(2200-2500e/ brutto).
Itse teen hoitoalalla pätkätöitä vuokrafirman kautta, töitä on ihan tarpeeksi kunhan on valmis menemään sinne missä vuoro milloinkin on tarjolla.
Oho, et tunne ketään! Ja samaan aikaan pk-seudulla on kymmeniätuhansia työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, et tunne ketään! Ja samaan aikaan pk-seudulla on kymmeniätuhansia työttömiä.
Niin, olenkin miettinyt että mikä siinä on kun jotkut eivät saa töitä vaikka kuinka hakevat. Onko jotenkin luonteeltaan hankala tai muuten sellainen ettei työnantajat innostu? Vai haetaanko omaan tasoon nähden liian huonoja/hyviä paikkoja jolloin työnantaja tietenkin löytää varmasti jonkun sopivammankin.
Ihmettelen tätä oikeasti! Ystäväni jolla ei siis mitään ammatillista koulutusta sai potkut kun firmassa oli yt. Haki kolmea työpaikkaa( samankaltainen toimistotyö kuin edellinen) joista kaksi olisi saanut. Samanlaisia kokemuksia myös muilla tuttavillani.
Jotenkin alkaa tuntua toivottomalta koko homma. Sairastin masennusta monta vuotta nuorempana ja se näkyy aukkoina CV:ssä. Selvisin siis masennuksesta ja sain opiskeltua itselleni ammatin, ja nyt en sitten enää kolmenkympin korvilla kelpaakaan töihin kun ei ole kokemusta ja kilpailu on niin kovaa. Olisin valmis muuttamaan työn perässä ja haen töitä koko ajan, mutta aina on lupaavakin haastattelu kaatunut noihin menetettyihin vuosiin. Olen kierrellyt että kärsin tuolloin terveysongelmista, mutta mua aletaan sitten katsoa suunnilleen kuin spitaalista.. Vuosikausien kärvistelyn jälkeen pääsin takaisin pinnalle ja se olikin aivan turhaa, juna meni jo?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin alkaa tuntua toivottomalta koko homma. Sairastin masennusta monta vuotta nuorempana ja se näkyy aukkoina CV:ssä. Selvisin siis masennuksesta ja sain opiskeltua itselleni ammatin, ja nyt en sitten enää kolmenkympin korvilla kelpaakaan töihin kun ei ole kokemusta ja kilpailu on niin kovaa. Olisin valmis muuttamaan työn perässä ja haen töitä koko ajan, mutta aina on lupaavakin haastattelu kaatunut noihin menetettyihin vuosiin. Olen kierrellyt että kärsin tuolloin terveysongelmista, mutta mua aletaan sitten katsoa suunnilleen kuin spitaalista.. Vuosikausien kärvistelyn jälkeen pääsin takaisin pinnalle ja se olikin aivan turhaa, juna meni jo?
Ulkomaille mars. Siellä on entry-level työpaikkoja korkeakoulutetuille, johon juuri odotetaan työkokematonta ihmistä. Ne joilla on vuosien työkokemus hakevat muihin, vaativimpiin, tehtäviin. Suomessa on 20 vuoden taantuman takia karsittu kaikki entry-level jutut ja muukin jatkuvuus työpaikoilta pois.
Onko teidän mielestä muuten normaalia, että monen sadan miljoonan liikevaihdon omaava firma etsii projektipäällikköä ulkopuolelta omaa taloa? Luulis että noin isossa talossa nostetaan joku oman talon kasvatti pomoksi ja palkataan kokematon sisään sinne alapäähän. Näinhän ei Suomessa tapahdu, vaan etsitään sitä pomoa ulkopuolelta.
Tiedän työttömiä, jotka ovat ajatelleet noin vielä töissä ollessaan. Eivätkä he ole helpolla löytäneet edes palkatonta harjoittelupaikkaa. Itsestään liikoja luuleminen on suurin syy.